Nummerplaats links van 't wiel => nog flitsbaar

The Vipe

Die hard MF'er
17 jul 2002
332
1
Regio Arnhem
Vandaag vroeg ik me 't volgende af toen ik weer 'ns een motor zag waarbij de kentekenplaat niet aan de achterkant, maar links van 't achterwiel was bevestigd. Is zoiets eigen legaal? En dan het belangrijkste, is zo'n plaat nog wel waarneembaar als de rechts van de weg met 'n mobiele radarcontrole staan? Ik kan me voorstellen dat zo'n foto vanaf een hoek word genomen waarbij de nummerplaat zich nét achter het achterwiel bevind en dus niet zichtbaar is.

Als de positie voor de nummerplaat gewoon legaal is, lijkt me dit namelijk wel 'n aardig idee om 'ns toe te passen op m'n motor. :)

Zeg maar zoiets als hier te zien is:
http://www.ioch.com/showyourbike/blumers400.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk een reden om een sjopper te kopen })

Zal wel illegaal zijn maar politie laat blijkbaar veel meer toe op choppers dan racers, als ze daar eens db'jtes gaan meten
 
Helaas, 9 vd 10 keer werkt dat niet, ik heb namelijk 2 keer bezwaar ingediend toen ik met de auto werd geflitst (beide keren met succes) ;)

Ik kreeg de foto's toen ook opgestuurd, daarop is duidelijk de gehele auto te zien. En trouwens, er is 1 foto mijn achterkant geflitst van de linkerkant (overzijde) vd weg. Daar had ik dus al helemaal geen rekening mee gehouden,


maar... lang leve de tuftufclub.nl!
 
Ik kreeg de foto's toen ook opgestuurd, daarop is duidelijk de gehele auto te zien.
Maar als je nu je kenteken op je linkerzijde had gemonteerd had je maar 1 boete gehad..
bij de choppers die ze bedoelen zit het kenteken naast het achterwiel dus verstopt achter het achterwiel.

Al werkt het niet volgens mij.. zo'n camera flitst van best ver vanachter.
 
Maar als je nu je kenteken op je linkerzijde had gemonteerd had je maar 1 boete gehad..
bij de choppers die ze bedoelen zit het kenteken naast het achterwiel dus verstopt achter het achterwiel.

Al werkt het niet volgens mij.. zo'n camera flitst van best ver vanachter.

Dat laatste bedoelde ik ook, op de foto, die van een aardige afstand is genomen is zowat 3/4e van mijn auto te zien. daarbij is er van dezelfde foto een uitvergroting meegestuurd van de achterzijde van de auto, met daarop duidelijk het kenteken.

btw, ik ben ook een keer in Duitsland geflitst(auto). daar kreeg ik tegelijk met de boete een foto van voren geschoten, die zodanig bewerkt was dat alleen ik (bestuurder) herkenbaar was. Dit ivm de bescherming vd privacy. De persoon die naast me zat was er uit geknipt,

Voor hetzelfde geld had ik er mijn geheime minnares naast zitten, en had ik heeel wat uit te leggen thuis *D
 
Ik heb mijn kenteken ook aan de linkerkant zitten. Wanneer de flitser rechts van de weg staat zal het misschien weleens misgaan. Ik weet niet wat de hoek van de flits is. Als ze in de middenberm staan maakt het uiteraard niks uit.

Het is wel illegaal om je kenteken op deze plek te hebben, maar dat is een M-F sticker op je kentekenplaat ook.

Waarom zou de politie meer toestaan bij chopperrijders? Dacht je dat ze bij een geluidsmeting zeggen: Jij rijd een chopper, rij maar door. Dan pakken wij die racer wel die daar aan komt :?
 
Waarom zou de politie meer toestaan bij chopperrijders? Dacht je dat ze bij een geluidsmeting zeggen: Jij rijd een chopper, rij maar door. Dan pakken wij die racer wel die daar aan komt :?
Een racer heeft een reputatie, en dus zal die flik veel sneller optreden dan bij een chopper.
 
Het mag omdat ze het niet zeker weten of het niet mag :?

Met mijn shopper heb ik het eens gevraagt aan een motoragent, die keek toen in z'n boekje met regels en voorschriften, daar stond toen iets in van : dat de nrplaat zichtbaar moest zijn als je erachter staat 2m ofzo en 1m naar rechts, en dan zijn de meeste wel zichtbaar dus als ze links gemonteerd zijn.
 
Bij mijn sjopper ( de eerste) zat de plaat ook links naast het wiel en deze was van schuin achter niet te zien }) Daar heb ik eigenlijk nooit commentaar op gehad. *D
 
Ik heb nog maar 1 keer een racer gezien waarbij de nummerplaat links op de achterbrug gemonteerd was.
 
Ik zie wel eens racers (laatst nog een Gixxer 750) rijden op de weg met het kenteken niet op de normale plaats maar helemaal onder het kontje, soms nog voor het achterwiel, dus zo ongeveer onder het zitje. Recht van achter idd leesbaar en volgens de richtlijn van John hierboven ook nog wel maar niet door een flitspaal lijkt me. :?
 
Mijn vorige bike had een nummerplaat a.d linkerkant en mooi dat íe geflitst werd door een flitspaal aan de rechterkant v.d. weg. :( :(
 
Of het illegaal is weet ik niet.
Maar als ik ff de tijd heb bouw ik mijn kentekenplaat en verlichting ook naast het achterwiel.
Niet omdat je dan niet geflitst kan worden ofsow, maar als het echt werkt is het mooi meegenomen, en vooral omdat ik het wel leuk vind staan :9
 
Bij scooters & brommers moet het verzekerings-plaatje "recht" boven het achterwiel zitten. Die plaatjes hebben een vaste plek net als de gele/oranje stickers (op spartbord of aan de zijkant van de voorkap).

Voor de motor lijkt het me dan ook verplicht (ivm flitpalen ect.).
 
Artikel 40 wetboek van strafrecht:


Artikel 40.

1. Het kenteken dient behoorlijk zichtbaar op of aan het motorrijtuig of de aanhangwagen aanwezig te zijn.

2. Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels vastgesteld omtrent de inrichting, het aanbrengen en de verlichting van het kenteken en worden regels vastgesteld omtrent de kentekenplaat en de onderdelen daarvan, alsmede de daarop aan te brengen merken.

3. Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld ter uitvoering van het bepaalde krachtens het tweede lid.

4. Voor overtreding van het eerste lid dan wel het bepaalde krachtens het tweede of derde lid zijn aansprakelijk:

a. voor zover het betreft een motorrijtuig, de eigenaar of houder die het motorrijtuig op de weg laat staan of daarmee over de weg laat rijden, alsmede in het geval dat met dat motorrijtuig over de weg wordt gereden, de bestuurder, en

b. voor zover het betreft een aanhangwagen, de eigenaar of houder die de aanhangwagen op de weg laat staan of deze met een motorrijtuig over de weg laat voortbewegen, alsmede in het geval dat de aanhangwagen met een motorrijtuig over de weg wordt voortbewogen, de bestuurder van dat motorrijtuig.


Artikel 41:

Artikel 41.

1. Het is verboden:

a. op een motorrijtuig of een aanhangwagen enig teken of middel aan te brengen of te doen aanbrengen met het oogmerk de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het ingevolge artikel 40 gevoerde kenteken te bemoeilijken;

b. een motorrijtuig op de weg te laten staan of daarmee over de weg te rijden dan wel een aanhangwagen op de weg te laten staan of met een motorrijtuig over de weg voort te bewegen, wanneer op dat motorrijtuig of die aanhangwagen enig teken of middel is aangebracht, waardoor de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het ingevolge artikel 40 gevoerde kenteken wordt bemoeilijkt;

c. op een motorrijtuig of een aanhangwagen een teken, niet zijnde een ingevolge artikel 36 aan de eigenaar of houder voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen opgegeven kenteken, aan te brengen of te doen aanbrengen met het oogmerk dat teken te doen doorgaan voor een zodanig kenteken;

d. een motorrijtuig op de weg te laten staan of daarmee over de weg te rijden dan wel een aanhangwagen op de weg te laten staan of met een motorrijtuig over de weg voort te bewegen, wanneer op dat motorrijtuig of die aanhangwagen een teken is aangebracht dat, niet zijnde een ingevolge artikel 36 aan de eigenaar of houder voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen opgegeven kenteken, door kan gaan voor een zodanig kenteken.


Dus ik denk dat ze je op 41a zouden kunnen pakken als ze echt willen. Dat weerhoudt mij niet om m'n kentekenplaat naar links-onder te gaan verhuizen })
 
Dan zullen ze 't nog wel steeds moeilijk krijgen. Immers, je hebt niet *aangebracht* zoals 41a suggereert. Je hebt alleen het kenteken *verplaatst*, en goed zichtbaar blijft het nog steeds. Oke, alleen niet vanuit een schuine hoek rechts van de motorweg, maar ik lees nergens dat dat noodzakelijk is. :)
 
Vandaag vroeg ik me 't volgende af toen ik weer 'ns een motor zag waarbij de kentekenplaat niet aan de achterkant, maar links van 't achterwiel was bevestigd. Is zoiets eigen legaal? En dan het belangrijkste, is zo'n plaat nog wel waarneembaar als de rechts van de weg met 'n mobiele radarcontrole staan? Ik kan me voorstellen dat zo'n foto vanaf een hoek word genomen waarbij de nummerplaat zich nét achter het achterwiel bevind en dus niet zichtbaar is.

Als de positie voor de nummerplaat gewoon legaal is, lijkt me dit namelijk wel 'n aardig idee om 'ns toe te passen op m'n motor. :)

Zeg maar zoiets als hier te zien is:
http://www.ioch.com/showyourbike/blumers400.jpg
Heel goed voor flitsers langs de weg nog steeds.
Ik kan het bevestigen en het resultaat was absoluut niet prettig na het flitsen. :(
 
Krijg je geen problemen met mini-rotondes?
ipv een knietje aan de grond een nummerplaat die vonken trekt :)
 
Ik heb me net gek geGoogled en op de site overheid.nl staan wel een aantal regels maar die kun je vrij interpreteren.

wetten.nl - Regeling - Regeling kentekens en kentekenplaten - BWBR0009071

Artikel 7.2 zegt mij niets meer dan dat er geen plaat aan de voorzijde nodig is, wat gemeld wordt in 7.1 Er staat niets over het uiterste puntje waar de plaat zou moeten zitten. De platen van een auto zitten ook niet helemaal achterop/voorop, de bumper, motorkap, of de verlichting steken altijd iets uit. En "de daartoe bestemde plaats" is??????????

Artikel 7.6 geeft aan dat je plaat loodrecht (=haaks) op de lengterichting van de motor moet staan, dus van achteren leesbaar en niet op de zijkant van je spatbord geplakt *D

Op een andere site vond ik een heel stuk van een EU bepaling, daarin werd alleen nog aangegeven dat de plaat zich tussen de breedste punten van je fiets moet bevinden.

Ik ga binnenkort m'n plaat links hangen en heb alvast de bewuste overheidspagina in m'n favorieten staan. Mocht ik staande gehouden worden mag oom agent mij gaan vertellen wat hij leest... })
 
draadjesnecrofilie op MF, grappig dat het kan, zo'n oude thread.

En grappig om te lezen.
(wat is er trouwens van die tuftuf klup geworden ? )
 
Eindelijk een reden om een sjopper te kopen })

Zal wel illegaal zijn maar politie laat blijkbaar veel meer toe op choppers dan racers, als ze daar eens db'jtes gaan meten


DB's meten bij choppers is niet altijd even vanzelfsprekend.
De vader van ne maat heeft jaren één of andere Harley screaming eagle weet ik veel wat gehad.
Dat ding maakte een ongeloofelijke rotherrie maar volledig vant fabriek legaal.

werdt elke 2-3 maanden wel is aan de kant gezet voor het geluid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan