CBX1000 topic

Tja welkom in de wondere wereld van de klassiekers }) ,waar het leven soms zwaar kan zijn,
maar de beloning van hard werken vaak ook heel leuk is als je zo,n oud beestje weer
netjes kan laten lopen en alles je weer tegemoet blinkt :Y *O* ,
tot zover de peptalk O-) ,kijk als je een andere accu heb ook ff of de motor nog goed laad. :)


de befaamde koolborstels, hebben me ook wel eens in de steek gelaten 200km van huis :/

je weet wat ze zeggen over telleurstelling.................dat heb je nodig om het positieve te wardeeren _O-

gewoon door zoeken, het kan nooit iets ergs zijn (ik bedoel hij loopt nog , vast loper is erger!!!)
 
Als die sixpack te koop komt laat het me dan weten.

:o


Dat stadium heb ik nog niet bereikt. :+


de befaamde koolborstels, hebben me ook wel eens in de steek gelaten 200km van huis :/

je weet wat ze zeggen over telleurstelling.................dat heb je nodig om het positieve te wardeeren _O-

gewoon door zoeken, het kan nooit iets ergs zijn (ik bedoel hij loopt nog , vast loper is erger!!!)


Zoiets als: een trauma maakt je alleen maar sterker? _O-

M'n buurman kwam nog met de tip om de bobines te vervangen.
Het zou kunnen zijn dat er eentje de kracht niet meer kan opbrengen bij hogere toeren.
Dat zou de curve van de dyna uitdraai kunnen verklaren.

Iemand hier nog een setje bobines voor een zacht prijsje te koop? O-)
 
Als een bobine zo slecht is dan merk je dat niet alleen bij hoge toeren,dan loopt de motor over het hele bereik slecht ,maar als je toch andere wil koop dan gelijk goede Dynacoils bijvoorbeeld http://www.jspp.nl/wiewat.html ,en gaat
niet een bobine van een ander overnemen die al tig duizend km achter de kiezen heeft.
 
Laatst bewerkt:
:o


Dat stadium heb ik nog niet bereikt. :+Zoiets als: een trauma maakt je alleen maar sterker? _O-

M'n buurman kwam nog met de tip om de bobines te vervangen.
Het zou kunnen zijn dat er eentje de kracht niet meer kan opbrengen bij hogere toeren.
Dat zou de curve van de dyna uitdraai kunnen verklaren.

Iemand hier nog een setje bobines voor een zacht prijsje te koop? O-)


een trauma hou je over na een hele heftige ervaring daar kom je niet meer van af dus,

tis meer van na regen komt zonneschijn..... uhhum....... :$

jou trauma kan je verkopen _O-

maargoed, zou eerst alles eens grondig door meten of beter nog, laten door meten.........
je kan wel van alles nieuw kopen maare dat wil niet zeggen dat daar het probleem ligt!!

ik zou alles uitsluiten en me de tering zoeken, dan als oorzaak bekend is daar geld aan uitgeven O-)

koolborstels
dynamo
spanningsregelaar
bombines
bougies/kabels
drukverlies dmv lekkende klepen pakkingen zuigerveren enz
ontsteking, kan ook net niet lekker zitten
messchien ergens corrosie, geen lekker contact
de rubbers van je carbs naar cylinder (bros, valse lucht)
luchtfilters vies/dicht geslipt
gaan de gasschuiven goed open
zitten je gasnaalden allemaal goed
messchien is er met je sproeiers gekloot

of je brengt em naar bert........................die komt er zeker uit

als je het zelf wilt kan je altyd je probleem op cbx world posten (moet je wel even lid worden dmv inschrijven per computer)

succes en hou vol!!!

8-)

PS, zitten je carbs wel goed in je rubbers, wil ook wel eens gebeuren!!!
 
Laatst bewerkt:
Die heeft pas eind september tijd. _O-

Mooi dan kan je in de winter lekker rijden :+
Ik weet wel iemand die de cbx expert in NL is,alleen weet ik z,n adres niet,en wat hij tegenwoordig doet,dat is Ruud de Groot.
Ook Jan Smit zal er het nodige verstand van hebben.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dan kan je in de winter lekker rijden :+
Ik weet wel iemand die de cbx expert in NL is,alleen weet ik z,n adres niet,en wat hij tegenwoordig doet,dat is Ruud de Groot.
Ook Jan Smit zal er het nodige verstand van hebben.

ik zou ook jan smit nemen, sterker nog die heeft een testbank en de mijne gaat er strax ook op!!!

:Y
 
Zojuist mijn crossertje opgehaald.
Openluchtfilter en dynakitje laten monteren + loepzuiver laten afstellen.
Heeft nu 110pk op het achterwiel.
Trek het ding in zijn 4de versnelling nog op het achterwiel. })

Bij de zelfde vent laten doen die de CBX carbs heeft afgesteld.
Hij vertelde dat het hem niet lekker zat dat de CBX met zo weinig vermogen is vertrokken uit zijn shop.

Mag hem over een week of drie weer terug brengen en dan gaat hij er voor zorgen dat de CBX gaat lopen zoals het moet.

En ik hoef alleen de onderdelen te betalen. *O*
 
Laatst bewerkt:
Je heb in ieder geval 1 motor met meer dan 100pk *O* ,hopelijk komt het nu met de CBX ook goed. :)
 
kijk, strax komt alles op zn 6 pootjes terecht!!!


:Y

full
 
Zojuist antwoord gekregen van Jan Smit's powerparts gekregen.

voor een (voor mij) acceptabel bedrag kan ik de originele bobines vervangen door mini bobines van Dyna.

miniaturecoils.jpg


Ik denk dat ik de originele bobines, bougie kabels en kappen ga vervangen voor bovenstaande.
Dan weet ik meteen zeker dat het probleem niet aan de bobines kan liggen.

Als Jan Smit deze aanbiedt voor mijn CBX kan ik er wel van uitgaan dat het zonder problemen vervangen kan worden?

Ik zal dan wel een oplossing moeten verzinnen voor de ophanging omdat ze kleiner zijn dan de originelen maar dat zal niet zo moeilijk zijn denk ik.
 
Waarom wacht je niet gewoon af totdat de CBX bij de dynoboer geweest is, dingen vervangen
die misschien niet nodig zijn is geld weggooien.
 
Waarom wacht je niet gewoon af totdat de CBX bij de dynoboer geweest is, dingen vervangen
die misschien niet nodig zijn is geld weggooien.

Naja, ik vind deze er wel pimp uitzien. Maar dan moet je ze ook ergens monteren waar je ze kan zien. :+
 
Waarom wacht je niet gewoon af totdat de CBX bij de dynoboer geweest is, dingen vervangen
die misschien niet nodig zijn is geld weggooien.

Preventief vervangen is nooit weggegooid geld. :)

Als ik de diverse CBX fora na lees dan geven die originele bobines wel vaker problemen.
Diegene die er nu opzitten zien eruit als de originele van 33 jaar oud.

Zal ze op het stuur monteren voor de bling factor. :+
 
Eindelijk lekker weer.

Vandaag alle bougiekappen eraf gehaald en ieder apart in een oude fietsband gelegd.
Alle bougies eruit. Met deze bougies ongeveer 500km gereden en ze zien er allemaal hetzelfde uit.

Vervolgens 3 compressie testen gedaan met droge cilinders en vervolgens 3 compressietesten gedaan met 1 theelepel olie in de cilinders.

Hierbij de gemiddelde waarden van de testen droog:

Cilinder 1 : 65psi
Cilinder 2 : 93psi
Cilinder 3 : 120,5psi
Cilinder 4 : 84psi
Cilinder 5 : 21psi
Cilinder 6 : 22psi


Hierbij de gemiddelde waarden van de testen met olie:

Cilinder 1 : 58,5psi
Cilinder 2 : 118,5psi
Cilinder 3 : 130psi
Cilinder 4 : 91,5psi
Cilinder 5 : 19,5psi
Cilinder 6 : 20,5psi

Als standard 171psi (+/-14psi) moet zijn dan heb ik of een hele slechte compressietester of toch een hele zieke motor. :/


Gebruikte compressiemeter: Rothewald® 3-in-1 compressietester van motozoom

P.s. Compressie is gemeten met koude motor omdat je met warme motor je niet bij de bougies kan komen zonder derde graads brandwonden op te lopen.



Edit:

Testen met koude motor gedaan en zonder het gas open te draaien.
Moet eerst weer accu opladen en dan zal ik de test herhalen met gas open gedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Buiten dat je atijd met volgas moet testen,is het vreemd dat je met olie in de cilinders
een waarde krijgt die lager is dan zonder olie,eigenlijk kan dat niet.
maar die waardes van 1 ,5,6, zijn wel extreem laag,21 psi is 1,4 bar dat is veeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig ,daarop loopt een motor amper ,dus vraag ik mij af of de meting wel goed gedaan is ,zo ja dan heb je een groot probleem,de motor hoort zo,n 11,7bar
te hebben,dat is wel een erg groot verschil.
Je kan beter een lektest laten uitvoeren,dan weet je tenminste zeker wat er loos is.
Overigens moet de motor redelijk snel ronddraaien om een goede test te kunnen doen,
als ik je verhaal lees dat je de accu moet opladen dan denk ik dat de motor te langzaam
heeft rondgedraaid.
 
Laatst bewerkt:
De accu is nieuw.
Tijdens het testen heb ik de startmotor flink laten draaien.
Alles bij elkaar misschien 5 - 10 minuten laten draaien dus niet zo gek dat accu leeg is.

Is het de bedoeling dat je benzinetank laat zitten tijden de compressie test?
 
Als je er goed bij kan dan kan de tank blijven zitten,zet wel de kraan dicht.
Als de compressie niet flink omhoog gaat als je olie in de cilinders heb gedaan,
dan zal het probleem waarschijnlijk aan de kleppen liggen,kleppen die geen klepspeling hebben,of erg veel koolaanslag op de zitting of gedeeltelijk verbrande kleppen.
In het eerste geval is het een kwestie van stellen,voor het 2e geval zou je eerst een reiniger kunnen proberen,Forte bv,in het laatste geval zal de kop er af moeten,en dan is het
de vraag wat je nog meer tegen gaat komen,meestal loopt zoiets uit op een complete
revisie,en dat is mega duur voor een CBX.
Ik weet niet wat de km stand is van je motor,maar ik heb ooit een lange duur test gelezen
van een Duits blad,die hadden het blok bij 25000 km uit elkaar getrokken en er was
veel wat al buiten de fabrieks slijtage grens zat,die eerste blokken waren niet zo best
blijkbaar,later een 50000km test gelezen van de Pro-link en bij dat blok zat het meeste
nog binnen de fabrieks waarde ,die blokken zijn blijkbaar een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
Nu met hete motor en gas vol open.

Cilinder 1 : 166,5psi / 11,45 bar
Cilinder 2 : 139,5psi / 9,6 bar
Cilinder 3 : 169,5psi / 11,65 bar
Cilinder 4 : 160,5psi / 11,05 bar
Cilinder 5 : 167,5psi / 11,5 bar
Cilinder 6 : 168,5psi / 11,6 bar

Volgens WPH zijn ideale waarden 171psi (+/-14psi) of 12 bar (+/- 1 bar)

Bovenstaande gegevens zijn na 3 maal meten en cilinder 2 is zelfs 5 keer gemeten.


Motor heeft bijna 80.000km op de teller staan. (en ik ben de derde eigenaar)


Edit:

Meting van cilinder 2 met klein beetje olie in de cilinder:

151,5 psi / 10,4 bar
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn wel nette waardes ,alleen cilinder 2 is wat minder,maar niet echt zo schokkend
dat het de reden zou zijn van zo,n 30pk minder,het zal dus wel niet aan het blok liggen.
 
Laatst bewerkt:
Dus probleem moet liggen bij ontsteking of bij de carburateurs?

Die knakker had geen a/f meting gedaan bij laatste run.
Weet ook niet of a/f meting zin heeft als je maar één uitlaat meet?

Maar ik mag de motor sowieso terugbrengen en dan zal ik vragen voor nieuwe run met a/f meting per uitlaat/cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Dus probleem moet liggen bij ontsteking of bij de carburateurs?
Ik denk dat je het beste weer naar die dyno knakker kan gaan en eens kijken wat de
AF( benzine/lucht) verhouding is,dan moet te zien zijn of de ontsteking slecht is of de carbs niet goed staan afgesteld.
 
Laatst bewerkt:
Die knakker had geen a/f meting gedaan bij laatste run.
Weet ook niet of a/f meting zin heeft als je maar één uitlaat meet?

Maar ik mag de motor sowieso terugbrengen en dan zal ik vragen voor nieuwe run met a/f meting per uitlaat/cilinder.
 
Die knakker had geen a/f meting gedaan bij laatste run.
Weet ook niet of a/f meting zin heeft als je maar één uitlaat meet?

Maar ik mag de motor sowieso terugbrengen en dan zal ik vragen voor nieuwe run met a/f meting per uitlaat/cilinder.

Ja en gelijk een HC en Co meting laten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan