let's talk about turbo's

Vraagje aan de CV-Turbo rijders...
Ik heb laatst een cb750 sohc turbo met 836cc, 8,4:1 CR en 34mm cv carburateurs gebouwd.
Het ding rijdt nu heel aardig en trekt fantastisch voor een oud lor...
Alleen de koppeling slipt (met HD veren) en ik hoor een soort van licht getik vanaf half tot volgas.
Ik dacht eerst dat het detonatie zou kunnen zijn dus ik heb toen mijn brandstofsysteem nog wat minder restrictief gemaakt, de ontsteking verlaat, de gasnaalden op de rijkste positie gezet (dyna naalden) en de bougies gecheckt op sporen van detonatie... (koffiebruin).

Hij loopt tot halfgas prima, met volle boost loopt ie gewoon door tot 9k rpm zonder dat je iets hoort.
Zodra ik ook maar iets meer gas geef hoor je direct een heeel licht getik / gerammel, wat iets harder wordt als je volgas geeft. Het A/F zit zo rond de 12-13,5 als je het hoort, ben de midrange-volgas nog aan het afstellen.. moet nog iets rijker.

Nu heb ik eigenlijk het idee dat het wellicht gewoon de cv slides en naalden zijn die je hoort? De slides waren flink ingeslagen in de glijvlakken... dus ze hangen vrij los.

Hoort iemand van de CV rijders een soortgelijk geluid?
Tis nogal tricky omdat ik niet precies weet hoe detonatie klinkt... tis zo einde verhaal mocht het echt detonatie zijn.
Bij mijn kawasaki 750 turbo heb ik nog nooit zoiets gehoord ondanks rijden tot 22psi. (injectie)
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de CV-Turbo rijders...
Ik heb laatst een cb750 sohc turbo met 836cc, 8,4:1 CR en 34mm cv carburateurs gebouwd.
Het ding rijdt nu heel aardig en trekt fantastisch voor een oud lor...
Alleen de koppeling slipt (met HD veren) en ik hoor een soort van licht getik vanaf half tot volgas.
Ik dacht eerst dat het detonatie zou kunnen zijn dus ik heb toen mijn brandstofsysteem nog wat minder restrictief gemaakt, de ontsteking verlaat, de gasnaalden op de rijkste positie gezet (dyna naalden) en de bougies gecheckt op sporen van detonatie... (koffiebruin).

Hij loopt tot halfgas prima, met volle boost loopt ie gewoon door tot 9k rpm zonder dat je iets hoort.
Zodra ik ook maar iets meer gas geef hoor je direct een heeel licht getik / gerammel, wat iets harder wordt als je volgas geeft. Het A/F zit zo rond de 12-13,5 als je het hoort, ben de midrange-volgas nog aan het afstellen.. moet nog iets rijker.

Nu heb ik eigenlijk het idee dat het wellicht gewoon de cv slides en naalden zijn die je hoort? De slides waren flink ingeslagen in de glijvlakken... dus ze hangen vrij los.

Hoort iemand van de CV rijders een soortgelijk geluid?
Tis nogal tricky omdat ik niet precies weet hoe detonatie klinkt... tis zo einde verhaal mocht het echt detonatie zijn.
Bij mijn kawasaki 750 turbo heb ik nog nooit zoiets gehoord ondanks rijden tot 22psi. (injectie)

Ik heb nu de hoofdsproeiers vergroot van 124 naar 140, de naalden ergens in het midden en de stationair sproeier iets groter gemaakt.
Geluidjes zijn weg! Kan nu volgas geven en ik krijg een rijke 10.5:1 A/F over de hele range.
Net na stationair een rijk dipje...

Achteraf was het dus wel (beginnende?) detonatie.. maar gaat de goede kant op dus! *O*
Effe voor de zekerheid nog een compressietest gedaan, en alle vier de cylinders geven exact dezelfde compressie.. dus alles is nog heel.

Wel kritisch zeg... IETSJE te arm en je krijgt t al blijkbaar.

Bij mijn Kawa met intercooler en injectie nog nooit zoiets gehoord ondanks een dubbele turbo druk. Die heeft ook even iets te arm gedraaid wegens tank-cure in het benzinefilter issues.. maar niks van detonatie gehoord. :o
 
Laatst bewerkt:
Detonatie hoor je ook niet altijd. Als ik het goed onthouden heb je "low" knock, welke je kan horen. En je heb "high" knock, welke erg slecht voor je blok is en die hoor je niet.
 
Het begint volgens mij met wat ik heel zachtjes hoorde...
Als je dan gas blijft geven krijg je vanzelf een ketting reactie waardoor hij behoorlijk kan gaan ratelen....en dan is het al te laat denk ik.
.
 
AirFuel ratio van 10,5:1 is wel opmerkelijk rijk. Maar dat kan nodig zijn omdat het om een luchtgekoeld motorblok gaat.
Een luchtgekoeld blok is minder stabiel als het om blok temp gaat. (mede/ook de reden dat luchtgekoelde motoren veel lastiger kunnen voldoen aan emissie-eisen. Zie Porsche 911, die moest om die reden over van lucht naar waterkoeling.
Die extra brandstof werkt charge koelend en koelt (door verdamping) de verbrandingskamer wanden en zuiger top.
Dat is een oude truc die ook veel in de auto racerij werd toe gepast.

Waar ik ook op zou letten is de warmtegraad van de bougies. Die moeten ook aangepast zijn aan dat hogere vermogen en die hogere verbrandings temperaturen. Als zo'n bougie te heet wordt kan de massa electrode gaan gloeien(!) en dat kan dan mogelijk voorontsteking / detonatie veroorzaken...

Die Kawasaki 750turbo is een KVS-gekoeld blok en heeft brandstofinjectie. Door nauwkeurigere AFRs en die waterkoeling van het blok kan de blok/verbrandingskamer temp stabieler blijven, ook als je er meer boost in duwt. Dat is, denk ik, de reden dat je op een watergekoeld blok wel weg kan komen met AFR van 12-12,5:1 bij volle boost/vol gas.
Een hoog oplopende bloktemperatuur (en dus verbrandingskamer temperatuur) is vragen om detonatie.
 
Laatst bewerkt:
AirFuel ratio van 10,5:1 is wel opmerkelijk rijk. Maar dat kan nodig zijn omdat het om een luchtgekoeld motorblok gaat.
Een luchtgekoeld blok is minder stabiel als het om blok temp gaat. (mede/ook de reden dat luchtgekoelde motoren veel lastiger kunnen voldoen aan emissie-eisen. Zie Porsche 911, die moest om die reden over van lucht naar waterkoeling.
Die extra brandstof werkt charge koelend en koelt (door verdamping) de verbrandingskamer wanden en zuiger top.
Dat is een oude truc die ook veel in de auto racerij werd toe gepast.

Waar ik ook op zou letten is de warmtegraad van de bougies. Die moeten ook aangepast zijn aan dat hogere vermogen en die hogere verbrandings temperaturen. Als zo'n bougie te heet wordt kan de massa electrode gaan gloeien(!) en dat kan dan mogelijk voorontsteking / detonatie veroorzaken...

Die Kawasaki 750turbo is een KVS-gekoeld blok en heeft brandstofinjectie. Door nauwkeurigere AFRs en die waterkoeling van het blok kan de blok/verbrandingskamer temp stabieler blijven, ook als je er meer boost in duwt. Dat is, denk ik, de reden dat je op een watergekoeld blok wel weg kan komen met AFR van 12-12,5:1 bij volle boost/vol gas.
Een hoog oplopende bloktemperatuur (en dus verbrandingskamer temperatuur) is vragen om detonatie.

Klopt, alleen mijn Kawasaki is ook gewoon luchtgekoeld...
A/F zit ook tussen de 11 en 12 volgas alleen de toevoer van het mengsel is een stuk stabieler en waarschijnlijk verneveld het mengsel ook een stuk beter vanwege de injectoren.
De kawa heeft ook een intercooler, wat ook scheelt denk ik.
20 PSI gedraaid... geen detonatie. *D

De Honda, zonder IC, met een iets (8.5 op 1 in plaats van 7.8 op 1) hogere CR, een kleinere turbo ( afgesteld op 10PSI momenteel), contactpuntjes ontsteking en carburateurs is blijkbaar een heeel stuk kritischer. Dat had ik persoonlijk niet gedacht vooraf. Waarschijnlijk speelt het ook mee dat de squish minder goed is vanwege de spacer om compressie te verlagen...

Dit is mijn kawa:
full
 
Laatst bewerkt:
mooi die Honda! mijn eerste motor was een CB750-K6.
Ik dacht even dat je Kawa een orginele GPZ750-turbo was.
Maar ook die blijkt luchtgekoeld te zijn. Herinnering liet me in de steek... En met maar 2V/cil. Wel injectie en CDi.

Ik heb ook ooit plannen gehad om een K100-8v te boosten.
Hier een interessant linkje naar een bedrijf dat kits verkoopt:https://www.rbracing-rsr.com/bmwturbos.htm
Staat stiekem ook interessante info op die site.
 
oke,......ga het toch eens proberen de vraag te stellen :)

Vorige week op bezoek geweest bij Robin(jo) , mooi staalje vakwerk robin !!,...

Veel gelezen over turbo technieken, en ik denk dat ik dat ook echt wel eens wil proberen,.waarom ? omdat het kan ,... :)

Heb verschillende fietsen al gebouwd, maar nog nooit een turbo,..

Nu heb ik hier een Ducati ST4S ( 996cc 4 klepper met injectie) staan en daar gaat de flex in omdat ik hem niet echt mooi vind,... kan veel beter.

Nu alleen het uiterlijk aanpassen lijkt me niet alles.

Ik wil meer, dus een turbocharger erop, heb Corky Bell gelezen ben bij Robin op bezoek geweest en op het interweb,... kortom,...laat maar komen :)

Ik kan erg weinig vinden op turbos op 2 cilinders, 4 kleppers etc.. ik wil van 117pk naar ,...ongeveer 175 pk , vind het bouwen ervan en het technisch voor elkaar krijgen mooier ...

Hebben jullie advies voor me, wat wel en wat niet ? wat voor turbo ? ( sice ? T04 ? , Garret of chinese meuk of tweedehands van een auto ?)

Lassen, draaien,frezen,lasersnijden etc.. kan ik allemaal zelf.

Nu nog de stap waar te beginnen !

alvast bedankt !

gr,
Jeroen
 
oke,......ga het toch eens proberen de vraag te stellen :)

Vorige week op bezoek geweest bij Robin(jo) , mooi staalje vakwerk robin !!,...

Veel gelezen over turbo technieken, en ik denk dat ik dat ook echt wel eens wil proberen,.waarom ? omdat het kan ,... :)

Heb verschillende fietsen al gebouwd, maar nog nooit een turbo,..

Nu heb ik hier een Ducati ST4S ( 996cc 4 klepper met injectie) staan en daar gaat de flex in omdat ik hem niet echt mooi vind,... kan veel beter.

Nu alleen het uiterlijk aanpassen lijkt me niet alles.

Ik wil meer, dus een turbocharger erop, heb Corky Bell gelezen ben bij Robin op bezoek geweest en op het interweb,... kortom,...laat maar komen :)

Ik kan erg weinig vinden op turbos op 2 cilinders, 4 kleppers etc.. ik wil van 117pk naar ,...ongeveer 175 pk , vind het bouwen ervan en het technisch voor elkaar krijgen mooier ...

Hebben jullie advies voor me, wat wel en wat niet ? wat voor turbo ? ( sice ? T04 ? , Garret of chinese meuk of tweedehands van een auto ?)

Lassen, draaien,frezen,lasersnijden etc.. kan ik allemaal zelf.

Nu nog de stap waar te beginnen !

alvast bedankt !

gr,
Jeroen


ik zou, als het geld geen probleem is geen chinese meuk kopen.
en ik zou ook geen turbo pakken van een auto angezien die met hele andere toerentallen hogere drukken levert (i.v.m. overdrukventiel).

aangezien een kitje veel makkelijker is zou ik dat doen.

met vriendelijke groet, student autotechniek
 
Laatst bewerkt:
ik zou, als het geld geen probleem is geen chinese meuk kopen.
en ik zou ook geen turbo pakken van een auto angezien die met hele andere toerentallen hogere drukken levert (i.v.m. overdrukventiel).

aangezien een kitje veel makkelijker is zou ik dat doen.

met vriendelijke groet, student autotechniek

Nou, Robinjo heeft ook een turbo van auto gebruikt, dus denk dat dat zeker moet kunnen, en alles als kit kopen is ook zowat,....zelf bouwen is leuker.

momenteel aan het orienteren en kennis opdoen.

iig bedankt voor je reactie.
 
ik zou, als het geld geen probleem is geen chinese meuk kopen.
en ik zou ook geen turbo pakken van een auto angezien die met hele andere toerentallen hogere drukken levert (i.v.m. overdrukventiel).

aangezien een kitje veel makkelijker is zou ik dat doen.

met vriendelijke groet, student autotechniek

Ik denk dat hij meer op reacties hoopt uit de praktijk als van een student zonder ervaring, er zijn talloze motoren die succesvol met auto-turbo's rondrijden. Kan prima, de turbo maakt het niet uit of het een twee liter is die bij 2000 rpm boost of een 1000 die het bij 4 doet, denk in liters uitlaatgas per seconde ipv toeren. Ik rij met een Mitsu TD04 van een Volvo rond.
 
Alles wat je nodig heb om een T systeem te bouwen kan je op het forum vinden.
Goed inlezen dan pas beginnen
Scheeld een hoop ergenis en €
Eerste systeem 2 winters over gedaan 25 jaar terug
Bouwde mijn 2de systeem in een paar dagen.

;)
 
Alles wat je nodig heb om een T systeem te bouwen kan je op het forum vinden.
Goed inlezen dan pas beginnen
Scheeld een hoop ergenis en €
Eerste systeem 2 winters over gedaan 25 jaar terug
Bouwde mijn 2de systeem in een paar dagen.

;)

Dank je, ben mezelf enorm aan het inlezen ja,...
Denk dat ik nu ongeveer weet ( met behulp van Robin) welke Turbo ik nodig heb.
- TD04-14T
- Plenum 2x cilinderinhoud bij een tweepitter, dus zal tegen de 2liter moeten worden.
- 11,5:1 is de compressie verhouding, die zal denk ik naar 8;1 moeten, maar moet dan rekening houden met de timing. koppen ophogen lijkt me veiliger dan iets aan de zuigers te doen.
en ja, veel heel veel zoeken op de fora's ,...komt goed...
alle info van jullie als ervarings deskundigen is natuurlijk van harte welkom.... :Y
 
ik zou, als het geld geen probleem is geen chinese meuk kopen.
en ik zou ook geen turbo pakken van een auto angezien die met hele andere toerentallen hogere drukken levert (i.v.m. overdrukventiel).

aangezien een kitje veel makkelijker is zou ik dat doen.

met vriendelijke groet, student autotechniek
De meeste turbo's die op motoren gebruikt worden zijn ook voor auto's geschikt.

Als je "maar" 175pk wil is een kleine turbo voldoende, voordeel is snel opspoelen maar een nadeel is de temperatuur ontwikkeling.
 
De meeste turbo's die op motoren gebruikt worden zijn ook voor auto's geschikt.

Als je "maar" 175pk wil is een kleine turbo voldoende, voordeel is snel opspoelen maar een nadeel is de temperatuur ontwikkeling.

Naast temperatuur ook meer punch bij lagere toerentallen, rijdt onrustiger dan een grotere turbo
 
oke,......ga het toch eens proberen de vraag te stellen :)

Vorige week op bezoek geweest bij Robin(jo) , mooi staalje vakwerk robin !!,...

Veel gelezen over turbo technieken, en ik denk dat ik dat ook echt wel eens wil proberen,.waarom ? omdat het kan ,... :)

Heb verschillende fietsen al gebouwd, maar nog nooit een turbo,..

Nu heb ik hier een Ducati ST4S ( 996cc 4 klepper met injectie) staan en daar gaat de flex in omdat ik hem niet echt mooi vind,... kan veel beter.

Nu alleen het uiterlijk aanpassen lijkt me niet alles.

Ik wil meer, dus een turbocharger erop, heb Corky Bell gelezen ben bij Robin op bezoek geweest en op het interweb,... kortom,...laat maar komen :)

Ik kan erg weinig vinden op turbos op 2 cilinders, 4 kleppers etc.. ik wil van 117pk naar ,...ongeveer 175 pk , vind het bouwen ervan en het technisch voor elkaar krijgen mooier ...

Hebben jullie advies voor me, wat wel en wat niet ? wat voor turbo ? ( sice ? T04 ? , Garret of chinese meuk of tweedehands van een auto ?)

Lassen, draaien,frezen,lasersnijden etc.. kan ik allemaal zelf.

Nu nog de stap waar te beginnen !

alvast bedankt !

gr,
Jeroen

2-cilinder turbo, met injectie..
 
Nou, Robinjo heeft ook een turbo van auto gebruikt, dus denk dat dat zeker moet kunnen, en alles als kit kopen is ook zowat,....zelf bouwen is leuker.

momenteel aan het orienteren en kennis opdoen.

iig bedankt voor je reactie.

Turbo van een auto gebruiken kan zeker,
Maar je mist potentie.

Als je goedkoop zelf wil bouwen zou ik er zeker ook 1 van de sloop halen van een 1/1.5 liter auto.
 

oke, hier ga ik eens mee aan de slag,....hij opent de vensters niet goed op mijn pc, maar dat is denk ik omdat het oud spul is deze java scripts.....

ff omrekenen en goed nadenken.
Dit moet wel lukken ,...alhoewel het nog niet helemaal duidelijk is.
zodra ik eraan uit ben, post ik het hier, dan kun je erop schieten aub :)

zo,...weer een stapje verder,...
 
Terug
Bovenaan Onderaan