Snel vertrekken met cardan??

GeertB84

MF veteraan
19 mei 2005
1.869
6
Antwerpen België
Oj ;)

Ik rij met een VX800 en vraag me af hoe ik nu snel kan vertrekken met deze cardanfiets (aan het stoplicht bv), als ik juist hetzelfde doe als bij men vorige motorfietsen(ketting) dan krijg ik zo'n snok en schiet ik als een pijl vooruit. Volgens mij is die snok niet echt goed voor de cardan. Als ik snel wil vertrekken,
1)geef ik wat meer gas en laat ik dan men koppeling rustig los, grijpt ze niet genoeg aan om snel te vertrekken en blijft ze wat slepen en vertrek ik dus niet snel
2) geef ik wat meer gas en laat de koppeling wat sneller los, krijg ik dus een serieuze snok en schiet de motor weg, die snok komt van de cardan en klinkt echt niet gezond.

Ik ben al naar de garage geweest en ze vinden niets verkeerd, behalve dat de koppelingsklok wat uitgesleten is, maar dit is een cardanfenomeen zeggen ze. Gaat altijd terugkomen volgens hen.

Moet ik nu gewoon leren vertrekken met de VX, op het juiste toerental en op het juiste moment hendel loslaten, of is er iets mis??
 
snok ?

Heb bij mijn Diversion wel eens bijgeluiden als ik snel wegrij, maar lijkt me niet wezenlijk anders dan met een "kettingfiets"....hoewel je dan natuurlijk de "natuurljke rek" van de ketting als demper hebt. (en hier en daar wat rubberdempertjes)

Ik heb na een kleine 80k de lagers van mijn cardan vervangen omdat ik dacht dat het "ge-snok" daardoor kwam......lagers waren prima....hele cardan was nog prima....dus......snel wegrijden => GAS!
 
XJ900F met 160K op de teller. Koppeling op laten komen, vrij snel maar wel gecontroleerd, gas gaat gelijk mee open en gewoon als een speer vooruit.

Al heb ik het idee dat de koppeling iets slipt bij vol gas wegtrekken en dat dempt alles natuurlijk een beetje.
 
Een cardanfiets trekt altijd wat minder geleidelijk op dan eentje met ketting. Volgens mij is dit heel normaal dat je wat een schok voelt. heb ik met mijn eigen motor ook(cardan)als ik de koppeling wat te snel laat komen.
 
jou koppelingveren zijn niet even sterkmeer (lang) kwa druk. daardoor zal de trommel met de koppelingplaten iet wat scheef trekken als je de koppeling intrekt. als jij hem dan los laat dan komt de trommel vast te zitten op de centrale as doordat het gat niet groot genoeg is. de pan european heeft hier ook last van. kan met een simpele ingreep verholpen worden. moet je de veren van de trommel los maken dan moet je eens kijken of de trommel met de platen genoeg kan kantelen en niet op de as vastloopt als je hem iets gekanteld hebt, en maak de zelfde in en uitgaande beweging als de koppeling. ik zal e.e.a. even navragen bij een maat hij had hier last van en ik meen had hij de trommel in het centralegat waar de as doorheen loopt iets uitgevijld dit is dus niet de vaste trommel met de vertanding in het gat maar de zwevende trommel. (zie ook het forum van honda paneuropean staat hier een hele uitleg van wat dit probleem is met foto's en tekeningen www.panclubnederland.nl of www.paneuropean.nl) het is de enige site die dit omschrijft.
 
merci :) :)

Ik zal de site eens nalezen.

En ik probeer elke dag aan elk rood licht snel te vertrekken, soms lukt het me redelijk, soms helemaal niet, nuja, blijven proberen. Misschien reageert men gashendel te traag in vergelijking met men vorige fietsen.
 
merci :) :)

Ik zal de site eens nalezen.

En ik probeer elke dag aan elk rood licht snel te vertrekken, soms lukt het me redelijk, soms helemaal niet, nuja, blijven proberen. Misschien reageert men gashendel te traag in vergelijking met men vorige fietsen.

Ik zie al wat je verkeerd doet, bij rood licht moet je ook blijven staan. |(
 
Ik heb tot 1999 een VX800 gehad. Een echte low-budgetfiets.
Na een jaar waren de uitlaten (beide) kapot. Geen garantie dus bij Suzuki.
KLote met onderhoud, moest de halve fiets demonteren ,ook de carbs,om een paar kleppen te stellen. Slechte stekkers, gaan makkelijk los zodat je storingen krijgt.

Nooit snukken gehoord o.i.d. nat niet.
Wel veel last gehad van doodvallen van de motor. Levensgevaarlijk op de snelweg.

Uiteindelijk is dat ding in de soep gereden.
Nooit meer een Suzuki.

Gr,
Henk
 
oeioei, misschien was het een maadagfiets zoals wij zeggen, voor de rest hoor ik enkel positieve dingen. Nuja mijne is ook niet perfect hoor, start soms moeilijk maar aanhouder wint *D , soms met een luide knal en veel rook zoals bij Onslow ;)

Maar zeg, fader, geen van beide sites werkt '(

En ondertussen blijf ik proberen aan elk STOPlicht, zo beter? ;)

Ik kan heel moeilijk mijn koppeling doseren, het is alles of niets, ofwel grijpt ze niet aan, of half en blijft het slepen, ofwel ineens en dan krijg ik dus een snok.

Nuja, misschien komt er nog een oplossing uit de bus
 
oeioei, misschien was het een maadagfiets zoals wij zeggen, voor de rest hoor ik enkel positieve dingen. Nuja mijne is ook niet perfect hoor, start soms moeilijk maar aanhouder wint *D , soms met een luide knal en veel rook zoals bij Onslow ;)

Maar zeg, fader, geen van beide sites werkt '(

En ondertussen blijf ik proberen aan elk STOPlicht, zo beter? ;)

Ik kan heel moeilijk mijn koppeling doseren, het is alles of niets, ofwel grijpt ze niet aan, of half en blijft het slepen, ofwel ineens en dan krijg ik dus een snok.

Nuja, misschien komt er nog een oplossing uit de bus

Als je zelf al aan geeft dat de koppeling niet of nauwelijks gedoseerd kan worden lijkt het je dan niet waarschijnlijker dat daar de snok vandaan komt en dat dat geen ***** met je cardan te maken heeft?
Laat je niet afschepen door een motorzaak die zegt dat koppelingsproblemen een cardan verschijnsel zijn; volgens mij wordt je gewoon met een kluitje in het riet gestuurd.
ik rijdt al 16 jaar cardan-fietsen, ben ook absoluut niet voorzichtig met optrekken en een snok voel ik alleen als de kruiskoppeling gebroken is (de helften kunnen nog ettelijke kilometers voldoende in elkaar grijpen om aandrijving te hebben)
 
Nuja, ik ben al bij twee motorzaken geweest, eerste motorzaak zei: koppelingsklok is uitgesleten (de tanden) en we kunnen ze bijvijlen maar dan gaat het lawaai maken, of een nieuwe steken.
Andere motorzaak zegt dat er niets mis is, en dat het eigen aan cardan is.

Wat moet ik hier dan mee, ik kan niet vertrekken zoals ik vroeger deed, dat is wat ik zeker weet!!
 
kijk nou even je koppelingtrommel en veren na!
maat van mij heeft dit inmiddels bevestigd het lag aan de veren die na verloop van tijd niet even lang meer zijn waar door de zwevende trommel waar de onbekledeplaaten op vast zitten iet wat scheef meeloopt en op de vertanding vast komt te zitten en als jij de voledigedruk er op laat komen schiet deze in een keer los. bekend probleem bij de betere dealers. :Y
 
Nuja, ik ben al bij twee motorzaken geweest, eerste motorzaak zei: koppelingsklok is uitgesleten (de tanden) en we kunnen ze bijvijlen maar dan gaat het lawaai maken, of een nieuwe steken.
Andere motorzaak zegt dat er niets mis is, en dat het eigen aan cardan is.

Wat moet ik hier dan mee, ik kan niet vertrekken zoals ik vroeger deed, dat is wat ik zeker weet!!

Als je er zelf niets mee kunt zul je een betere dealer moeten vinden, het probleem zoals jij beschrijft en wat 1 van de dealers ook bevestigd (maar weigert op te lossen?) is een koppelings-issue, dit staat volledig los van het cardan.
Het is onzin dat een koppeling harder zou slijten omdat een cardan i.p.v. een ketting gebruikt is, de fabrikant van de motorfiets heeft de diverse transmissie schokbrekers daar heus wel op berekend.
als zoals ik in sommige replies lees jouw motor niet altijd even betrouwbaar is dan moet je mischien accepteren dat 1 keer per xxduizend kilometer de koppeling vervangen moet worden?
dat doe ik in principe ook, ik weet dat bij mijn cardan 1 keer per 40-50.000km de kruiskoppeling vervangen moet worden, daar wordt het rijplezier echt niet minder van en omgeslagen per kilometer is het nog steeds goedkoper en onderhoudsvriendelijker als een kettingfiets........
 
Bij mij maakt de cardan weldegelijk geluid wanneer je deze gaat belasten. Maar het is meer een tik en denk dat dit komt doordat de speling op alle tandwielen van de cardan dan opgeheven wordt. Laat bij een stoplicht de koppeling maar eens opkomen zodat de speling weg is en ga dan rijden.
Als het idd de koppeling is helpt dit natuurlijk niet.
 
Als je de koppeling zo slecht kunt doseren, zit er dan niet lucht in de hydraulische bediening? :?


Dat zou ik begot niet weten, elektriciteit kan ik nog vervangen, een ketting aanspannen kon ik ook, maar van dit ken ik niets.

En fader, bij mij is het toch iets anders hoor, mijn koppeling sleept niet, maar het is echt traag vertrekken, op het gemakje, koppeling dus zeer geleidelijk loslaten, ofwel koppeling sneller loslaten en dan ineens heb ik alles en grijpt de cardan aan en krijg ik dus een ferme snok vooruit. De koppeling sleept of schreeuwt echt niet, maar is gewoon zeer moeilijk te doseren waardoor ik bij iets te snel los te laten ineens volledige grip krijg en de cardan dus plots ingrijpt en me vooruit stompt van hier tot in china.
 
misschien weet je of er geknutseld is aan de koppeling. het is namelijk zo dat alle platen zowel bekleed als onbekleed een merkteken hebben om ingebouwd te worden. dit is dat de groeven in de bekleding van de platen zo liggen dat er gemakkelijk olie tussen kan komen en er weer tussen uit. nu wil het geval dat dit meest van tijd met stift gedaan wordt. dus moeilijk na te gaan of ze goed in de behuizing zitten. en zijn de plaaten niet zwart van kleur, dit betekend dat de platen verbrand zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan