Kawasaki zephyr 550, 750, 1100

Meer mensen hier last van veel speling op hun schakelpookje?
Bij mijn 750 was er redelijk wat speling op de as tussen frame en pookje, maar het kwam vooral van het gat in het motordeksel waar de schakelas uitkwam: dat was aardig ovaal gesleten. De as kon hierdoor een stukje naar voren en achteren voordat hij ging draaien. Eigenlijk ook raar, een stalen as die zonder enige vorm van lager in een alu deksel draait :?

Vanmorgen heb ik het opgelost door de boel te verbussen.
Wat foto's:

Gat klokken om de positie nauwkeurig over te nemen:
[img=300]http://www.motorstek.nl/download/93836/c77afb2dba1e5e09ce36eb73e2c5eba9[/img]
Gat vergroot van ovaal 13-13,5 naar rond 15 mm.
[img=300]http://www.motorstek.nl/download/93837/74bcfbb5a72de9c9f7e3cef7bf0820bd[/img]
Busje draaien, buiten 15-en-een-klein-beetje binnen 13 (schakelas)
[img=300]http://www.motorstek.nl/download/93840/152b8092d8937a6851bb0d6cc290cf9c[/img]
Busje erin geperst
[img=300]http://www.motorstek.nl/download/93841/c91d5f50ad193e4d540143e81b06cf24[/img]
Zelfde idee, maar dan bij de schakelpook:
[img=300]http://www.motorstek.nl/download/93839/34c492a3ae74a475d8cfd33384b6c5e2[/img]

Ben erg benieuwd hoe het voelt, na montage. Het pookje kon een aardig stukje vrij op en neer, en dat schakelde niet lekker. Ook was z'n vrij daardoor lastiger te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij helpen aan de volgende info betreft de voorvork van een zephyr 750.
Afstand tussen vorkpoten, mag hoh of gewoon tussen de poten in.
Afstand van onderste balhoofd plaat en bovenste.

Reden is dat ik met het idee loop om een superbike stuur te monteren op een gpz900, echter zijn de verkrijgbare adaptersets gewoon lelijk.
Als ik het complete balhoofdset van een zephyr 750 kan overzetten.....

Diameter poot is hetzelfde, 41mm
Balhoofdlagers zijn ook hetzelfde.

Het is een idee wat in me hoofd speelt, werkt het niet..... Dan niet :+
 
Iemand met een zephyr 750 en een rolmaat die even de kou wil trotseren om in de schuur te gaan meten?
Ik zou degene dankbaar zijn 8-)
Dom, kom net uit mn garage maar heb er niet aan gedacht sorry!
Kan het dit weekend sowieso ergens ff meten voor je.
 
Hart-op-hart 20 cm
[IMG=300]http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/2013-03-30162430_zps072f54f9.jpg[/IMG]
Hoogte tussen kroonplaten (lengte balhoofd) 21 cm
[IMG=300]http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/2013-03-30162645_zps6a8c07eb.jpg[/IMG]
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij helpen aan de volgende info betreft de voorvork van een zephyr 750.
Afstand tussen vorkpoten, mag hoh of gewoon tussen de poten in.
Afstand van onderste balhoofd plaat en bovenste.

Reden is dat ik met het idee loop om een superbike stuur te monteren op een gpz900, echter zijn de verkrijgbare adaptersets gewoon lelijk.
Als ik het complete balhoofdset van een zephyr 750 kan overzetten.....

Diameter poot is hetzelfde, 41mm
Balhoofdlagers zijn ook hetzelfde.

Het is een idee wat in me hoofd speelt, werkt het niet..... Dan niet :+

Ik heb hier nog een complete voorvork incl. balhoofd platen e.d. liggen *O* , en deze mag weg :Y
Zie : http://www.marktplaats.nl/a/motoren...200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

Zoals in de tekst beschreven moet het kroonpen gat worden uitgeboord/- gedraaid van 23,5 naar 25mm, dus ik vermoed dat de plaat van een zephyr 550 is.
Past verder gewoon. :Y
Laat maar ff horen.
 
Hey Zephers,

Zit met wat problemen op m'n zephyr 750 wat betreft de carbs. Eentje loopt over en heb er metalen braampjes in gevonden. Volgens mij afkomstig uit de benzinetank , is bekend dat deze nogal roestgevoelig zijn. Nu ben ik op zoek naar een andere tank. Kan iemand me zeggen of een Zeph1100 tank ook past voor een 750 ?

Alvast bedankt

Zep
 
Ok , thx, ik ga even checken wat die filter doet.

Kan iemand me de ontstekingsvolgorde geven van een Zeph 750 ?
Bij mij staat ie 1243. Klopt dit ?

mvg

Z.
 
Ik heb sinds kort ook een Zephyr. Wijnrood metallic met staal gevlochten remslangen, mono-kini kuipruitje, valbeugels en superbike stuur. En een carburatie probleem...

online een WPH opgezocht en gevonden(duits talige pdf file)

Ik heb al e.e.a gedaan:
- bandenspanning op peil gebracht
- achtervering/demping ingesteld op mijn gewicht.
- achterbrug gesmeerd
- ketting gesmeerd
- remmen gecontroleerd (blokjes, zuigertjes, vloeistof)
- ontstekingstijdstip gecheckt: OK
- nieuwe bougies (8st! Twin Spark!) + oliefilter + olie
- balhoofd gecheckt op speling, in orde
- vorkpoten + oliekeerringen gecheckt, geen lekkage

Helaas blijf ik last houden van een 'powergat' in het moter gedrag tussen 1800 en 2500tpm. Zeer storend als je bv in de stad rechtsaf moet vanuit stilstand, in 2 wil het blok slecht oppakken en sputtert maar wat. De motor valt dan a.h.w. de bocht in en trekt er niet lekker uit. Ook 50 in 5 is slecht te doen. (= ongeveer 2000tpm) De moter reageert dan slecht op extra gasgeven.
De bougies lijken ook steeds zwart/roetig aan te slaan en het verbruik is erg hoog. (beetje doorrijden: 1:12, rustig cruisen: 1:15 ter vergelijking: mijn K100RS was 1000cc en deed rustig cruisend en shortshiftend 1:22,4..., de Kawa 1100 moet dus beter kunnen scoren! ik ben pas tevreden met 1:18 of beter.)
Koud starten kan zonder enig gebruik van de choke. Mijn conclusie: over het hele toerenbereik te rijk afgesteld.
Dus heb ik nu de carbs er maar afgenomen en ben daarmee aan de slag gegaan:
- vlotterniveau: alle 4 stonden te hoog
- sproeierbezetting: de middelste cilinders moeten 98 zijn, maar er zit 100 in. (hoofdsproeier). Voor de rest zijn alle sproeiers standaard. Lijkt me niet echt een probleem.
- stationair sproeiernaalden zijn in orde en ik heb ze ingeregeld op 2 slagen uitgedraaid.
(volgens het WPH)
- de hoofdsproeiernaalden stonden allemaal op 1 na verste stand naar onder afgesteld, dwz dat ze bij het omhoog trekken (= gasgeven) snel te veel benzine doorlaten, zeker in combinatie met de te hoge vlotterniveau's. Dus heb ik ze in het midden gezet (5 posities mogelijk) Is dit de correcte fabrieksstand? Het WPH geeft daar geen info over.
Verder de membranen gecontroleerd en netjes schoon gemaakt en alles weer nauwkeurig gemonteerd.
- synchronisatie leek me niet erg verkeerd te staan dus daar ben ik vanaf gebleven.
- helaas zag ik dat de rubbers tussen carbs en kop scheurtjes vertonen. Ik kan slecht beoordelen of ze ook de oorzaak van vacuum lekken zijn maar dat risico wil ik niet lopen dus die moet ik nieuw bestellen.

Iemand een goede suggestie waar ik online Kawa (Keihin CVK) onderdelen kan bestellen?


grt
Jan.
 
Laatst bewerkt:
Ok , thx, ik ga even checken wat die filter doet.

Kan iemand me de ontstekingsvolgorde geven van een Zeph 750 ?
Bij mij staat ie 1243. Klopt dit ?

mvg

Z.

Als de ontstekingsvolgorde hetzelfde is als bij de Zephyr 1100 dan is dat correct:
1-2-4-3
 
Leuke bikes Moriwakid!

Die carbs op marktplaats zijn even duur als de hele bike van mij! LOL
motorcyclecarbs.com lijkt me wel bruikbaar.

thnx
Jan
 
Hey Zephers,

Zit met wat problemen op m'n zephyr 750 wat betreft de carbs. Eentje loopt over en heb er metalen braampjes in gevonden. Volgens mij afkomstig uit de benzinetank , is bekend dat deze nogal roestgevoelig zijn. Nu ben ik op zoek naar een andere tank. Kan iemand me zeggen of een Zeph1100 tank ook past voor een 750 ?

Alvast bedankt

Zep

als de braampjes uit je tank komen moet je ze vinden in alle 4 de carbs...
persoonlijk denk ik dat je vlotternaald afgesleten is of krom in de zitting klem is komen te zitten. controleer dat eerst eens voordat je een nieuwe tank koopt.
Voor een beetje roest zou ik zowieso de tank niet vervangen. Gewoon een extra lijnfilter in de slang plaatsen.
 
Ik heb sinds kort ook een Zephyr. Wijnrood metallic met staal gevlochten remslangen, mono-kini kuipruitje, valbeugels en superbike stuur. En een carburatie probleem...

online een WPH opgezocht en gevonden(duits talige pdf file)

Ik heb al e.e.a gedaan:
- bandenspanning op peil gebracht
- achtervering/demping ingesteld op mijn gewicht.
- achterbrug gesmeerd
- ketting gesmeerd
- remmen gecontroleerd (blokjes, zuigertjes, vloeistof)
- ontstekingstijdstip gecheckt: OK
- nieuwe bougies (8st! Twin Spark!) + oliefilter + olie
- balhoofd gecheckt op speling, in orde
- vorkpoten + oliekeerringen gecheckt, geen lekkage

Helaas blijf ik last houden van een 'powergat' in het moter gedrag tussen 1800 en 2500tpm. Zeer storend als je bv in de stad rechtsaf moet vanuit stilstand, in 2 wil het blok slecht oppakken en sputtert maar wat. De motor valt dan a.h.w. de bocht in en trekt er niet lekker uit. Ook 50 in 5 is slecht te doen. (= ongeveer 2000tpm) De moter reageert dan slecht op extra gasgeven.
De bougies lijken ook steeds zwart/roetig aan te slaan en het verbruik is erg hoog. (beetje doorrijden: 1:12, rustig cruisen: 1:15 ter vergelijking: mijn K100RS was 1000cc en deed rustig cruisend en shortshiftend 1:22,4..., de Kawa 1100 moet dus beter kunnen scoren! ik ben pas tevreden met 1:18 of beter.)
Koud starten kan zonder enig gebruik van de choke. Mijn conclusie: over het hele toerenbereik te rijk afgesteld.
Dus heb ik nu de carbs er maar afgenomen en ben daarmee aan de slag gegaan:
- vlotterniveau: alle 4 stonden te hoog
- sproeierbezetting: de middelste cilinders moeten 98 zijn, maar er zit 100 in. (hoofdsproeier). Voor de rest zijn alle sproeiers standaard. Lijkt me niet echt een probleem.
- stationair sproeiernaalden zijn in orde en ik heb ze ingeregeld op 2 slagen uitgedraaid.
(volgens het WPH)
- de hoofdsproeiernaalden stonden allemaal op 1 na verste stand naar onder afgesteld, dwz dat ze bij het omhoog trekken (= gasgeven) snel te veel benzine doorlaten, zeker in combinatie met de te hoge vlotterniveau's. Dus heb ik ze in het midden gezet (5 posities mogelijk) Is dit de correcte fabrieksstand? Het WPH geeft daar geen info over.
Verder de membranen gecontroleerd en netjes schoon gemaakt en alles weer nauwkeurig gemonteerd.
- synchronisatie leek me niet erg verkeerd te staan dus daar ben ik vanaf gebleven.
- helaas zag ik dat de rubbers tussen carbs en kop scheurtjes vertonen. Ik kan slecht beoordelen of ze ook de oorzaak van vacuum lekken zijn maar dat risico wil ik niet lopen dus die moet ik nieuw bestellen.

Iemand een goede suggestie waar ik online Kawa (Keihin CVK) onderdelen kan bestellen?


grt
Jan.
1:18 ga je niet redden met de 1100 :N Daarvoor moet je met de 750 al rustig rijden.

Verder klopt je verhaal over de naalden niet: als je die vanuit hun een-na-onderste positie hebt gehaald en hoger hebt gehangen gaat hij juist rijker lopen. Of bedoel je dat je die klemmetjes op de naalden hoger hebt gezet? Dan gaat de naald zelf inderdaad omlaag wordt het mengsel armer :Y

Inlaatrubbers kan je bij iedere fatsoenlijke motorzaak kopen. Zelf bij Horeon al eens gekocht die dingen.
 
1:18 ga je niet redden met de 1100 :N Daarvoor moet je met de 750 al rustig rijden.


Inlaatrubbers kan je bij iedere fatsoenlijke motorzaak kopen. Zelf bij Horeon al eens gekocht die dingen.

Met een 750 moet je gemakkelijk 1:19 kunnen halen :Y
Ik heb eerst een GPz 750 gehad en nu een ZR7, beide met K&N filters erin/-op en Dynojet kits erin. 8-) 8-)
Ik moe(s)t ze al echt flink op hun donder geven wil ik hoger komen als 1:19, bij "normaal" rijden haal ik gemakkelijk 1:20 à 21.

Voor de rubbers eventueel ff kijken op Ebay.de :Y
 
Ik rij meestal 1:16 met mijn 750. 1:19 heb ik 1x gehaald (maar dat is al een paar jaar terug, en was een lange rit op zeer, zeer rustig tempo). Anyway: het ging erom dat 1:18 voor de 1100 erg moeilijk gaat worden, tenzij je echt als een bejaarde-op-zondag gaat rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan