CBX1000 topic

De motor is goed,alleen te zwaar voor me,ben al een ,,oude kerel,,en ook wat te hoog om op te stappen.
Ik heb ook de overweging gemaakt hem helemaal te strippen ,vandaar ook het verwijderen van de kuip etc.,maar de motor is nog te mooi om er de zaag in te zetten,vandaar dat ik hem tekoop aanbied,zeker met deze km.stand.
Ik heb zelf nog wat andere motoren,dus verlegen zit ik er niet om,ik denk dat dit een mooie prijs is,,en als er geen interesse voor is zijn er nog andere mogelijkheden.
 
Mijn X (Prolink) verbruikt 1 op 5000 en dat met een lekkende aandrijfas (heb nu dus een zelfsmerende ketting _O- ). Blok is 3 jaar geleden gereviseerd, daarvoor walmde de motor bij het starten. Klepseals moesten vervangen worden maar ja, als het blok dan eenmaal open ligt .... dan trek je beurs ook maar open |(
Gedeelte van de aandrijfas is nogmaals uit elkaar geweest om lekkage op te lossen maar op die plek wordt het blok zonder pakking op elkaar gemonteerd, alleen een grote O-ring om de as, maar lekt dus nog steeds :(
 
Over een maandje ga ik een lang weekend naar de Eiffel.
Zal dan het verbruik goed in de gaten houden.

Maar een blok revisie lijkt me wel nodig. :/
Mijn ervaring met motorblok revisies beperkt zich tot een 1 cilinder Kawasaki KLR650.
Maar hoe moeilijk kan het zijn?

Iemand een stappenplan voor me? :P
 
Moeilijk? ,nee dat niet als je weet wat je doet }) .De bekende euvels van die blokken zijn de klepseals en zuigerveren,alleen al door versleten of verdroogde klepseals kan
het verbruik naar 1 op 1000 zakken.Als je zuigerveren ook niet geweldig meer zijn dan kan het verbruik nog lager gaan.Dan word het net een 2takt :Y .Revisie van een 6 cilinder is een prijzige grap,vaak kom je meer dingen tegen die aan vervanging toe zijn dan je denkt.Nog een tip... koop de originele pakkingset als die nog te krijgen is,imitatie
is meestal niet van zo,n geweldige kwaliteit.Met name de koppakking is origineel het
beste.
 
Laatst bewerkt:
Mossel,

Wat ik niet helemaal snap in je verhaal is dat hij toen de carbs nog niet OK waren het blok een olie verbruik van 1 / 1000 had en nu all ok is 1 / 200? Bert had geconstateerd dat er roest in de cilinders zat. Die roest is in middels wel weg natuurlijk maar de zuigerveren kunnen vast zitten of door de roestvorming aangetast zijn. Ook de cilinders hebben wel wat opgelopen in dit proces.

Ik zou eerst gewoon maar eens gaan rijden en kijken wat het olie verbruik gemiddeld wordt.
Van de winter de kop er af halen( is niet echt moeilijk) Klephoedjes vervangen, kleppen opnieuw inschuren en een nieuwe koppakking plaatsen. Dit kost niet de wereld en je kan dan zelf kijken hoe de conditie van de cilinders is.

Je kan ook de zuigers trekken maar dan splits je het blok en om alles weer lekvrij en goed in elkaar te zetten is wat moeilijker.

Groet, Petrolhead.
 
Nog even een plaatje van m,n blok toen ik het open had voor het http://www.motor-forum.nl/global/templates/motor-forum/images/icons/toolbar/library.gif?v=1368184531
full

idee
 
Het olie verbruik is zeer afwisselend.

Het begon met 1 op 500km.
Daarna 2.000km zonder iets te verbruiken.
Toen opeens weer 1 op 500.

De laatste twee keer dat ik ging tanken moest ik elke keer een liter olie bijvullen. Dus dat komt neer op een verbruik van 1 op 200km.


Gelukkig ben ik vrij handig. Het ontbreekt alleen aan kennis en ervaring. _O-
Komende zomer eerst flink wat kilometers maken en dan van de winter zal ik een poging wagen de kop te reviseren.



Mocht dat niks opleveren kan ik altijd nog denken aan opboren tot 1.200cc met hoge compressie zuigers en turbo kitje. ;)
 
Het olie verbruik is zeer afwisselend.

Het begon met 1 op 500km.
Daarna 2.000km zonder iets te verbruiken.
Toen opeens weer 1 op 500.

De laatste twee keer dat ik ging tanken moest ik elke keer een liter olie bijvullen. Dus dat komt neer op een verbruik van 1 op 200km.


Gelukkig ben ik vrij handig. Het ontbreekt alleen aan kennis en ervaring. _O-
Komende zomer eerst flink wat kilometers maken en dan van de winter zal ik een poging wagen de kop te reviseren.



Mocht dat niks opleveren kan ik altijd nog denken aan opboren tot 1.200cc met hoge compressie zuigers en turbo kitje. ;)

Wat ook kan is dat je veel benzine door je olie heb gehad,daar merk je vrij weinig van
totdat je een keer flink gas gaat geven of een lang stuk gaat rijden.Dan verdampt de in
de olie aanwezige benzine en kan je oliepijl ineens een eind zakken.Zo denk je dat je blok veel olie verbruikt maar dat hoeft dus niet zo te zijn.
De oplossing is olie verversen en kijken wat het verbruik dan is.
 
Laatst bewerkt:
Rustig hier..

Alle Xen zijn klaar en rijden het hele seizoen probleemloos door natuurlijk ;)

Om de rijders op de hoogte te houden van de technische mogelijkheden om de X NOG beter te maken hier de never ending story van de Oki's
Mijn X van 78'en 97000 km op de klok begon steeds vaker op 4 pitjes te draaien. Doorgemeten en 1 van de Oki's was op sterven na dood. Koud liep hij nog op 6 maar na 5 minuten waren 1 en 6 weg.

De Marktronics blijken goed te werken als vervanger maar zijn niet echt goedkoop €460.-). Een goedkoper alternatief is Sachse elektronic uit DE.

full


Had zelf al ervaring met Italianen (Guzzi)en Sachse waarvoor dit een goede ontsteking was.
Besteld, spul kwam snel binnen en aan de gang.

full


Volgens Sachse zou het plu gand play zijn maar dat is niet helemaal zo, moest een klein kabeltje maken( 4 draden).

full


Grappig is dat je kan kiezen uit 9 verschillende ontsteking( vervroeging)curves.
Daarnaast vervangt Sachse ook de pick up spoeltjes.
Afstellen is een makkie, eerst de mechanische vervroeger van de orginele ontsteking ontdoen van gewichtjes en veertjes dan een bus plaatsen en de grondplaat verdraaien tot de ledjes aangaan
full


full


De X liep direkt goed. Start makkelijk, maar dat deed hij altijd al :)
De Sachse bevalt prima!
full
 
Iedereen goed de zomer door gekomen?


Ondertussen is er weer een wisseling gekomen in de motorseizoenen.

De CBX staat nu binnen onder een hoes en de crossers zijn uit het vet gehaald.
Accu kabels vast gemaakt één druk op de knop en crossen maar.

Wat is nu de beste manier om de CBX te laten overwinteren?
Heb nu het volgende gedaan:
Accu los gekoppeld
Benzine tank helemaal vol
Benzine kraantje dicht
Motor volgespoten met siliconen spray

Zijn er nog andere dingen die ik moet doen om de CBX probleemloos een maandje of 4-5 stil te laten staan?




Ik heb ook nog een ander vraagje.
Tijdens het offroaden gebruik ik nooit mijn koppeling bij het schakelen.
Zowel op als terug schakelen gaat me zo makkelijk af dat ik dit ook vaak bij de CBX doe.

Bij moderne motoren heb ik nog nooit enige schade gehad m.b.t. schakelen zonder te koppelen maar geldt dat ook voor een motor uit 1979?
 
Hallo Mosseltje.

Zeker niet vergeten de carburateurs af te tappen anders gommen jullie sproeiers dicht door de slechte benzine van tegenwoordig, even kraantje dicht laten en laten lopen tot hij uitvalt is ook een optie, maar vind dat altijd zo deprimerend lijkt het net of je je motor vermoord door hem een kussen in zijn gezicht te drukken als hij nog half slaapt :P

Groeten.
 
Helemaal met Tvdh eens. Ik had laatst een Quad voor reparatie die een jaar stilstond.
De carb zat helemaal dicht en de benzine die ik er uit haalde was groen...
Het duurde even voor ik het doorhad maar het was kopersulfaat van de sproeiers ( waren ook aangetast). Wel een Chinees ding maar toch..

Vwb schakelen zonder koppeling, ik weet het niet maar het lijkt me dat als er te veel kracht op de tandwielen komt wel eens iets kan afbreken.
 
Ik heb ook nog een ander vraagje.
Tijdens het offroaden gebruik ik nooit mijn koppeling bij het schakelen.
Zowel op als terug schakelen gaat me zo makkelijk af dat ik dit ook vaak bij de CBX doe.

Bij moderne motoren heb ik nog nooit enige schade gehad m.b.t. schakelen zonder te koppelen maar geldt dat ook voor een motor uit 1979?



kijk je zoon of dochter, die wordt er vaak alleen maar beter van wanneer ze zo af en toe een schop onder hun hol krijgen, maar je schopt je oma toch ook niet?....
 
CBX heb er een paar gehad, zeker in de begin tijd zag je mensen uitlaatbochten tellen en nog eens tellen, het zelfde met mijn Z1300.
Heb een van mijn CBXen aan een vriend verkocht in 1980 en hij heeft hem nu nog.

full
 
En dit deed ik er dan ook nog mee,met wat aanpassingen heel goed te doen.
Gaf menig zgn sportievere fietsen het nakijken. :Y _O-

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan