Spreekbeurt over motorfietsen

1 sep 2002
208
0
Slobodan
Beste mensen,

Mijn dochter van 10 houdt over 1 week een spreekbeurt over motorfietsen. Heeft iemand (of een zoon/dochter)ooit zelf een spreekbeurt hierover gehouden ? Hebben jullie enkele suggesties over de inhoud? Waar op Internet kun je meer info vinden?

Bij voorbaat dank! :?
 
Probeer zowiezo eens een motorzaak voor wat foldertjes altijd leuk om op het bord te hangen. heb je meteen duidelijk voorbeeld van een Sport een tour en een custom motorfietsje.
Dan kun je mischien wat over 25 kw laten vertellen aangezien hier toch veel mensen last van ondervinden ( zoek ff met de search knop boven je staat veel info op het forum over )

Wat houdt het nu precies allemaal in ?

Dit is wat het CBR er mooi over weet te verwoorden :

Twee categorieën
Het praktijkexamen voor de motor is er in twee categorieën, een lichte categorie (’A beperkt’) en een zware categorie zonder beperkingen (’A’). Als u jonger bent dan 21 jaar, moet u het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 35 kW. De cilinderinhoud van deze motor moet meer dan 120 cc zijn en hij moet minstens honderd kilometer per uur kunnen rijden.
Bent u 21 jaar of ouder, dan mag u kiezen of u het examen wilt afleggen op een lichte motor of een zware. Zo’n zware motor moet een vermogen hebben van 35 kW of meer.

Examen met een lichte motor
Als u slaagt voor een examen op een lichte motor, krijgt u (ongeacht uw leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. U mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht’. Pas na twee jaar mag u overstappen op een zwaardere motor; daar hoeft u niet opnieuw examen voor te doen.

Examen met een zware motor
Slaagt u voor een examen op een zware motor, dan krijgt u een rijbewijs A zonder beperkingen. U mag daarmee direct op elke motor rijden.

Dit houdt dus in dat je zolang je niet ouder bent als 21 je geen examen mag doen voor de zware categorie. Je mag echter wel al een zware motor rijden als je met je 18 al geslaagd zou zijn en dus al twee jaar in het bezit bent van je rijbewijs voor de lichte categorie. Behaal je je lichte rijbewijs terwijl je nog 20 bent dan ben je ook nog steeds verplicht om 2 jaar lang op een lichte motor te rijden, of je zou opnieuw examen moeten dooen speciaal voor de zware categorie.

25 Kw is omgerekend naar Pk's ongeveer 34 Pk. Het vermogen van de motorfiets wordt tegenwoordig altijd op het kentekenbewijs vermeld. Is je motor nogal oud dan staat het nog niet op het kenteken bewijs vermeld. Het is mij op dit moment nog onduidelijk of het vermogen nu wel op het kentekenbewijs vermeld moet worden om met zo'n motor rond te mogen rijden. Ook al komt deze van de fabriek af met 25 Kw of minder. Dit wordt nog uitgezocht en zo vlug mogelijk aangepast !

Wat voor motor je rijdt maakt in cilinderinhoud dus ook niets uit zolang je maar niet boven de 25 Kw uitkomt. Alleen op het examen ben je verplicht om een motorfiets van tenminste 120 cc te berijden, en deze motorfiets moet ook minimaal een snelheid van 100 Km per uur kunnen rijden.

0.16 kW per kilo ledig gewicht is nog een beperking. welke inhoudt dat je motorfiets ook maximaal 0,16 Kw aan vermogen mag hebben per kilogram droog gewicht van de motorfiets. dit is dus zonder berijder, passagier of benzine. Helaas is deze regel in combinatie met de 25 Kw regel. Het is dus niet of 25 Kw of 0,16 Kw, maar je motorfiets moet aan BEIDE regels voldoen.

Tot mijn stomme verbazing bleek bij navraag op het politiebureau of dit een of / of regel of een en / en regel was wist geen van de twaalf aanwezige agenten mijn antwoord te geven waaronder twee motoragenten. Deze hebben beide 10 minuten overlegd met elkaar en deze kwamen met de conclusie dat het of het een of het ander was. Gelukkig vertrouwede ik dit niet en ben door gaan zoeken naar de echte regel. En het bleek dus dat je motorfiets aan beide regels moet voldoen. Zo zie je maar weer de wet is er wel duidelijk in maar er zijn nog maar vrij weinig mensen die de regel precies weten, en correct toe weten te passen

kleding is ook erg van belang op een motor ( mail maar eens naar lookwell en vraag naar henny die geven graag info ( www.lookwell.nl info@lookwell.nl)

Leren Overalls

--------------------------------------------------------------------------------
Veiligheid: Leer is nog steeds het beste materiaal en mocht je nog twijfelen,
vraag dan jezelf af welke Grand-Prix of Superbike held iets anders dan leer draagt
Duurzaamheid: Ook bij duurzaamheid is leer een winnaar. leer is een natuurproduct en naarmaate het ouder wordt, wordt het mooier en dan met name zwart leer. het klinkt mischien hard, maar andere materialen worden na een tijd een vies vod.
Comfort: Als het om klimaatbeheersing gaat is leer in 80% van de gevallen de winnaar!.

Leren Jacks

--------------------------------------------------------------------------------
Het veiligste en meest comfortabele materiaal is leer. Leer heeft een unieke structuur met in alle richtingen in elkaar verstrengelde vezels. Dit resulteert in een zeer hoge scheur- en slijtbestendigheid. Ons streven is het beste beter te maken en dit heeft geresulteerd in het revolutionare gebruik van Coramid gepantserd leer welk een ongeëvenaarde slijtvastheid en scheurbesteindigheid heeft. Wij gebruiken zo groot mogelijke leren panelen om het aantal naden zo klein mogelijk te houden. Dit houdt in dat er extra "onzichtbare" naden onder het leer zitten. Dit alles om het uiteenscheuren van de naden bij een ongeval te voorkomen.

Nylon Jacks

--------------------------------------------------------------------------------
Lookwell's textiel kleding is gemaakt met gebruikmaking van duurzame materialen zoals: Cordra, Oxford Nylon, Coramid, Reflex, Taslan en Cordura. Het grootste gedeelte van de kledinglijn is standaard al voorzien van CE-goedgekeurde protectie of in ieder geval voorbereid. Sterk in elkaar verweven materialen geven kleding zijn sterkte, onf inventief "Full Body Tightening System" staat garant voor een persoonlijke, strakke edoch comfortabele pasvorm.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf wel eens een spreekbeurt over Harley gehouden :) Meeste info kwam toen nog gewoon uit een boekie.

Het is denk ik makkelijker over 1 merk een spreekbeurt te houden dan over motoren in het algemeen, alhoewel, als je 10 jaar bent is het misschien weer makkelijker er in grote sprongen doorheen te vliegen (heb zelf geen kidneren, dat is wel weer duidelijk :P ).

Hoe dan ook, over een merk is meestal weer meer info te vinden dan over motoren in het algemeen.

info over BMW

en hier over Harley

en hier over Indian

Allemaal gezocht&gevonden met Google.

Moet je wel even zo lief voor je dochter zijn om het te vertalen :)

Succes ermee!!
 
Probeer zowiezo eens een motorzaak voor wat foldertjes altijd leuk om op het bord te hangen. heb je meteen duidelijk voorbeeld van een Sport een tour en een custom motorfietsje.
Dan kun je mischien wat over 25 kw laten vertellen aangezien hier toch veel mensen last van ondervinden ( zoek ff met de search knop boven je staat veel info op het forum over )kleding is ook erg van belang op een motor ( mail maar eens naar lookwell en vraag naar henny die geven graag info ( www.lookwell.nl info@lookwell.nl)


Volgens mij weten de meeste kinderen van 10 niet wat 25 kW is :P

Ik zou het dus wat algemener houden. Zie vorige post :)
 
Volgens mij weten de meeste kinderen van 10 niet wat 25 kW is :P

Ik zou het dus wat algemener houden. Zie vorige post :)

neuh maar dat is uit te leggen natuurlijk ;) tis toch nog maar 8 jaar verwijderd :P
maar je hebt gelijk kwam alleen zomaar in me op.
 
meteen wilde ik hierop als eerst ereageren en ben een uur bezig geweest om beginners info, de basis van de basis verhalen en info te zoeken. Maar alle info is over dingen waar je toch al een beetje vanaf weet als motorrijder.
Geen info als: Een motor is een tweewieler net als een fiets maar dan met een motorblok erin en een verstevigd frame.
Motoren zijn er als sportmotor, toermotor, chopper, of crossmotor. (speciale termen laten we hier maar achterwege, zoals naked bike en streetfighter, want dat snappen 10 jarige schoolkinderen nog niet).
Een motorblok van een motorfiets kan 100cc zijn maar ook 1500cc. Het aantal cc's staat voor de inhoud 'van de groote van de motor' (makkelijke kinder uitleg).

Ok, maar dit soort info staat dus niet op internet, althans, dat heb ik niet binnen een uur gevonden die ik er voor uittrok....
Hopelijk zet ik je met het kleine beetje info hierboven op het goede spoor..

Groet Peter
 
Laatst bewerkt:
Jemig de pemig, denk ik hier als eerste op te reageren... en binnen een uur zoektocht hebben er al verscheidene gereageerd...Maar ik denk dat de info gericht moet zijn op het verstand van 10 jarigen... ;)
 
Ik heb vroeger op de basisschool ook een een spreekbeurt gehouden over motoren.
Gewoon wat soorten motorsport uitleggen.
Dragrace, motorrace, trail, motorcross en wat vertellen over beschermende kleding.
 
Ik heb vroeger op de basisschool ook een een spreekbeurt gehouden over motoren.
Gewoon wat soorten motorsport uitleggen.
Dragrace, motorrace, trail, motorcross en wat vertellen over beschermende kleding.

Mooi! Dat vult al 10 minuten!! of hoeven kinderen maar 5 minuten?? Tis dan al wel gevuld..moet je alleen wel uit weten te leggen wat dragrace is, wat trial is... :)
Maar zo moet het het de 10 jarige dochter van de topicstarter wel lukken.


By the way, ik heb op de mts ook een spreekbeurt gehouden over harley's..ging een stuk dieper natuurlijk. Maar over harley lul ik zo een half uur vol hoor... Videootje erbij enzo..
Gelukkig 'school's out forever' (alice cooper) :z
 
Op woensdag 18 september 2002 21:35 schreef Peter uit Soest het volgende:

Gelukkig 'school's out forever' (alice cooper) :z
:j gelukkig kan'k nog terug naar school!
Maar da's een gans ander verhaal ;)
 
Simpel, gewoon ff het hele motorforum optrommelen, dan kunnen zowat alle vragen beantwoord worden.
(moet natuurlijk wel een behoorlijk klaslokaaltje zijn }) )

Paul.
 
Ik wil wel ff komen helpen (langskomen), dan vertel ik gewoon wat ik weet. Maar ik weet niet waar je woont. Slobodan klinkt mij als nederlandse plaats niet echt bekend in de oren.
 
Als je nou begint met hoe het allemaal begonnen is (jaartallen erbij, altijd goed voor het cijfer)... dus een fiets met een motortje erop.

Dan verdergaan met de verschillende onderdelen van de motorfiets. Wielen, banden (meestal geen binnenband) ketting (refereer aan de gewone trapfietsen, dat snappen die kids tenminste), motorblok... net als in een auto, maar dan anders.

Verschil motorfiets en gewone fiets, op motorfiets stuur je met je gewicht.

Daarna verschillende soorten motorfietsen opnoemen, choppers, racers, crossers, toerdingesen.

En dan maar es verder zien of de tijd nog niet vol is!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan