Kawasaki zephyr 550, 750, 1100

Hallo allen , iemand ervaring met de iridium bougies ? heb ze aangeschaft maar er nog niet ingezet.
ben benieuwd wat ze gaan doen :verbruik /shoke/snelheid/stationair e.d.

Groet, John
Rotterdam noord
 
ik heb ze wel eens gebruikt in een een getunede turbo auto-moter die op LPG liep. (Volvo 940 turbo, 200PK op LPG)
Iridium bougies worden vooral toegepast in motoren met vrij hoog specifiek vermogen maar die ook lange onderhouds intervallen nodig hebben. Ooit ontwikkeld voor gebruik in sportvliegtuigen, moeilijk toegangelijke generatoren e.d. Voorbeeld van een auto die standaard Iridium bougies heeft is een Mitsubishi Lancer Evo10. 2,0L turbo, 280PK standaard.

Iridium is voor bougies best wel een mooi materiaal, het is erg slijtvast (hard metaal) en het is goed electrisch geleidend. Het gevolg is dat ze een hele sterke vonk geven, langer goed blijven werken omdat de electrode afstand langer binnen de specs blijft. Ze kunnen vaak wel 100000km in het blok blijven zitten.
Voor een LPG moter met hoog specifiek vermogen is de ontsteking nogal kritisch, die moet altijd optimaal werken omdat LPG lastig te ontsteken is. Dan zijn iridium bougies helemaal prima.
Voor een motorfiets die je 5000-10000km per jaar gebruikt? Naar mijn bescheiden mening: overkill. Onnodig duur.
Ik heb in mijn Zephyr 1100 8 standaard koper bougietjes van NGK, die haal ik er 1x uit per seizoen om ze met een voelermaat op de correcte electrode afstand te zetten. (geeft je meteen de kans om iedere cilinder te beoordelen qua olieverbruik en mengsel want dat kan je aflezen aan de gebruikte bougies)
Wat mij betreft meer dan goed genoeg.
 
Als je iridium via ebay koopt kost het je net zo veel als de standaard in NL.
 
Let op:
Irridium's hebben (meestal?) geen schroefdraadaansluiting tbv. bougiedop.
Maar zo'n doppie (tja hoe noem je zoiets?).

Dus je moet een bougiedop hebben die geschikt is voor deze doppies.

Greetz, Q
 
NGK Iridium heb ik in mijn Zephyrtje zitten, daarbij is dat dopje afschroefbaar (en heb je dus weer gewoon schroefdraad).
 
NGK Iridium heb ik in mijn Zephyrtje zitten, daarbij is dat dopje afschroefbaar (en heb je dus weer gewoon schroefdraad).
Heb ook NGK-iridiums (NGK BR-8EIX) op de goodies-zolder liggen.
Deze hebben dus niet zo'n afschroefbaar doppie. |( |(

Nie passe nie op m'n GPz750UT-blokkie. :N

Greetz, Q
 
Heb ook NGK-iridiums (NGK BR-8EIX) op de goodies-zolder liggen.
Deze hebben dus niet zo'n afschroefbaar doppie. |( |(

Nie passe nie op m'n GPz750UT-blokkie. :N

Greetz, Q
Apart. In m'n GPz750Turbo zitten ze ook, ook met afschroefbaar dopje
 
dwars geplaatste 4 in lijn, ketting aangedreven. Lijkt mij wel dat die pas te maken moet zijn.
 
hey jullie hebben het over GPZ's.. is dat zo'n blok dat ook in de Zephyr past?
Check, past. Blokken zijn grotendeels hetzelfde.
Je kan ook alleen de nokkenassen + carbs uitwisselen, heb je dezelfde output volgens mij.
Dan nog de bak van een Zephyr 550 erin, dan heb je ook nog 6 versnellingen
Welk type NGK heb jij dan?

Greetz, Q
Turbo: BR9EIX
Zephyr: DR9EIX
 
Laatst bewerkt:
Check, past. Blokken zijn grotendeels hetzelfde.
Je kan ook alleen de nokkenassen + carbs uitwisselen, heb je dezelfde output volgens mij.
Dan nog de bak van een Zephyr 550 erin, dan heb je ook nog 6 versnellingenTurbo: BR9EIX
Zephyr: DR9EIX
Thanx!

Blijkbaar is de bougie dus in een Zephyr M12x?? tov. M14x?? voor een GPz.

Greetz, Q
 
Dag Zephyr rijders, mijn Zephyr uit 93 en 201 kg is mijn eerste motor waar ik zeer over te spreken ben .Nog net geen klasieker maar wel een hoop bekijks .Ik heb niet zoveel verstand van de techniek achter de Zephyr maar hij (zij) loopt als een trein.
Ga morgen de iridium bougies erin zetten en zal verslag doen .Op dit moment zijn die bougies echt totaal versleten ,zit bijna geen puntje meer op om een vonkie te maken .Wat ik nog wel zou willen proberen is naar de uitlaat demper kijken om er wat meer brul uit te laten komen .Misschien een groter gat boren of demper inkorten als dat kan .Iemand ervaring en hoe heb je dit gedaan ? Wil de orginele 2 uitlaten niet kwijt. Heb gelezen dat het verbruik dan kan oplopen ?? Heb wel de bel gehoord maar weet niet waar de ...

Groeten van John uit Rotterdam Noord
 
Laatst bewerkt:
John,

Ik heb een 550 4 in 1 uitlaat, bij mij was het aardig makkelijk, er zaten 3 blindklinknagels in de uitlaat, die heb ik eruit geboord en met wat gepor de eind demper eruit gesloopt. Dit scheeld qua geluid iets. Het enige wat ik gemerkt heb qua gebruik is dat het gasgeven leuker is en dat je gewoon harder gaat rijden haha ;)
Inmiddels heb ik ook de middendemper eronderuit gehaald. Stond laatst in een straat waar mensen naar buiten kwame om te kijken naar het geluid.. misschien iets te overdreven maar nog geen klachten gehad dus zal wel goed zijn haha ;)

Hoop je iets geholpen te hebben!

Groeten uit Acquoy! Veel rijplezier
 
Dag Korneles,
dank voor je reactie,ga zeker even kijken wat er achter die inbus boutjes zit.

Nog even over die iridium bougies : motor loopt veel rustiger maar accelereert veel sneller dan voorheen met de versleten bougies.
Het kan dus ook zijn, dat dit komt omdat er nieuwe in zitten. iig is gas geven direkt merkbaar qua snelheid. Verder loopt de motor bij koude start bijna direct 1200 toeren.(stationair) bijna geen choke nodig , een kleinstukje open zetten.motor heeft niet meer de neiging om te gaan gieren bij de koude start met de chuoke erop, dit is mij gelijk opgevallen.
Mijn rit op de snelweg : gas open is gelijk gaan naar de 150 km/u veel sneller dan voorheen en met een fraai motor geluid .

Conclusie voor dit moment :als je het geld ervoor over hebt (7 tientjes) ga je hier op zeker plezier aan beleven en dat dan 70000 km lang..
Groet, John uit Rotterdam Noord
Zephyr 750 1993
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan