CBX1000 topic

Pfff,dat ziet er niet best uit :N ,een enorme dip in het middengebied en naar hogere
toeren wil hij ook niet echt :? ;(
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zou zomaar kunnen,als ze bij die dynoknakker de afstelling verder niet beter konden krijgen,
dan moet er wel iets met het blok aan de hand zijn,maar ook de klepspeling kan misschien
wel niet goed zijn,gewoon alles nakijken ,klepspeling,nokkenastiming,synchronisatie carbs,check ook of
de gasschuiven wel goed schoon zijn en soepel op en neer gaan,is dat allemaal in orde en het is nog steeds niks,dan een lektest
laten doen,is die goed dan zou het aan het uitlaatsysteem kunnen liggen,maar dat lijkt mij sterk
dat de uitlaat zo,n 30pk scheelt,hoewel dat niet onmogelijk is,ik had vroeger een Honda 750 KZ en
had daar het standaard systeem vervangen door een 4 in 1 ,het gevolg was dat er ineens veel
vermogen weg was,de standaard pijp weer gemonteerd en hij liep weer als vanouds.
 
Laatst bewerkt:
heb mn werkplaats boek thuis liggen dus kom maar op, mn maatje heeft een motorzaak en heb het even in de groep gegooid..................het kan dus best dat je nokken as ketting een tandje te ver staat, bij mij stond ie een trug dus das weer een ander verhaal!!

als je wat wilt weten hoor ik het van je,

grt lex
 
heb mn werkplaats boek thuis liggen dus kom maar op, mn maatje heeft een motorzaak en heb het even in de groep gegooid..................het kan dus best dat je nokken as ketting een tandje te ver staat, bij mij stond ie een trug dus das weer een ander verhaal!!

als je wat wilt weten hoor ik het van je,

grt lex

Ik heb ondertussen een Engelstalige WPH gevonden op internet. En de theorie ziet er vrij simpel uit.

Nu moet ik de tijd en het lef vinden om het kleppendeksel te lichten.
Vooral dat laatste loop ik tegenaan.

Ben bang dat ik meer kapot ga maken dan goed.
Maar dat had ik ook toen ik een KLR650 blok ging reviseren en dat is goed gekomen. :+

Zover ik kan zien:

stap 1. toerenteller demonteren. Zowel kabel als intern mechanisme
stap 2. Boutjes losdraaien en kleppendeksel eraf halen.
stap 3. Krukas goed zetten (met de klok mee) zodat de T goed staat zoals in het WPH
stap 4. Checken of de punch marks op de nokkenas goed staan
stap 5. Zo niet, dan ketting van spanning halen en goed leggen
stap 6. Alles weer monteren.
stap 7. Biertje opentrekken

nokkenas.jpg



Ik heb al wel wat vraagjes vooraf. :P

Wat ga ik allemaal nodig hebben om deze klus te klaren?
Ik heb ondertussen al een mooie verzameling gereedschap inclusief momentsleutels.
Maar heel taak specifieke gereedschappen nog niet. Zou het zonde vinden als ik niet verder kan omdat ik net het kleppenlichter tangetje nr 4 niet heb.


Moet ik sowieso de kleppendekselpakking vervangen?
En heb ik nog specifieke smeersels nodig? (loc-tite rood, vloeibare pakking, etc)


Wanneer ik de kleppendeksel eraf heb, is het dan makkelijk te zien of de ketting verkeerd ligt? Of is het echt een kwestie van millimeters verschil per tandje?


Zal ik proberen om het kleppendeksel te lichten zonder het blok te kantelen of is dat onbegonnen werk?


Heb er stiekum toch wel zin in, haha
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen een Engelstalige WPH gevonden op internet. En de theorie ziet er vrij simpel uit.

Nu moet ik de tijd en het lef vinden om het kleppendeksel te lichten.
Vooral dat laatste loop ik tegenaan.

Ben bang dat ik meer kapot ga maken dan goed.
Maar dat had ik ook toen ik een KLR650 blok ging reviseren en dat is goed gekomen. :+

Zover ik kan zien:

stap 1. toerenteller demonteren. Zowel kabel als intern mechanisme
stap 2. Boutjes losdraaien en kleppendeksel eraf halen.
stap 3. Krukas goed zetten (met de klok mee) zodat de T goed staat zoals in het WPH
stap 4. Checken of de punch marks op de nokkenas goed staan
stap 5. Zo niet, dan ketting van spanning halen en goed leggen
stap 6. Alles weer monteren.
stap 7. Biertje opentrekken

[afbeelding]


Ik heb al wel wat vraagjes vooraf. :P

Wat ga ik allemaal nodig hebben om deze klus te klaren?
Ik heb ondertussen al een mooie verzameling gereedschap inclusief momentsleutels.
Maar heel taak specifieke gereedschappen nog niet. Zou het zonde vinden als ik niet verder kan omdat ik net het kleppenlichter tangetje nr 4 niet heb.


Moet ik sowieso de kleppendekselpakking vervangen?
En heb ik nog specifieke smeersels nodig? (loc-tite rood, vloeibare pakking, etc)


Wanneer ik de kleppendeksel eraf heb, is het dan makkelijk te zien of de ketting verkeerd ligt? Of is het echt een kwestie van millimeters verschil per tandje?


Zal ik proberen om het kleppendeksel te lichten zonder het blok te kantelen of is dat onbegonnen werk?


Heb er stiekum toch wel zin in, haha
Wat ik even zou vragen hier is,of er niet iemand bij jou in de buurt woont welke je kan helpen met dit klusje iemand die dus bekent is met zo'n 6pitter blok.
Want als ik je tekst lees ben je niet helemaal zeker van je sleutelkunst aan het blok dus vraag hulp en je leert er ook nog van.
Succes verder want het blijft toch iets aparts zo'n sixpack.
 
Benodigdheden,
Bisontix of vloeibare pakking om de kleppendekselpakking weer in te lijmen,pakking is van rubber,alleen vervangen
als die verdroogt of beschadigd is,als je de nokkenassen los maakt nooit de nokkenaslagerkap
boutjes met een momentsleutel vastzetten,die breken zeker af,alleen dat doen als je nieuwe boutjes
gebruikt,de nokkenas kettingtandwielen met locktite vastzetten als er geen andere borging zit,vloeibare pakking is handig ,smeer een heel klein laagje op de rubbers van de deksel bouten,
of als deze erg verdroogt of gescheurd zijn vervang deze.
Om klepstelplaatjes te vervangen heb je speciaal gereedschap nodig, een penmagneet helpt
om de plaatjes eruit te krijgen,verder een micrometer en natuurlijk plaatjes,maar die zijn wel te ruilen
bij een Honda dealer werkplaats.
PS:als je handig ben kan je ook zelf iets fabrieken om de klepstoters omlaag te drukken,
het gaat ook met een passende schroevendraaier,maar dat is een getob.
Misschien heb je aan dit topic nog wat, klepstellen dubbel nokkenas
 
Laatst bewerkt:
en haal voor de zekerheid het tandwieltje van de toerenteller er uit en gebruik met vastzetten een goede zuivere momentsleutel want de boutjes breken absoluut af als je ze te vast draait en dan gewoon met geduld de boel loshalen dan komt het best goed
 
Wat ik even zou vragen hier is,of er niet iemand bij jou in de buurt woont welke je kan helpen met dit klusje iemand die dus bekent is met zo'n 6pitter blok.
Want als ik je tekst lees ben je niet helemaal zeker van je sleutelkunst aan het blok dus vraag hulp en je leert er ook nog van.
Succes verder want het blijft toch iets aparts zo'n sixpack.

Ik woon in Breda. Dus als iemand a.s. zaterdag zin heeft? :)

Het is niet dat ik onhandig ben het is meer een gebrek aan ervaring.
Maar aldoende leert men en met jullie hulp gaat het me zeker lukken.

Ik ben ook weer zo wijs dat ik halverwege durf te stoppen als ik denk dat het niet goed gaat. Met zulke dingen is geduld een schone zaak.


als je de nokkenassen los maakt . . .

Om de nokkenasketting te verleggen hoef je de nokkenassen toch niet los te maken?

Wil niet meer losschroeven dan nodig is.


Kleppenstellen en dergelijke komt van de winter. Wil nu eerst het meest urgente probleem aanpakken.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in Breda. Dus als iemand a.s. zaterdag zin heeft? :)

Het is niet dat ik onhandig ben het is meer een gebrek aan ervaring.
Maar aldoende leert men en met jullie hulp gaat het me zeker lukken.

Ik ben ook weer zo wijs dat ik halverwege durf te stoppen als ik denk dat het niet goed gaat. Met zulke dingen is geduld een schone zaak.Om de nokkenasketting te verleggen hoef je de nokkenassen toch niet los te maken?

Wil niet meer losschroeven dan nodig is.

Bij sommige motoren wel,maar ik weet niet meer hoe dat bij de CBX was,is ongeveer
25jaar geleden dat ik aan een CBX gesleuteld heb :)
 
Zo, de eerste stappen zijn gezet.
super.gif

De nokkenassen liggen bloot en morgen gaan we verder.
(Wel ff keukenfolie eroverheen gelegd tegen eventueel stof)

04072012.jpg
 
bij mij heb ik de beugel boven de ketting los gehaald, vervolgens de spanner los gedraaid ( de bovenste geloof ik) en de spanner terug gedrukt en weer vast gezet..............nu heeft de ketting speling en kan je hem dus verzetten! let op dat je voor de rest niets verandert.........je kan in het werk plaatsboek op verschillende paginaas (handig dat het niet in een keer word beschreven) zien welke puntjes, coderingen enz waar moeten staan dus effe goed bestuderen!!!

dan een kwestie van draaien een tandje over zetten en checken of het klopt!!!!

BELANGRIJK!!!! eerst checken of het goed zit voordat je wat los haalt :Y
----------------------------------------------------------------------------------------------------

vloeibare pakking handig om pakking op zn plek te houden en het kantelen van het blok werkt een stuk lekkerder (pas op met de kleine blok beugeltjes, deze op het frame los maken anders krast het je carburateus!!! :( )

daarna, spanner los draaien en doe dit met motor uit!!!!!!! boek zegt anders maar hoor filmpje 1 van mij............. als het goed is spant ie van zelf (anders help je een handje. punt tangetje ofzo) draai je de spanner weer aan...........beugel trug............vloeipakking om te plakken.............klep deksel er op........... de boel aansluiten..........starten..................en proost!!!

je hoeft dus niet je carbs eraf te halen, wel je kabels los koppelen!!!!!

heb bij mij geen nokassen los gehad want dat zat goed!!


mijne loopt top, nu nog andere gas fabrieken want die zijn slecht na 5jr buiten slapen!!!!

succes!!
 
Laatst bewerkt:
Zo, de eerste stappen zijn gezet. [afbeelding]
De nokkenassen liggen bloot en morgen gaan we verder.
(Wel ff keukenfolie eroverheen gelegd tegen eventueel stof)

[afbeelding]

de ketting ligt zo te zien wel heel slap dus denk dat je warm zit!!!!!!!!!! is de spanner niet stuk of zittie los (lijkt me stug want dan spant ie juist) of niet goed vast gezet ....................allemaal opties!!!!

of ketting gewoon versleten???

:/
 
Laatst bewerkt:
als ik het zo zie zit de verbindingsketting tussen de nokkenassen veel te los als je hem zelf nog niet van spanning gehaald hebt zit de voorste spanner vast
 
ha ha Lex je was me voor
bij mij heb ik de beugel boven de ketting los gehaald, vervolgens de spanner los gedraaid ( de bovenste geloof ik) en de spanner terug gedrukt en weer vast gezet..............nu heeft de ketting speling en kan je hem dus verzetten! let op dat je voor de rest niets verandert.........je kan in het werk plaatsboek op verschillende paginaas (handig dat het niet in een keer word beschreven) zien welke puntjes, coderingen enz waar moeten staan dus effe goed bestuderen!!!

dan een kwestie van draaien een tandje over zetten en checken of het klopt!!!!

BELANGRIJK!!!! eerst checken of het goed zit voordat je wat los haalt :Y
----------------------------------------------------------------------------------------------------

vloeibare pakking handig om pakking op zn plek te houden en het kantelen van het blok werkt een stuk lekkerder (pas op met de kleine blok beugeltjes, deze op het frame los maken anders krast het je carburateus!!! :( )

daarna, spanner los draaien en doe dit met motor uit!!!!!!! boek zegt anders maar hoor filmpje 1 van mij............. als het goed is spant ie van zelf (anders help je een handje. punt tangetje ofzo) draai je de spanner weer aan...........beugel trug............vloeipakking om te plakken.............klep deksel er op........... de boel aansluiten..........starten..................en proost!!!

je hoeft dus niet je carbs eraf te halen, wel je kabels los koppelen!!!!!

heb bij mij geen nokassen los gehad want dat zat goed!!


mijne loopt top, nu nog andere gas fabrieken want die zijn slecht na 5jr buiten slapen!!!!

succes!!
 
Misschien is de foto heel slecht. :P

Zal de camera van het werk meenemen die heeft wat meer megapixels dan m'n I-phone.


Het is allemaal een beetje krap maar tot nu toe heb ik het blok nog niet hoeven te kantelen.
Vanavond de krukas goed draaien en dan kijken hoe de punch marks staan op de nokkenas tandwiel.


Hopelijk vanavond weer een update.
Alvast reuze bedankt voor de tips.
 
Het is allemaal een beetje krap maar tot nu toe heb ik het blok nog niet hoeven te kantelen
Zei ik toch. :Y
Die ketting hangt te slap,die hoort strak langs de geleider te lopen .
 
Laatst bewerkt:
...om je een idee te geven hoe zo'n ketting wel moet lopen, bijgaand een plaatje...
...dit is dan geen 6 pitter, maar een 900 bol d'Or ; maar het principe is hetzelfde...

...met zo'n slappe ketting, kan de boel nimmer op tijd staan, dus nimmer het juiste vermogen afgeven...

...plus dat er zeer waarschijnlijk nog wel een rateltje (...) onder het kleppendeksel vandaan wil komen...
 
je hebt dus,


- dat pilleke van je ontsteking
- streepjes op je nokassen
- puntjes op je tandwiel
- en markering op je krukas

sterkte en enjoy :)

tis wel een mooie leerschool!! :Y
 
Gelukkig lag het aan de gebrekkige kwaliteit van de I-phone.
De verbindingsketting staat lekker strak en er is geen beweging in te krijgen.

tussenketting.jpg



Daarna de krukas op het T-streepje gezet. (en zie nu pas op de foto dat het net niet helemaal goed staat) :X

tstreepje.jpg


Daarna de punch marks vergeleken. Zo op het oog leek het goed te staan. Maar met inbussleutel zie je opeens wel flink verschil. *O*

Voorste nokkenas:
rechtsvoor.jpg

linksvoor.jpg


voorstenokkenas.jpg



Achterste nokkenas:
rechtsachter.jpg

linksachteru.jpg


achterstenokkenas.jpg



Kan ik nu zeggen dat het probleem gevonden is? :)


Van de voorste nokkenas ben ik vrij zeker dat het niet goed staat. Als ik daar de ketting een tandje opschuif moet ie goed staan. Of is het verschil te klein om de ketting een tandje te verschuiven?

Maar van de achterste nokkenas lijkt de afwijking op de foto groter dan in het echt. Ik denk als ik daar de ketting een tandje opschuif de afwijking dan groter is.

Maar ik moet wel zeggen dat ik het erg moeilijk meten vind. Is er een truukje om de stand van de punch marks perfect te meten?
 
Laatst bewerkt:
je hebt dus,


- dat pilleke van je ontsteking
- streepjes op je nokassen
- puntjes op je tandwiel
- en markering op je krukas

sterkte en enjoy :)

tis wel een mooie leerschool!! :Y

De puntjes op de nokassen heb ik dus gevonden.
De Markering op de krukas ook.

Maar de streepjes op de nokassen en het "pilleke" zijn me nog onbekend.
Waar kan ik die ergens vinden en wat doe ik er mee? :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan