Butaan lassen?

Mosseltje

MF veteraan
19 okt 2004
5.885
64
Breda
FF toch maar een aparte topic openen. :P

Ik wil deze winter eens proberen of ik kan lassen. Nu wil ik een autogeen lassetje aanschaffen.

Nu ben ik op zoek en ik kan de volgende voor 25 eurie kopen:

{imgatt]

Volgens de verkoper: Het is een autogeen lasapparaat dat werkt op butaangas en werkt zuurstof op uit waterstofperoxide.

Is dit wat voor deze prijs?
Ik ga geen kilometers lassen, meer afentoe eens een pijpje aan elkaar lassen.
Ik wil wat aanpassingen aan het frame van m'n motor doen.



Butaangas is overal verkrijgbaar maar waar haal ik waterstofperoxide vandaan?

Bijlage: oxyweld.jpg
 
moet je natuurlijk wel de goede haakjes gebruiken :X
full


waterstofperoxide lijkt me gek, ik denk dat hij een ander truukje met waterstof bedoeld
 
nee, het is niet veel, maar je krijgt ook niks..
geef nou maar iets meer uit voor een behoorlijk CO2-apparaat, daar wordt je veel vrolijker van..
Ik kan bijna alle soorten lassystemen die je met de hand kunt doen best aardig tot heel goed, maar van autogeen kan ik ècht geen hout, terwijl ik dat het meest gedaan heb op school.. zó moeilijk is het.. :N
 
nee, het is niet veel, maar je krijgt ook niks..
geef nou maar iets meer uit voor een behoorlijk CO2-apparaat, daar wordt je veel vrolijker van..
Ik kan bijna alle soorten lassystemen die je met de hand kunt doen best aardig tot heel goed, maar van autogeen kan ik ècht geen hout, terwijl ik dat het meest gedaan heb op school.. zó moeilijk is het.. :N

Niet dat ik je niet geloof, maar ik ben erg eigenwijs. :P

Wat maakt het zo moeilijk dan? Ik dacht dat autogeen en CO2 vrijwel hetzelfde was?
 
haal gewoon voor 175 een mig apparaat met flux draad (draad waar het gas al in verwerkt zit) bij de bouwmarkt. (van kinzo ofzo) waarschijnlijk kan je ze ook wel voor 100 eurovan marktplaats afhalen... Volgende keer dat ik iets wil lassen doe ik dat ook :)
 
Ik heb een lassetje met MAPP gas (brand heter dan butaan of propaan) + zuurstof. Komt officieel van de Hornbach af en kost iets van 99 eurootjes. En omdat die kleine zuurstofflesjes nogal snel leeg zijn en best duur zijn, heb ik de set nog uitgebreid met een normale 10L zuurstoffles.

Voor het doel waar ik het voor gebruik, hardsolderen, werkt het perfect. Ermee lassen ging niet echt lekker; het is niet te vergelijken met zuurstof/acetyleen.

Waar haal jij trouwens de waterstofperoxide vandaan die dat Oxiweld ding nodig heeft?
 
hey,

ff een paar "antwoorden"...

1. autogeen lassen is een moeilijk lasproces waar je heel wat vaardigheden voor moet beheersen om het een en ander aan elkaar te lassen, waar jij het voor wilt gebruiken. het is een al een kunst opzich om als leek je brander goed af te stellen en dan nog eens je smeltbad te beheersen en dan ook nog is meteriaal toevoegen... want iets aan elkaar vloeien zonder materiaal toe te voegen is voor weinig reparatie en hobbydoeleinden geschikt

2. wil je toch het een en ander aan elkaar bakken, kun je beter het (bijvoorbeeld) aldi krantje in de gaten houden en een elektroden lasaparaat voor 40 euro kopen. daar heb je dan veel meer aan. je kunt er een sterke las mee leggen en dat gewoon op het 220V net.

3. co2 lassen is een boerenterm, noem het gewoon mig (metal inert gas)
http://www2.caometalektro.nl/kennisweb/lassen/aval_mig.htm

4. een mig lasapparaat van 175 met gevulde draad is de slechtste aankoop die je ooit kun doen. om iets aan elkaar te hechten zal het misschien gaan, maar die apparaatjes (allemaal op 220v) worden zo heet dat de thermische beveiliging er meteen opvliegt en je binnen 1 minuut bent uitgelast als je iets goed wilt maken.
Gevulde draad is overigens erg duur en niet zo makkelijk te verkrijgen in de handel. Het wordt ook meestal niet voor hobbydoeleinden gebruikt maar vaak buiten waar het beschermgas wat door de lascup wordt aangevoerd wegwaait.

google eens wat rond er staat genoeg van op internet
 
hey,

ff een paar "antwoorden"...

1. autogeen lassen is een moeilijk lasproces waar je heel wat vaardigheden voor moet beheersen om het een en ander aan elkaar te lassen, waar jij het voor wilt gebruiken. het is een al een kunst opzich om als leek je brander goed af te stellen en dan nog eens je smeltbad te beheersen en dan ook nog is meteriaal toevoegen... want iets aan elkaar vloeien zonder materiaal toe te voegen is voor weinig reparatie en hobbydoeleinden geschikt

2. wil je toch het een en ander aan elkaar bakken, kun je beter het (bijvoorbeeld) aldi krantje in de gaten houden en een elektroden lasaparaat voor 40 euro kopen. daar heb je dan veel meer aan. je kunt er een sterke las mee leggen en dat gewoon op het 220V net.

3. co2 lassen is een boerenterm, noem het gewoon mig (metal inert gas)
http://www2.caometalektro.nl/kennisweb/lassen/aval_mig.htm

4. een mig lasapparaat van 175 met gevulde draad is de slechtste aankoop die je ooit kun doen. om iets aan elkaar te hechten zal het misschien gaan, maar die apparaatjes (allemaal op 220v) worden zo heet dat de thermische beveiliging er meteen opvliegt en je binnen 1 minuut bent uitgelast als je iets goed wilt maken.
Gevulde draad is overigens erg duur en niet zo makkelijk te verkrijgen in de handel. Het wordt ook meestal niet voor hobbydoeleinden gebruikt maar vaak buiten waar het beschermgas wat door de lascup wordt aangevoerd wegwaait.

google eens wat rond er staat genoeg van op internet

:} Dank je

Elektrode lassen wordt het dan.

Ik zal waarschijnlijk maar een lasje of 10 doen, en dan vind ik bedragen over de 150 eurie teveel om te investeren in eigen materiaal.

Maar een elektrode las is even stevig als een MIG/MAG las?? Of is het eindresultaat echt veel anders?
 
Maar een elektrode las is even stevig als een MIG/MAG las?? Of is het eindresultaat echt veel anders?

Hier kun je weer hele discussies over gaan houden, want dat hangt er van af wat voor materiaal er gelast moet worden en de vaardigheden die je hebt.

Ik denk wel dat electrisch lassen het makkelijkst te leren is, zeker met een paar universalis electrodes.
 
FF toch maar een aparte topic openen. :P

Ik wil deze winter eens proberen of ik kan lassen. Nu wil ik een autogeen lassetje aanschaffen.

Nu ben ik op zoek en ik kan de volgende voor 25 eurie kopen:

{imgatt]

Volgens de verkoper: Het is een autogeen lasapparaat dat werkt op butaangas en werkt zuurstof op uit waterstofperoxide.

Is dit wat voor deze prijs?
Ik ga geen kilometers lassen, meer afentoe eens een pijpje aan elkaar lassen.
Ik wil wat aanpassingen aan het frame van m'n motor doen.



Butaangas is overal verkrijgbaar maar waar haal ik waterstofperoxide vandaan?

he die stond op marktplaats :9

en nee, gaan motorframes gaan lassen met autogeen ;( Autogeen is eigenlijk voor dun plaatmateriaal het best geschikt. De rest kun je beter met mig/mag doen, en als de las heel dik moet met electroden. Dunner spul kun je ook prima met electroden doen, maar ik vind persoonlijk mig/mag gewoon wat lekkerder lassen. Is ook makkelijker voor beginners :)
 
elektrodenlassen met zo'n aldiapparaatje is ook niet echt een pretje...

ik wilde eigenlijk gaan voor een MIG las apparaatje, maar ik heb het idee dat dat gas zo duur is ofzo..is dat waar? (bedenk me net...C02 is toch wel een van de meest voorkomende gassen op aarde en makkelijk te maken, dus zal wel meevallen).
 
Persoonlijk vind ik mig lassen echt de makkelijkste methode. En met mij nog vele anderen denk ik.
Autogeen is idd erg moeilijk aan te leren, en buiten dat, als je het een tijdje niet gedaan hebt (bij mij ongeveer een half jaar) dan zijn je vaardigheden echt al flink achteruit gegaan.
Elektrode lassen lijkt in niks op mig lassen, maar is voor hobby gebruik opzich niet slecht. Al is goed elektrode lassen echt niet makkelijk. Bedenk alleen wel dat ff iets vasthechten (dus met links ff iets vasthouden en met rechts een mini lasje leggen) met elektrode ronduit lastig is.
 
elektrodenlassen met zo'n aldiapparaatje is ook niet echt een pretje...

ik wilde eigenlijk gaan voor een MIG las apparaatje, maar ik heb het idee dat dat gas zo duur is ofzo..is dat waar? (bedenk me net...C02 is toch wel een van de meest voorkomende gassen op aarde en makkelijk te maken, dus zal wel meevallen).

werkt het beste bij die goedkope apparaatjes als je gelijk de kabels voor dikkere vervangt. De weerstand van die (te) dunne standaard kabeltjes wil nog wel eens te hoog zijn.
 
dat co2 waar jullie het telkens over hebben is geen co2 maar een meng gas wat juist co2 (wat er zoveel op aarde is) uit de las uitsluiten. doe je dit niet dat krijg je een las zoals die in de foto.

het is in verhouding niet duur als je er maar veel gebruik van maakt en niet een fles (250 euro) moet kopen en dan moet ie nog gevuld worden. 2e hands flessen worden vaak niet gevuld als er geen serienummer in staat. (ivm dieftsal etc.)

elektrode lassen is vaak sterker (als je op de goede manier last) als mig brassen. en is ook geschikt voor het lassen van dunnere plaat
de kwaliteiten van de lasser spelen wel parten...

Bijlage: slechte las.jpg
 
Niet doen, ik heb ook zo'n ding, maar waardeloos

En er moer H2O2 35% in, ik kan daar wel aan komen, heb nog 5 liter staan, maar daar kun jij zo niet aankomen

Dat aparaat =ik kende um ook niet en ben zelf lasser, kwam um tegen, betaalde 75 euro, en dacht van ach ff testen= maar er zit een katalisator in en die is in 9 van de 10 gavallen naar de bliksum, zo ook die van mij, zet dus niks om in gas.

En nieuw zijn die dingen bij lange na niet meer, veel jaren gelden werden ze verkocht door de wehkamp, kwam ik uiteindelijk achter

Ik heb CO-2, TIG , Electr. en een autogeen set, deze;

15285a9fn.jpg


Betaalde ik 100 euro voor met flessen, ebn gebruik um om radiateurs dicht te solderen, en de snijbranderfunctie

Voor lastechnieken zie www.nil.nl
 
Laatst bewerkt:
:} Iedereen hartelijk bedankt voor haar/zijn bijdrages. :}

Ik ga aan m'n frame lassen en alles is het uit het zicht dus dikke slakken maken me niet zoveel uit.

uit bovenstaande meningen/expertises lees ik dat ik gewoon een elektrode lasser moet aanschaffen.

Goedkoop, makkelijk mee te werken en bedoeld voor dik materiaal dus stevige lassen. :Y
 
Niet aan je frame gaan lassen als je dat niet kunt. Heeft geen zin en brengt een hoop frustratie met zich mee (geloof me...) Zie eerst het lassen goed onder de knie te krijgen.

Overigens, die slakken bik je er netjes af, en zo hou je een keurige las over...
 
vlgs mij kan je met butaan of propaan niet eens autogeen lassen.
omdat het niet heet genoeg is.
gaat alleen met acetyleen. het is alleen geschikt voor (hard)solderen,
of als snijbrander gas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan