Airbrushen

JMiedema

Die hard MF'er
17 jul 2005
273
0
Roden
Hallo,

Ik heb een tijd geleden een uitgebreide airbrush set gekocht. Maar het wil nog niet echt lukken. Ik wou graag willen weten van jullie wie het nog meer doet. zodat ik een paar vragen en tips misschien kan kijgen.

Heeft iemand trouwens ervaringen met airbrush lessen ? Zo ja waar etc.

Met vriendelijke groet,

J.Miedema
 
Wat wil niet lukken dan?

Veel hangt af van de spuit die je gebruikt. Belangrijk is, dat je de hoeveelheid verf en de hoeveelheid lucht kunt mengen, de betere spuiten hebben een "trekker" waarmee je beide in één keer kunt doen. Zo kun je het effect variëren.
Ook belangrijk is constante druk. Werk je met een luchtbus, zet de bus dan in een grote bak met lauw water. Door het spuiten koelt de bus af (interne verdamping), verandert de druk en krijg je vaak sputters in de verf. Nog beter is een compressortje. Spuit je wat grotere vlakken, maak dan tussendoor de spuitmond ff schoon. Er verzamelt nogal wat verf in het mondje, hoe langer je doorgaat, en dit drupt er dan weer vanaf....

Allereerst alles goed ontvetten, dan schuren om een goede hechting te krijgen.

Zorg er voor dat je geschikte verf gebruikt (te groffe pigmentdeeltjes in de verf verstopt je spuit) in de correcte dikte. Spuit en naald altijd schoonmaken voor je de volgende verfkleur gaat gebruiken.

Als je spuit, doe dat vanaf een constante afstand (rond de 20cm, je merkt vanzelf wat goed werkt) en met een heen- en weer gaande beweging.

Er is goed maskeermateriaal te koop in hobbyzaken. Maak ook een paar spuitmaskertjes, gewoon van een stukje stevig karton, waarmee je bepaalde vormen uit de losse pols kunt spuiten.

Na een spuitgang kun je de voorgaande laag "afdekken" met geschikte blanke lak. Gaat het daarna fout, dan veeg je de nieuwe laag zo weg en kun je weer verder gaan, zonder dat je het eerdere spuitwerk beschadigt.

Verder is het een kwestie van veel oefenen..... Koop wat grote vellen papier (kantoorboekhandel), teken er wat voorbeelden op en rommel maar raak.....
 
oh super, ik denk daar al heel wat verder mee kom. Mijn vader heeft heel toevallig grote witte kartonnen platen van een karton fabriek, waar ik perfect op kan oefenen bedenk ik mij net.

Ik heb trouwens een evolution 'two in one', met 2 verschillende naaldenset's. Het is idd zo'n 1 als die jij beschreef. Aan de airbrush licht het iig niet dat het niet lukt :)

Als compressor heb ik een gewone 8 liter compressor, wel met een speciale airbrush-filter ertussen.

En ik gebruik nu de verf van createx. Op waterbasis. Zal dit eerst even op die kartonnen vellen proberen. Dan hou ik je wel even op de hoogte van de vooruitgangen zodat je commentaar en tips ed. kan geven.
 
Ik neem aan dat je op je motor aan het airbrushen bent (of dat wil gaan doen). Zorg dan dat je goede verf/lak gebruikt. Ik ga binnenkort beginnen met airbrushen en heb al wat advies ingewonnen. Ik ga met 2 componenten autolak aan de slag. Dit zorgt voor een goede harde krasvaste lak. De vorige eigenaar van mijn motor heeft namelijk ook zelf gespoten, maar dat gaat er zo weer af (fantastisch dus).
Denk ook aan andere zaken, zoals temperatuurbestendigheid (uitlaat, blok) en benzinebestendigheid (tank).

Succes met airbrushen en laat de resultaten zien...!
 
Klopt. Het beste is, de airbrush af te werken met een 2-componenten lak.
Wél eerst ff controleren of de 2 componenten niet reageert met de eerdere lak.
De 2-componenten kun je trouwens beter niet met je airbrush verwerken, het is behoorlijk "taaie" lak.

Met de compressor en de airbrush moet het lukken. 8 liter is voor airbrush ruim genoeg.
 
Hier nog wat fotos van mijn werk ,voor de liefhebber 8-)
full
 
Dacht dat een airbrush studio in almere ook cursussen lessen gaf erin.
Ben de naam even kwijt maar als je even google gebruikt met Airbrush en Almere, kom je er vast wel uit. Vind airbrush erg mooi, maar weet nog steeds niet wat ik ermee moet laten zetten op mijn bike :) dus spaar ik maar even door _O-
 
Heb nog een kleine fluistercompressor staan.

Voor een pakje shag mag je hem komen halen

Dat is dan afgesproken !

Zou je mij wel een mailtje kunnen sturen, ik kan jou niet mailen want je mail adres is verborgen.

Ik heb een andere mail als in mijn profile vermeld. graag reactie op j_miedema@hotmail.com


Bij voorbaad dank !!
 
Oh mooi werk !! Waar kan ik je expositie bewonderen ?

Zou je als ik het kom bekijken ietswat voor kunnen doen ?

Groeten jurrian

Mijn Expositie is in De meerkoet te Liserbroek.
Krabbescheerstraat 1
Elke werkdag geopend van 8:00 tot 17:00.
En van 19:00 tot 17:00
Op zaterdag van 12:00 tot 17:00.
Het is een kleine expositie met 9 schilderijen.
En de expositie is tot 10 December.
Ik kan je helaas niets voordoen, want ik ben daar zelf niet aanwezig.

Maar bij Airbrush Services Almere kunnen ze dat denk ik wel aan je laten zien.
Ze hebben daar een hele mooie winkel (waar ik ook altijd naartoe ga) en ze geven er ook cursussen. Ze hebben daar goede spullen en geven je professioneel advies.

Nog een foto van m'n werk *D Ik kan t niet laten :9
full
 
Kan iemand mij helpen aub!!!

Tijdens het airbrushen wou ik mijn vernevelingsoppervlakte vergroten.
Ik draai vooraan aan de kroon en plots sputterd mijn verf er langs mijn potje uit en niet langs mijn naald.

Alles is gereinigd maar ik maak wel gebruik van een sterk solvent... Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?

Groeten!
 
Kan iemand mij helpen aub!!!

Tijdens het airbrushen wou ik mijn vernevelingsoppervlakte vergroten.
Ik draai vooraan aan de kroon en plots sputterd mijn verf er langs mijn potje uit en niet langs mijn naald.

Alles is gereinigd maar ik maak wel gebruik van een sterk solvent... Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?

Groeten!

Het kan zijn dat je de kroon te ver naar voren hebt gedraaid, en daardoor gaat de lucht niet uit de voorpijp, maar blaas je door een verstoorde luchtstroom de lucht terug in de pot....en komt de verf uit het ontluchtingsgaatje en alle andere naden en kieren
 
Er zijn behoorlijk war airbrush cursissen, maar niet veel goede.
Op veel plaatsen is het meer les in afplakken dan echt airbrushen.
De echte airbrush technieken leer je alleen met echt uit de
vrije hand werken.
Heb zelf heel goede ervaringen met Attelier Laberige uit Beusingem.
Gea van Wijk zwaaid daar de septer zij staat o.a. op de BigTwin beurs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan