Alternatieve brandstoffen, spiritus wasbenzine enz

Plumber

MF'er
27 jul 2005
114
1
Middelburg
Nu ik allemaal topics zie over rijden op petroleum, aldi slaolie enz, vrag ik me af wie er wel heeft geexpirimenteerd met diversen brandstoffen als alcohol spiritus, wasbenzine, terpentine en weet ik veel al dan niet gemengd met benzine???
Als je nl maar 1 op 5 mengt ga je al stukken goedkoper rijden, wie tips???
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is een BMW bij uitstek geschikt om allerlei verschillende brandstoffen in te testen!
Probeer eens wat zou ik zeggen? (en laat ons dan de afloop even weten, liefst met video er bij) :Y
 
Heb wel wat artikelen liggen over een fzr1000 uit 93 met een gastank. Ook over een Enfield op diesel. Die zou je om kunnen bouwen naar slaolie. Of lijnzaad olie.. Whatever, allemaal dezelfde meuk. Ik vind een gastank geen optie, maar volgens mij kan je best wel een kleine motor maken die op diesel loopt en toch prestaties levert. Mjah alleen dat geluid van zo'n dieselboot heh... :X

Kende trouwens wel uit de schooltijd zo'n jong die z'n puch op petroleum had lopen. Weet niet precies hoe dat verhaal ging, maar het kon schijnbaar wel. _O-

En je motor op ethanol / methanol laten draaien kan ook, alleen is het ontzettend leip spul als er wat misgaat.
 
Jawel die dieselfietsen ken ik wel, maar ik bedoel wat kan je allemaal mengen met je benzine in een verhouding die de kilometer prijs laat dalen, zonder dat je motor of auto er mee kapt. dat de prestaties teruglopen kan me niet boeien, een opel presteert zowiezo niet!!
 
Ik heb indertijd weleens mijn Puchje (met verstelbare sproeier) laten rijden op spiritus. De smering was een probleem, want spiritus en olie mengt niet en het kreng liep op mengsmering.
De grote hoeveelheid water die er nog in spiritus zit gaf een prachtig mooie dikke damp uit de uitlaat, een stoomlokomotief was er voorzichtig bij. Maar het reed wel ( misschien liep daarom korte tijd later die cilinder vast )...

En in Brazilië hebben ze jarenlang met kevertjes op rietsuiker-alcohol gereden. Dat werkte gewoon goed.
 
Ik heb indertijd weleens mijn Puchje (met verstelbare sproeier) laten rijden op spiritus. De smering was een probleem, want spiritus en olie mengt niet en het kreng liep op mengsmering.
De grote hoeveelheid water die er nog in spiritus zit gaf een prachtig mooie dikke damp uit de uitlaat, een stoomlokomotief was er voorzichtig bij. Maar het reed wel ( misschien liep daarom korte tijd later die cilinder vast )...

En in Brazilië hebben ze jarenlang met kevertjes op rietsuiker-alcohol gereden. Dat werkte gewoon goed.

Klopt dat was een mooi concept. Alleen het word niet gestimuleerd in onze landen, want oh wee als de olie industrie inklapt , dan gaat het opeens met de overheid ook beroerd. Komen er weer gare belastingen enzo. Ze geven geen moer om het mileu alleen de portomonnee. Lijkt het wel. :)
 
Er zijn al div. topic's over geweest.
Je motor kan op alcohol rijden maar dan moet deze wel worden aangepast. De verbrandingswaarde van alcohol is veel lager dan benz.

Voor de rest kan je benzine alleen maar verdunnen met benzine.
Div. mensen hebben al e.a. geprobeert en zijn allemaal tot de concl. gekomen dat het zonder rigoreuze aanpassingen niet kan.

De enige motor is een dieselmotor, daar kan je nog eens een hoeveelheid slaolie bij gieten.

Gr,
Henk
 
Er zijn al div. topic's over geweest.
Je motor kan op alcohol rijden maar dan moet deze wel worden aangepast. De verbrandingswaarde van alcohol is veel lager dan benz.

Voor de rest kan je benzine alleen maar verdunnen met benzine.
Div. mensen hebben al e.a. geprobeert en zijn allemaal tot de concl. gekomen dat het zonder rigoreuze aanpassingen niet kan.

De enige motor is een dieselmotor, daar kan je nog eens een hoeveelheid slaolie bij gieten.

Gr,
Henk
dat is niet de hele waarheid.
je kunt ethanol prima bijmengen bij benzine er zit in veel landen al ethanol in de pompbenzine.
om op pure ethanol te rijden moet je een grotere hoofdsproeier monteren.
het heeft inderdaad een lagere verbrandingswaarde en je hebt er dus meer van nodig.
op petroleum kan je ook rijden.
dan heb je een lagere compressie nodig en een voorverwarmingsspiraal om de uitlaat.
bij een ural, harlie of een dnepr zou dat nog wel kunnen maar voor een moderne supersport is dat eigenlijk geen optie.
yamaha heeft begin jaren zeventig buitenboordmotortjes gehad die je eenmaal warm kon omschakelen op petroleum
 
Klopt dat was een mooi concept. Alleen het word niet gestimuleerd in onze landen, want oh wee als de olie industrie inklapt , dan gaat het opeens met de overheid ook beroerd. Komen er weer gare belastingen enzo. Ze geven geen moer om het mileu alleen de portomonnee. Lijkt het wel. :)

Het licht wat ingewikkelder dan jij het stelt. Als je massaal voedingsmiddelen als energiebron voor voertuigen gaat gebruiken, dan zal de prijs van voedingsmiddelen heel hard stijgen. Geen goed idee lijkt me.

Om bij voorbeel de diesel te vervangen door plantaardige olieen heb je zo ontzettend veel grond nodig, dat dat niet haalbaar is.
 
Klopt dat was een mooi concept. Alleen het word niet gestimuleerd in onze landen, want oh wee als de olie industrie inklapt , dan gaat het opeens met de overheid ook beroerd. Komen er weer gare belastingen enzo. Ze geven geen moer om het mileu alleen de portomonnee. Lijkt het wel. :)
Ik denk dat je het probleem een beetje onderschat. Het oppervlak wat nodig is om in voldoende hoeveelheden biomassa te telen is nogal een probleem. Zeker in NL. Daar komt nog eens bij dat het nog niet meevalt om op grote schaal met voldoende betrouwbaarheid biobrandstoffen te sy.. synte.. synthe.. maken. Hier loopt op het moment veel onderzoek naar. Verbetering van de procédé's, welke biomassa (hout afval is momenteel bijv. een hot item, aangezien daar wel een hoop van is), etc. Maar voorlopig is commerciële toepassing op grote schaal hier nog niet interessant. Hopelijk gaat alle ellende rondom de olieprijzen op dit moment wel voor een stimulans zorgen.
 
Ik heb nog zo'n petroleum buitenboordm. van Yamaha. 2takt. 8pk.
Starten op benzine en als de motor warm is dan overschakelen. 1:25 2taktolie/petroleum dat ding walmt een uur in de wind.
Al een tijdje niet meer gebruikt.

Het mengen van alcohol met benzine kan wel maar het water dat erbij zit komt toch echt als vloeistof op de bodem van de tank terecht, klaar om je carb. te verstoppen. Voor het mengen heb je alcohol nodig waar echt geen water in zit. Dus spiritus kan dan al niet. Zelfs alc. van de apotheek bevat 1a2 % water.

Laat je door deze info niet weerhouden om eens flink wat mix van een of ander in je tank te stoppen. Wel de resultaten publiceren op dit forum.

Gr,
Henk
 
Een verbrandings motor (explosie motor) kan in princiepe op elke brandstof rijden. Zolangs deze als damp of gasvorm in de verbrandings ruimte kan worden aangevoerd.

De grote truc is de juiste compressie verhouding er bij te ontwikkelen.

Dit komt door de verschillende klopvastheid van de brandstof.

Bij benzine aangegeven door het RON getal.
Bij diesel door het CEN getal.

Brandstof met een RON 95 kan tot een comp.verh. van 1 op 12 max. worden gebruikt.
Dat er motoren zijn met een iets hogere comp. dan 12 en toch geschikt zijn voor Ron 95 heeft te maken met vorm van mengsel toevoer (druk) en vorm van verbrandings ruimte.

Wil je een andere brandstof anders dan ron 95 zul je iets met de compressie moeten doen dan wel de "klopvastheid" van de brandstof moeten veranderen.
Ook gaat dan de temp. meespelen.
Je krijgt b.v slaolie bij kamertemp in een gewone motor niet tot ontbranding.
Je zal dan de slaolie behoorlijk moeten verhogen voordat je die tot ontsteking krijgt.
Dat geldt idem voor diesel. En voor Petroleum is dat wat eenvoudiger.

Voorverwarmen van petroleum tot ca koelwater temp is voldoende om deze dan als plaatsvervanger te gebruiken.

In de praktijk is het een kwestie van mengen.

Zo zijn er op dit gebied al onderzoeken geweest.
De resultaten waren steeds dat het de moeite voor nederland niet loont.
In tegen stelling metlanden waar een schaarste aan brandstof heerst.
Een dual fuel zoals dit heet geeft te weinig marge in gebruik.
Het is eenvoudiger een motor te construeren die geschikt is voor een bepaalde brandstof.
Diesel voor de hoge compressie motor.
Benz en lpg voor de lage comp. motor.

Lpg is bruikbaar tot een comp. tot ca. 1 op 14
 
Die Yamaha buitenboord ken ik ook, alleen zijn de meeste eigenaren de motor alleen op benzine aan het draaien, oa omdat bij ons op de jachthaven niet aan petroleum te komen is, waar haal je dat eigenlijk nog ( ken alleen nog maar die gekleurde lampenolie in literflessen)
ook hebben veel oude trekkers (Fordson Hanomag ect) dit systeem met dubbele tank.
 
In de oorlog reden de auto`s rond met een z.g. kolenvergasser, die het gas uit smeulend hout, oude schoenen enz opzoog en verstookte in de cyl.
Nu zijn wij vast wel in staat een dergelijke vergasser veel compakter te maken, is dat geen idee??
Wat kost openhaardhout de kuub...............
 
om een motor op houtgas te laten lopen moest vroeger de compressie al verlaagd worden.
ik denk dat je zo rond de 1:6 moet gaan zitten.
dan ben je blij als je er tien pk uit weet te krijgen.
 
nog even terug op de economie.
energie houdende olie groeit het best met veel zonneschijn.
hee, waar schijnt de zon het meeste?
toevallig in afrika.
we zouden toch niet willen dat straks de afrikanen onze energie gaan leveren?
we willen die armoedzaaiers natuurlijk wel onder de duim houden en geweren verkopen,
dan houden onze shell aandelen ook hun waarde.

buiten machtsverhoudingen in de wereld:

als afrika massaal palmolie gaat telen is de kans natuurlijk levensgroot dat ze tropisch regenwoud gaan platbranden om palmbomen te planten.
dat zou zowel voor hun als voor ons geen goede zaak zijn
 
Nu ik allerlij topics zie over rijden op petroleum, aldi slaolie enz, vrag ik me af wie er wel heeft geexpirimenteerd met diversen brandstoffen als alcohol spiritus, wasbenzine, terpentine en weet ik veel al dan niet gemengd met benzine???
Als je nl maar 1 op 5 mengt ga je al stukken goedkoper rijden, wie tips???


Wat dacht je van deze? ff zoeken met google op: aceton brandstofadditief (of additieven, weet ik ff niet meer).
Onlangs in m'n Koreaanse Coupe gepleurt, slechts een paar cc en ik lijk nu al wat te merken maar de tank is nog niet leeg. Volgende tankbeurt er maar wat meer in gooien en ff kijken wat 't dan doet. Schijnt ergens een optimum te zijn; te weinig is niet goed, maar teveel ook niet.
 
Zit voor m'n werk in o.a. alternatieve brandstoffen. Wat nu erg hot in NL is, is biogas voor WKK installaties. Dus mestvergisting, dit wordt dan gebruikt om een gasmotor + generator aan te drijven. Er zijn momenteel onderzoeken om bv bussen op biogas te laten rijden. Aardgas is ook een prima alternatief overigens.

PPO (bv lijnzaadolie, zonnebloemolie) is moeilijk voor auto's/motoren omdat dit vaak lokaal wordt geproduceerd en de kwaliteiten nogal verschillen. Moderne motoren met common rail, etc etc. zijn zo "gevoelig" dat er hoge eisen worden gesteld aan de brandstof. Daarom is het nog niet zo simpel om motoren op alternatieve brandstoffen te laten rijden.... maar dat het meer wordt in de toekomst dat is wel zeker.... het zal een aanvulling zijn op bv waterstof en fossiele brandstoffen.
 
Even iets duidelijk maken.

De compressie van een motor is er om het rendement zo groot mogelijk te maken.
Een hoge compressie=hoog rendement. Dus meer km/liter.
Een bijverschijnsel is dat bij een hoge compressie de lucht temp. hoog wordt in de cyl.
Benzine ontbrand bij 300 graden. Dat is ook de temp van de lucht als die tot 10 bar geperst wordt in je cyl. Dus als je compressie hoger wordt stijgt de temp. en krijg je zelfontbranding (pingelen).
Bij de benzine zit ook een stof die de temp. opkrikt waarbij benz. spontaan ontbrand.
Bij diesel is het juist de temp die zo hoog mogelijk moet zijn, dus hoge compressie nodig. Hier is het bijverschijnsel dat door de hoge compressie (20-30 bar)het rendement ook erg gunstig is.
Een diesel kan niet gaan pingelen in normale omstandigheden. De pomp spuit de diesel in de cyl. waarbij deze meteen ontbrand.

Een benzinemotor heeft altijd een klep voor de luchttoevoer. Dit noemen ze kwantiteits regeling. Meer lucht> meer brandstof> meer Pk's.
Een diesel heeft altijd dezelfde hoeveelheid luchttoevoer. Het is de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt die bepaald hoeveel Pk's je motor leverd. Dit heet kwaliteitsregeling.

Het hangd geheel af van de zelfontbrandingstemp. van een stof hoe hoog de compressie mag worden. En er zal steeds voor een zo groot mogelijke compressie kiezen vanwege het rendement.

Aardgas is eigenlijk een stof bij uitstek. Zelfontbranding pas bij 600 graden. Dus zeer hoge compressie mogelijk.

Gr,
Henk
 
Heel mooi duidelijk verhaal Henk! Alleen 1 ding is me niet duidelijk, voor het explosief verbrande van benzine heb je een lucht/benzine mengsel nodig van ca 15:1.

Hoe werkt dit dan bij diesels? Als de lucht ongeregeld is, dan heeft hij toch stationair een veel groter aandeel lucht b.v 100:1 ipv 15:1?

Groeten
 
Dat klopt, een dieselmotor zuigt altijd een volledige vulling lucht aan!!, deze lucht word gecomprimeerd (verhit) tot boven de ontbrandingstemperatuur van de dieselolie, en dus bepaald de hoeveelheid ingespoten brandstof de kracht van de ontbranding.
Bij een volledig geopende brandstof pomp moet de hoeveelheid olie die ingespoten word volledig opgebrand worden, en heeft dan maar net genoeg lucht om samen te verbranden. meer brandstof inspuiten heeft dus geen zin, er is immers geen lucht (lees zuurstof) meer aanwezig.
Wil je toch meer inspuiten en een hoger vermogen, dan meb je drukvulling nodig.
Hiervoor heb je dan weer 2 opties: compressor (mechanisch dmv riem of ketting) ) of ook wel blower genoemd, of een turbocompressor door de uitlaatgassen aangedreven.
(grote tank perslucht zal ook wel gaan voor korte tijd....)

Deze 2 dingen doen, hetzelfde, de cilindervulling lucht vergroten, waardoor er dus ook meer brandstof kan worden ingespoten, en dus MEER vermogen uit DEZELFDE cilinderinhoud!!!
 
WKK installaties draaien meestal op aardgas, maar bij sommige bedrijven (frietfabriek) draaien ze op biogas welke word onttrokken uit een tank aardappelresten welke gaan gisten.
Ook bij vuilstortplaatsen draaien vaak biogasmotoren , meestal MAN 12 cyl of zelfs wel Jenbacher 16 cilinders!! en leveren van dit gratis gas 1500 kw/h electra, en restwarmte van het koelwater en uitlaatgassen welke voor centraleverwarming van bv kantoorgebouwen word gebruikt.

Wat dan wel leuk detail is: dezefde MAN 12 op DIESEL geeft 4000 kW/h!!!
Maar dat is dan weer niet gratis. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan