Kawasaki zephyr 550, 750, 1100

even een update-je over mijn Zephyr 1100.
- inmiddels heb ik nieuwe inlaatrubbers. fijne gedachte
- ik heb de orginele airbox vervangen door 4 cone filtertjes.
- ik heb de clip op de naalden veranderd naar onderste stand, met onder de clip nog 2 ringetjes. mijn eerdere stand (clip in het midden) was veel te arm. (na 160km rijden brandschone bougies met een klein beetje wit grijze aanslag) Nu met die cone filters heb ik meer lucht dus moet daar meer B bij, denk ik dan.
maar het blok houdt boven 6500tpm nog steeds in dus misschien heb ik grotere hoofd sproeiers nodig? De sproeiernaald staat al maximaal rijk dus daar valt weinig meer te halen.
- alle 4 de carbs heb ik schoon gemaakt en het inhouden bij 2500-2750tpm is er nu uit.

Wat voor soort benzine moet er eigenlijk in de Zephyr 1100? Ik tank altijd euro95. Is dat goed genoeg?
 
Laatst bewerkt:
Cone luchtfiltertjes; niet echt handig icm CV-carbs :N
Zeker niet als je zuiniger wil rijden.
Maar inderdaad; vrijwel zeker loopt hij door die dingen armer, dus grotere hoofdsproeier proberen :Y
 
- ik heb de orginele airbox vervangen door 4 cone filtertjes.

Echte K&N 8-) of een ander gerenomeerd merk 8-) , of van die imitatie z**i. :N -O-
Je moet erin ieder geval op letten dat de kleinste lucht doorlaat in de filters gelijk of groter is als de diameter aan de inlaatzijde van de carbs. :Y

- ik heb de clip op de naalden veranderd naar onderste stand, met onder de clip nog 2 ringetjes. mijn eerdere stand (clip in het midden) was veel te arm. (na 160km rijden brandschone bougies met een klein beetje wit grijze aanslag) Nu met die cone filters heb ik meer lucht dus moet daar meer B bij, denk ik dan.
maar het blok houdt boven 6500tpm nog steeds in dus misschien heb ik grotere hoofd sproeiers nodig? De sproeier naald staat al maximaal rijk dus daar valt weinig meer te halen.
?

Blijft natuurlijk natte vinger werk, optimaal is een run op een Dynojet bank ( én eventueel inbouw van Dynojet kit 8-) en wellicht een andere uitlaat, in ieder geval niet de originele :N )
In zo'n kit zitten meestal ander modellen gasnaalden, sproeiers en nog wat spul wat belangrijk kan zijn ( hoe dat allemaal heet weet ik ook niet :N )
 
even een update-je over mijn Zephyr 1100.
- inmiddels heb ik nieuwe inlaatrubbers. fijne gedachte
- ik heb de orginele airbox vervangen door 4 cone filtertjes.
- ik heb de clip op de naalden veranderd naar onderste stand, met onder de clip nog 2 ringetjes. mijn eerdere stand (clip in het midden) was veel te arm. (na 160km rijden brandschone bougies met een klein beetje wit grijze aanslag) Nu met die cone filters heb ik meer lucht dus moet daar meer B bij, denk ik dan.
maar het blok houdt boven 6500tpm nog steeds in dus misschien heb ik grotere hoofd sproeiers nodig? De sproeiernaald staat al maximaal rijk dus daar valt weinig meer te halen.
- alle 4 de carbs heb ik schoon gemaakt en het inhouden bij 2500-2750tpm is er nu uit.

Wat voor soort benzine moet er eigenlijk in de Zephyr 1100? Ik tank altijd euro95. Is dat goed genoeg?

Ha Jan,

Qua benzine tank ik altijd V-power.
Op langere tourritten rij ik dan 1 op 17 komma nogwat. Dat is dus rustig rijden en weinig boven de 5000 toeren.
Woonwerk rij ik 1 op 13 soms 1 op 14. dan rij ik hoger in toeren en schakel meer.
 
