oordopjes altijd?

[SaD]Ninja

MF'er
8 okt 2004
48
0
Ik vroeg me af, nadat ik door mijn collega werdt thuis gebracht [in de Ford transporter]of het niet dragen van oordopjes nou echt zo erg is al men zegt.
We hebben de hele weg namelijk met de ramen open gereden en ik kan je zeggen dat dat ook heel erg lawaaierig is, maar toch draagt niemand oordopjes in de auto of in het busje.
En ik HOOR [hahahahahaha] niemand klagen daarover maar wel over niet dragen van oordopjes tijdens motorrijden.
Dus is het nu echt nodig of valt het wel mee, hoeveel db komt er bijvoorbeeld vrij tijdens het rijden in een auto met de ramen open?
Groeten
[SaD]Ninja
PS ik heb een shark rsr2 en die maakt ook wel veel herrie hoor! [dus ik draag ze wel]
 
ik heb begrepen van de man die mijn dopjes op maat heeft gemaakt, dat 80 km/u al na 10 min schadelijk is voor je oren als je geen goeie helm/potje op hebt. Ik rij altijd met dopjes en ik vind zonder rijden niet prettig. Ik heb dan ook een hele slechte pot :) op mijn kop.
 
Heb mijn oordopjes vorige week ergens laten liggen. Jezus wat een lawaai opeens.
Na menig kilometer passen je hersenen zich wel hier wel op aan in die zin dat het aantal Db's aan je oren minder lijkt dan aan het begin van de rit. Schijn bedriegt hier echter.
Naast motorliefhebber ben ik tevens een muziekliefhebber en audio-mafkees. Een goed gehoor is mij dus veel waard (lees: enkele euro's voor doppen)
Ben op de terugweg toch maar bij een bouwmarkt gestopt om tijdelijke doppen in m'n oren te stoppen.
 
ik heb begrepen van de man die mijn dopjes op maat heeft gemaakt, dat 80 km/u al na 10 min schadelijk is voor je oren als je geen goeie helm/potje op hebt.
Wat moet hij anders zeggen? Zonder baan heeft hij geen eten.

Ben op de terugweg toch maar bij een bouwmarkt gestopt om tijdelijke doppen in m'n oren te stoppen.
Nu weer thuis met helaas een flinke gehoorbeschadiging.

Algemeen mijn mening over doppen:
En tuurlijk is het allemaal beter, en het zal ook heus wel een stuk stiller zijn. Ik kan het dan ook begrijpen als je lange ritten gaat maken, zoals autobahnracen naar duitsland/buitenland enzovoorts. Maar voor de gewone ritjes vind ik het teveel van het goede, ik heb zonder doppen in ieder geval geen last. En ja, ik zal heus wel gehoorbeschadiging oplopen dan. Maar ik denk dat ik daar niet dood aan ga, en audiofiel ben ik ook niet. Ik vind dat het bij motorrijden hoort. Wil je niets horen dan koop je een dikke Mercedes of iets (zonder radio).
Je gaat toch bijvoorbeeld geen open uitlaat kopen en dan oordoppen dragen? Wat ben je nou? Pimp of motorrijder?
En het is beter met oordoppen rijden, maar ga dan niet motorrijden?
 
Wat moet hij anders zeggen? Zonder baan heeft hij geen eten.Nu weer thuis met helaas een flinke gehoorbeschadiging.

Algemeen mijn mening over doppen:
En tuurlijk is het allemaal beter, en het zal ook heus wel een stuk stiller zijn. Ik kan het dan ook begrijpen als je lange ritten gaat maken, zoals autobahnracen naar duitsland/buitenland enzovoorts. Maar voor de gewone ritjes vind ik het teveel van het goede, ik heb zonder doppen in ieder geval geen last. En ja, ik zal heus wel gehoorbeschadiging oplopen dan. Maar ik denk dat ik daar niet dood aan ga, en audiofiel ben ik ook niet. Ik vind dat het bij motorrijden hoort. Wil je niets horen dan koop je een dikke Mercedes of iets (zonder radio).
Je gaat toch bijvoorbeeld geen open uitlaat kopen en dan oordoppen dragen? Wat ben je nou? Pimp of motorrijder?
En het is beter met oordoppen rijden, maar ga dan niet motorrijden?
Die open uitlaat hoor je juist beter dankzij je oordoppen omdat (goede) oordoppen juist de windruis wegfilteren en andere geluiden doorlaten :)

[me]Kofferrek begrijpt opeens waarom veel blèrpijpbezitters denken dat hún uitlaat toch niet zoveel herrie maakt :X [/me]
 
