Laat je Aprilia Pegaso ff zien

Motoport Rockanje is mijn favoriete motorzaak, ik kom er regelmatig om onderdelen te bestellen. :}

Mijn Pegaso (2006 nieuw gekocht) staat op bijna 70duuzend km.
Ik vind het een hele betrouwbare motor met een ontzettend fijn stuurgedrag.
Je kan er ook heel sportief mee rijden als je wilt, al is de topsnelheid nog beschaafd (170km).

Ik ben er mee in Noorwegen, Frankrijk en Noord-Spanje op vakantie geweest en elk jaar gaan we met een groep vrienden naar Ardennen, Eiffel, Vogezen. :]

Ik rij er dagelijks mee naar mijn werk (32 km-2x) en daar is hij ook heel geschikt voor, al valt de standaard windbescherming tegen. })

Technisch doet deze motor niet onder voor anderen, wat betreft onderhoud en betrouwbaarheid.
Dit alles onder invloed van je rijstijl, zorg voor de motor en goede stalling natuurlijk.

Van mij krijgt Aprilia hiervoor een warme douche! :}
 
Van mij krijgt Aprilia hiervoor een warme douche! :}
Tering, er bestaan betrouwbare Aprilia's. *O*

Rockanje ken ik goed.. wel eens een NTV650 gekocht. (1997 :+ :$ )

Alleen nog maar in de buurt geweest voor de classic races en NK supermotard. :} :]
 
Om een motorfiets betrouwbaar te houden, moet je wel wat doen, of laten doen...

Vandaag ben ik een dagje vrij, dus een mooi moment om de wiellagers en achterrem blokjes te vernieuwen. *D
full
 
Hier de lagers, keerringen die er in komen, de bus die tussen de lagers wordt gemonteerd heb ik in het midden gelegd.

Als je de lagers wil demonteren, moet je eerst die bus uit het midden duwen, waardoor het te verwijderen lager bereikbaar wordt om uit te tikken.Je tikt dan op de binnenste lagerschaal, het lager gaat toch in de prullenbak.

Als je de nieuwe monteert, tik je eerst met een hamer het lager in het gat in de naaf (enkel op de buitentste schaal tikken).
Dan met een dop uit een ratelsleutelset die overeenkomt met de buitendiameter van het lager, het lager verder naar binnen tikken.
Let wel op dat je een dop neemt, die niet in het gat vastloopt!
En het wiel goed ondersteunen, als je gaat monteren!
full
 
Aluminium naven stook ik liever niet heet, het smeltpunt van alu ligt vrij laag.

Verwarmen-vriezen van lagers-lager passingen doe je alleen als er sprake is van een krimp passing.
Hier is dit niet het geval, het is een klem passing.
Je ziet mensen vaak de naaf heet stoken en het lager uit de diepvries halen? :)
 
Hier pers ik de lagers in de drager met een zelf gemaakt hulpstuk.
De lagers van de drager vervangen kan voor een doe het zelver tegenvallen, hij zit listig in elkaar.

Eerst moet de seal verwijderd, dan de seegerring, dan moeten de lagers uitgedrukt.
Dat laatste was lastig, want de lagers zitten op een bus geperst en op die bus ligt een dikke ring, ong. 4mm dik.

Die dikke ring gaat uit het midden en bemoeilijkt daardoor het uit drukken van de lagers.
Door een extra centreerbus te plaatsen, door alle te verwijderen delen heen, ging het gemakkelijk.
full
 
Deze onderdelen zijn vandaag door mij vervangen voor nieuwe! :)
Er kan weer met hartelust gerold en geremd worden! :]
full
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand ergens nog een naaf voor een achterwiel van een 98 model? Heb net een voornaaf gescoord op ebay.

Tevens zijn de uitlaten binnen en gemonteerd. Zal vanmiddag even complete foto van de bike erop zetten.

Ep-kB1DJ80DZB75kWAYEoy9WXispG_MUZ5cikqzN2mcmsJzblFpb8z-BCNTS_qA5BVZgLUVmgHEq1sX2DE4Qp3f1GGJQUYqbtXcf45fSqtHiG_X48OQOrDdp5IcnuI6AaDpcr6YXcIlNKsCi2NNOKxtIKBi8yHi8ldjhlKsxhrzLHd6IK-4iMa1sLumewZiaUS2jaSS05syt82cHVKhw-qWxSlSSRMSug8HoeRSrjPZYadf2y80T_bMKcgXteOBU-q3_BpGLozmreoeb8DXK677IrEczZDKz-R_QlJZwP48hsrzyBPrAl7J3OPTr1q7WqOZdXQsu6g8hdJfviHRaRqIOSv5RlwlP1UT5XiL9lLcybvErI0M-X8SEiu-29o8zy-SOggPRKfpDJGY2ruCiiMMKdcOw0fyniNyOx_h2jxy2vkoHylYFGsHp5k6VnmLtgZ5CAvgG2t6sG-eoslyOtODr_ym5hra_UDxhfzXTK4ut_AY4o5asrFYeUusX1WEbma93hNdhl3BTRu1tYw5y3fWeaw5uAzb7uq-dPCrFs9bI12uwMjA0erPeUz972ma7JSkUxteQlO-6m4c96nLYiMtY2FpsRBLTUyrRAbM9WAEN2vp1ZQ=w322-h571-no
 
Weet iemand hoe het slechte starten op te lossen is?
Mijn Pegaso 3 (Cube) start slecht als hij een dag stil staat.

Ik doe mijn licht uit en begin te starten. Dan slaat hij niet aan.

Niet starten:
-geen gas geven
-streepje gas geven
-gas open en dicht draaien
-choke vol open

Bij de laatste langdurig starten en choke weer dicht doen en dan weer langdurig de startknop indrukken. Dan begint hij een beetje aan te sklaan.
Ik moet hem dus eerst "verzuipen"zodat ik benzine ruik en dan de choke half open dan slaat hij meestal wel aan.
Ikzelf denk aan verstopte carburateurs of lekkende luchtaanvoerrubbers.

Wie kan mij een beetje uit de brand helpen?
 
Weet iemand hoe het slechte starten op te lossen is?
Mijn Pegaso 3 (Cube) start slecht als hij een dag stil staat.
...
Wie kan mij een beetje uit de brand helpen?
Heeeeel herkenbaar, heb ik ook gehad.
Eerst bleek de accu slecht: dus vervangen.
Daarna de bougie maar vervangen: dus vervangen.
En laatst bleek de startmotor vuil: ook maar laten doen.

Sindsdien (30-07) geen problemen meer gehad.
Hoop dat je hiermee enigszins geholpen bent, zou mooi zijn.
 
Fendo, Klinkt als vieze carb, maak die eerst goed schoon, kost je niks, als je het zelf doet.
Kijk ook gelijk even naar je lucht filter en bougie (afstand tussen de electroden).

Je kan langdurig starten, lees ik, dus dan zal je accu goed zijn.

Loopt de motor, nadat hij aanslaat verder normaal?
 
Laatst bewerkt:
Als de motor eenmaal loopt, kan ik na een paar seconden de choke dichtdoen en loopt hij verder goed. Heel regelmatig en netjes. Het luchtfilter heb ik 3 weken geleden met perslucht helemaal schoongeblazen. Zal naar de carbs (laten) kijken. Dat kan ik denk ik niet zelf. Vfoeger toen ik nog klein was (jong was) deed ik het bij mijn brommers zelf. Misschien lukt het hier ook wel bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan