handshifter chopper bobber vraagje

ouwe school

Rookie
17 okt 2005
19
0
middelharnis
Hoe maak je nu zoiets

Kan je dit gewoon op je schakel pook lassen? en je koppelingskabel die gaat dan naar je forward controls toe hoe neem ik aan hoe zet je die dan vast?

Vaak zie je ook de koppelings hendel op de pook zitten is dat wat? heeft iemand hier ervaring mee?
 
Ja, dat wilde ik bij de Bitch ook een keer gaan maken, da's niet zo moeilijk toch ?
vast niet maar dat is echt geen rijden volgens mij..........

een suicide/jockey setup vind ik persoonlijk nog wel redelijk rijdbaar (misschien maak ik het ook nog wel op mijn schrobber) maar dit :?
 
de kabel zal wel niet naar de forward controls toelopen denk ik...
Maar in principe is zo'n set-up erg makkelijk te realiseren. Ik zit er ook over te denken voor op mijn nieuwe project.
Makkelijk rijden is het echter niet. Zeker niet als je het "normale" handkoppeling, voetschakelen gewoon bent.
Toevallig las ik er het weekend een heel stuk over op een ander forum. Over het algemeen zijn ze er niet zo over te spreken. Je moet je dus realiseren dat je met 1 hand aan het stuur gaat wegrijden b.v..

Probeer het anders gewoon. Dan weet je het.
 
Hoe maak je nu zoiets

Kan je dit gewoon op je schakel pook lassen? en je koppelingskabel die gaat dan naar je forward controls toe hoe neem ik aan hoe zet je die dan vast?

Vaak zie je ook de koppelings hendel op de pook zitten is dat wat? heeft iemand hier ervaring mee?

Bij een oude bigtwin met voetkoppeling loopt er een staafje van de koppelingshevel (op de bak) naar de voetkoppeling - geen kabel dus.

De schakelpook kun je gewoon op de bak schroeven, maar dan moet je wel een 'Ratchet top' hebben anders heb je een verloopstukje nodig geloof ik
 
Wellicht wat vergezocht, maar je had vroeger toch bromfietsen met een soort van vrijloop. Op het moment dat de boel hard genoeg draaide pakte de koppeling pas aan, om zodoende weg te rijden. Zulk soort systemen bestaan toch vast ook wel voor motorfietsen. Mischien dat je dit soort oplossingen moet zoeken bij de bedrijven die aanpassingen maken voor minder-valide mensen.
 
Ik had ook het idee om een handschakeling te maken met daaraan ook de koppelingshendel...

Volgens mij is dat makkelijk te maken en moet dat ook wel werken...

Probleem is dat mijn nieuwe projectje voor en achter een trommelrem heeft, ik zie et niet zo zitten om te remmen met één arm aan m'n apehanger en de ander aan die pook om te kunnen schakelen. :X
 
vast niet maar dat is echt geen rijden volgens mij..........

een suicide/jockey setup vind ik persoonlijk nog wel redelijk rijdbaar (misschien maak ik het ook nog wel op mijn schrobber) maar dit :?
Al eens een suicide/jockey setup geprobeert zonder voorrem..? Dan weet je waarom ze het Suicide clutch noemen... :?
 
Wellicht wat vergezocht, maar je had vroeger toch bromfietsen met een soort van vrijloop. Op het moment dat de boel hard genoeg draaide pakte de koppeling pas aan, om zodoende weg te rijden. Zulk soort systemen bestaan toch vast ook wel voor motorfietsen. Mischien dat je dit soort oplossingen moet zoeken bij de bedrijven die aanpassingen maken voor minder-valide mensen.
wat jij bedoeld is een centrifugaal koppeling zoals er oop die vespa's ciao en si zaten(kap eraf en je had een open beldje)
er staat me iets bij dat honda een soort van halfautomaatversie op de markt gehad van de cb750 halfweg de jaren 70.
alhoewel het mij onmogelijk lijkt om aan zo'n koppeling te komen gezien er mar een beperkt aantal van die honda's gemaakt zijn.
gek genoeg brengt yamaha volgend jaar een halfautomaat versie uit van de fjr 1300

wat natuurlijk ook eenoptie is om een koppeling van bv een burgman650 motorscooter te pakken of van een bmw c1 oid
 
Hoe maak je nu zoiets

Kan je dit gewoon op je schakel pook lassen? en je koppelingskabel die gaat dan naar je forward controls toe hoe neem ik aan hoe zet je die dan vast?

Vaak zie je ook de koppelings hendel op de pook zitten is dat wat? heeft iemand hier ervaring mee?

zoals dit
dsc0031.jpg
 
Nope :-)
Zou jij toch moeten weten!

Ik heb trouwens ook een 1.5" belt

Gelukkig maar :P
Heb al een tijdje geen update gezien, vandaar... en tevens hint.

Ik vind het er een beetje lomp uitzien zo'n installatie. En helemaal met zonne demper eraan.
 
erg mooi systeem, maar ik zou hier toch voor de handig gaan en de clutch op stuur/pedaal houden, we willen suicide clutch niet te letterlijk zien ;)
 
idd, maar het gaat tenminste niet alleen om snel gaan ;) hier is originaliteit ook een belangrijk steekwoord ;) maar het moet wel functioneel zijn... met wielen aan je schoenen achter een motorblok+voorvork aan hangen is wel origineel, maar of het nou echt handig is? :+ die suicider is wel chill in ieder geval, zeker met een Millerbal erop (ben deze zomer in de Millerfabriek geweest ;) )
 
Net wat ik bedoel is mischien niet echt noodig maar is cool en werkt wel wat moet je meer hebben? Een mooi lak laag is ook niet echt noodig maar we willen toch niet allen met een rat bike rijden ;)
 
wat jij bedoeld is een centrifugaal koppeling zoals er oop die vespa's ciao en si zaten(kap eraf en je had een open beldje)
er staat me iets bij dat honda een soort van halfautomaatversie op de markt gehad van de cb750 halfweg de jaren 70.
alhoewel het mij onmogelijk lijkt om aan zo'n koppeling te komen gezien er mar een beperkt aantal van die honda's gemaakt zijn.
gek genoeg brengt yamaha volgend jaar een halfautomaat versie uit van de fjr 1300

wat natuurlijk ook eenoptie is om een koppeling van bv een burgman650 motorscooter te pakken of van een bmw c1 oid

Haha ik wist wel dat ik geen onzin sprak...

...voor deze keer...
 
Bij een oude bigtwin met voetkoppeling loopt er een staafje van de koppelingshevel (op de bak) naar de voetkoppeling - geen kabel dus.

De schakelpook kun je gewoon op de bak schroeven, maar dan moet je wel een 'Ratchet top' hebben anders heb je een verloopstukje nodig geloof ik

Hierbij een aantal opties voor een rotary top

rotary13.jpg

rotary15.jpg

clutch6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan