CBX1000 topic

Onder de 60pk is wel erg weinig,als ik jou was zou ik de compressie maar eens meten,
of nog beter een lektest laten doen ,de eerste modellen hadden niet van die beste blokken,
maar ook de klepspeling en synchronisatie zijn belangrijke dingen om te controleren,een goede CBX moet makkelijk meer dan 80pk hebben.
 
Laatst bewerkt:
Welk merk filters heb je? Ik weet uit ervaring dat de merkloze filters een ramp zijn om af te stellen.
K&N's zijn wel duur maar toch onmisbaar ...
 
Laatst bewerkt:
Dit wordt een leuke zoektocht.

Eindresultaat 55pk maar motor loopt als een zonnetje. Grizzly Racing is er 2 weken mee bezig geweest en is totaal 5 keer op de bank geweest. Uitdraaien worden morgen per email naar mij toe gestuurd.

Net 50km gereden en de motor loopt perfect. Klimt mooi en gestaag in de toeren. Geen knallen in de uitlaat en nergens meer een dipje te voelen.

Aan de carburateurs ligt het niet. Die zijn compleet uit elkaar geweest en helemaal schoon.
Er zitten echte K&N filters op die schoon en perfect in de olie zitten. Inlaat rubbers zijn ook vervangen dus valse lucht aanzuigen kan niet. De carburateurs zijn zeer precies gesynchroniseerd.

Bougies zijn vervangen dus daar ligt het ook niet aan.

Versleten koppelingsplaten zou te zien moeten zijn op de testrun.


Grizzly Racing heeft ook nog gebeld met sixcenter. Die kent mijn motor maar zou ook niet weten wat het zou kunnen zijn. Hij denkt aan de nokkenas ketting die een tandje er naast zit. Maar dan zou de motor toch beroerd moeten lopen? :?

Klepspeling en compressie heb ik nog niet gedaan. Maar dat zou geen 20pk verschil moeten maken. Toch?

Ik heb helaas niet het gereedschap voor een lektest.


De motor is ook uitgerust met een MARK TRONICS MT3-1. (Gemonteerd door six center in 2010) Dat zou juist meer vermogen moeten geven. _O-


Op zich is het geen ramp dat de motor maar 55pk heeft. Het blijft een sensatie om er mee te rijden. Zelfs met 55pk komt ie al behoorlijk van zijn plaats. Maar nu ik weet dat er ergens 20pk verdwijnt wil ik ook weten waarom. :+

Wat ik vooral wil weten is of het kwaad kan om deze zomer zo door te rijden. Heb nu nog geen zin om het motorblok eruit te halen. Dat komt van de winter wel.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik vooral wil weten is of het kwaad kan om deze zomer zo door te rijden. Heb nu nog geen zin om het motorblok eruit te halen. Dat komt van de winter wel.

Als hij 5 keer op de bank heeft staan brullen hoef je daar niet bang voor te zijn. Als er iets niet goed was, zou hij daar wel gesneuveld zijn heheheh.
 
de mijne had zeker meer dan 80 pk en dan nog met een laser 6 in 1 (open) en hij klimt niet in de toeren maar hij jaagt door de versnellingen heen moet de uitdraai eens opzoeken ik heb trouwens ook het eerste type cbx
 
maar die met zo'n prolink en kuip hadden toch 96pk aan de kruk ik vind die 55pk maar magertje's.
 
Zo,n 85pk behoort er aan het aw te zitten,dus die 55 is veel te weinig,lektest kan je bij een motorzaak laten doen,een CBX hoort naar de 200(teller) te vliegen en zo,n 215-220 topsnelheid te kunnen halen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik weet dat het niet goed is om slechts 55pk te hebben. B|

Maar iemand ook enig idee waar ik de oorzaak in kan vinden?
 
Ja, ik weet dat het niet goed is om slechts 55pk te hebben. B|

Maar iemand ook enig idee waar ik de oorzaak in kan vinden?

Grizzly Racing heeft ook nog gebeld met sixcenter. Die kent mijn motor maar zou ook niet weten wat het zou kunnen zijn. Hij denkt aan de nokkenas ketting die een tandje er naast zit. Maar dan zou de motor toch beroerd moeten lopen? :?

Kan best dat deze een tandje verkeerd staat, ooit een GSXR-750 op een testbank gezien die uiteindelijk 90pk had ipv 120-130. De motor liep netjes en er was niks te horen wat er verkeerd kon zijn. Toen ik 2 weken later weer bij de tuner was zei deze dat de nokkenas 1 tandje verkeerd stond.

Een GSXR is wel wat anders dan een CBX maar 55pk zou ik geen genoegen mee nemen :N
 
Laatst bewerkt:
Ik kan ook niks anders bedenken.

Ik ben handig en technisch aangelegd.
Echter ontbreekt het bij mij aan kennis en ervaring. :+

Om te controleren of de nokkenas ketting goed ligt, hoeveel moet ik dan gaan demonteren?
Heel blok eruit of alleen de kleppendeksel eraf?
 
Ik kan ook niks anders bedenken.

Ik ben handig en technisch aangelegd.
Echter ontbreekt het bij mij aan kennis en ervaring. :+

Om te controleren of de nokkenas ketting goed ligt, hoeveel moet ik dan gaan demonteren?
Heel blok eruit of alleen de kleppendeksel eraf?

1. Werkplaats-handboek kopen
2. Kleppendeksel eraf halen + kapje dynamo
3. Checken met gegevens uit werkplaats-handboek

Voordat je begint, bestel een nieuwe kleppendekselpakking!
Ik ben benieuwd!
*O*
 
1. Werkplaats-handboek kopen
2. Kleppendeksel eraf halen + kapje dynamo
3. Checken met gegevens uit werkplaats-handboek

Voordat je begint, bestel een nieuwe kleppendekselpakking!
Ik ben benieuwd!
*O*

klopt, bij mij stond ie ook een tandje verder (of trug) maar dat klonk voor geen meter!!

geloof dat bij stap 2 ook het kapje rechts geloof ik van je krukas af moet halen.............er staan puntjes en streepjes die moeten lijnen!!! heb ook een werkplaats boek dus kan het altyd voor je in scannen, het ligt alleen op de motorzaak en die zijn half 10 open en ik nu aan de slag en morgen vroeg naar franco dus dat word dan later volgende week!!!

nu doet ie het wel, alleen carbs niet zo best meer!!!


--------------------------------------------------------------------------------------
dit was eerste start na 15+ jaar en met een tandje verkeerd


--------------------------------------------------------------------------------------
dit na alles op tyd zetten ( en een ander dempertje) rook is een beetje rest olie wat uit keppen deksel is gelekt bij stellen...........


succes, lex
 
en eentje zoals het echt hoort,hahahahahaha(alvast prettig weekend)

:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

------------------------------------------------------------------------------------------
 
Als het goed is heb ik nog ergens zo,n boek liggen,orgineel Honda,maar het zal ook wel ergens online
te vinden zijn, maar stel je vraag eens hier: Honda CBX1000 Club Nederland | Welkom op de Honda CBX1000 Club Nederland website ik denk dat
ze je daar meer kunnen vertellen :Y


Online heb ik alleen de Duitstalige versie kunnen vinden.
Ben al zover dat ik weet dat met Ventildeckel de kleppendeksel wordt bedoelt en Kolben de zuigers zijn. :+

Ik denk dat een Engels talige werkplaatshandboek wel handiger zou zijn. Haha
Heb al wel eens een schakelas en zuiger vervangen van een 1 cilinder. Met behulp van de WPH en motor-forum ben ik er goed in geslaagd dus heb de volste vertrouwen dat dit me ook gaat lukken. Vooral belangrijk om van te voren te weten wat je moet doen en in welke volgorde.

Dus ik ga Matta’s raad maar eens opvolgen. ;)

1. Werkplaats-handboek kopen
2. Volledige operatie doorlopen
2. Kleppendeksel eraf halen + kapje dynamo
3. Checken met gegevens uit werkplaats-handboek
 
Mijn Duits wordt steeds beter. :P

Als ik de WPH na loop zal ik het blok moeten kantelen om de kleppendeksel te verwijderen.
Om dat te doen moet ik de uitlaten EN de carburateurs verwijderen.

Als ik de Carbs verwijder en later weer monteer moet ik ze dan weer laten synchroniseren?
Of mag ik er van uitgaan dat als ik de carbs verder niet aan raak alles gewoon goed blijft?
 
Dat is niet nodig,het kleppendeksel is er gewoon af te halen,demonteer de 2 motorsteunen
op de kop en dan kan het deksel er af.
 
Ik kan die motorsteunen gewoon losmaken?
Of moet ik het motorblok eerst vastsjorren omdat ie anders eronderuit valt?
 
Die kan je gewoon losmaken,het blok blijft hangen in de achterste ophangpunten,
ze zitten met 2 bouten aan het frame vast en 1 aan de cilinderkop.
 
Laatst bewerkt:
ik laat het blok altijd wel iets zakken mbv een krik dan heb je net wat meer ruimte is zeker makkelijker met het terug leggen van de klepdeksel en pakking eerst de toerenteller aandrijving losdraaien op het klepdeksel klepdeksel eraf dan het rechter krukasdeksel eraf dan met dop 17 de krukas met de klok mee het T merk gelijk met de voorste carternaad zetten als de nokkenassen goed staan staan de merkpuntjes op de nokkenastandwielen horizontaal gelijk met het pasvlak van de kleppendeksel
 
En hier alsnog de beloofde dynorun uitdraai.

20120629043jpg.jpg


Ik heb ondertussen ook een Engelstalige WPH gevonden op internet dus binnenkort maar eens een poging wagen met het blok openschroeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan