Proefrit Yamaha Dragster 650

Tynos

Die hard MF'er
10 nov 2002
628
0
Oudewater
Hallo,
Vandaag heb ik lekker 2 proefritjes gemaakt. Op het moment rijd ik op een Kawasaki ZX6-R (ninja) uit 1996 met 42.000 op de teller.
Ik zit al een tijdje te dubben dat ik wat anders wil. Onder andere doordat ik snel last van mijn knieën krijg. Ik vind het een geweldige motor, maar ik ben niet de hardrijder. Ik vind het ook heerlijk om wat te cruisen en rustig aan te rijden.
Vandaar dat ik vandaag maar eens wat ben gaan rondkijken.
Ik heb meteen 2 proefritjes gemaakt, 1 op een Ducati Monster 620 en een op een Yamaha XVS Dragster 650.
Met de ducati was ik vrij snel weer terug, dat was het in ieder geval niet. Daarna was de yamaha aan de beurt. Ik moet zeggen, het was even wennen, maar het reed heerlijk. Lekker rustig aan, boven de 100 begon het wat te trillen. Maar goed, daar is die ook niet voor gemaakt natuurlijk. Het viel me op dat alles heerlijk soepel ging en dat het sturen nog best wel aardig ging. De grondspeling is natuurlijk veel kleiner, maar het viel me toch nog mee (het was niet zo erg als ik gedacht had). Ook het gewicht viel me nog zat mee.

Ik wil alles niet echt overhaasten, maar voor mij is in ieder geval duidelijk geworden dat de kawa een ander baasje mag gaan zoeken. Eventueel ruil ik m in, of ik verkoop m particulier.
Aangezien ik niet zo heel erg thuis ben in chopper/cruiser-land open ik dit topic om wat tips te krijgen. Danwel over het dragster 650, maar ook eventueel wat modellen die ik ook eens kan proberen.
Ik heb nu gereden op een dragster uit 2001 met nog geen 5000 km. Ik krijg er 2 jaar garantie op en ik moet ongeveer 1500 tot 2000 euro bijleggen. De prijs van de motor komt zo op 5500 euro te liggen. Is dit redelijk?
Er zaten weinig extra's op (geen sissybar, highway-steps, vervangingsuitlaten etc).
Ik denk dat ik het wel mooi vind als er andere uitlaten op komen en highway-steps. Heeft iemand enig idee in welke prijsklasse deze accesoires liggen? En zijn de uitlaten eenvoudig te vervangen (net als bij bijv. de kawasaki) of ligt het iets gecompliceerder?

Zoals jullie kunnen zien, alle informatie is welkom. Ik ben nieuwsgierig en wil graag meer te weten komen.

Ook zou ik graag wat info te weten komen over onderhoud, banden, verbruik etc. Alvast bedankt.

Ps. Als er mensen zijn die eventueel geinteresseerd zijn om hun cruiser in te ruilen op de kawa, schroom niet om contact op te nemen.
 
Laatst bewerkt:
hoi
ik rijd zelf 4 maanden een 650 ook van 2001 en heb nu een 1100 gekocht tis een fijne motor de prijs is redelijk mijne koste ook zoiets,,, uitlaten zijn makkelijk te vervangen,,,, gebruik mijne 1 op 18 ongeveeer onderhoud tja veel poetswerk *D

gr caatje *O*
 
ik zou eens rondkijken op marktplaats wat je eigen motor 'droog' op zou leveren als je die apart verkoopt... 5500 is een nette prijs voor een Dragstar Classic, welk model is het? De Dragstar Classic of de gewone Dragstar? Als het de tweede is zou ik zeker nog wat korting proberen te bedingen!
Verder zijn er gewoon veel spullen te krijgen voor de Dragstar en alles tegen een redelijke prijs.
Succes!
 
Het is geen classic, alhoewel mijn voorkeur daar waarschijnlijk wel naar uit gaat. Ik ga de koop ook niet overhaasten, en probeer mijn huidige motor ook particulier te verkopen.
Daarna zie ik wel rustig hoe het verder loopt.

Maar aan Caatje, je hebt 4 maanden op een 650 gereden en je hebt nu een 1100 gekocht. Is dit met de reden dat de 650 toch te licht was? Ik ben er namelijk ook bang voor dat het wel heel erg licht is.
Aan de andere kant is een 1100 toch weer een stuk duurder, en koop ik de motor niet om hard te rijden. Maar wat meer koppel is natuurlijk altijd lekker.
En het zal inderdaad poetsen, poetsen, poetsen worden. Maar goed, je moet er wat voor over hebben toch ;)

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe, meer is altijd welkom!
 
hoi
ik vond het inderdaad te licht na een maand zei ik al ik wil een 1100 een aantal die ik ken stappen toch over op 1100.. neem is een proefrit op een 1100 zou ik zeggen zou jammer zijn als je nog moet kopen en dat je toch achteraf liever een 1100 hebt succes

gr caat
 
Hoi!

Volgens mij is een 650 cc al snel te licht voor je? :?

Een vriendin van me heeft ook eerst een proefrit op een Dragster 650 gemaakt maar heeft uiteindelijk de dragster 1100 gekocht (ze is zelf vrij lang dus kan ze dit makkelijk houden) dus ik denk dat dit voor jou ook veel lekkerder is hoor.
Ik heb zelf ook meteen een Suzuki 800cc gekocht maar ik ben 10 cm kleiner dan mijn vriendin en kon de 1100 dus nog niet echt houden. De 650 vond ik zelfs erg makkelijk rijden..

Succes met de keuze! :W
 
of voor lekker rustig rijden ;)

een niet-Classic voor 5500, vind ik wel wat veel... meeste Classics kosten tussen de 5000 en 7000, dus daar zou ik zeker voor gaan! Liefst idd een 1100 Classic, op de korte termijn kost het je inderdaad geld, maar op de lange termijn scheelt het je de aankoop van een nieuwere motor, terwijl je eigen motor in de tijd dat je er op rijdt alleen maar minder waard wordt. Succes!
 
Wanneer ik de reacties zo lees heb ik in ieder geval begrepen dat ik sowieso een proefrit op een 1100 moet maken. Nu ik zo terugdenk aan de proefrit lijkt dit me inderdaad ook niet verkeerd. Ik kon de motor erg gemakkelijk houden en het was misschien toch wel iets te licht.
Dit roept echter meteen wat nieuwe vragen bij me op, zoals:
* Wat is een reeele prijs voor een dragster 1100, zowel standaard als classic
* Hoe liggen de onderhoudsintervallen en kosten ivm de 650
* Zijn er nog belangrijke veranderingen doorgevoerd in bepaalde modeljaren
* Welke motoren zijn vergelijkbaar, welke moet ik ook zeker eens proberen (motoren waarvan ook de prijs in dezelfde klasse ligt).

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
 
ik heb zelf een vulcan 800 classic en ben hier zeer tevreden mee. maar ff naar de dragster. als je er voor gaat ga er dan voor één waar al zo veel mogelijk extras op en aan zit dit zal in aanschaf niet zo veel duurder zijn. maar als je het spul achteraf moet kopen ben je wel veel meer kwijt.
veel succes.
 
ik heb zelf een vulcan 800 classic en ben hier zeer tevreden mee. maar ff naar de dragster. als je er voor gaat ga er dan voor één waar al zo veel mogelijk extras op en aan zit dit zal in aanschaf niet zo veel duurder zijn. maar als je het spul achteraf moet kopen ben je wel veel meer kwijt.
veel succes.
Aan welke extra's moet ik dan denken. Ik wil in ieder geval graag highway-steps hebben, en misschien een sissybar (alhoewel ik een sissybar niet echt mooi vindt, maar dan kan ik die er eventueel opzetten wanneer er iemand achterop gaat). Ook andere uitlaten met een mooi geluidje zijn natuurlijk interessant.
Zijn er verder nog extra's waar ik op moet letten?
 
Wanneer ik de reacties zo lees heb ik in ieder geval begrepen dat ik sowieso een proefrit op een 1100 moet maken. Nu ik zo terugdenk aan de proefrit lijkt dit me inderdaad ook niet verkeerd. Ik kon de motor erg gemakkelijk houden en het was misschien toch wel iets te licht.

3 jaar geleden had ik geld voor een nieuwe motor. Mijn budget en mijn smaak limiteerde de keuze al snel tot een van de volgende motoren
- een Dragstar 650 classic
- een vulcan 800
- een shadow 750
- een volusia 800
Dragstar was voor mijn toen keuze nummer 1 omdat dat de enige was in die prijsklasse met cardanaandrijving. Voor mezelf was de keuze dus al eigenlijk gemaakt, het zou een spikslinternieuwe dragstar 650 classic worden.

1 proefritje op een tweedehandse volledig aangeklede dragstar 1100 classic zorgde er echter voor dat ik al weer 3 jaar naar volle tevredenheid op mijn 1100 rijd.

M.a.w. wil je een dragstar 650, koop dan een 650 maar maak NOOIT een proefrit op een 1100.
Dit roept echter meteen wat nieuwe vragen bij me op, zoals:
* Wat is een reeele prijs voor een dragster 1100, zowel standaard als classic
* Hoe liggen de onderhoudsintervallen en kosten ivm de 650
* Zijn er nog belangrijke veranderingen doorgevoerd in bepaalde modeljaren
* Welke motoren zijn vergelijkbaar, welke moet ik ook zeker eens proberen (motoren waarvan ook de prijs in dezelfde klasse ligt).

Meld je eens aan bij het forum op www.dutchdragstarclub.nl ! Daar komen dagelijks vele 650 en 1100 rijders die je graag verder willen helpen. Of nog beter, wordt lid van de club en rijdt mee met een van de vele ride-outs en dan kun je zelf zien wat de mogelijkheden zijn.
 
Okey bedankt, zeker tips waar ik iets aan heb!
Ik heb besloten voor een 1100 te gaan, dan maar iets langer sparen en het meteen goed doen.

[Edit] Ik heb ook meteen de site onder mijn favorieten gezet, ga ik goed doornemen wanneer ik even tijd heb. Bedankt [/Edit]
 
Laatst bewerkt:
Wel grappig dat er op jullie site dan altijd weer geroepen wordt: "maak NOOIT een proefrit op een Wildstar" 8-)
Hoe kom je daarbij ?? 'k kan me niet herinneren dat ik dat ooit iemand heb horen roepen, en het is zeker niet zo dat dat 'altijd' weer wordt geroepen.

Maar inderdaad, ik ken een aantal dragstar 1100 rijders van onze club die zijn overgestapt naar een Wildstar, maar lang niet zoveel als 650 rijders die zijn overgestapt naar een 1100.

De stap van een Dragstar 650 naar een Dragstar 1100 is echt een stuk groter dan die van een Dragstar 1100 naar een Wildstar 1600.
 
Ik heb het regelmatig voorbij zien komen in topics waarbij iemand twijfelt over aanschaf van dragstar/wildstar.

Ik denk dat het voor jullie cluppie belangrijker is om de neuzen dezelfde kant op te krijgen gezien het laatste topic over "twijfels" :X
 
Ik heb nog een nieuwe vraag trouwens.
Af en toe lees ik forward controls en highway steps. Is dit hetzelfde of is het iets anders? Zelf denk ik dat het iets anders is. Bij forward controls gaat ook de bediening (het schakelen en misschien ook de achterrem?) mee naar voren en bij highway-steps is het alleen een extra stepje om je voeten op te zetten op lange stukken!? Klopt dit of denk ik dan helemaal verkeerd?
 
helemaal correct
Oke dan is dat ook weer duidelijk.

Tips voor motoren om te proberen zijn nog steeds welkom.
Ik heb nu op mijn verlanglijstje staan:
* Shadow 1100
* Dragstar 1100
Misschien ook nog een intruder 800.

Ik heb alleen het idee dat een shadow behoorlijk wat duurder is dan de dragstar, klopt dit? En zo ja, heeft dit nog een bepaalde oorzaak behalve dat het een honda is? Verder blijf ik de dragstar nog steeds het mooist vinden uit dit rijtje.
 
Als je het gevoel hebt een motor al helemaal onder controle te hebben tijdens een proefrit moet je jezelf toch eens afvragen of je er dan niet erg snel 'uitgegroeid' bent.

Ik ben er een paar jaar uit geweest en toen ik weer een motor wilde gaan kopen vond ik het erg spannend om een proefritje te gaan maken. Maar het viel me reuze mee en de Honda Shadow VT600 voelde gelijk helemaal vertrouwd aan! De koop was snel gesloten en een jaar en 25.000 km later ruilde ik hem al weer in voor een zwaarder exemplaar. (geen sjoppert meer, die past niet meer bij mijn rijstijl maar da's een ander verhaal)

Ik heb trouwens voor ik mijn huidige motor kocht, een proefrit gemaakt op een Yamaha Bulldog 1100 en daar had ik die zelfde ervaring. Veel te 'smooth' en makkelijk. Ik ben dan ook mega-blij dat ik voor de BMW r850r ben gegaan (die overigens bijna 15 pk meer heeft)
 
hoi, ben vandaag even naar de motorwinkel gaan kijken om een windscherm en tassen te kopen voor mijn savage .
Heb daar een mooie dragstar costum zijn staan helemaal opgezet een 650.
prachtig !! daar stond dus al een scherm en tassen op , zonder van de rest nog gezwegen .
heb dan maar de tassen en windscherm gekocht met de motor die er aan zat .
Ben nu de eigenaares van een prachtige dragstar ,en ga nu mijn mooie savage verkopen ( dragstar is een 2005 )
wou niet zwaarder gaan daar ik zelf maar een klein lichtgewicht ben
 
Terug
Bovenaan Onderaan