- originele airbox maar weer terug gebouwd. ( de ontwerper moeten ze standrechtelijk executeren, wat een klote design!!) Daar lijkt de jetting toch het best op te werken.
- bij het afstellen van de kettingspanning ontdekte ik dat je de achterkant iets kan verhogen d.m.v. die excenters. Daardoor stuurt íe nu een stukje makkelijker in. Prettig!

misschien dat ik ook de voorvork iets verder door de schetsplaten ga zetten voor een nog stijlere balhoofdhoek. Maar dat doe ik pas nadat ik de olie in de vorkpoten heb vervangen door zwaardere 20W vorkolie.

Als de fiets net zo gaat sturen als die in dit oude filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=7NS6Sc1T09c
dan ben ik tevreden! :]
 
Laatst bewerkt:
full



Mijn aanwinst *D
 
Nice, zo zag de mijne er ook uit toen ik hem net had, alweer 6 jaar geleden :)
Had alleen geen tankprotector

Aardige motorhistorie trouwens! Hoe kom je nu bij een Zephyrtje terecht dan?
Zeker omdat je een paar flink dikkere motoren hebt gehad ben ik benieuwd :)
 
Laatst bewerkt:
Nice, zo zag de mijne er ook uit toen ik hem net had, alweer 6 jaar geleden :)
Had alleen geen tankprotector

Aardige motorhistorie trouwens! Hoe kom je nu bij een Zephyrtje terecht dan?
Zeker omdat je een paar flink dikkere motoren hebt gehad ben ik benieuwd :)

Ach, Kwaakies zijn altijd mijn favo motoren geweest.
Sinds mijn oom eind jaren 70 met een Z1 voor kwam rijden ben ik verkocht aan dat soort modellen.
Heb wel van alles gereden, de Ducati's waren ook enorm fun maar nadat ik vorig jaar aangereden ben door een koekblik die dwars door mij heen keek was ik op zoek naar een wat relaxtere en oldskool bike.
Was eerst bezig met een oude Gpz550

full


Maar kwam zoveel tegen dat het project samen met mijn zwager nu zijn project is geworden.

Ben weer terug op mijn oude nest en ik blijf deze denk ik wel een hele lange tijd houden.
Komende jaren eerst maar eens genieten :]
(dat heb ik de afgelopen 3 jaar op mijn laatste Ducati niet kunnen doen door continue electronica problemen waarbij ik gemiddeld elk weekend wel weer ergens stil stond :X .. dit terwijl de 2 voorgaande Duccies perfecte motoren waren waar ik bijna 50k totaal meegereden had.)
 
Ok :)
En is hij na een ZRX niet erg klein dan?
Ik ben enorm gek van mijn Zephyr (heb hem niet voor niets al zo lang), maar zo'n ZRX lijkt me wel echt een waardige opvolger :Y
 
Aardige motorhistorie trouwens! :)

:} jij ook trouwens.. djees. :}


GPZ heb ik ook gehad. Daarom ook maar kort op de ZR7 gereden omdat ik de dikke koppel en power miste.
Nu ik wat ouder ben vind ik dat van ondergeschikt belang :+

Lees.. kids, getrouwd, te dure belastingafdracht aan de flitsmaffia :o
 
Ok :)
En is hij na een ZRX niet erg klein dan?
Ik ben enorm gek van mijn Zephyr (heb hem niet voor niets al zo lang), maar zo'n ZRX lijkt me wel echt een waardige opvolger :Y

:Y jazeker maar genoeg voor op deze wegen.

Nu ben ik niet meer geneigd om als een hooligan te rijden omdat die pas boven de 150 lekker loopt. :X ;)
Deze zit en rijd heerlijk genoeg tussen 60 en 120 :]
 
Is ook helemaal waar. En het is best nog een koppelrijk blokje, voor de leeftijd.

De 81er GPz1100 was ook echt een gaaf ding om te hebben, lekker 'oer'.
De 900 heb ik amper mee gereden

Maar geinig, die Ducati M900 heb ik dus ook wel eens naar zitten kijken
 
Laatst bewerkt:
De 81er GPz1100 was ook echt een gaaf ding om te hebben, lekker 'oer'.
De 900 heb ik amper mee gereden

Maar geinig, die Ducati M900 heb ik dus ook wel eens naar zitten kijken

M900 was een fantastische bike, dik 40k mee gereden in 2 jaar.
vakanties in Italie en woonwerk.
Supermotor. Kon er mee lezen en schrijven.


De SSie die ik daarna kocht was hetzelfde blok alleen andere zithouding.
Was een heerlijke bike zolang je kon sturen, in de stad of bebouwde kom onder de 50km was een ramp :')

Maar nu weer terug op het oude nest..
Vandaag de hele motor van top tot teen geinspecteerd en is in superconditie.
Moest optisch wel wat poetsen maar daaronder was het een pareltje.

Voorvork zweet lichtjes dus moet ik misschien nog wel eens de sealringen gaan vervangen.
Achtervering is in orde op wat roestplekjes her en der.
Uitlaat goed, vooral de connector gecontroleerd.
Blok klinkt en voelt goed zoals ook het rijwielgedeelte.
 
inmiddels heb ik weer e.e.a. geknutseld aan mijn ZR1100
- vorkbuizen 13mm door de yokes heen gezet (stijlere balhoofdhoek, stuurt nu makkelijker.)
- 12V>>USB aansluiting voor de telefoon
- stuurrisers waardoor ik nu wat rechterop en iets naar achteren kan zitten. M'n rug is me dankbaar...
- bar end weights gemonteerd , nieuwe foam-grips gemonteerd in een poging de trillingen te minimaliseren.

afgelopen weekend naar een caferacers meeting in Achterveld geweest. Was heel erg leuk. het blok draaide ook perfect (bougies grijs-bruinig)
maar helaas heb ik op de terugweg de tank kurkdroog gereden... ik haalde het pompstation net niet! Ik moest 300m lopen tot aan de pomp. 202km op een volle tank van 19L...

Waar ik me aan erger is dat het blok 4500tpm draait bij 120km/h.
Dat lijkt mij overdreven veel en totaal onnodig! Ik kan ook met gemak in 3 een rotonde ronden. Ik zoek ook steeds een 6de versnelling. mijn eigen conclusie: de eind overbrenging is gewoon te kort.
Het blok heeft koppel zat. 3000tpm bij 120km/h zou ook goed moeten kunnen volgens mij. en in 2 de rotonde over vind ik prima. Daarom wil ik de eindoverbrenging gaan verlengen.
- hoe kan ik dat het best aanpakken? Sprocket? beide tandwielen? Hogere band?
- als ik die tandwielen ga wisselen moet ik dan ook de ketting (laten) verlengen?
- waar kan ik dit soort spul kopen? (linkje?)
- wat is de standaard overbrenging verhouding (tanden voor en achter?)
- wat is eigenlijk de standaard achterband maat die er af fabriek op hoort?
 
Laatst bewerkt:
inmiddels weet ik na wat ge-google weer wat meer:
- de grootste sprocket voor die er op past is 18 tanden, standaard is 16.
- achter zit nu 48, de kleinste die ik heb kunnen vinden heeft 44 tanden
- mijn achterband blijkt niet de standaard maat te hebben... (170/60x17, een 5% kleinere afrol omtrek, standaard is 160/70x17 alleen daar kan ik dus 5% winnen door gewoon de standaard maat te gebruiken.)

Ik heb er wat aan zitten rekenen. Nu draait het blok bij 120km/h 4500tpm.
Als ik 18/44 gebruik en de standaard maat band neem ga ik naar ongeveer 3500-3600tpm bij 120km/h. Dat lijkt mij een heeeeeeeeel stuk beter, zuiniger en stiller. Dan maar wat minder acceleratie. De 1 is nu al zo kort dat deze er alleen maar bruikbaarder van wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een hele tijd op mijn 750 met twee tanden meer voor gereden, dus 17 ipv 15.
Rijdt op de snelweg inderdaad prettiger en iets zuiniger (scheelde 1 km/l ongeveer). Nu rij ik nog maar heel weinig snelweg en heb ik weer 15t voor.
 
ja, de snelweg..
Afgelopen zondag probeerde ik de 200 aan te tikken...
Was geen goed plan :/
motor begon opeens in te houden en kreeg 'm niet verder dan 4000 toeren.
Hield die ongeveer 30 km vol en toen besloot die helemaal maar op 2 pitten te gaan lopen.
Dit nadat ik er bijna 2000 km mee getourd had sinds mijn aankoop 2 weken geleden. B|
stond ik daar in Duitsland net voor de grens met Belgie bij Vith.. Ofzoiets :+

Motor achter gelaten langs de snelweg, achterop bij mijn pa.
En de volgende dag met de vw transporter opgehaald.
Stond er dus gewoon nog _O-
 
inmiddels de 18/44 tandwielen er op zitten.
bij 120km/h nu 3600tpm. Erg prettig. Vanuit een langzame haakse bocht wegtrekken in 2 of een mini-rotonde 3-kwart nemen in 2 gaat nog steeds prima.
I'm happy!
 
Deze blauwe 1100 kocht ik in 1993 nieuw om 'n een paar jaar later in te ruilen voor een Monster 900. Misschien heeft iemand 'm van dit forum. Kenteken is MR-28-KK en bij z'n huidige baas sinds 1997.

Heb zelf inmiddels een '75 Z900.
full
 
inmiddels de 18/44 tandwielen er op zitten.
bij 120km/h nu 3600tpm. Erg prettig. Vanuit een langzame haakse bocht wegtrekken in 2 of een mini-rotonde 3-kwart nemen in 2 gaat nog steeds prima.
I'm happy!

vandaag de 1ste lange tour gemaakt met de 18/44 tandwielen op m'n zuipende Zephyr 1100. De proef op de som dus.
met ramvolle tank vertrokken.
rijstijl normaal/rustig toerend: 70% buitenwegen waarvan 20% heuvelig Z-Limburgs terrein, 20%dorpswegen, 10% autosnelweg.
bij de daarop volgende tankbeurt: 217km gereden. weer ramvol getankt, er ging 12,19L bij (euro95). Dat is 1:17,8!
't zal nooit een BMW K100 worden (1 van de eerste motoren met benzine injectie, mijn persoonlijk record 1:22,4) maar ik ben hiermee tevreden.
 
Laatst bewerkt:
Als je het echt zat wordt.. ik heb nu een week een XL500R en dat is absurd zuinig.
Een tank 1:28,1, eentje 1:25 (als een gek gereden) en vandaag zelfs 1:30,2 (rustige toerrit).
 
Ben net na 12 jaar weer opgestapt en nu op zoek naar een mooie motor. Ben gevallen voor de Zephyr 750 ivm het uiterlijk. Moet nog een testrit gaan maken, maar ga ongetwijfeld er tegenaan lopen dat hij te hoog is. Zithoogte is standaard 77 cm, maar hij moet zakken naar op zijn minst 74 (middels blokjes en voorvork). Iemand ervaring met het verlagen van de Zephyr 750? Problemen gehad met drempels ;) ?
 
in de achtervork zitten excenters (om de ketting mee te spannen.) Die kan je 2 kanten op draaien waardoor de wielas hoog of laag komt te zitten, daarmee kan je dus de rijhoogte ongeveer 5cm mee varieren.
Op mijn 1100 zit oom een pre-load afstelling van de achterveren, ook hiermee kan je de rijhoogte wat aanpassen (soft = lager)
Aan de voorkant kan je de veerpoten verder door de schetsplaten steken waardoor de voorkant ook kan worden verlaagd.
Verder heb ik mijn orginele zadel vervangen door een Corbin zadel, dat maakt de zithoogte ook weer 1 a 2cm lager.

kan je hier wat mee?
grt
Jan
 
Ha Jan

Dank voor je reactie! Ben al blij om te horen dat er 5 cm van af kan. Heb inderdaad ook al gedacht aan het vervangen van het zadel of het zadel laten vermaken.

Ander vraagje... ik ben technisch niet goed onderlegd, althans niet als het om motoren gaat. Heb een Zephyr uit 1992 op het oog, 18.000 km. Ik lees hier op het forum allerlei doe-het-zelf acties, die voor mij laat-het-een-ander-doen acties zullen betekenen. Ik wil reeel zijn tav de kosten dus...is zo'n oude motor wel een handige keuze als je (nog) niets van motoren afweet?

Groet
Ivanka
 
Terug
Bovenaan Onderaan