Naast motorliefhebber ben ik tevens een muziekliefhebber en audio-mafkees. Een goed gehoor is mij dus veel waard (lees: enkele euro's voor doppen)
Ben op de terugweg toch maar bij een bouwmarkt gestopt om tijdelijke doppen in m'n oren te stoppen.
Het gehoor wel eens laten testen – kan heel snel en eenvoudig hoor. Ik fiets en loop al jaren met zo'n mp3-dingetje, rij zonder doppen en speel thuis met Classé Audio, CEC en Cardas; maar m'n gehoorgebied is gewoon normaal hoor (conform leeftijd dan).
 
ik heb denk ik ook een slechte botsmuts shoei rad||

maar ik klaag niet sinds 3 maanden ook dopjes van audisafe
en echt ik rij nooit meer zonder

wat een rust en hoor toch mijn motor en het verkeer nog
 
Zonder oordopjes krijg ik na een paar minuten 120(+) rijden echt stekende oorpijn. Dus als ik ga rijden, en het is niet alleen binnen de bebouwde kom (bijvoorbeeld als ik ff iets moet ophalen ofzo), dan altijd oordoppen in, anders doet het gewoon pijn.
 
ik wil wel dopjes dragen maar naar een goed uurtje rijden krijg ik er zo veel pijn aan de oren dat ze uit gaan, ik heb echt al verschillende merken geprobeerd,
en ja ik denk dat het heeeeeeeeeeeeel belangrijk is dopjes bij het rijden.
 
En ja, ik zal heus wel gehoorbeschadiging oplopen dan. Maar ik denk dat ik daar niet dood aan ga, en audiofiel ben ik ook niet. Ik vind dat het bij motorrijden hoort. Wil je niets horen dan koop je een dikke Mercedes of iets (zonder radio).
Je bent hardstikke gek. |(

sorry dat ik het zeg hoor, maar ik ben zelf 100% doof aan 1 oor en mijn andere oor is ook niet helemaal tof meer. Er wordt wel erg makkelijk over gehoorbeschadigingen gedaan totdat je problemen met je gehoor hebt. dan is het een heel ander verhaal.

hoe zou je het vinden dat op je 55'tje iedereen tegen je moet schreeuwen om zich verstaanbaar te maken en dat je 30x op een dag 'he wat zeg je?' moet vragen. dat laatste doe ik dus.. vreselijk vervelend :( ik zeg niet dat je het zo erg krijgt.. dat is afhankelijk van de persoon.. dat je gehoor op latere leeftijd terugloopt is een feit en dat kun je zelf verergeren door bijvoorbeeld lekker je hele leven motor te rijden zonder dopjes en dus bij elke rit een klein beetje meer gehoorbeschadiging te krijgen.

De ruis van die rijwind is gewoon schadelijk voor je gehoor. Dat merk je niet meteen, maar als je ouder wordt. Dus al die jongeren met MP3 spelers op 10, voor de speakers bij concerten en in discotheken en ook de motorrijders..

Het begint met het niet meer kunnen horen van hoge tonen en van daar uit wordt het steeds minder -O- En gehoorbeschadigingen zijn niet meer te repareren. Gehoorapparaatjes zijn klote dingen (versterken alles, dus ook achtergrondruis.. niet tof)

en jij bent geen audiofiel? ik hou wel van een goed stukkie muziek of een goeie film. maar ik kan niet eens stereo horen. :( laat staan Dolby Digital DTS 5.1 of wat ook... :X

ik snap echt niet dat er mensen zijn die zonder oordopjes rondrijden :X voor mij is dat hetzelfde als zonder mijn leren pak en helm te rijden.. maarja. met dit warme weer zie ik ook genoeg mafketels met t-shirt en korte broek...

oh well. it's only funny until somebody gets hurt. then it's hilarious

begrijp me niet verkeerd. ik heb/had ook een paar hele luidruchtige hobby's.. (motorrijden, gitaar spelen, concerten, pistool en geweerschieten).. maar ik draag wel altijd en overal afdoende gehoorbescherming als dat nodig is.

En het is beter met oordoppen rijden, maar ga dan niet motorrijden?
Wat heeft dat er nu mee te maken.. alsof het krijgen van gehoorbeschadiging een onderdeel van het motorrijden is wat het rijden zoveel lol geeft dat er met oordopjes niets aan is ofzo :? vage opmerking.

ik wil wel dopjes dragen maar naar een goed uurtje rijden krijg ik er zo veel pijn aan de oren dat ze uit gaan, ik heb echt al verschillende merken geprobeerd,
en ja ik denk dat het heeeeeeeeeeeeel belangrijk is dopjes bij het rijden.
Ik heb ooit eens oordopjes op maat laten maken.. (of eigenlijk maar eentje laten maken. andere oor werkt niet.. hoef je er ook geen oordopje in te drukken he) klotedingen.. dempten voor geen meter en pasten nog minder..

ik rij altijd met die gele foam propjes. koop aan het begin van het seizoen een doosje van 10 stuks bij de drogist en doe daar een heel seizoen mee. zelfs op toertochten waarbij ik een hele dag op de motor zit en waarbij het dan 30+ graden is heb ik geen last van die dingen. ja natuurlijk.. je voelt ze wel zitten. maar daar ben je ook zo aan gewend. en je bent ook zo gewend aan het feit dat je je motorfiets en het overige verkeer minder hoort. daarna is het alleen nog maar rust aan je kop.

Wat moet hij anders zeggen? Zonder baan heeft hij geen eten.
Alsof die jongens alleen maar oordopjes voor motorrijders maken.. wat dacht je van de industrie en andere luidruchtige hobby's....
 
Laatst bewerkt:
rij nooit zonder oordopjes ,ten eerste als ik ze vergeet dan ik die betreffende echt niet slapen vanwege suizende oren en rijdt veel relaxter,laat mensen op de stoep maar doof worden van mn vtwinnetje als ik in posermode langsrij o-)
 
Ik rij ook nooit zonder oordopjes.
En ja, ik vind ook dat het een hels lawaai maakt als je met de auto met open ruiten rijdt op de autostrade. Ik rijd dus enkel met open ruiten binnen de stad en op de autostrade gaan de ruiten ook dicht. Als je al geen airco hebt in de wagen (ik niet) kun je toch zeker wel koude lucht blazen? Daar dienen die dingen voor imo...
Ik geef overigens FragDaddy helemaal gelijk, er wordt rap gezegd dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen met die gehoorbeschadiging maar velen zullen zich voor de kop slaan als ze op relatief jonge leeftijd problemen krijgen. En dan is het helaas te laat...
 
zet je achter ramen open op de snelweg in de auto heb je niet zoveel herrie en heerlijk briesje voor de verkoeling :Y
 
Ik rijd nooit zonder oordoppen, en vind het net als een goed pak, laarzen en handschoenen, onderdeel van mijn persoonlijke bescherming. Sterker nog, als ik even naar de buurtsuper moet, dan doe ik ze nog in. Dit is, omdat ik ze altijd draag en ze nooit vergeet. Ik heb zelfs een reserve setje (goedkoop setje van de bouwmarkt) onder mijn buddy mee, want ik ben er ooit 1 verloren en dat vond ik hoogst irritant.
 
8-) 8-) 8-)

"Die open uitlaat hoor je juist beter dankzij je oordoppen omdat (goede) oordoppen juist de windruis wegfilteren en andere geluiden doorlaten

* Kofferrek begrijpt opeens waarom veel blèrpijpbezitters denken dat hún uitlaat toch niet zoveel herrie maakt"







8-) 8-) 8-)
 
Dit onderwerp is -uiteraard- al tig-keer voorbij gekomen. Maar nog maar een keer: altijd dragen!
Ik heb zo'n 10-15 jaar zonder gereden en ben nu lawaai-doof. Dwz dat je in rumoerige omgevingen (kroeg, etc) bijv een gesprek niet meer kan volgen omdat je geen onderscheid meer kan maken tussen achtergrond geluid en de stem. Erg lastig. Daarnaast heb ik een permanente piep op de achtergrond. Gaat ook vervelen... -O-
 
Dit onderwerp is -uiteraard- al tig-keer voorbij gekomen. Maar nog maar een keer: altijd dragen!
Ik heb zo'n 10-15 jaar zonder gereden en ben nu lawaai-doof. Dwz dat je in rumoerige omgevingen (kroeg, etc) bijv een gesprek niet meer kan volgen omdat je geen onderscheid meer kan maken tussen achtergrond geluid en de stem. Erg lastig.

Heb ik ook last van.. ik ga dus bijna nooit meer naar een kroeg (kan toch met niemand een gesprek voeren) en vind verjaardagen ook zwaar klote omdat iedereen dan ook door elkaar zit te praten.. kan ik ook nauwelijks een gesprek voeren.. niet grappig.. je hoort alleen maar 'ruis' ipv gesprekken. alsof je een radio net naast een zender afstemt.. je hoort contant ruis maar soms komt er een verstaanbaar woordje door heen.
 
Je bent hardstikke gek. |(
Ach, iedereen z'n afwijking. Over ruim 35 jaar ook doof.

Wat heeft dat er nu mee te maken.. alsof het krijgen van gehoorbeschadiging een onderdeel van het motorrijden is wat het rijden zoveel lol geeft dat er met oordopjes niets aan is ofzo :? vage opmerking.
Gehoorbeschadiging is niet de lol van het motorrijden, maar zonder doppen wel aanwezig. Zie niet wat daar vaag aan is? En een motor met een mooi geluid is leuker dan eentje die zoeft, inclusief de gehoorbeschadiging.

Alsof die jongens alleen maar oordopjes voor motorrijders maken.. wat dacht je van de industrie en andere luidruchtige hobby's....
Niet alleen natuurlijk. Maar zou je echt veel op maat gemaakte oordoppen vinden in de gemiddelde industrie? Denk dat je dan meestal van die gele proppen hebt. Maargoed, heb hier geen ervaring mee.

Die open uitlaat hoor je juist beter dankzij je oordoppen omdat (goede) oordoppen juist de windruis wegfilteren en andere geluiden doorlaten :)

[me]Kofferrek begrijpt opeens waarom veel blèrpijpbezitters denken dat hún uitlaat toch niet zoveel herrie maakt :X [/me]
Waarom hoor je een open uitlaat beter met doppen in? Windruis kan dan weg zijn, maar als blèrpijpbezitters denken dat hún uitlaat toch niet zoveel herrie maakt. Dan betekent dat dus dat de doppen de open uitlaat dempen, hoor je hem dan beter?
 
Die open uitlaat hoor je juist beter dankzij je oordoppen omdat (goede) oordoppen juist de windruis wegfilteren en andere geluiden doorlaten :)

[me]Kofferrek begrijpt opeens waarom veel blèrpijpbezitters denken dat hún uitlaat toch niet zoveel herrie maakt :X [/me]

Klopt... :Y dat stukje over windruis en je motor beter horen dan
 
Dit onderwerp is -uiteraard- al tig-keer voorbij gekomen. Maar nog maar een keer: altijd dragen!
Ik heb zo'n 10-15 jaar zonder gereden en ben nu lawaai-doof. Dwz dat je in rumoerige omgevingen (kroeg, etc) bijv een gesprek niet meer kan volgen omdat je geen onderscheid meer kan maken tussen achtergrond geluid en de stem. Erg lastig. Daarnaast heb ik een permanente piep op de achtergrond. Gaat ook vervelen... -O-

Heb ik ook, vrij klote en ik draag nu wel altijd mijn doppies, net op een verjaardagsfeestje geweest en ik versta er geen klote meer van, leuk, rijden zonder doppies. ( en de walkman vol open ) :(
 
Terwijl ik dit topic doorspit zit ik al 1.5u met een koptelef.op m,n harses met goede muziek,het volume hiervan is aardig aan de maat,maar als ik nu oordoppen in doe hoor ik de muziek minder...,opm,n honda SP2 met laser hotcams had ik bijna nooit oordoppen in maar sinds ik een nieuwe shoei XR 1000 en een nieuwe blade,waarvan de kuipruit er alleen voor de sier lijkt op te zitten,ontkom ik ook niet aan oordoppen ;) ;)
 
Wat concluderen we dus uit 3 reakties in dit topic?

De ouwe zakken op MF hebben gehoorbeschadiging opgelopen, en dragen nu doppen. Maar hadden eigenlijk dit veel eerder moeten doen.

De jonge zakken op MF hebben geen gehoorbeschadiging, maar dat komt nog. Mits ze oordoppen gaan dragen; tenminste, de gene die niet te eigenwijs is om zelf uit te zoeken hoe lang het duurt.

[me]Freaky Maus vind dat motorrijdende mensen zonder doppen moeten rijden omdat dan door evolutie de mens oren krijgt die zich wel kunnen herstellen van gehoorbeschadiging. Ook vind ik doppen weer een nieuwe rage naast de flippo's. Welke kleur heb jij? Ik blauwe, die zijn veel cooler. Passen bij m'n bike hè..[/me]
 
Wat concluderen we dus uit 3 reakties in dit topic?

De ouwe zakken op MF hebben gehoorbeschadiging opgelopen, en dragen nu doppen. Maar hadden eigenlijk dit veel eerder moeten doen.

De jonge zakken op MF hebben geen gehoorbeschadiging, maar dat komt nog. Mits ze oordoppen gaan dragen; tenminste, de gene die niet te eigenwijs is om zelf uit te zoeken hoe lang het duurt.

[me]Freaky Maus vind dat motorrijdende mensen zonder doppen moeten rijden omdat dan door evolutie de mens oren krijgt die zich wel kunnen herstellen van gehoorbeschadiging. Ook vind ik doppen weer een nieuwe rage naast de flippo's. Welke kleur heb jij? Ik blauwe, die zijn veel cooler. Passen bij m'n bike hè..[/me]

LOL so true. :) Alle apotheken ook maar platbranden morgen. :)

 
Terug
Bovenaan Onderaan