Eigenbouw?

mik77

MF'er
15 aug 2005
157
0
Gouda
Ik ben op zoek naar een aparte eigenbouw chopper/cruiser/costum en zie ze geregeld staan op de de verschillende occasion sites. aangezien ik niet een hele dikke portemonee heb kijk ik veel naar de iets wat oudere motoren. Nou ben ik wel handig maar (nog)niet technisch. Heel veel mensen raden het mij dan ook af om zo'n motor te kopen. Heb wel het voornemen om me goed in te lezen in de verschillende werkplaats documentaties van het model wat ik wil gaan kopen. Mijn vraag: Wat is jullie idee hierover "Doen of niet doen!?!"
Groeten Mischa
 
Een "oudere" eigenbouw van een particulier kopen als je zelf wel handig bent maar niet zo technisch?
Groeten Mischa
 
Een "oudere" eigenbouw van een particulier kopen als je zelf wel handig bent maar niet zo technisch?
Groeten Mischa
tja, eigenbouw, als je die suzuki ofzo bedoelt, daar is alleen wat zooi afgezaagd, niet echt eigenbouw lijkt me...

maar goed, als je niet kunt sleutelen maakt het geen ruk uit, dan is een niet "eigenbouw" ding ook een ramp als hij wat ouder wordt....

en een goed gebouwde "echte eigenbouw" is vaak degelijker afgemaakt als een fabriekshok dus dat mag geen probleem zijn, maar dat kost dan ook weer ietsie meer zeg maar.....
 
Wat versta je onder 'eigenbouw' Misha ?

Is een stoere sticker al eigenbouw genoeg, of bedoel een knutselbrommer die van de grond af aan met iemand anders' bloed, zweet en tranen in elkaar is gesleuteld.
 
Ik ben op zoek naar een aparte eigenbouw chopper/cruiser/costum en zie ze geregeld staan op de de verschillende occasion sites. aangezien ik niet een hele dikke portemonee heb kijk ik veel naar de iets wat oudere motoren. Nou ben ik wel handig maar (nog)niet technisch. Heel veel mensen raden het mij dan ook af om zo'n motor te kopen. Heb wel het voornemen om me goed in te lezen in de verschillende werkplaats documentaties van het model wat ik wil gaan kopen. Mijn vraag: Wat is jullie idee hierover "Doen of niet doen!?!"
Groeten Mischa

Maar je bent op zoek naar een aparte fiets ? Dat betekent dat je je graag onderscheid van de massa, dus mag ik toch ook aannemen dat je je niet zoveel aantrekt van wat de anderen zeggen.

Ik zou zeggen 'Fuck It' en kopen wat in je budget past, en past qua smaak, of iets dat aan te passen aan jouw smaak, en lekker gaan rijden.

Heb je bijvoorbeeld de beschikking over een sleutelruimte ? Wil je zelf de motor naar jouw eigen smaak ombouwen, of wil je iets kopen dat al klaar is, en waar je zo de deur mee uit kan rijden ? Denk ik allemaal zaken die van invloed zijn op je keuze.

Waarom niet beginnen met een leuke motorfiets die een beetje apart is, en dan lekker verder verbouwen, of mischien wel een heel ander project ernaast beginnen.

(volgens mij heet Dr Bral nog een mooie Guzzi te koop) (is namelijk helemaal niks, joh, die choppers, een café racer, dat is je van het ;)
 
Een sticker is zeker niet genoeg! Ik wil gewoon iets anders dan anders. Ik zit nu nog op de zaak maar zal proberen om vanavond ff wat voorbeeld foto's te plaatsen.
Groeten Mischa
 
Dat is wat ik op het oog heb, maar ben bang dat ik me een hoop problemen op de hals haal omdat ik (nog) niet veel verstand heb van de techniek. Daarom aan jullie de vraag of dit soort fietsen verstandig is om te kopen?
Groeten Mischa
 
Een beginnende sleutelaar zou ik aanbevelen om eerst een "standaard" budget bike te kopen met een goed werkplaatsboek erbij, en gewoon beginnen.
Leer aan de hand van het boek en het Forum hoe de fiets in elkaar steekt, en hoe de techniek werkt enz.
Na verloop van tijd ken je de bike door en door, en krijg je vanzelf de ideëen van hoe je dingen anders wil, die probeer je dan uit te voeren, en zo maak je je eigen unieke fiets.
Het belangerijkste is: gewoon beginnen en niet bang zijn :)
succes en veel :] plezier
 
@ Mik77:

ik heb samen met een maat van mij een Honda CX500 gekocht voor 140 euro. Dat is (was) een rijdende motor waaraan alles functioneerde en technisch gewoon in orde was. Het lakwerk was heel slecht, spatboprden totaal verot en het zadel leek ook nergens meer op, maar dat boeit niet.

Wij hebben dus voor 140 e een twin gekocht en zijn die nu aan het verbouwen. Misschien iets voor jou om iets dergelijks te doen? Als het totaal mislukt ben je niet meteen een godsvermogen kwijt en als het wel lukt zijn er echt wel mooie dingen van te maken (zoek maar eens goed op www.cx500.nl bij de specials.
 
Twee mooie intruders, maar imho zijn dat geen eigenbouw motoren, maar gewoon intruders waar één en ander aan versleuteld is.
Een eigenbouw fiets heeft "eigenbouw" op kenteken staan en niet "suzuki".
Meer dit soort machines dus:

96257.jpg


Lijkt me prima te doen als beginnersfiets. Meestal gebouwd op basis van oude motoren, dus simpele techniek. Met een werkplaatshandboek en wat geduld kom je een heel eind, als de huidige eigenaar zijn huiswerk een beetje goed heeft gedaan.
 
Goedemorgen,

Als ik de voorbeelden die je plaatst zo bekijk, heb je wel een beetje smaak, Mik.

Maar ik sluit me aan bij de mensen die hiervoor gereageerd hebben, begin met een low-budget geval en ga dat ombouwen, en leer zo een heleboel over motortechniek. Begin daarna aan iets groters en ambitieuzers.

Bekijk goed wat je wilt doen met de motor. Natuurlijk zijn er mensen die beweren 100.000km per jaar te rijden op een CB750 Hard Tail met alleen een achterrem, maar wellicht stel je wel hele andere eisen aan een motorfiets.

Als je in mijn signature kijkt, kun je lezen hoe ik het heb aangepakt met een CX, is weliswaar geen chopper geworden, en zeker geen eigenbouw, maar gewoon een geinige, unieke fiets, tegen een redelijk bedrag. Deze heb ik vooral gebouwd om te leren en door te krijgen wat ik wel en niet moet doen bij het opknappen/ombouwen van een motorfiets. Deze kennis komt handig van pas bij mijn volgende project, welke iets meer mag gaan kosten, en er zeker (in mijn ogen) beter uit zal gaan zien.

Voor de rest... Tja, zou zeggen schuim eens wat beursen af, ga eens kijken bij een aantal meetings (dit weekend bij Highlands) en praat eens met de mensen die (zelf) een motorfiets hebben opgebouwd. Kan je ook veel van leren.

Het feit dat je bijna geen technische kennis hebt, moet je je niet door laten tegenhouden. Iedereen kan wel een boutje en een moertje vast- of losdraaien, en voor de rest zal je door schade en schande wel wijzer worden. :Y
 
Heeft wel alle eigenschappen van wat hij zoekt...

V-Twin, netjes gebouwd, 'eigen'bouw, ik zou zeggen Mik, waar wacht je nog op ?
 
Intruder zijn allemaal neppers zolang er geen eigenbouw op kenteken staat.
Gewoon in elkaar geflanst van meestal maas, brouwer , hawk, van die bouwpakket onderdelen.
Hier mijn eigen intruder met wel eigenbouw op kenteken

DSC00132.jpg


Shadow

honda_john0.jpg


Honda CB

DSC00163.jpg


Intruder met eigenbouw op kenteken zijn uiterst zeldzaam.
3 heb ik er gemaakt, dat is de oude 750, en een 1400 en een 1500 , van de laatste twee plaats ik nog geen foto's, worden primeurs
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan