Bandenvraagje

  • Onderwerp starter Anoniempje337
  • Startdatum
A

Anoniempje337

Guest
In diverse topics op dit forum lees ik dat je diagonaal- en radiaalbanden niet moet mixen, zeker niet diagonaal achter en radiaal voor.
Maar nergens kan ik vinden wat precies het gevaar hiervan is.
Kan iemand me dat uitleggen?
Ik heb namelijk ontdekt dat op mijn Divi voor Dunlop D205 (radiaal) zit en achter Bridgestone BT-45 (diagonaal).
Deze banden zaten er al op toen ik de motor kocht, dus ik kan niets zeggen waarom deze er op gekomen zijn.
Ik wil alleen wel graag weten of ik deze (voor)band op kan rijden, of dat het beter is om hem zo snel mogelijk te vervangen. (Bridgestone adviseert BT-45 voor de Divi)

Marco.
 
Hoi Marco,

Zolang je er niet het circuit mee opgaat is er weinig tot niets aan de hand....
Bij normaal weggebruik lopen de verschillen qua compound- en veereigenschappen en temperatuuropbouw niet dusdanig uiteen om je zorgen over te maken. Ga je echter "blazen" bij de Oosterburen en wordt je aangehouden (of erger: je krijgt een ongeluk) dan kan het problemen geven. In principe dienen banden aan de typegoedkeuring te voldoen dus twee verschillende merken of soorten is in Duitsland niet toegestaan. Persoonlijk zou ik ook geen verschillende typen of merken banden onder m'n fiets monteren; hooguit een andere compound van het zelfde merk & type band. Bijv. een diablo corsa voor & gewone diablo achter.
Tip; gewoon op je oude sloffen het seizoen uitrijden, desnoods winterstalling en voor het volgend seizoen zsm een vers setje erop.

851 groeten, Peter
 
In diverse topics op dit forum lees ik dat je diagonaal- en radiaalbanden niet moet mixen, zeker niet diagonaal achter en radiaal voor.
Maar nergens kan ik vinden wat precies het gevaar hiervan is.
Kan iemand me dat uitleggen?
Ik heb namelijk ontdekt dat op mijn Divi voor Dunlop D205 (radiaal) zit en achter Bridgestone BT-45 (diagonaal).
Deze banden zaten er al op toen ik de motor kocht, dus ik kan niets zeggen waarom deze er op gekomen zijn.
Ik wil alleen wel graag weten of ik deze (voor)band op kan rijden, of dat het beter is om hem zo snel mogelijk te vervangen. (Bridgestone adviseert BT-45 voor de Divi)

Marco.

Niet mixen ivm stabiliteit en zeker niet een diagonaal achter met een radiaal voor,andersom is een stuk minder maar echt niet optimaal.
 
Ja een heel oud topic wat ik naar boven schop.
maar om nu een nieuw topic te openen.

het volgende.
gisteren zei mijn instructeur dat ik een slechte bandencombi had maar nu begin ik te twijfelen of hij me nu in de maling nam of dat het echt zo is.

ik heb een tijd geleden mijn achterband vervangen van mijn cbr.

er is een bridgestone BT021r achter opgekomen en voor zit een Bt56f

nu zei hij dat de een een radiaal band was en de andere een diagonaalband en dat deze combi niet goed is.
nu keek ik vandaag weer en zie zowel voor als achter "radial" op de band staan.
ben ik nu keihard genept of is er wel degelijk een foute combi?
 
Ja een heel oud topic wat ik naar boven schop.
maar om nu een nieuw topic te openen.

het volgende.
gisteren zei mijn instructeur dat ik een slechte bandencombi had maar nu begin ik te twijfelen of hij me nu in de maling nam of dat het echt zo is.

ik heb een tijd geleden mijn achterband vervangen van mijn cbr.

er is een bridgestone BT021r achter opgekomen en voor zit een Bt56f

nu zei hij dat de een een radiaal band was en de andere een diagonaalband en dat deze combi niet goed is.
nu keek ik vandaag weer en zie zowel voor als achter "radial" op de band staan.
ben ik nu keihard genept of is er wel degelijk een foute combi?

als er zowel op de voor als de achterband radial staat zijn het beide radiaalbanden. kijk anders eens op de michelin site.

Het gekke is dat iedereen roept dat je voor en achter hetzelfde moet hebben met als argument de meest uiteenlopende verhalen ( waterafvoer voor en achterband( ja want dan maakt de voorband de weg vast droog voor de achterband????) en dat terwijl het profiel van de voorband vrijwel altijd contra is van de achterband vanwege het remmen met je voorband en het versnellen via je achterband ?). maar als je lek rijdt en met spoed een andere band nodig hebt krijg je gewoon wat ze hebben liggen. En ik merk niet echt verschil. (dunlop voor en bridgestone achter).
 
In diverse topics op dit forum lees ik dat je diagonaal- en radiaalbanden niet moet mixen, zeker niet diagonaal achter en radiaal voor.
Maar nergens kan ik vinden wat precies het gevaar hiervan is.
Kan iemand me dat uitleggen?
Ik heb namelijk ontdekt dat op mijn Divi voor Dunlop D205 (radiaal) zit en achter Bridgestone BT-45 (diagonaal).
Deze banden zaten er al op toen ik de motor kocht, dus ik kan niets zeggen waarom deze er op gekomen zijn.
Ik wil alleen wel graag weten of ik deze (voor)band op kan rijden, of dat het beter is om hem zo snel mogelijk te vervangen. (Bridgestone adviseert BT-45 voor de Divi)

Marco.

Wat mij altijd verteld is is dat dit te maken heeft met het afwatering van de banden.
Als de voorband een andere afwatering heeft als achter heb je meer kans op aquaplanning met de achterkant dan wanneer je voor en achterbanden op elkaar afgestemd zijn.

Dit omdat voor vaak een gelijk profiel heeft als achter.. Bij hetzelfde type/merk band.
 
Vroeghur reden we allemaal op diagonaal. Prima banden voor die tijd.

Zijn komfortabel, veren goed, sturen goed, kortom niks mis mee.

Moderne fietsen, de 600 en 1000 klasse , de GSX R , R 6 , R1 , e.d.
vragen scherpe hoeken, harde rem vertraging acceleratie en feedback.

Dat vraagt om een stugere band "DE RADIAAL"

Minder rijkomfort, maar wel scherper sturen.

Een moderne fiets met een diagonaal ???????

Behalve dat de diagonaal hoofdzakelijk in de maten 16 en 19 inch geleverd wordt.
De radiaal hoofdzakelijk in 17 inch.

Zelf heb ik het ook gedaan op mijn oude GSX1100F Voor een Laser (diagonaal) en achter een radiaal. Ree prima voor die tijd.
De F had 136 pk en werd standaard uitgevoerd met diagonaal, wel de B (versterkte) uitvoering. (Op de R , 150pk zat ie ook)
Hellingshoeken waren voor die tijd fenominaal.

Nu diagonaal banden onder mijn 12 ??? zijn in de maat 200/50/17 niet leverbaar. Maar ik zou geen 200 pk op de diagonaal durven zetten, wringt ie dwars door de hugger heen.
Remmen bij 300 km.hr met een diagonaal voorbandje?? Ik denk dat ik de hele breedte van de weg nodig heb.

Heb je een fiets uit de jaren 80/90 ??? Is een diagonaal geen verkeerde keuze. Vering en remmen zijn er voor gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2
Weergaven
508
Anoniempje313
A
Reacties
86
Weergaven
6K
Anoniempje313
A
Reacties
4
Weergaven
686
Anoniempje313
A
Terug
Bovenaan Onderaan