VN800, do or don't?

SavagePielk

MF veteraan
5 apr 2005
6.997
319
Apeldoorn
Er is me een VN800 aangeboden voor een redelijke prijs, gewoon een nette motor. Bouwjaar 1995, kmstand weet ik nog niet. Maar... is de VN800 een do of een don't, technisch gezien...? Ik heb weinig/geen ervaring met Kawazeiki, dus mijn vraag aan jullie; hoe zit het met de onderhoudskosten en onderhoudsgevoeligheid?
Alvast bedankt!
 
Zoek eens in de zoekfunctie onder 'VN750'. Daar zijn al veel topics over geweest. Ik heb begrepen, dat het blok van de VN800 niet veel verschilt met die van de VN750 (op de cilinderinhoud na dan). Maar ik geloof dat er niet veel mensen zijn met positieve ervaringen. Denk aan het beruchte dynamo-probleem, slechte balans-as ervaringen en de algehele onlogische contruktie van het blok.

Alhoewel ik zelf overigens een probleemloze VN750 Vulcan heb gehad. Vooral het bledderend geluid vond ik fantastisch. Het zijn mooie motoren voor een leuke prijs, maar wees bedacht op de bovenstaande typische gebreken.
 
Bedankt! Dat is nuttige informatie. Ik kom elke keer weer het pre-93 bij grote problemen tegen, deze is van 95. Is daarbij het probleem (grotendeels) verholpen of niet?
 
Ik heb wel vulcans over de vloer gehad.
Allemaal slecht of niet laden, veel hadden ook
slechte nokkenaskettingspanners (leuk met scrabble).

Vervelende bij de vn is dat bijna altijd gelijk het hele blok eruit
moet. Let dus goed op dat er niet met de dynamo 'getruukt' is.
 
sorry dat ik dit topic schop, maar ikzelf heb een VN800 classic

de VN750 serie van voor 1993 heeft inderdaad veel problemen, zeker met de dynamo... de VN800 is redelijk vrij van problemen, althans, wat ik gelezen en gehoord (en ervaren) heb.....
 
okay, top! Ik heb de deal allang af laten ketsen (een Honda VLX600, mijn droom, was iets meer welkom ;) ), maar ik vind de VN800/Classic nog steeds een mooie motor om te zien :)
 
hoe zit het er nu mee?
motor technisch gesproken...

Ik ben namelijk van plan een VN800 te kopen, maar ik heb geen zin in een motor die erom bekend staat dat deze technisch fout is, dusse ??
 
<SCHOP !!>

ZIjn er nou helemaal geen (ex-) Vulcan 800 rijders hier :?

Denk er zelf over na om er 1 te nemen..had vroeger een 700 en die beviel helemaal goed..alleen het bekende electrische verhaal daar baal ik nog steeds genoeg van om geen 750 te nemen dit keer..met die 700 kon ik gewoon duwen zodra ie langer dan een week stil had gestaan :( ..zonde want het is verder een perfecte fiets met zelfstellende kleppen, cardanaandrijving etc etc etc..nog snel ook voor een 700'tje en een hele fijne zithouding.

Kettingspanner en dat het hele blok eruit moet enzo is ook allemaal bekend van de 700/750..zal bij de 800 toch niet hetzelfde verhaal zijn precies lijkt me :?

Dus denk nu aan een 800..zx-10 is leuk en aardig maar ik vind relaxt toeren toch leuker dan al dat gejaag..voor woon/werk was de vulcan ook ontpannender dan de zx-10...ken alleen weinig ervaringsverhalen over de 800..goed ? slecht ? zwakke punten ? sterke punten ?
 
<SCHOP !!>

ZIjn er nou helemaal geen (ex-) Vulcan 800 rijders hier :?

Denk er zelf over na om er 1 te nemen..had vroeger een 700 en die beviel helemaal goed..alleen het bekende electrische verhaal daar baal ik nog steeds genoeg van om geen 750 te nemen dit keer..met die 700 kon ik gewoon duwen zodra ie langer dan een week stil had gestaan :( ..zonde want het is verder een perfecte fiets met zelfstellende kleppen, cardanaandrijving etc etc etc..nog snel ook voor een 700'tje en een hele fijne zithouding.

Dus denk nu aan een 800..zx-10 is leuk en aardig maar ik vind relaxt toeren toch leuker dan al dat gejaag..voor woon/werk was de vulcan ook ontpannender dan de zx-10...ken alleen weinig ervaringsverhalen over de 800..goed ? slecht ? zwakke punten ? sterke punten ?
Nou zal ik je dan maar wat vertellen?

Heb er eentje een jaar gehad en geen enkel probleem mee gehad behalve.....de grond speling. Het is een erg laag model dus bochten maken zit er niet bij.
Het zadel is redelijk hard...pas dus op voor pijn in je kont.

En de rest is prima in orde!!
 
ff voorop gesteld dat ik niks tegen Japse bikes heb maar een Kawa Vulcan, je wilt toch rijden ipv duwen...... :? :W
 
Tja..bral..die verhalen ken ik..maar alleen van de 700/750..niet van de 800..daar hoor ik weinig kwaads over eigenlijk.
 
Voor zover ik weet niet nee..is een ander blok de 800 volgens mij

[edit yep zijn andere blokken]

Although they started with the same basic engine layout as the 750 -- the same 55-degree V-angle, 66.2mm stroke and single-crankpin layout with gear-driven counterbalancer -- the 805cc engine which serves in both Kawasaki 800 models, has little in common with the smaller Vulcan V-twin.

750 :

Type: liquid-cooled 55-degree tandem V-twin
Valve arrangement: DOHC; 2 intake, 2 exhaust valves; hydraulically adjusted
Displacement, bore x stroke: 749cc, 84.9 x 66.2mm
Compression ratio: 10.3:1
Carburetion: 2, 34mm Keihin CV
Lubrication: wet sump, 4.2 qt., spin-on filter
Minimum fuel grade: 87 octane
Transmission: wet multiplate clutch; 5 speeds
Final drive: shaft, 2.522:1


800 :

Type: liquid-cooled 55-degree tandem V-twin
Valve arrangement: SOHC; 2 intake, 2 exhaust valves; operated by rockers, adjusting shims
Displacement, bore x stroke: 805cc, 88 x 66.2mm
Compression ratio: 9.5:1
Carburetion: 1, Keihin 36mm CV
Lubrication: wet sump, 3.4 qt., spin-on filter
Minimum fuel grade: 87 octane
Transmission: wet multiplate clutch; 5 speeds
Final drive: chain, 46/16
 
Laatst bewerkt:
Ik bezit nog een VN800A ( de A versie met het dunne 16 inch voorwiel )uit 1996. De VN800 is een zeer betrouwbare motor, zeer onderhoudsvriendelijk en loopt altijd als een klokje. Ook vrienden van me reden tot voor kort een VN800C ( de Classic uitvoering met dikke wielen en spatborden ). Eveneens jarenlang motorplezier en nooit iets stuk.

Ik heb ook ervaring met de VN750 en moet helaas bekennen dat er degelijk iets mis met die types. Bij mij liep de balans-as na 2 jaar in de soep. En voor de reparatie moest het hele blok uit het frame worden gesloopt. :N *

Je kan met een gerust hart een VN800 kopen. Er is niets mis met die motoren.

Groetjes HD4ever.
 
Hee Fred !

Ja zit er wel aan te denken ja..moet alleen het financiele plaatje nog wel even rondbreien. ik mis de relaxtheid op de zx-10

Jij nog steed de intruder zie ik ? Of is dit weer een nieuwe ?
 
ih rij al 2 jaar op een kawa vn 800 classic en heb nog geen problemen gehad rijd heel fijn mooi geluid een perfecte motor als je het mijn vraagt ik vindt het een goede keuze :] :] :] :] :]
 
hallo allemaal,

ik ben oinky en rij op een vn 750,

als je nu echt alles wil weten over vulcan ga dan eens kijken op www,vulcanriders.nl


gr, oinky
 
Gezien het feit dat ik meerdere malen op een wereld fiets als een VN 800 heb gereden. Mijn beste vriend heeft er een...
Als ik geen R6 zou willen, had ik er een gekocht. Hij is leuk, redelijk vlot bij een verkeerslicht en loopt altijd als een trein, zelfs na lange tijd stilstaan.

Ik vind het een goede keuze. Let wel goed op de kilometers en de staat van onderhoud, maar dit is eigenlijk bij elke motorkeuze..

Tim
 
ik wil toch nog even melden dat ik er al weer een tijdje op rondtoer en echt nog nooit problemen
heb gehad!

Echt een superfiets, zeker om mee te starten. Ben overigens nu wel erg nieuwsgierig naar de nieuwe
900 classic!


Just
 
Terug
Bovenaan Onderaan