let's talk about turbo's

street-fighter

MF veteraan
31 mrt 2005
8.154
0
omgeving leiden.
aangezien ik het wel wat vond voor de fighter bouwer's en mario er ook aan begint moest er toch maar eens een turbo topic komen.

dan trap ik maar af met wat mooie piccie's :9

clutchandoilcooler7kl.jpg


bandittjpgforweblarge3an.jpg


10005386pb.jpg


10005368ny.jpg


afb06115kk.jpg


afb0669xi.jpg


afb0648or.jpg


afb06214pt.jpg


afb06017ak.jpg


afb03212fg.jpg


241wg.jpg


632qy.jpg


125ccturbomonkey0yr.jpg


topic is bedoeld om gezellig der over te praten en ik zal proberen vragen te beantwoorden zover ik dat weet. wat ik niet weet kan ik altijd aan iemand vragen.

veel kijk en lees plezier :9

Gr. Steven
 
uitleg turbo principe:

je hebt 2 slakken huizen met waste gate:

een turbo word aangedreven voor je uit laat gassen, die draait een fannetje rond in het ene slakken huis, vervolgens worden de uitgassen gewoon gedumpt (door een pijpje of een hele pijp naar achter met demper).

dmv een asje gaat hij naar het andere slakken huis, dit asje begint met draaien door de uitlaat gassen. in dit slakken huis gaat hij nu druk opbouwen. zen lucht pakt hij gewoon via een filter op het gat van de turbo. dan krijg je op de turbo uitgang een buis die loopt naar een soort airbox (te zien op een van de foto's) hij bouwd daar zen druk in op en perst lucht door de carb's je motorblok in. samen met heel veel brandstof voor een lekkere ontbranding.

dit is het blow thruh principe.

bij de deze manier zit de turbo meestal geplaat voor de cilinders of voor het carter.

dan heb je ook nog suck thruh:

bij deze manier plaats je de turbo gelijk op de airbox en gaat de carb op de plek waar je bij blow thruh je lucht filter hebt zitten. nu perst hij dus lucht en brandstof je airbox in rechtstreeks naar je cilinder's.

je waste gate is je over tollige lucht uitlaat bij het gas dicht doen, het zou namelijk anders betekenen dat het een hele tijd duurt voor dat je motor wil zakken in toeren omdat hij gewoon druk blijft geven. de waste gate laat de lucht naar buiten zodat je motor op een normale manier in toeren kan afbouwen. dat is inderdaad de psssss die je hoor bij op en neer schakelen ;) .

zo valt er nog veel meer over te vertellen. maar laat het even hier bij, krijg lamme vingers :P

Gr. Steven :9
 
wat is de gemiddelde vermogens winst en wat kost zo'n setje nou ongeveer voor een 600cc motor??

t ziet er vrij imponerend uit maar t ziet er ook uit als HEEEL veel werk..en vereist een turbo ook speciefiek onderhoud?


(zomaar wat vraagjes die bij me opkwamen
 
wat is de gemiddelde vermogens winst en wat kost zo'n setje nou ongeveer voor een 600cc motor??

t ziet er vrij imponerend uit maar t ziet er ook uit als HEEEL veel werk..en vereist een turbo ook speciefiek onderhoud?


(zomaar wat vraagjes die bij me opkwamen

speciefieke onderhoud: dat is net hoever je gaan wil en waar je hem voor wil gebruiken. een turbo is vast loop gevoelig, dus olie wisselen is een belangrijk iets :) .

op een 600cc motor, word weinig gedaan, alleen compressie verlagen en turbo derop zal leiden tot 50% winst als hij goed afgestelt is. en een kit kost zoon 4000 eurie kant en klaar. zelf bouwen zal je op 2000 eurie uitkomen denk ik.

dit is dan weer afhankelijk van op hoeveel druk je wil gaan draaien, veel busa's waar straat me gereden word hebben dan byv. 0,8 - 1,0 bar boost. als je druk hoger word krijgt je blok weer teveel vermogen en gaat alles stuk. zo moet dus alles met mekaar compenseren kwa vermorgen en wat het aan kan.

Gr. Steven
 
Laatst bewerkt:
kun je niet de orriginele compressieverhouding houden, en dan met een heel lage overdruk gaan rijden.. 0,2 ofzo :?


beetje wazig om eerst je compressie te verlagen, en daarna weer op te schroeven met een hoop turbodruk..
 
dat haalt niet veel uit, omdat je dan weinig lucht naar binnen brengt en dus ook niet veel meer mengsel. dus veeeeel lucht + veeel brandstof + goeie ontsteker = veel pk's.

is puur om gewoon veel lucht naar binnen te kunnen persen zonder je blok op te blazen als de kleppen dicht zijn.

Gr. Steven
 
Dit blijft een hele mooie

full


kijk ook even van de inlaad, heeft iemand hier toevallig een close-up foto van?
 
Laatst bewerkt:
Hoe krijg je carb's onder druk (de benzine aanvoer) bij het blow-through princiepe en is dat een beetje safe :?
Wat kost een enkele grote carb bij een suck-through systeem? :9

En kan je zomaar een oliekanaal tbv de turbo aftappen van je blok of moet je met een lossen oliepomp en resevoir aan de gang?

Hoe hou je de turbo-lag zo klein mogelijk? (grote of kleine turbo?)

Zijn er toko's die mooie, passende uitlaatspruitstukken kunnen maken voor je motor.

Moet je doordat je een turbo gebruikt euro98 tanken?
 
Laatst bewerkt:
turbolag..

kleinere turbo is lichter, dus sneller op toeren---> minder vertraging
 
Zoiets had ik al gedacht :)
Nu nog een mooie (lees begrijpelijke) formule om de juiste turbogrootte te berekenen 8-)
 
Wat ik mij nou altijd al heb afgevraagd, kan je geen elektische "turbo" maken?

als je een luchtpomp van ergens in de 100-300 watt gebruikt, kan je volgens mij een redenlijke druk opbouwen, en dat vermogen kan je makkenlijk afnemen van je dynamo. desdoods verzwaar je die nog mer wat extra dikke spoelen! nou heb ik geen idee, hoe effectief de dynamo's van motoren zijn, maar ik gok dat het je hoouit 05, a 1,5 pk kost, om dat electrisch verogen op te wekken.

De voordelen zouden zijn,

- minder remming op de uitlaatgassen = meer vermogen
- minder uitlaatpijpen, en kleinder airbox = minder werk, minder ruimte, en minder gewicht
- inlaatgassen worden niet opgewarmt door turbo, dis geen intercooler nodig = geep dure intercooler die moeilijk te plaatsen is, en ook nog eens veel ruimte in neemt.

kan mij haast niet voorstellen dat dit niet veel efficienter is!
 
Wat ik mij nou altijd al heb afgevraagd, kan je geen elektische "turbo" maken?

als je een luchtpomp van ergens in de 100-300 watt gebruikt, kan je volgens mij een redenlijke druk opbouwen, en dat vermogen kan je makkenlijk afnemen van je dynamo. desdoods verzwaar je die nog mer wat extra dikke spoelen! nou heb ik geen idee, hoe effectief de dynamo's van motoren zijn, maar ik gok dat het je hoouit 05, a 1,5 pk kost, om dat electrisch verogen op te wekken.

De voordelen zouden zijn,

- minder remming op de uitlaatgassen = meer vermogen
- minder uitlaatpijpen, en kleinder airbox = minder werk, minder ruimte, en minder gewicht
- inlaatgassen worden niet opgewarmt door turbo, dis geen intercooler nodig = geep dure intercooler die moeilijk te plaatsen is, en ook nog eens veel ruimte in neemt.

kan mij haast niet voorstellen dat dit niet veel efficienter is!
Staat toch ergens op Ebay.com elke keer zo'n soort ding te koop ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan