Keurmerk Custombouwer

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
1
Meppel
Keurmerk Custombouwer

In Nederland gaan steeds meer stemmen op om de vaak ondeskundige en daardoor gevaarlijke wildgroei van het custombouwern in betere banen te leiden. Na overleg tussen twee grote namen in de custombouw, Violator en Special Parts Supply (SPS), is besloten om een onafhankelijk keurmerk in het leven te roepen. Dit keurmerk zal borg staan voor o.a. kwaliteit, garantiebepalingen en bovenal er zorg voor gaan dragen dat op een veilige en verantwoorde manier custombikes gebouwd gaan worden waar klanten zekerheid zal worden geboden omtrent hun vaak dure custombike of ombouw.
Op MotorSale zal de officiële introductie plaatsvinden en de werving volgen van meerdere serieuze custombouwers die hieraan mee willen werken.
Het keurmerk zal door een officiële en onafhankelijke instantie worden ontwikkeld en gecontroleerd. Het is met name voor de klant belangrijk, een goede en veilige custommotor is niet altijd vanzelfsprekend, volgens de laatste onderzoeken wordt nog steeds vaak erg veel geld geïnvesteerd bij malafide bedrijven die te weinig technische kennis van zowel motoren als materialen in huis blijken te hebben. Het keurmerk zal hierin een duidelijk en zichtbaar onderscheid gaan maken en vooral voor de klant duidelijkheid en zekerheid garanderen.


bron : motorsale.nl
 
Slim bezig.

Goed teken. Of eigenlijk niet ? Op deze manier kan je natuurlijk wel een aantal ongewenste concurrenten buiten de deur houden, of althans hun positie in de markt nadelig beinvloeden.

Maar wellicht moet ik het niet zo zwart zien, en dit soort initiatieven alleen maar toejuichen.

Nog een klein dingetje... Doet de RDW dit niet al ?
 
Tja, wat zal ik zeggen...

Beetje het idee van Bovag garages, de andere garages zonder keurmerk draaien net zo goed...

Ik denk dat het weinig verschil gaat maken, ben er bang voor dat men het vooral ziet als een manier om de prijzen te verhogen (immers, keurmerk)

Daarnaast, de mensen die thuis zelfbouwen maken zich denk ik niet druk over een keurmerk..
 
........
Het keurmerk zal door een officiële en onafhankelijke instantie worden ontwikkeld en gecontroleerd.

bron : motorsale.nl

Hmmm, leuk baantje. 8-)

Maarja alle gekheid op een stokje; wie zal dat dan moeten doen? De RDW doet't in principe al; hoewel de meeste fietsen die daar wegkomen al voordat ze weer terug zijn in de shop er héééél anders uitzien.
De ANWB? Die hebben al helemaal geen verstand van dingen op 2 wielen.

Dus zal het wel "uit het wereldje" moeten komen, dus waar blijft dan die onafhankelijkheid?

Nee, doodgeboren kindje waar niemand op gaat letten bij aanschaf, ben ik bang.

... en weer een ander kleurrijk plakkaat bij de voordeur natuurlijk...

En nog wat; hoeveel "customs" moeten er dan ter keuring worden aangeboden per jaar om tot een goed oordeel te komen? 10? De meesten halen dat bij lange na niet; ik ken (commerciële)bouwers die het bij 1 á 2 per jaat houden, maar absoluut wel door elke keuring zouden komen. Het zijn dus echte momentopnames.
 
Na overleg tussen twee grote namen :r in de custombouw, Violator en Special Parts Supply (SPS), is besloten om een onafhankelijk keurmerk in het leven te roepen.

Dat keurmerk op je fiets gaat je dan wel heel heel veel geld kosten. !!!
 
Gaan ze dan ook fietsen bouwen die aan die aan alle wettelijke eisen voldoen? Zou je toch wel verwachten van een 'onafhankelijk keurmerk' welke 'bovenal veilige en verantwoorde' fietsen wil voortbrengen, nietwaar?

Ik kijk nu naar pagina 25 van de laatste Bigtwin en zie een Violator fiets met 30 cm lange uitlaten, veel te breed stuur, side mount kentekenlaat, geen knipperlichten, kort achterspatbord, geen claxon en geen spiegels. Er zit geen open belt op dit keer, dus dat scheelt weer.

Ben benieuwd hoe de Violator fietsen er volgend jaar uizien...

Of zouden de bedenkers van bijvoorbeeld de BOVAG normen ook (semi) illegale hot-rods bouwen voor hun beroep?
 
Voor kennisgeving aannemen,.....en zo snel mogelijk vergeten.
Ze zoeken't maar uit.................. :Z
 
Knuk, en ?.. manifold...??

Sorry, vergeten terug te koppelen... Ik heb er eentje gevonden.
Toch erg bedankt!!

Nou we toch bezig zijn... Het is wel een heeeeeeel lang spruitstuk en met een 'L' is het moeilijk kickstarten (naar het schijnt). Nu zijn er van die 'ringen met schoepjes' in de handel die je tussen de carb en spruitstuk kunt zetten. Door de turbulentie krijg je een beter mengsel... zeggen ze.
Helpt dat echt? Of is dat net zoiets als bijvoorbeeld een onafhankelijk keurmerk voor chopperbouwers...
 
Ha! Ik ken ze wel ja maar nooit zelf ervaring mee gehad, euh..nie met da keurmerk he..met zo'n schoepje.. :Z Een "L" zou ook van horen zeggen moeilijk(er) kickstarten maar met zo'n kuit als die van jouw Knuk,komaan jong..!
Kort spruitstuk gebruiken en carbu links plaatsen... :9 :9~ :P 8-)
 
die `ringen met schoepjes` zijn er in allerlei vormen en onder allerlei namen en ze doen allemaal hetzelfde, ze legen je wallet en vullen je cilinders geen haar beter.....

in de usa car wereld gaan er ook veel van die fabels over dit soort kunstwerkjes en er is nog nooit iemand geweest die ook maar iets van meetbare verbetering heeft gemeten

en wat dat keurmerk betreft, als die kitscherige Violator hokken de norm worden zijn ze snel weer out of business denk ik, ik vraag me wel es af of die Piet Hofman(n) eigenlijk geen duutser is, die Walz dingen zien er bijna nog strakker uit als wat hij bouwt...totale kamperij, meer kan ik er niet van maken...
 
Belachelijk natuurlijk, zo'n keurmerk
En besloten door maar liefst 2 grote namen(!), waarna alle andere trendy bedrijfjes zich daarbij willen aansluiten om niet als 'niet goedgekeurd' bedrijf door het leven te gaan :+ Lid worden van dat keurmerk, zal ook wel weer een hoop geld kosten.

Toevoeging:
Ik hoor wel eens over 'professioneel' opgebouwde fietsen die achteraf slecht zijn opgebouwd. Zo is een kennis met een nieuw opgebouwde fiets onderuit gegaan door een verkeer gemonteerd wiel die is vastgelopen. En die fiets was opgebouwd door een grote naam uit de scene, ik kan me zo niet herinneren welke.
Ze gooien het er als keurmerk zeker op dit soort dingen te voorkomen, verkeerd gemonteerde fietsen, scheve frames, achterwielen die uit het midden zijn geplaatst e.d.
Al denk ik dat ze ook inzien dat 'waar vraag is is aanbod' en nu er een chopperhype gaande is springen de customshops als paddestoelen de grond uit. Grote concurrentie dus, en door vriendjespolitiek komen alleen bepaalde bedrijven aan zo'n keurmerk om de wildgroei te voorkomen. Een yup wil natuurlijk geen bike van een niet door vereniging van huisvrouwen goedgekeurd bedrijf _O-
 
Laatst bewerkt:
Gaan ze dan ook fietsen bouwen die aan die aan alle wettelijke eisen voldoen? Zou je toch wel verwachten van een 'onafhankelijk keurmerk' welke 'bovenal veilige en verantwoorde' fietsen wil voortbrengen, nietwaar?

Ik kijk nu naar pagina 25 van de laatste Bigtwin en zie een Violator fiets met 30 cm lange uitlaten, veel te breed stuur, side mount kentekenlaat, geen knipperlichten, kort achterspatbord, geen claxon en geen spiegels. Er zit geen open belt op dit keer, dus dat scheelt weer.

Ben benieuwd hoe de Violator fietsen er volgend jaar uizien...

Of zouden de bedenkers van bijvoorbeeld de BOVAG normen ook (semi) illegale hot-rods bouwen voor hun beroep?

Haha precies
En Bozzies wil zich ook vast wel aansluiten bij dat keurmerk... Met scherpe punten op elk mogelijke pijp, bout en schroef ;)
 
Ik weet wat de belangrijkste normen zullen worden *O*








Fietsen onder de 60.000 Euries vallen niet onder die norm O-)

Stumperds |(
 
de enige die strak echt de dupe is, is zeker de serieuse amateur die wat opbouwt puur voor de hobby....met eigenbouw kenteken of zo...
Voor hem zal het dan wel onmogelijk worden nog wat te bouwen.. :X :X :X :X :X
 
Mag dan toch hopen dat het alleen maar om de bedrijven gaat, en niet om eenieder die voor zichzelf iets bouwt. Zou wel heel triest worden..
 
de enige die strak echt de dupe is, is zeker de serieuse amateur die wat opbouwt puur voor de hobby....met eigenbouw kenteken of zo...
Voor hem zal het dan wel onmogelijk worden nog wat te bouwen.. :X :X :X :X :X
Dat was al men heel eerste gedacht vanaf dat het topic werd aangehaald..dat het uiteindelijk daar op neer ging komen..langzaam maar zeker... :(
 
Waar komt dit eigenlijk vandaan..? WIE verzint zoiets..?
Ik bedoel, hoeveel "echte" custombouwers zijn er eigenlijk in NL..?? En dan bedoel ik dus de mannetjes die echt ALLEEN MAAR MET CUSTOMBOUW hun geld verdienen.. Die bestaan hier toch nauwelijks, of helemaal niet. En iedere HD zaak bouwt ééns in de zoveel tijd wel 's een custom.. Misschien wel een hele goede, en mooie. Maar omdat die er dan maar af en toe één bouwt wordt ie straks zeker afgedaan als één of andere frotter.
Nee, dit keurmerk slaat in mijn ogen helemaal nergens op. 'T is natuurlijk weer puur om een paar van die zogenaamde grote Nederlandse jongens nog 's wat meer in de spotlights te krijgen.

'T is hier California niet... Daar zou zo'n keurmerk wel van pas komen ja, want daar schieten de zogenaamde custombouwers als onkruid uit de grond. En wat daar voor gigantische rotzooi bij zit........................................... :Z
 
Ik denk dat het een beetje te zwart wit bekeken wordt.
Natuurlijk is het vreemd dat 2 bedrijven het opzetten maar o.k.
ik ken diverse mensen die bij een motorzaak hun motor hebben laten
verbouwen en dat het of zo belachelijk slecht gedaan was dat er niet
veilig mee te rijden is of dat het gewoon niet volgens afspraken gedaan
werdt.
Zoals ik het lees is het een soort bovag achtig iets, zelfbouwers niet gevreesd
het is meer voor de kwaliteit van het bouwen en geschillen commissie
vermoed ik, we zullen zien op Motorsale
Jaren geleden werdt er ook zoiets door tattoo shops opgezet
maar daar is ook nooit veel van terecht gekomen.

just my 2 cents
 
Zie ik daar een ironische verwijzing op de site van een niet nader te noemen chopperbouwer uit Noord Nolland...?
 
Dar lijkt het verdomd wel op.....

Maar ja, dat kan elke chopperbouwer wel zeggen die geen goedkeuring van de twee Grote Jongens heeft............ :X

Wat een idioterie. Mag de rest vet gaan betalen zeker om een goedkeuringssticker van te kopen. zal het wel weer op neer komen.
 
Buiten het feit dat 't poging tot concurentiebeperking en
geldklopperij zal blijken te zijn.

Het lijkt me onmogelijk dit buiten de RDW om te doen.
Dus wens ik ze veel succes,..dat worden saaie choppertjes...
 
Terug
Bovenaan Onderaan