kleppen stellen v45

MrUfip

MF veteraan
27 sep 2002
3.731
0
Zwolle (Overijssel)
Hoi,

ik wil binnenkort mijn kleppen stellen van mijn motor. Haynes zegt dat dat een kwestie is van de motor op tijd zetten en de klepspeling op 0,15mm zetten. Simpel dacht ik, alleen ik heb wat rond gezocht op internet, en op een aantal site's vermelden ze dat je een speciale honda-tool (die drukt de nokenas in de lager) om dat te kunnen doen. Bel ik een dealer op, en die beweert dat dat niet nodig is.
Nu weet ik t ff niet meer :? , iemand enig idee wat de juiste methode is?
En hoe strak moet je de borg moertjes aandraaien? Moet dat met momentsleutel, of vast is vast?

Al vast bedankt!
 
het betreft, een honda vf750s (sabre v45),
heb wel een moment-sleutel, maar hoe moet je dat gebruiken? Ik bedoel; je moet het schroefje toch vast houden met een schroevendraaier als je het borg-moertje vastdraaid? Maar als je er een moment-sleutel opzet, dan kan je toch niet meer bij het borg-moertje? Of zie ik dat verkeerd? :?
 
het betreft, een honda vf750s (sabre v45),
heb wel een moment-sleutel, maar hoe moet je dat gebruiken? Ik bedoel; je moet het schroefje toch vast houden met een schroevendraaier als je het borg-moertje vastdraaid? Maar als je er een moment-sleutel opzet, dan kan je toch niet meer bij het borg-moertje? Of zie ik dat verkeerd? :?

Onderaan het klepstelboutje zit ook een zeskant. Hier kun je en steeksleutel opzetten en dan de borgmoer aandraaien met momentsleutel (ik heb het hier trouwens wel over een BMW, maar bij mijn Honda zit het ook zo meen ik mij te herinneren) :)
 
Gewoon goed vast draaien op gevoel, is naar mijn mening goed genoeg,... overigens weet ik niks van dat contra boutje af... (mischien zit ie er, en heb ik al die tijd er gewoon over heen gekeken),....

Ben ook bij de dealer wezen vragen voor dat tooltje, en hun vertelde me dat ze het zonder doen. Dus niet per se nodig...

Overigens zitten er geen lagers op je nokkenas...
 
maar jij (boefje) hebt gewoon de speling op 0.15mm gesteld? En toen was bij jou het tikken ook weg? Wat dat is ook weer zoiets, als je dat tooltje niet gebruikt, moet je dan ook op 0,15mm stellen, of een andere immers wordt dan je nokken-as niet in het glij-lager gedrukt...
Bij mij tikt het bij stationair toerental een beetje, dus zodoende dat ik de kleppen wil stellen...
Eens kijken of het een contra moertje heeft, zou wel dikke prima zijn :]
 
Hoi,

ik wil binnenkort mijn kleppen stellen van mijn motor. Haynes zegt dat dat een kwestie is van de motor op tijd zetten en de klepspeling op 0,15mm zetten. Simpel dacht ik, alleen ik heb wat rond gezocht op internet, en op een aantal site's vermelden ze dat je een speciale honda-tool (die drukt de nokenas in de lager) om dat te kunnen doen. Bel ik een dealer op, en die beweert dat dat niet nodig is.
Nu weet ik t ff niet meer :? , iemand enig idee wat de juiste methode is?
En hoe strak moet je de borg moertjes aandraaien? Moet dat met momentsleutel, of vast is vast?

Al vast bedankt!


DD (Dave Doodge) doet het zo: Twee voelermaten tegelijk gebruiken. Stelboutjes van beide kleppen losdraaien. Beide voelermaten plaatsen (.13-.15). Dan de beide kleppen aandrukken en boutjes met de vingers zo vast mogelijk. Daarna de stelboutjes vastdraaien en de speling controleren. En met "vast" bedoelt hij VV (verd... vast). De laatste keer heb ik ze nog stuk voor stuk gesteld en da's lang niet zo handig.
 
Eeeehm, hij vroeg het 1.5 jaar geleden. Ik denk O-) dat hij ze inmiddels al wel gesteld heeft. En met de DD-methode meet je overigens tussen de nokkenas en de tuimelaar met 1 voelermaat en niet met 2 voelermaten tussen de tuimelaars en de kleppen, dit is enkel nog ter controle.
 
Eeeehm, hij vroeg het 1.5 jaar geleden. Ik denk O-) dat hij ze inmiddels al wel gesteld heeft.
'k Weet het :-) 't Was ook meer bedoeld als naslag voor de archieven.
En met de DD-methode meet je overigens tussen de nokkenas en de tuimelaar met 1 voelermaat en niet met 2 voelermaten tussen de tuimelaars en de kleppen, dit is enkel nog ter controle.
Hmmm... 'k Dacht dat ik Dodgenstein's verhaal goed begrepen had. Niet dus. Als ik er aan denk zal ik straks de SabMag FAQ er nog eens op naslaan.

Hoe gaat het trouwens met de oilmod's? Veel belangstelling voor?

En waarom zie ik je niet meer op de SabMag mailinglist? Nou? Nou?

- Koos
 
Op woensdag 11 februari 2004 20:00 schreef Sook het volgende:'k Weet het :-) 't Was ook meer bedoeld als naslag voor de archieven.Hmmm... 'k Dacht dat ik Dodgenstein's verhaal goed begrepen had. Niet dus. Als ik er aan denk zal ik straks de SabMag FAQ er nog eens op naslaan.

Hoe gaat het trouwens met de oilmod's? Veel belangstelling voor?

En waarom zie ik je niet meer op de SabMag mailinglist? Nou? Nou?

- Koos
deze hier gaat wat sneller :+
 
Hmmm... 'k Dacht dat ik Dodgenstein's verhaal goed begrepen had. Niet dus. Als ik er aan denk zal ik straks de SabMag FAQ er nog eens op naslaan.

Hier is'ie dan. Zónder toestemming overgenomen van Dave Dodge van http://sabmag.dougc.com/faq/dd_valves.html
Over the years I have developed a method of adjusting the valves on V-4's that is accurate and quick. The crank and rotor position is the same using the rotor TDC marks. Make sure that the cylinder you are adjusting the valves for is on TDC compression stroke. On the rear cylinders the cam lobes will be pointing AWAY from each other, and on the front cylinders the lobes will be facing UP and slightly towards each other when the particular cylinder to be adjusted is at the correct position.

Loosen and back off the adjusting nuts on the intake and exhaust rockers. Place a .004" feeler gauge between the cam lobe and rocker arm. Snug down the adjusting screws (with your fingers) until each screw just touches the valve tip, then move the feeler gauge back and forth to make sure there is drag (not tight/not loose) and tighten the nuts with a wrench. Now recheck the clearance at the valve with a .006" feeler gauge. The feel should be a snug .006" or a loose .005". Re-adjust the screw if you dont get this feel on all four valves. Use same procedure on remaining three cylinders. There is a 1.5 to 1 rocker arm ratio, so .004" at the cam gives you a snug .006" at the valve. This procedure reduces the risk of uneven rocker adjustment. Once you get the feel of a snug .006" clearance, you will find you have proper setting for long cam life and minimal (if any) clatter.


IMPORTANT: I always torque the adjusting nuts to 15 ft.lbs. Tighten the nuts with a wrench enough so they wont come loose, then rotate engine until rocker arm depresses valve about half way. This will allow room for the torque wrench and the pressure against the adjusting screw will keep it from turning while you are torqueing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan