Kawasaki zephyr 550, 750, 1100

Hoi Ivanka,
ik denk dat de Zephyr juist wel een handige keuze.
- De Zephyr is een luchtgekoelde motor dus geen extra onderdelen van het koelwatersysteem om je zorgen over te maken.
- het is nog een motor met carburateurs, daar kan je zelf nog iets aan doen. Iets wat bij een motor met computer gestuurde injectie heel wat moeilijker en vaak duurder is.
- de Zephyr heeft al wel electronische ontsteking dus modern genoeg om een stabiele goede betrouwbare vonk te geven. Daar is minimaal onderhoud aan.(af en toe bougies vervangen, that's it)
- De ketting is natuurlijk wel onderhoudsgevoelig maar dat is zo bij alle ketting motoren.
Wil je dat onderhoud niet kan je een cardan motor nemen (BMW K75C, Honda NTV650 beiden erg goeie motoren.)

Verder over die motor: het bouwjaar zegt vrij weinig, 18000km is helemaal niet veel, er is in 21j maar 847km/jaar op gereden... die motor heeft meer stil gestaan dan gereden.
Wat echt veeeeeel belangrijker is, is hoe die motor onderhouden is: is er in de winter op gereden? (pekelschade! roest!) is er aantoonbaar regelmatig onderhoud aan gedaan? ( rekeningen opvragen) hoe werd de motor gestald? (in vochtig schuurtje? in kurkdroge garage? in buitenlucht? hing er dan een acculader aan de accu? ). heeft de motor recent nog gereden? ( lange stilstand kan problematisch zijn, vervuilde tank en carburateurs, verouderde accu, oude uitgeharde banden)

Als je echt een lage motor zoekt is misschien een BMW K75C ook interessant om eens op te gaan proefrijden, die heeft ook een laag zadel, een onderhoudsarme cardan aandrijving en onderhoudsarme benzine injectie. Maar weer niet de looks van de Zephyr. ;-)

Proefzitten en proefrijden is hoe dan ook zeer sterk aan te raden. Je moet er echt fijn op kunnen zitten. Je moet je voeten aan de grond kunnen krijgen als je stil staat.

suc6 met je keuze!
grt
Jan
 
Laatst bewerkt:
in de achtervork zitten excenters (om de ketting mee te spannen.) Die kan je 2 kanten op draaien waardoor de wielas hoog of laag komt te zitten, daarmee kan je dus de rijhoogte ongeveer 5cm mee varieren.
Op mijn 1100 zit oom een pre-load afstelling van de achterveren, ook hiermee kan je de rijhoogte wat aanpassen (soft = lager)
Aan de voorkant kan je de veerpoten verder door de schetsplaten steken waardoor de voorkant ook kan worden verlaagd.
Verder heb ik mijn orginele zadel vervangen door een Corbin zadel, dat maakt de zithoogte ook weer 1 a 2cm lager.

kan je hier wat mee?
grt
Jan
Bij een 750 kan je die excenters niet draaien, althans bij de mijne komt dan de banjo van de achterremklauw tegen de brug: dus hij staat altijd altijd 'laag'.
En met het standaard stuur kan je de vorkpoten ook maar weinig doorsteken om de voorkant te verlagen (al snel komen de poten tegen het stuur aan).
Veel verlagen zou ik ook niet aanraden, want de grondspeling houdt al niet echt over ;)

Misschien een idee: Ik weet niet of een Zephyr 550 lager is, maar hij is lichter en de tank is iets smaller volgens mij (en daardoor voelt de motor ook weer lager en lichter).

Trouwens; voor een motor van een ex van me heb ik ooit de buddy laten verlagen en versmallen en dat scheelde ook best veel :) MF-er Hawk_gt heeft dat toen voor mij gedaan, en hij levert goed werk voor een vriendelijke prijs.

Overigens is 18.000 inderdaad enorm weinig. Zo weinig dat je je afvraagt of het wel klopt ;) En als het klopt: of er een reden is dat er zo weinig mee gereden is... 4 tankjes per jaar?

Verder ben ik het eens met Janspeed: het is een eenvoudig ding, dat ook onderhoudsvriendelijk is (en dus vanzelf ook portemonnee-vriendelijk).
Enige zwakke punten van Zephyrs zijn de slappe vering (voor jou een voordeel) en de uitlaten/collector: die rotten snel door.
Het blok mag stationair en koud best wat rammelen, dat doen ze allemaal. Warm moet het flink minder zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ha Jan

Dank voor je reactie! Ben al blij om te horen dat er 5 cm van af kan. Heb inderdaad ook al gedacht aan het vervangen van het zadel of het zadel laten vermaken.

Ander vraagje... ik ben technisch niet goed onderlegd, althans niet als het om motoren gaat. Heb een Zephyr uit 1992 op het oog, 18.000 km. Ik lees hier op het forum allerlei doe-het-zelf acties, die voor mij laat-het-een-ander-doen acties zullen betekenen. Ik wil reeel zijn tav de kosten dus...is zo'n oude motor wel een handige keuze als je (nog) niets van motoren afweet?

Groet
Ivanka


Dan zit je met zo'n motor altijd goed.
Ik heb er eventueel ook nog wel 1 voor je te koop, weet niet wat je budget is :?

full

full

full
 
Je moet je voeten aan de grond kunnen krijgen als je stil staat.

;) zijn de meningen over verdeeld... als je bedoelt beide voeten plat op de grond durf ik die stelling nog wel tegen te spreken.

Stabiel met 1 voet op de grond staan is een minimale vereiste en dat red je meestal wel.
Zeker als je je kont een beetje verschuift.

Een goed ontwikkeld evenwichtsorgaan is voor mij meer een belangrijke eis op de motor.
Niet dat je als meisje van 1.55 op een BMW GS1200 moet gaan rijden ofzo maar het kan allemaal wel ;)
 
Ik ken inderdaad bijvoorbeeld iemand van ca 1.70m die met verve een (verhoogde!) FJR1300 rijdt, en ook mensen die maar blijven ompleuren met motoren waar ze prima oppassen _O-
Wat je zegt: kwestie van evenwichtsgevoel/coördinatie :Y

Die van Riderick ziet er netjes origineel uit trouwens :Y
De mijne twijfel ik al tijden over om te verkopen... maar ja, eerste motor he (al 7 jaar in bezit). En ik heb er best veel aan versleuteld.
023de2bed393293143e15b904a5cb006
 
Laatst bewerkt:
Die van Riderick ziet er netjes origineel uit trouwens :Y
De mijne twijfel ik al tijden over om te verkopen... maar ja, eerste motor he (al 7 jaar in bezit). En ik heb er best veel aan versleuteld.
[afbeelding]

Gave bike Arend :}

Mijne is ook helemaal origineel.

Tank is ontroest en opnieuw geseald.
Carbs gereinigd, nieuwe tankcarbhouders naar cylinderblok want bleek lucht bij te komen.


Moest hem alleen ff weer schoonmaken na de snelweg rit in Germania want er zat nog een beetje sludge in de slang naar de carburateur _O-

Moet niet verkocht worden maar kan verkocht worden.
Mis toch behoorlijk wat power wat ik in de Duucs altijd had.
Heb er eentje op het oog maar eerst verkopen en dan kopen is mijn devies ;)
 
Laatst bewerkt:
Ha Jan

Dank voor je reactie! Ben al blij om te horen dat er 5 cm van af kan. Heb inderdaad ook al gedacht aan het vervangen van het zadel of het zadel laten vermaken.

Ander vraagje... ik ben technisch niet goed onderlegd, althans niet als het om motoren gaat. Heb een Zephyr uit 1992 op het oog, 18.000 km. Ik lees hier op het forum allerlei doe-het-zelf acties, die voor mij laat-het-een-ander-doen acties zullen betekenen. Ik wil reeel zijn tav de kosten dus...is zo'n oude motor wel een handige keuze als je (nog) niets van motoren afweet?

Groet
Ivanka


Te koop: Kawasaki Zephyr 750 '91


O-)
 
Jan en anderen, bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Daar heb ik zeker wat aan! :}

Ik ga inderdaad eerst maar even passen. Dan weet ik in ieder geval of ik verder kan met mijn zoektocht.

@RideRick: ik hou 'm in de gaten!

@Eerf: ben zelf 1,65 met korte beentjes. Heb nu een paar lesjes gereden op een Suzuki Gladius, verlaagd naar 73-74 cm en dan kom ik nog niet met mijn hakken op de grond. Heb wel net hakverhogingen voor mijn motorlaarzen besteld, dus smokkel er wel nog 1,5 cm bij straks...haha!
 
Oh ik bedoel dus met beide hakken op de grond. Met ene been lukt dat wel natuurlijk (net) :)
 
Hé! Doe zag ik pas rijden, niet toevallig afgelopen week een keer in of door harderwijk gereden?
 
Na een jaar rijlessen sparen en klussen als er weer geld was is ie eindelijk af!!

zephyr_af.jpg


Gisteren en eergisteren voor het eerst gereden op iets wat ik zonder testrijden gekocht had.

WAT RIJDT DAT LEKKER!!


Nu zit ik wel nog met een klein dingetje, ik ben al druk aan het stoeien met de mensen van het techniek forum. Maar ik zou graag weten waar de tank ontluchting zit bij een 750.. is dat het buisje dat onderaan de tank uitkomt? of is dat vloeistof overloop en ontlucht ie via de dop?

zou fijn zijn om te weten, want ik bleef stilstaan op de autosnelweg. :')

Ow trouwens Ivanka, vorig jaar wist ik nog letterlijk niets van motoren. Maar als je het leuk lijkt, veel tijd en een beetje extra geld hebt.. (en geen twee linker handen waarschijnlijk) dan gaat het heel hard. Youtube, Motorforum en de Zepyr zone maken het een stuk makkelijker. Gewoon beginnen en doen (en overal veel tijd voor uittrekken)
 
Laatst bewerkt:
Ruige look heeft hij :)
Zijn perfecte motoren om mee te leren sleutelen ook, eenvoudig en je kan overal goed bij :Y
Was ook mijn eerste motor en ik ben ook begonnen met amper ervaring. Zelf toen een werkplaatshandboek en doppenset gekocht en de rest gaat vanzelf, mits je er de tijd voor neemt.

Tankontluchting durf ik niet te zeggen eigenlijk, hij heeft wel een overloopslangetje maar of hij ook daarlangs ontlucht :? Heb de mijne vaak genoeg horen fluiten/piepen na een lange rit, en dan even de dop open en het is weg.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weet ik dat de ontluchting via de tankdop gaat. Daar zit een overloop systeempje in, en ook een ontluchtingsgat. (als je de dop ooit uit elkaar haalt, kijk uit, er zitten twee kleine kogeltjes en twee kleine veertjes in die eruit vliegen als je de bovenste bovenkant loshaalt. Heb vanochtend een kwartier mijn vloer bestudeerd op zoek naar dat ene kogeltje.
 
morge zephyr fan,s heb sinds paar weken een een zephyr 1100 . nette fiets , alleen beetje te hoog brandstof gebruik , zit zelf te denken om een andere set gasfabruik er achter te bouwen, weet iemand wat er achterpast......
 
@ruimteaap, leuke motor!!


heb zondag aan het rijden geweest kom ik op een benzine verbruik uit 1 op 13.....

Ah, lichte rechterhand!
Best netjes voor een 1100 O-)

Hierboven ergens staat wat reacties van Janspeed, die heeft die van hem zuiniger gemaakt :Y
 
Laatst bewerkt:
Dank je Eerf!

Mooie motor Arend, veel goede dingen aan gebeurd, en hij ziet er strak uit! Die dempers die jij hebt, kun je die ook op een 4 in 1 zetten? En is het met db killer dan een valide demper? Duitsland E-keur technisch gezien dan. ik heb nu een afgezaagde open demper erin zitten, en dat is me een potje lawaai!! Zonder oordoppen doet het bij 5000 toeren letterlijk pijn! Op de autosnelweg heb ik zeg maar meer last van de demper dan van de windruis. Mooi geluid dus, maar voor mij misschien toch iets TE.. (vind het aso om hem eens lekker open te trekken)

[edit]
1 op 13 is niet echt gortig toch? Met mijn 750 rijd ik tussen de 1 op 15 en de 1 op 20 afhankelijk van hoe ik ermee rijd.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Thnx :)

Die demper kan misschien ook op een 4-in-1 ja.. de aansluitdiameter is 50 mm. Is een universeel model van Highway Hawk. Heb zelf dus twee conische verloopstukken gedraaid van 35 (zephyrbochten) naar 50 mm. Die dB-killers zijn ook zelfgemaakt, dus nee echt legaal is het dan niet. Maar ik denk dat je wel een enorm saggo agent moet treffen om dan bekeurd te worden. Zeker als je laat zien dat je de moeite hebt genomen om zelf dB-killers te maken, speciaal voor Duitsland blablabla ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan