Ombouw GSXF 600 '95

TambuGSXF

MF veteraan
Hoi,

In dit topic laat ik julie kennismaken met de ombouw van mijn GSX-f 600 uit '95.

Dit is mijn eerste motor. Ik hab hem in 2002 gekocht van een vriend die hem zelf nog maar net een jaar had van iemand anders maar er verzekeringswijs geen geld meer voor kon opbrengen. Aanvankelijk vond ik de kleurstelling (zwart/ paars en lelijke stikkers) zoals je die op de foto's van die tijd kan zien maar niks.

Maar...

In het echt viel dat verrassend goed mee. Lelijke stickers eraf en enkel nog 'SUZUKI' op de tank en '600 op de kont. Lekker strak. En met die lelijke paarse velgen,onderkuip en zadel zouden we later nog wel afrekenen.

Vorige winter zijn we dan aan de slag gegaan.

Wat is er toen gebeurd:

- motor is helemaal overgespoten in de kleurstelling van de MV F4 Mamba.
- Achterkapen aan gepast en obergespoten
- gaas in kuip gemonteerd
- ketting gepoetst en tot de vaststelling gekomen dat het een zilverkleurige was *O*
- carbus en tank grondig gereinigd na het lakken (verstopte carbus tgv oude lak ik tank ondanks afdichten van openingen)

ff een paar fototjes...
 
Laatst bewerkt:
zo zag de 'lelijkerd :) ' er ongeveer uit toen ik hem kocht alleen zonder de stickers.(dit is niet mijn motor, heb geen foto van toen :? )

full
 
In tussentijd werden de kuipdelen:

- grondig afgeschuurd
- aangepast (het kontje: dan zie je tenminste de achterveer en ziet er echt veel strakker uit)
- en naar een vriend van me gebracht die alles professioneel heeft gelakt. Was er zelf aan begonnen maar bepaalde delen bleken bijgewert te zijn met als gevolg--->>> blaasjes en lak die niet bleef zitten.

Enkele fototjes.

de kont met aanpassing
kontaf.jpg


de problemen begonnen al bij de grondlaag
grond1.jpg


en bij de onderkuip bleek alles nog veel erger te zijn: de koelvinnen waren doormidden gebroken en opgelapt met polyster :? , de kappen waren 3 maal over elkaar heen gelakt, ....
grond2.jpg


zo zagen ze eruit na de grondlaag maar de 'littekens' blijven zichtbaar
grond3.jpg


grond4.jpg

waarschijnlijk gaan we gewoon op zoek gaan naar een 2dehands exemplaar. Alhoewel deze in het zwart eigenlijk nog meevallen.

de tank en de andere helft gaven dan geen problemen. De tank heb ik dan maar zelf afgewerkt.
grond5.jpg

de tank
grond6.jpg
 
Laatst bewerkt:
zo ziet hij er op dit moment uit.

Heb er maandag en dinsdag de carbonuitlaten van een Cagiva Raptor 1000 ondergezet (meer foto's later). Nu lijkt het misschien nag wat raar maar dat verandert nog wel... Klinken doet hij in ieder geval fantastisch en rijden ook...

moto1.jpg

moto3.jpg

moto4.jpg

moto5.jpg

zo klinkt hij

zo klinkt hij
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik net zei, heb ik gisteren dus mijn originele dempers vervangen door een setje carbondempers van een Cagiva Raptor 1000. Ik had geen idee wat dit zou doen met mijn vermogen- en koppelcurve maar ik heb het er op gewaagd en het valt goe mee....

Ik heb besloten om de originele voorbochten van mijn F-je te behouden. Ze werden wel drastisch ingekort om de dempers van de Cagiva er in de gewenste positie op te kunnen monteren. Heel de zwik dus gedemonteerd om het zagen te vergemakkelijken.

Zo zag het eruit na de zaagwerken.

uitlaataf.jpg


Best wel stoer maar ik denk niet dat je daar lang mee op de weg zou zitten en de buren zouden het ook niet leuk vinden O-) (om maar niet te zeggen dat het waarschijnlijk voor geen meter zou rijden :9 )

Heb er dan vier sleufjes ingzaagd om alles lekker strak in elkaar te kunnen monteren. Bovendien doet een stukje papieren plakband wonderen om luchtdicht af te dichten. Even strak aandraaien en klaar is kees.

koppeling.jpg


Nu zit wel met deze 2 'lelijke' :+ originele dempers.

origineel.jpg


Iemand interesse? POTK
 
was het grondverf,dacht dat je voor een matte kleur had gekozen,ben ik effe stom,maar ach het was laat :X

maar goed,je krijgt weinig reactie's,is het zo stil op mf ??
 
Tot daar het inkorten en monteren. In praktijk ging er echter nog wat voorbereidend werk aan af.

1. Duovoetsteuntjes verwijderen.
Aangezien deze dempers hoog komen moesten de duosteuntjes eraan geloven. Een gedeelte werd echter behouden om later nieuwe selfmade steuntjes te kunnnen monteren.
steunaf.jpg



2. De ophanging voor de dempers maken
De ophanging van de Cagiva was te kort en ik ben dan maar zelf aan de slag gegaan met basic materiaal.

basic.jpg


Het resulaat is goed. Nog even poleren of spuiten en we hebben mooie stevige steuntjes. *D

ophang.jpg


3. Pinkers vandaag nog even hoger geplaatst
Uitlaten kwamen net achter de pinkers uit. Dus vanmorgen even hoger geplaatst. De originele gaatjes mooi afgeplakt met rubbertjes.

pinkers.jpg
 
was het grondverf,dacht dat je voor een matte kleur had gekozen,ben ik effe stom,maar ach het was laat :X

maar goed,je krijgt weinig reactie's,is het zo stil op mf ??

Hi

blijkbaar erg rustig. Ik volg bijna alle ombouw topics en er gebeurt bitter weinig de laatste week. Zal door het mooie weer komen denk ik. Eindelijk nog eens weer om te rijden :9~

Greetz
 
Tot zover de aanpassingen.

Wat kunnen jullie nog verwachten:

1. en volledig nieuwe kont (kappen, aan frame wordt niet geraakt). Er komt een SRAD kont op. De uitlaten zij zo gemonteerd dat ze in lijn liggen met de nieuwe kappen.(zal bnnkort een fototje posten waar ze even op de motor gepast worden)

foto%20nr-0129.jpg


De kleur staat nog niet vast en er hoort nog een afdekkapje op (heb ik maar niet op samen op foto.

2. Origenele achter pinkers worden vervangen door led exemplaren *O* . Vooraan door inbouw exemplaren.

3. Een bredere achtervelg zodat er een 170 achterband gemonteerd kan worden 8-)

4. Montage van risers zodat de achterkant hoger komt te liggen. :]

5. Montage van stalen remleidingen. De originele hebben veel te veel last van fading na een paar keer hard remmen. '(

6. Paintjob voor remklauwen (wrschijnlijk goud) en voorvorkpoten

7. Experimenteren met Ram-air

En als er nog geld over is :)
8. Progessieve veren voor.

9. Dyno testbank run en eventuele Dyno-kit

10. Windscherm vervangen of van kleur veranderen.

11. Voorlamp eruit en andere (weet nog niet welke) erin.

Het merendeel zal voor de volgende maanden zijn aangezien ik nu nog even wil genieten van het mooie weer en de centen even op zijn *D


In tussen tijd hoop ik reacties te horen van jullie. Eventuele tips om dingen te verbeteren zijn altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Hi

blijkbaar erg rustig. Ik volg bijna alle ombouw topics en er gebeurt bitter weinig de laatste week. Zal door het mooie weer komen denk ik. Eindelijk nog eens weer om te rijden :9~

Greetz
ach ik blijf lekker meekijken,ik vind het te heet om te rijden nu ,pak is veel te heet,en nog geen airco op mijn fiets.
 
Nog even voor de geïnteresseerden onder jullie.

Wat hebben die Raptor-uitlaten met mijn vermogen/koppel gedaan?

Voor zover ik gevoelsmatig kan vaststellen, pakt de motor nu al heel vlot op vanaf 2500 toeren. Bovendien is er van de dip tussen 4500 en 7000 rpm geen spoor meer. *O*

Nou dacht ik, ok, allemaal goed en wel maar ik heb de indruk dat hij bovenaan heeft moeten inleveren. Maar... :Y
niets is minder waar. Als je de motor even laat lopen tot 8000 rpm en dan het gas opendraait, neemt hij weer net zo agressief op als vroeger *O* .

Over het geheel zijn deze vastellingen vrij logisch:
1. pakt vlot op bij lage toeren + weg met dip ---> gevolg van vrijere ademhaling (uitademen dan)
2. weinig of geen verlies bij hoge toeren ---> de permanent vacuumcarbu's van zo'n jap worden afgesteld op stationair toerental en vollast zonder dat er voorbochten of dempers opziten (vertelde mijn leraar motormechanica mij). Bijgevolg heeft het plaatsen van een andere demper daar weinig of geen invloed op. Deellast is een ander paar mouwen. O-)

Als ik de motor nu in de winter nog een betere inademing kan geven en de kleppen en carbu's afstel dan gaat ie nog veeeeeeel beter presteren :Y . Ik kijk er al naar uit.... :]
 
Nog even voor de geïnteresseerden onder jullie.

Wat hebben die Raptor-uitlaten met mijn vermogen/koppel gedaan?

Voor zover ik gevoelsmatig kan vaststellen, pakt de motor nu al heel vlot op vanaf 2500 toeren. Bovendien is er van de dip tussen 4500 en 7000 rpm geen spoor meer. *O*

Nou dacht ik, ok, allemaal goed en wel maar ik heb de indruk dat hij bovenaan heeft moeten inleveren. Maar... :Y
niets is minder waar. Als je de motor even laat lopen tot 8000 rpm en dan het gas opendraait, neemt hij weer net zo agressief op als vroeger *O* .

Over het geheel zijn deze vastellingen vrij logisch:
1. pakt vlot op bij lage toeren + weg met dip ---> gevolg van vrijere ademhaling (uitademen dan)
2. weinig of geen verlies bij hoge toeren ---> de permanent vacuumcarbu's van zo'n jap worden afgesteld op stationair toerental en vollast zonder dat er voorbochten of dempers opziten (vertelde mijn leraar motormechanica mij). Bijgevolg heeft het plaatsen van een andere demper daar weinig of geen invloed op. Deellast is een ander paar mouwen. O-)

Als ik de motor nu in de winter nog een betere inademing kan geven en de kleppen en carbu's afstel dan gaat ie nog veeeeeeel beter presteren :Y . Ik kijk er al naar uit.... :]


Uhhmm dit verhaal willen we natuurlijk ook ff bevestigd zien door middel van een testbank uitdraai }) :Y
 
Misschien ben ik de enige, maar ik vind hem om het netjes te zeggen niet echt mooier/mooi geworden.
Ach, het gaat er natuurlijk om dat jij er blij mee bent :Y
 
Hoi iedereen,

het is alweer even geleden dat ik hier nog wat gepsot heb maar ik heb ondertussen niet stigezeten. Bij deze even een paar foto's om jullie bij te houden.

Zo ziet hij er nu uit

de linkerkant

full
 
Even meegeven wat er al veranderd is:

1. goodridge stalen remleidingen (voor)
2. S-RAD kont
3. Taartschep verwijderd, nieuwe nummerplaathouder gemaakt van RVS
4. S-RAD kont afsluitbaar gemaakt (met inbouwslot)
5. kabelwinkel herschikt in de kont
6. Carbon uitlaten van een Cagiva Raptor 1000

Wat gaat er nog gebeuren:
1. nieuw subframe (vakwerk)
2. GSXR achterbrug en wiel met 190 band (later 180)
3. andere voorvork veren
4. andere koplamp
5. spuitwerk kont
.... (kan er voorlopig even niet opkomen ;)

Straks meer foto's
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan