CBX1000 topic

Rammelen kan je ook goed minder maken door de carbs te synchroniseren.Mocht je niets zien aan het gas mechaniek,dan zou je kunnen kijken of de gasschuif huizen nog goed schoon zijn,die willen wel eens blijven kleven als er aanslag inzit.
 
Laatst bewerkt:
Met t oog op het stationair terugzakken, kijk ook even of je inlaatrubbers nog wel dicht zijn en niet valse lucht lekken doordat ze knetterhard zijn geworden en niet helemaal meer afdichten.
had de mijne namelijk ook last van
 
Ben nog steeds op zoek naar de mogelijke oorzaak van het niet vlot terugvallen naar stationair toerental.

Ik zie niks aan het gasmechanisme. Ik heb met de achterkant van een schroevendraaier op de behuizingen van de gasschuiven getikt toen de motor met verhoogd toerental draaide. Had geen effect.

Wat ik zo raar vind is dat als de motor dus op zo'n 2500 toeren blijft draaien en ik belast de motor een beetje door hem in versnelling te zetten en de koppeling dan te laten slippen, de motor op 1000 toeren gaat draaien en dat ook blijft doen als ik de koppeling opnieuw inknijp. Als het aan iets mechanisch zou liggen dan zou het toerental toch terug moeten klimmen, bij valse lucht aanzuiging ook, lijkt mij. Dus denk ik eerder aan een haperende gasschuif, ondanks de revisie en ultrasoon reiniging. Is het redelijk eenvoudig om dat te controleren of moeten de carburatoren dan weer volledig gedemonteerd?

Carburators zijn, door de vorige eigenaar, volledig gedemonteerd geweest, ultrasoon gereinigd. Voorzien van nieuwe O-Ringen, nieuwe aircut off, nieuw acceleratie pomp, nieuwe stationaire sproeiers ..., nieuwe inlaat rubbers. Alles origineel van Honda. Nagekeken op aanzuigen valse lucht, alles was ok. (Volgens de vorige eigenaar, man met héél veel ervaring met cbx.)

Ik moet nog vermelden dat mijn cbx nog maar een paar duizend km op de teller heeft, 35 jaar heeft stilgestaan en ik eigenlijk de eerste ben die er na die 35 jaar mee gaat rijden. De vorige eigenaar zegt dat ik er eerst zo'n 500 km mee moet rijden, dan de cilinderkop opnieuw op moment aantrekken, kleppen stellen en carburatoren synchroniseren. De CBX zal daar ongetwijfeld beter van worden, maar of het dit probleem oplost???
 
En als je alle mengsel schroeven nu eens een halve slag extra geeft? Oftewel stationair hem wat rijker zet?
 
Dit zijn allemaal rode vlaggen.

Begin maar eens bij het begin zou ik zo zeggen.

Dus jij denkt ook dat ik de piste moet volgen die de vorige eigenaar mij heeft aangeraden. Ik ben dan toch wel heel benieuwd naar de reden waarom dit het probleem gaat oplossen. Ik ben ervan overtuigd dat de kleppen moeten gesteld en ook dat de carburatoren moeten gesynchroniseerd. Maar dat zijn beide statische gegevens. Die staan dus nu permanent verkeerd. Waarom loopt hij dan bij gas dicht eerst 2500 toeren en zakt dan even later naar 1000 toeren? De kleppen en de carburatoren staan dan toch nog even verkeerd?

Wie kan mij dat met een logische verklaring uitleggen? Ik wil het gewoon graag begrijpen.
 
Weet niet of je een brommertje hebt gehad en de benzinekraan wel eens vergeten was open te zetten maar net voordat de motor afsloeg ging het vanzelf heel hoog in toeren lopen door het te arme mengsel.
 
Weet niet of je een brommertje hebt gehad en de benzinekraan wel eens vergeten was open te zetten maar net voordat de motor afsloeg ging het vanzelf heel hoog in toeren lopen door het te arme mengsel.

Ik heb vroeger vele brommertjes gehad, maar dat herinner ik mij niet meer. Fantastisch dat jij het nog wel weet. Merci.
 
Dus jij denkt ook dat ik de piste moet volgen die de vorige eigenaar mij heeft aangeraden. Ik ben dan toch wel heel benieuwd naar de reden waarom dit het probleem gaat oplossen. Ik ben ervan overtuigd dat de kleppen moeten gesteld en ook dat de carburatoren moeten gesynchroniseerd. Maar dat zijn beide statische gegevens. Die staan dus nu permanent verkeerd. Waarom loopt hij dan bij gas dicht eerst 2500 toeren en zakt dan even later naar 1000 toeren? De kleppen en de carburatoren staan dan toch nog even verkeerd?

Wie kan mij dat met een logische verklaring uitleggen? Ik wil het gewoon graag begrijpen.

Serieus? :? Vorige eigenaren liegen altijd. Dit ding heeft 35 jaar stil gestaan !!!. Wat verwacht je dan? Maak hem eerst weer eens rijdbaar, dat is stap 1. Vandaar bij het begin beginnen
 
Volkomen eens met huls 👍

Gewoon bij het begin beginnen en niks voor waar aannemen omdat de vorige eigenaar je dat gezegd heeft.

En een motor die valse lucht naar binnen zuigt wil idd slecht terugzakken naar stationair en idd sixcenter is wellicht zelfs wel het allerbeste adres om naar toe te gaan voor advies en voor onderdelen.
Bert Vonderman kan die dingen zo dromen en je hebt ook nog wel eens kans omdat het cbx wereldje maar klein is dat hij de historie van deze fiets zelfs kent.

Succes en houd ons maar op de hoogte :)
 
Dat is dus wat de vorige eigenaar ook zegt: Bij het begin beginnen. Dat liegt hij dan alvast niet :+ Bert van sixcenter en de vorige eigenaar kennen elkaar trouwens heel goed. Ik zie het dus allemaal een beetje minder negatief.

Wat ik verwacht? Dat machien heeft 35 jaar niet mogen doen waar het voor gemaakt is. Daar heeft hij flink onder geleden. Er zal heel wat liefde en geduld nodig zijn om hem rijdend te krijgen en te houden. Ik verwacht zeker ditjes en misschien ook nog wel een wat serieusere dat. Dat ga ik proberen op te lossen. In eerste instantie door raad te vragen aan mensen die er ervaring mee hebben, zoals hier op het forum. Maar ik denk er ook graag zelf over na. Dat is wat ik bedoelde met: "Ik wil het gewoon graag begrijpen." Je kan wel gelijk aan wat schroefjes beginnen draaien en dan is het misschien straks opgelost, maar wat was dan precies de oplossing en waarom.

Dus ik hoop op veel goede raad en een beetje uitleg over die goede raad.

Nu ga ik dus beginnen bij het begin: cilinderkopbouten op moment zetten, kleppen stellen, stationaire schroeven afstellen en carbs synchroniseren.
 
en vergeet niet eerst ook even de carbs schoon te maken (of iig te kijken of ze wel zo schoon zijn van binnen en dan met name de sproeiers en de kanaaltjes)
 
CBX1000 carbs hebben aluminium gasschuiven. Lang stilstaan kan corrosie op die gasschuiven veroorzaken en dat kan die verschijnselen geven. Wat EHE zegt: goed schoonmaken en alle kanalen, sproeiers en dergelijke schoonmaken en controleren.
Voor inspiratie: https://youtu.be/tTcHmS3OS_w
 
CBX1000 carbs hebben aluminium gasschuiven. Lang stilstaan kan corrosie op die gasschuiven veroorzaken en dat kan die verschijnselen geven. Wat EHE zegt: goed schoonmaken en alle kanalen, sproeiers en dergelijke schoonmaken en controleren.
Voor inspiratie: https://youtu.be/tTcHmS3OS_w

Bedankt voor het interessant filmpje.

Ik durf het bijna niet meer schrijven, . . . maar euh . . . de vorige eigenaar zegt dat hij de carbs ultrasoon gereinigd heeft en alle sletige zaken vernieuwd heeft. Voorlopig ga ik daar even vanuit gaan. Gisterenavond het begin gemaakt door kleppendeksel eraf te halen. Je kan meteen bevestiging zien van de geschiedenis van de cbx: eigenlijk nagelnieuw, maar sporen van olie die er heel lang heeft gestaan. Hopelijk zijn al die oliekanalen goed open.
 
Staar je niet blind op het ultrasoon reinigen,ik heb in het verleden een set carbs ultrasoon laten reinigen.Ze zagen er weer als nieuw uit en ik dacht ik leg ze een tijdje in de stelling omdat ik eerst nog ander dingen moest doen aan de motor.Een 3 tal weken later was ik aan de montage van de carburateurs toe,dus ik wil ze uit de stelling pakken,tot mijn schrik waren ze totaal wit uitgeslagen door corrosie.Ik heb die set weg kunnen gooien en heb een andere set gehaald op de motorsloop.
Blijkbaar was dat ultrasoon spul flink aan het corroderen gegaan,dus kijk niet raar op als dat bij je carburateurs inwendig ook zo is.
 
Laatst bewerkt:
Daarom moet je na ultrasoon reinigen alles ook naspoelen met water en daarna alles goed drogen. Na spoelen spuit ik ze droog met de compressor en daarna spuit ze ik nog een keer af met remmenreiniger. Als ze opgeslagen moeten worden krijgen de gasschuiven een drupje olie. Nooit problemen, maar inderdaad, die ultrasoon reiniger is geen wonderding of zo. Het ding vereist goede voor- en nabehandeling.
 
Staar je niet blind op het ultrasoon reinigen,ik heb in het verleden een set carbs ultrasoon laten reinigen.Ze zagen er weer als nieuw uit en ik dacht ik leg ze een tijdje in de stelling omdat ik eerst nog ander dingen moest doen aan de motor.Een 3 tal weken later was ik aan de montage van de carburateurs toe,dus ik wil ze uit de stelling pakken,tot mijn schrik waren ze totaal wit uitgeslagen door corrosie.Ik heb die set weg kunnen gooien en heb een andere set gehaald op de motorsloop.
Blijkbaar was dat ultrasoon spul flink aan het corroderen gegaan,dus kijk niet raar op als dat bij je carburateurs inwendig ook zo is.

Zelfde probleem ook een keer gehad.
Inderdaad goed na spoelen met water en droog blazen.
Sindsdien nooit meer problemen gehad.
 
Ik heb ook wel eens zoiets gehad , op 2500 toeren blijven hangen, en langzaam in toeren terug zakken. De oplossing toen ik het eenmaal gevonden had was simpel.
Het systeem dat de choke bediend, achter de carburateurs schuurde langs het luchtfilter huis, met als gevolg op het stuur staat de choke open ,maar de choke kleppen, staan niet helemaal open met het gevolg dat hangen van het gas.( slijtsporen op het luchtfilterhuis)
carb lossen aan duwen en opnieuw vastzetten. klaar. :]
 
Ziezo, cilinderkop is op draaimoment aangetrokken. Alle kleppen nagemeten. Er zijn er maar twee die verkeerd staan. Dat valt dus nogal mee. Allebei op cilinder vier. Eén klep van de inlaat staat veel te vast (voelermaat van 0,0015 inch (=0,04 mm) ging er niet tussen). Eén klep van de uitlaat staat iets te los. Het zou er nog net mee kunnen, maar nu ik toch bezig ben ga ik toch maar op zoek naar een iets dikkere shim. Ik hoop dat ze mij in de Toyota garage nog eens kunnen uit de nood helpen. Ik zoek een shim van 260 en eventueel ook nog een van 280. Iemand van hier soms liggen of adresje, mochten ze mij bij Toyota niet kunnen helpen?
 
heeft er nog iemand van die rubbers die per 3 aan elkaar zitten tussen de carbs en het filterhuis.
dit voor de cbx 1000

ik zoek ze namelijk, liefst ook nog 2 setjes.

gr hj
 
Cilinderkop natrekken: check
Kleppen stellen: check

Vanavond nog een beetje gereedschap ophalen en dan carburatoren afstellen (pilotscrew's en synchroon stellen.) Ben benieuwd naar het resultaat én hoe mij de klus op zich gaat bevallen. Hopelijk komen er niet al te veel :( aan te pas en is dit *O* het resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan