Honda Rebel 450 (model 1987) , cmx450c

Status
Niet open voor verdere reacties.
en de bak zelf:
full
 
Hoi Peter,mag ik me even voorstellen,Ik ben Hans en ben sinds een week de trotse eigenaar van een Honda rebel cmx 450 kleur rood (1986) zie foto.
Vroeger wilde ik hem toen hij uit kwam graag hebben,maar was veel te duur voor me.
Nu ben ik 56 jaar oud,en nu heb ik hem,das toch wel een leuk idéé.
Wel de groetjes.ik blijf je site volgen,want wie weet kunnen we elkaar nog ééns informatie toesturen.
Hans de Nijs.

Bijlage: Honda Rebel.jpg
 
hoi Hans
Leuk model: hij lijkt veel op de mijne maar er zit o.a. een ander stuurtje op. Ik wil hem graag eens naast de mijne zetten voor eens statie foto. Maar leuk dat je toch je motor van toen hebt kunnen kopen. Zo te zien ziet ie er gewoon heel mooi uit. Zit je ver van Arnhem? Ga ook eens kijken bij de RebelRiders op yahoo en maak jezelf lid, daar heb ik een enorme massa fotos staan in het Files gedeelte en dan in de map "Rebelpeter 450", en daar waar in de map "Repair Job". Hier is het adres: http://autos.groups.yahoo.com/group/Rebel-Riders.
Laat je me weten of je erbij kon? Alles fotos daar en nog veel meer zijn in hoge resolutie genomen. Kun je zien wat je onder je tank, tussen je voeten hebt!
Groeten
Peter
 
Hoi Peter,ik heb geprobeert om me te laten registreren op de rebel riders,maar dit lukt me niet.
Waneer ik op de yahoo ide iets opgeef dan lukt ditniet(waarschijnlijk moet ik een yahoo ide hebben?
Maar vind het idéé erg leuk.
Als je me eens wilt bellen?
tel.045 5256128
groetjes.
Hans de Nijs
brunssum (limburg).
 
je moet inderdaad even een accountje maken in yahoo, daarna kun je los. er staan daar massa's foto's! veel plezier en graag tot zo: ik bel je even!
 
nou de rebel zit weer in elkaar, maar met een pakkingset van de cb450 en hij lekt dus op de voetpakking. stom. had ik kunnen zien aankomen! Nu op zoek naar een nieuwe pakking voro de voet, de kop en liefst ook van het kleppendeksel van de rebel. Wie weet waar ik die vandaan kan halen?
 
Nou, vandaag, zondag dan de eerste rit, en meteen maar naar Eindhoven, een rit van 100 km vanaf hier, over de snelweg, en hup zeker een half uur aaneengesloten 120 km/u gereden met de Rebel. En rijden als een gek, nog zat over... 130 deed ie ook moeiteloos, en nog was het niet op. maar braaf als ik ben, niet harder gegaan. de motor werd goed heet en de cilinder kwam er blakend wit uit: de schoonmaak terpentine was nu helemaal er af gebrand en het vuil ermee mee. In eindhoven Hans ontmoet, die ook een Rebel heeft, zie hierbij een foto's van de twee Rebelse Sissies...

full
 
hoi hoi Anna-8, mooi machientje zit jij op!
en allemaal in stemmig zwart, prachtig! laat mijn co-rebbie-rider
hans het maar niet zien want die valt wel een beetje op zwart. tis een bjoetie, en wat ziet je rebbie er gaaf uit! is het een originele 1986-er? want je logo op de tank is toch van die allereerste? ff wat verklappen: we gaan waarschijnlijk naar de TT straks, op de zaterdag... heb je geen zin om daar ook te zijn? gewoon een dagje rondzwalken daar en al die mooi machientjes bekijken en vooral .. filmen ! want fotos moeten er zeker komen en we moesten maar eens een heuse stal rebbies daar bij elkaar zien te krijgen. laat je het ons weten? mocht je in het voorjaar ergens in de buurt van het midden-oosten van nederland zijn .. laat het even weten, dan doen we een bakkie. groeten! :] ps fotootje gemaakt ergens in de achterhoek.
full
 
Laatst bewerkt:
Mooie apparaten, die van mij is iets minder onderhouden.

Zie 'k de binnenkant van de motor zelf ook es.

Als iemand nog een setje uitlaten over heeft trouwens... (of weet welke er ook op passen) houd ik me aanbevolen, de mijne zijn een beetje op.
 
Dag Peter, en de anderen,

Zo, leuk dat er een uitgebreid verslag van de reperatie door Peter is gegeven.
Ook ik ben een rode Rebel 450 van 1988 tegengekomen en heb hem aangeschaft. Het mooi van deze motor is dat hij zich leent om met 60 km/u in z'n 6 rond te pruttelen en je een beetje onderuitgezakt van de omgeving kan genieten. Andere kant is dat 150 km/u snel is gehaald en ik vind dat voldoende.

Iemand ervaringen of is er een club van deze motoren dan houdt ik mij aanbevolen
Als je iets van technische aard hebt wil je dan reageren via erik@xs2me.net
Ik zoek nog documentatie en onderhoedsboekje en technische adviezen enz

Groet, Erik van Rebel

bijlage: foto hij is echt rood maar er zit wat werk aan te komen hihihi *O*

Bijlage: PICT0047.jpg
 
Dag Peter, en de anderen,

Zo, leuk dat er een uitgebreid verslag van de reperatie door Peter is gegeven.
Ook ik ben een rode Rebel 450 van 1988 tegengekomen en heb hem aangeschaft. Het mooi van deze motor is dat hij zich leent om met 60 km/u in z'n 6 rond te pruttelen en je een beetje onderuitgezakt van de omgeving kan genieten. Andere kant is dat 150 km/u snel is gehaald en ik vind dat voldoende.

Iemand ervaringen of is er een club van deze motoren dan houdt ik mij aanbevolen
Als je iets van technische aard hebt wil je dan reageren via erik@xs2me.net
Ik zoek nog documentatie en onderhoedsboekje en technische adviezen enz

Groet, Erik van Rebel

bijlage: foto hij is echt rood maar er zit wat werk aan te komen hihihi *O*

ik heb je foto even direct zichtbaar gemaakt: dat gaat door je eigen geplaatste berichtje te editten en de link naar je foto erbij te zetten met het woordje [ i m g ] ervoor en [ \ i m g ] erachter, inclusief die rechte haken (maar zonder de spaties die ik er nu tussen moest zetten omdat die anders een plaatje hier verwacht)

full
*O*
 
Laatst bewerkt:
mooie machine Erik! ik zou er graag wat meer details van willen zien: kun je dat eens voor me doen en hier ook neerzetten? Of we gaan eens gauw wat plannen. mail me gerust dan plannen we gauw eens een rit. de warme dagen komen er weer aan en niks is fijner om er dan midden in te zitten met een werkende motor .. haha.. want dat was nog niet zo vanzelfsprekend als ik gedacht had. Daarover meer in een apart topic. Groeten!
 
Even bijpraten ...

Na de reparatie vorig jaar, met de blokkerende starterkrans en de lekke pakkingen heb ;( ik nog zeker 1600 km heerlijk gereden in het koude seizoen als de weersomstandigheden dat toelieten. :}

Tot afgelopen zondag, palmzondag: na een prachtige rit langs ed IJssel, via Lathum, Giesbeek, Doesburg, Doetinchem, 's Heerenberg, Emmerich, Kleef, de Ooij en Nijmegen, reden mijn buurman Henk en ik via de snelweg, waar ik even boven de 120 km/u kon rijden en de Pleijroute, terug richting huis, stonden we bij een stoplicht te wachten om de brug bij Westervoort op te draaien, toen ineens de Rebel afsloeg. Zomaar .. !! -O-

Nou had ik wel eens eerder een lege accu gehad dus ik dacht: he, die accu nu leeg? dan zal de dynamo wel niet in orde zijn. Motor naar de kant geduwd en daar op de busbaan even geprobeerd de motor weer aan de praat te krijgen. Nou louw loenen dus! Toen maar in zijn 2 gezet en geprobeerd door te duwen de motor aan te krijgen. Maar het enige wat ie deed was een streep rubber trekken op het asfalt .... grrrrr... weer een blokkering????

Van daar toen maar de motor naar huis geduwd .. het is daarvandaan 5,5 km. Pffff .... het was mooi weer dus dat was niet het ergste, maar zo'n Rebel weegt toch wel wat. De brug op was het zwaarste, daarna even tussen de fietsers door de brug weer af laten rollen ... ik kon de blikken in mijn rug voelen en hun gemompel horen .. suckers! :( Maar goed.. na ruim een uur toch weer thuis gekomen en het ding op de jiffy gezet. Tja daar sta je dan .. dacht je dat je wat kon.

Intussen was het te laat om nog veel te doen aan de motor. Even de bougies bekeken: sneeuwwit! Te arm mengsel dan? Vastloper op de zuigers gekregen? De dagen erna heb ik op internet gezocht of er nog iets van de Rebel in de aanbieding te vinden was, want eigenlijk wilde ik nu toch wel een reservemotor hebben, of liever een schade geval of zo of een motorblok. En jawel hoor: ik heb er eentje gevonden! Laat er nu iemand in Giesbeek, dat is op een steenworp afstand hiervandaan, een blokje hebben staan, weliswaar zonder dynamo en oppikspoel maar in ieder geval een blokje dat ook nog niet eens zoveel gereden had: 22000 miles, dat is maar net iets meer dan die van mij, die staat nu op 19000.

Nou, contact gezocht en jawel hoor, de eigenaar had intussen een ander motorprojectje (een yamaha 600) en wilde maar wat graag zijn blokje wegdoen voor een zeer redelijke prijs! we werden het eens en ik heb het blokje in de achterbak gezet van m'n auto (is die ook nog eens ergens goed voor...). Dat was op witte donderdagavond-avond.

Goede Vrijdag in de ochtend, de volgende morgen dus: kleppendeksel eraf en kijken: niks bijzonders te zien .. verder gegaan, uitlaten losgemaakt en in de uitlaatpoorten gekeken. En wat zie ik: sneeuwwitte uitlaatkleppen! Tjonge, tjonge, de angst slaat je dan wel een beetje om het hart. Navraag gedaan en nagezocht op internet. Bij een site over tweetaktmotoren stond een uitleg over die bougies: zwart is te rijk, bruin is goed, wit is te arm en levert vastlopers op! Maar tja.. een Rebel is geen 2t maar 4T! Zou er toch meer aan de hand zijn?

Nou om een lang verhaal kort te maken: motorblok eruit getild en open gemaakt: de kop eraf en ook daar alles mooi helder bruin vanbinnen en alleen de klep wat wittig. Dan de cilinder eraf en jawel dat ging moeiteloos: bekeken en nee, dat is geen vastloper daar! Verder zoeken: de startmotor los en vliegwiel eraf gehaald: krukas zat behoorlijk vast: toen met de vinger door het gat van de startmotor en daar aan het wiel gedraaid dat naar de startkrans loopt.. en jawel hoor: vast in beide kanten! Toen het nieuwe tweehadnsblokje hetzelfde gedaan en ja, bingo: die wil wel één kant op vrij draaien: het lijkt er dus op dat er toch nog iets mis is met die gerepareerde starterkrans.

Met deze gegeven besluit ik alles om te bouwen en het nieuwe blokje te prepareren voor montage in het frame. Zo gezegd, zo gedaan: dynamo omgezet (die zat er niet meer in in dat nieuwe blok, het was afkomstig van een motorsloper was me verteld) en nadat alles weer in elkaar zat, het blok er weer ingetild, met hulp van mijn buurman Henk. Mijn dank nog, Henk! En toen alles weer aansluiten. Nou, eind van de zaterdag erna zat alles weer op zijn plek, olie erin en .. starten maar!!

En ja hoor .. hij liep als een zwitsers klokje, ook het starten ging eigenlijk vlot, zelfs de allereerste keer! ik had eerst nog wat probleempjes met de uitlaat: de afsluitringen (pakkingen) daarin zijn 40mm buitendiameter en ik had ze van 42mm gekregen: inschattingsfoutje! Nou dan maar even zonder, aleen met wat extra kopervet op de passing. Maar dat moet later wel goed gedaan worden, zodra de winkels weer open zijn. Ik wilde nu weten of het blokje liep!

Eerst maar eens een paar korte stukjes om het huis en dat liep goed. Toen wat verder.. naar Giesbeek en weer terug. Ook goed .. uiteindelijk de volgende dag, 1e paasdag, zondag, wat verder rondgereden en allengs ging het machientje beter draaien. Ook de eerste keer, nadat ie goed warm was, naar 120 km/u gebracht en daar merkte ik dat ie soms heel eventjes kort inhield. De dag erna ook weer even geprobeerd en de motor lijkt alsmaar losser te komen. Van inhouden niets meer gemerkt, op één keer na, ongeveer bij 80 km/u en heel kort eigenlijk.

Dit is de status tot nu toe. Ik heb nu weer een rijdende motor *D en het is even afwachten hoe hij zich gaat houden als ik een langere rit ga maken. Eerst de juiste uitlaatpakking erin en dan gaan we dat zeker uitproberen.

Intussen ook even uitgezocht hoe ik de motor zou kunnen repatrieren als ik echt verder van huis ben: een motoreparateur in de buurt biedt een trailer te huur aan voor 20 euro per dag, alleen kan dat dus alleen op werkdagen. Dus in geval van weer een vastloper moet ik hem naar een particulier huis duwen en hem daar een paar nachtjes gestald zien te krijgen. En ik moet een trekhaak onder mijn auto hebben ... :z

Rij vrij en wees blij... :]
 
Laatst bewerkt:
Dag Peter,

Zo zie je maar weer dat het met oudere motoren soms even tegenzit. Het is de keuze die je maakt. Of een straatracer met altijd haast of een mooie luizittende tourfiets. Ik heb me wel voorgenomen het een en ander aan onderhoud uit te voeren om teleurstelingen te voorkomen. Ik weet dat het blok op zich een goede levensduur heeft maar wel gevoelig is voor verkeerde afstellingen zoals de gelijkloop van de carburateurs en inlaatklepspeling.
Ik ben op zoek naar documentatie zoals een werkplaatshandleiding en onderhoudsschema's. Heb jij iets in die richting wat copieerbaar is. Ik hoor in ieder geval de uitlaatkleppen iets te hard en wil ze afstellen.

Ik denk tegen de zomer zover te zijn dat de Rebel kan worden ingezet voor tourtochten en andere uitstapjes maar ik wil eerst alles nalopen..

Groet
Erik van Rebel
Morgen wordt mooi weer, kan ik weer poetsen!!
*O*
 
hoi Erik

Weet je, ik kom net terug van een stevig rondje over de lokale dijken hier, in het donker. We hadden open avond op school hier, en het was na 10 uur en het was zo heerlijk zachtweer, dat toen ik over de ijsselbrug in westervoort was, ik daar door het dorp heen ben gereden en maar de dijk daar ben opgedraaid. Je kunt dan een heel eind doorrijden langs Loo en daarna moet bij Kandia er af en dan weer verder over de lijkweg en naar pannerden. Man wat een rit was dat. lekker zwoel en beetje vochtig weer. pikkedonker en geen kip op de weg, het was al 's avonds na tienen. een enkele haas of steenmarter de weg over zien rennen, en maar doorrollen met 35 mph op deze fiets.

Tjonge wat loopt mijn nieuwe tweedehands blokje mooi en oh wat loopt ie rond. veel beter nu het blok ingereden is na de grote rit naar eibergen gisteren, waar ik een heel stuk op 120/130 gereden heb. geen vuiltje aan de lucht. Omdat ik zaterdag niet de juiste uitlaatpakking had heb ik er nu alleen kopervet tussen zitten en dat lekt een heel klein beetje en dat klinkt als iemand die een iets te grote sleuf tussen de voortanden heeft ..haha.. hij slist dus een heel klein beetje. Maar ik heb de juiste uitlaat pakkingen (40 mm buitendiameter) al in mijn portemonnaie (kostten de lieve som van 5 euro samen) en zodra ik tijd heb zet ik die er in.

Dan even over de boeken: ik heb inderdaad een werkplaatsboek van deze motor uit amerika laten komen en dat is een aardig pak papier. Kopieerbaar is ie wel, al zijn deze werkplaatsboeken zelf kennelijk ook al overdrukken, want met name de fotos zijn korrelig en soms erg zwart/wit: ook ik zie dan niet duidelijk wat er op die plaatjes staat, maar ik kon mer er goed mee redden, vooral omdat ik tijdens de montage de onderdelen zelf in de hand heb. als ik dat boek zou gaan kopieren voor je, dan ben ik bang dat er niet zoveel van de plaatjes over blijft.
Daarnaast is er nog een probleem: de rug is een gelijmde rug en die staat al een beetje op srpingen. als we dit willen kopieren moeten we het goed aanpakken denk ik en de rug laten wegsnijden en dan het hele pakket een paar keer laten kopieren en daarna opnieuw laten inbinden/inlijmen. een goede binderij kan dat wel denk ik. als je dit boek weer zou bestellen ben je veel verzendkosten kwijt: ik dacht wel 20 euro erop of zo.

ik heb trouwens nog een algemeen honda werkplaatsboek waarin allerlei technische uitleg staat, maar dan ook van allerlei andere honda motoren en vooral de onderdelen: denk aan de carburateurs, de cilinders, de kleppen, benzinepompen, noem maar op, dat boek was in feite nog duurder. alles bij elkaar was ik een euro of 70 kwijt plus 20 euro verzendkosten, geloof ik. Kom anders eens langs dan kunnen we samen de boel eens doornemen. En een onderhoudsschema voor de CMX450c staat er zeker in, die bladzijden kan ik je meteen al doormailen, die scan ik zo voor je in, als je dat wilt.

Groeten! :] :]
 
Laatst bewerkt:
Dag Peter,

Ik houd mij graag aanbevolen om een copie van het onderhoudsschema en beschrijving van technische zaken zoals klepspeling en andedre afstelgegevens van je over te nemen. Wat betreft het grote boek. Als er meer mensen interesse hebben is via onze school het een en ander te regelen om een aantal mooie boekwerken af te leveren. Ik weet niet hoeveel zoekenden er zijn maar ik neem aan dat het er minstens 10 zullen zijn die zelf aan hun fiets werken.
Ik heb vannavond een eerste inventarisatie gemaakt van werkzaamheden die snel moeten plaatsvinden.
t.w. Olie verversen en filter vervangen (ik weet zelfs niet of er een filter zit en evt waar), lichte speling achterbrug oplossen, remschijf voor + blokjes vervangen, koplamp vervangen, elektrische bedrading fatsoeneren, koppelingsplaten vervangen, klepspeling afstellen, bougies vervangen en voetsteunen voorzien van nieuwe bouten.
Binnen 5000 km volgt de achterband en een aanpassing van het achterspatscherm (rot plekje)
Als je de gelegenheid hebt iets te scannen en te mailen dan zeer graag tegen vergoeding van gemaakte kosten + bonus voor de moeite. (fles wijn)
Mijn adres is erik@xs2me.net (accces to me)

Groet,

Erik van Rebel.
 
er is een schema voor onderhoud van de rebel onderweg naar je, van het model 1987+, voorlopig even als test of dit zou werken. De dikke pil die ik heb, is 4 cm dik dubbelzijdig en zit in een ringmap...dus weet waar je aan begint! maar de plaatjes en de uitleg zijn magnifiek. ik zal er van het weekend wel eens eentje naar je opsturen. over de carburateurs bv. zeer interessant!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan