Yamaha XV Virago Topic

Een XV Virago...

  • ..is on-ooglijk, laag, maar rijd erg lekker

    Stemmen: 8 6,5%
  • ...is onverwoestbaar

    Stemmen: 12 9,7%
  • ... is geen echte HD

    Stemmen: 9 7,3%
  • ...rijdt gewoon relaxed

    Stemmen: 24 19,4%
  • ...is de perfecte basis voor custom-bouwers

    Stemmen: 7 5,6%
  • ...is één van de vele leuke fietsen

    Stemmen: 60 48,4%
  • ...is een verslaving...

    Stemmen: 4 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    124
Status
Niet open voor verdere reacties.
OK. Bedankt. Dus net zo slecht/goed. Ga dan maar voor de pegels en dus voor een xv1000. Maar eerst mn xv920 netjes afwerken.
 
Da zuigt....die backup dan.
Naja:

In herhaling:
Ineens na een tijdje stilgestaan te hebben kan ik geen gas meer geven met de XV.
De gashandel en gaskabel zijn wel gangbaar. Starten (met choke) gaat wel.
Wat zou er bij de XV vast kunnen zitten (zie onder) als 't (gas)heveltje niet meer meer kan bewegen ?

(Afbeelding)

Als jij de gas kabels normaal kan bewegen, is er toch iets met het carb. mechanisme aan de hand. Je kan nog proberen of jij met de hand beweging in het halve wieltje kan krijgen, daar waar de kabels op bevestigd zijn. Eerst wel de kabels los maken. Geen beweging, dan ben ik bang dat jij de carb. eraf moet halen, om de binnenkant te gaan bekijken. Kan ook ergens iets aan het veermechanisme aan de buitenkant zitten. Hoe dan ook, carb. zal jij moeten verwijderen, om het probleem op te sporen. Ik denk zelf, dat er iets met de gasnaald aan de hand is of met een van de "koperen" kleppen in het huis.
SUC6 :)
 
full


Mijn zwarte XV750SE uit 1981

Ik heb hem pas gekocht en hij is in de orginele perfecte staat.

Ik vind het een zeer fijne motor :]

Het blok wil ik nog voor eeen deel verchromen (wie weet goed adres).

Hij start goed maar ratelt soms.

53000 Km heeft hij gelopen.


Groetjes

Fred
 
Laatst bewerkt:
Had wat te melden maar krijg steeds zo'n dejavu gevoel. Al 2 keer. Heb gevraagd wat het verschil was tussen een xv1000 en een xv1100. Antwoord was onder andere dat de startmotor van de xv1000 nog net zo beroerd was als van de xv920. De xv1100 startmotor zou beter zijn. Is dit echt zo. Heb wel eens gehoord dat de startmotorperikelen nog steeds aanwezig waren ook bij de xv1100. Verder zou er bij de xv1000 een benzinepomp op zitten en bij de xv1100 niet. Hebb ik dit een beetje goed onthouden of zit ik nu onzin uit te kramen.

Ik meen dat ik een tijdje terug iets las op de site van viragoman dat er weldegelijk verschil zit in de startmotoren. Ik meen me te herinneren dat het XV- startmotor-euvel hoofdzakelijk voorkomt bij Virago's VOOR ik dacht 1986.
Helaas is de site van viragoman niet meer beschikbaar en hij heeft aangegeven dat ie geen kopie van de site heeft. Als ik dergelijke info nog tegenkom laat
ik het desgewenst even weten...

Als jij de gas kabels normaal kan bewegen, is er toch iets met het carb. mechanisme aan de hand. Je kan nog proberen of jij met de hand beweging in het halve wieltje kan krijgen, daar waar de kabels op bevestigd zijn. Eerst wel de kabels los maken. Geen beweging, dan ben ik bang dat jij de carb. eraf moet halen, om de binnenkant te gaan bekijken. Kan ook ergens iets aan het veermechanisme aan de buitenkant zitten. Hoe dan ook, carb. zal jij moeten verwijderen, om het probleem op te sporen. Ik denk zelf, dat er iets met de gasnaald aan de hand is of met een van de "koperen" kleppen in het huis.
SUC6 :)
Halve wieltje ? Niet gezien op mijn XV1000 Virago...
GaskabelS ? Heb er maar eentje...

De gaskabel ligt eraf en is gangbaar, de gashevel niet.
Had al eerder van Wiet en TheaterBeest wat adviezen gehad.
Helaas zijn de adviezen van Beest verloren gegaan de een crash van de database van dit forum.
Ik heb met mijn onervaren kijk op dingen nogal wat vragen omtrent mogelijke oorzaken. Vandaar het plaatje erbij.
Wiet dacht het nr 37 was van mijn plaatje hierboven (een busje wat versleten is tussen de bevestigin van de 2 carbs).
Beest vermoedde iets met de gashevel zelf meen ik me te herinneren... :?
Jij denkt aan een gasklep of naald...

Ik vraag me af hoe dat kan dat ik em rijdend weg zet en vervolgens als ik enkele weken later de XV weer wil uitlaten dat ineens/zomaar de carbs-mechaniek blokkeert...

Ik vrees dat ik er niet onderuit kom de carbs eraf te halen, maar daar ben ik wat huiverig voor, temeer het handboek aanraadt niet zelf de carbs van elkaar te halen en en weer aan elkaar te zetten omdat dat erg precies komt en overgelaten moet worden aan een vakman.
Heb ergens op internet een procedure gevonden die beschrijft hoe je de carbs van een XV750 moet verwijderen en vraag me af of dezelfde werkwijze op mijn fiets van toepassing is.

Even wachten maar tot het beter weer is,mijn schuurtje is erg klein en het weer laat het niet echt toe het buiten te doen...
(Afbeelding)
Mijn zwarte XV750SE uit 1981
Ik heb hem pas gekocht en hij is in de orginele perfecte staat.
Ik vind het een zeer fijne motor :]
Het blok wil ik nog voor eeen deel verchromen (wie weet goed adres).
Hij start goed maar ratelt soms.
53000 Km heeft hij gelopen.
Groetjes
Fred
Die ziet er wel heel netjes uit voor een fiets van die leeftijd...
Alsik de mijne een beetje heb lopen hoop ik het bladderende chroom op het blok (en andere delen) op een of andere manier weg te krijgen en dan kijk ik wel of er niet een aluminium/zink/zilver achtige subsantie is waarmee ik de boel weer een beetje kan opleuken...
 
Laatst bewerkt:
Halve wieltje ? Niet gezien op mijn XV1000 Virago...
GaskabelS ? Heb er maar eentje...
OK Sorry ben even van de mijne uitgegaan, is een XV 1100, waar ik pas de carb van heb afgehaald! Maar mijn verhaal blijft hetzelfde. Kabel los halen en proberen of jij er met de hand beweging in krijgt in het gas mechanisme.

De gaskabel ligt eraf en is gangbaar, de gashevel niet.
Had al eerder van Wiet en TheaterBeest wat adviezen gehad.
Helaas zijn de adviezen van Beest verloren gegaan de een crash van de database van dit forum.
Ik heb met mijn onervaren kijk op dingen nogal wat vragen omtrent mogelijke oorzaken. Vandaar het plaatje erbij.
Wiet dacht het nr 37 was van mijn plaatje hierboven (een busje wat versleten is tussen de bevestigin van de 2 carbs).
Beest vermoedde iets met de gashevel zelf meen ik me te herinneren... :?
Jij denkt aan een gasklep of naald...

[/quote]
Hier blijft het antwoord op, dat jij eerst de carb eraf moet halen om er achter te komen.

Ik vraag me af hoe dat kan dat ik em rijdend weg zet en vervolgens als ik enkele weken later de XV weer wil uitlaten dat ineens/zomaar de carbs-mechaniek blokkeert...

[/quote]
Ook hier blijft het antwoord op, dat jij eerst de carb eraf moet halen om er achter te komen.


Ik vrees dat ik er niet onderuit kom de carbs eraf te halen, maar daar ben ik wat huiverig voor, temeer het handboek aanraadt niet zelf de carbs van elkaar te halen en en weer aan elkaar te zetten omdat dat erg precies komt en overgelaten moet worden aan een vakman.
Heb ergens op internet een procedure gevonden die beschrijft hoe je de carbs van een XV750 moet verwijderen en vraag me af of dezelfde werkwijze op mijn fiets van toepassing is.

[/quote]
Gewoon eraf halen en van de stelschroeven afblijven. Eerst de buitenkant op eventuele schade / vuil bekijken en goed schoonmaken.
Dan even door de Carb. heen kijken of er visuele schade aan een van beiden te zien is.
Indien het probleem nog niet is opgelost, dan het diafragmahuis los maken en kijken of alles naar behoren zit, volgens het boekje. Let wel eerst de ene uit elkaar en weer in elkaar zetten en dan de ander. En goed opletten of alles aanwezig is!! Hier zit de gasnaald.

Nou SUC6 en troost het mooie weer komt eraan :)
 
(Afbeelding)

Mijn zwarte XV750SE uit 1981

Ik heb hem pas gekocht en hij is in de orginele perfecte staat.

Ik vind het een zeer fijne motor :]

Het blok wil ik nog voor eeen deel verchromen (wie weet goed adres).

Hij start goed maar ratelt soms.

53000 Km heeft hij gelopen.


Groetjes

Fred
Ziet er nog netjes uit en zeer weinig gereden.
Ik heb precies dezelfde gehad en ook jaren lang plezier van gehad. De mensen aan wie ik verkocht had, hebben er ook nog jaren op :] Het ratelen is het bekende startmotor euvel / verhaal van de oude Virago's Ik dacht voor 1988 allemaal. Hoort erbij en zolang die aanslaat, niks aan het handje. Anders een keer naar de motorsloop.
Veel rijplezier toegewenst.
 
@ Fireblade:

Mooie fiets :Y
Het ratelen is idd een virago kwaaltje wat met een ring is optelossen (heb ik ook gedaan) en mij lijkt het toch het verstandigste deze erin te (laten) zetten, om erger te voorkomen. Dit wordt veroorzaakt door tandwielen die niet goed in elkaar grijpen.

btw: maak niet voor elk ding een nieuw topic aan, maar plaats alles maar gewoon hier, dat houd het een beetje overzichtelijk ;)

@ Gman:

De carburateurs vormen één blok die je er als geheel eruit kan halen, zo heb je iig beter zicht op wat er intern gebeurd, bijvoorbeeld met de vlinderkleppen, zeg maar een kijk operatie, je kan zo ook alle asjes enzo beter smeren.
Als je niet aan de middelste stelschroef zit kan er weinig mis gaan

@ frederiko & Gman

Dezelfde avatar? :? ;)
 
Laatst bewerkt:
@ Gman:

De carburateurs vormen één blok die je er als geheel eruit kan halen, zo heb je iig beter zicht op wat er intern gebeurd, bijvoorbeeld met de vlinderkleppen, zeg maar een kijk operatie, je kan zo ook alle asjes enzo beter smeren.
Als je niet aan de middelste stelschroef zit kan er weinig mis gaan
Je bedoelt die schroef voor het synchen ? Moet ook nog eens denk ik...
Je weet nog wel met dat ploffen en inhouden :?
Kan ik daar meteen ook naar zoeken (?) zoja waar moet ik op letten?
Hopenlijk kom ik er binnenkort een keer aan toe... :X

@ frederiko & Gman
Dezelfde avatar? :? ;)
Ja was me ook al opgevallen :]
Zoek de verschillen:
Frederiko:
full
Gman:
full
 
@ Fireblade:



De carburateurs vormen één blok die je er als geheel eruit kan halen, zo heb je iig beter zicht op wat er intern gebeurd, bijvoorbeeld met de vlinderkleppen, zeg maar een kijk operatie, je kan zo ook alle asjes enzo beter smeren.
Als je niet aan de middelste stelschroef zit kan er weinig mis gaan
Mooi verwoord beest, ik kon niet achter de naam van die kleppen komen! Maar inderderdaad zijn net de vleugels van een vlinder. :)
 
ARGH ! is het eindelijk mooi weer gaat m'n motor lastig doen...
gas geven is geen probleem, maar hij loopt niet meer terrug althans niet helemaal, dus als ik bij het stoplicht sta blijft ie toeren maken of erger nog hij loopt op terwijl ik het gas dicht heb...carb. ? valse lucht ? heeft iemand een idee wat dit kan zijn of misschien zelfs een oplossing ?!
 
Mijn motor virago XV1100 heeft de neiging, wanneer hij op bedrijfstemperatuur is om af te slaan. Ook blijft hij wanneer hij warm is een poosje rondom de tweeduizend toeren hangen. Hetzelfde probleem eigenlijk als REMB. Wanneer ik met de stelschroef de toeren laat zakken slaat hij weer af. Verder ploft hij ook in de carb. lijkt wel. Is nie goed. Inmiddels carb. schoon gemaakt. Kwaal is nu alleen maar erger geworden. De inlaatrubbers zagen er aan de buitenkant wel poreus uit, maar aan de binnenkant kon ik niks constateren. Ik heb ze er maar weer opgezet. Kleppen heb ik ook afgesteld. En wel op inlaat 0.10 en uitlaat 0.15. Raad is welkom.
 
Mijn motor virago XV1100 heeft de neiging, wanneer hij op bedrijfstemperatuur is om af te slaan. Ook blijft hij wanneer hij warm is een poosje rondom de tweeduizend toeren hangen. Hetzelfde probleem eigenlijk als REMB. Wanneer ik met de stelschroef de toeren laat zakken slaat hij weer af. Verder ploft hij ook in de carb. lijkt wel. Is nie goed. Inmiddels carb. schoon gemaakt. Kwaal is nu alleen maar erger geworden. De inlaatrubbers zagen er aan de buitenkant wel poreus uit, maar aan de binnenkant kon ik niks constateren. Ik heb ze er maar weer opgezet. Kleppen heb ik ook afgesteld. En wel op inlaat 0.10 en uitlaat 0.15. Raad is welkom.
Verder afstellen!, ik vind het echt jammer dat ik nog geen tijd heb gevonden om je te helpen, ik sta aan de voor avond van een van de drukste weken van het theater, maar na komende week heb ik alle tijd, en dan duik ik weer helemaal in de virago techniek.
Ik begrijp dat je natuurlijk weer wilt rijden, maar ik hoop dat je nog even geduld hebt

Gr. TB
 
Verder afstellen!, ik vind het echt jammer dat ik nog geen tijd heb gevonden om je te helpen, ik sta aan de voor avond van een van de drukste weken van het theater, maar na komende week heb ik alle tijd, en dan duik ik weer helemaal in de virago techniek.
Ik begrijp dat je natuurlijk weer wilt rijden, maar ik hoop dat je nog even geduld hebt

Gr. TB
Begrijp ik. :) Zo gauw jij ruimte hebt, laat het mij maar weten.
 
Een kennis van mij heeft zijn oog laten vallen op een Virago 535 uit '88. Aangezien het z'n eerste motor is, heeft 'ie mij gevraagd om mee te gaan met proefrijden, omdat ik wat meer ervaring heb met verschillende motoren en misschien iets meer voel of hoor als de motor niet goed zou zijn. Nu weet ik dat bij de oude XV 750 en 920 series de startmotor snel problemen geeft (heb zelf een XV750 uit '84 gehad). Maar heeft de 535 hetzelfde probleem? Of zijn er nog andere specifieke dingen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

[me]HertogJan heeft zin om weer eens op een chopper te stappen :] [/me]
 
Een kennis van mij heeft zijn oog laten vallen op een Virago 535 uit '88. Aangezien het z'n eerste motor is, heeft 'ie mij gevraagd om mee te gaan met proefrijden, omdat ik wat meer ervaring heb met verschillende motoren en misschien iets meer voel of hoor als de motor niet goed zou zijn. Nu weet ik dat bij de oude XV 750 en 920 series de startmotor snel problemen geeft (heb zelf een XV750 uit '84 gehad). Maar heeft de 535 hetzelfde probleem? Of zijn er nog andere specifieke dingen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

[me]HertogJan heeft zin om weer eens op een chopper te stappen :] [/me]
Paar keer starten en jij weet het ;)
Algemene staat van onderhoud / conditie controleren:
Remblokken, remleidingen, remolie kleur. Achterrem. Luisteren hoe die loopt, kleppen, staat van de rubbers o.a. inlaatrubbers, kleur motorolie, wie heeft het onderhoud gedaan en wanneer en wat is er aan gedaan. Hoe oud is de accu. Is de dynamo nog heel, dus laad hij voldoende op. Conditie banden. Kortom er valt genoeg te controleren bij een motor uit 88 :+
 
hey hier mijn viragootje

van 1987
rijd nog prima

wil hem wel verkopen
wil wat sportievers

dus... mochten jullie iemand weten...

mail me

grtz. susanne
(Afbeelding)


Hij is nog steeds te koop
bouwjaar 1987(import uit USA Ned.kenteken 1992)
miles: 26460
vorig jaar nwe accu, nwe voorband, balhoofdlagers vervangen en grote serv.beurt gehad

vraagprijs nu rond de 1100 euros(maar blijft vraagprijs , dus onderhandelen is mogelijk)

misschien leuk als verbouwobjektje(zijn jullie erg goed in)

full


rijdt het gehele jaar door, dus ook in de winter
en motor staat altijd binnen

en heel belangrijk..... hij heeft een MF stickert :9

grtz. susanne :W
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal. Ik ben sinds vandaag aangemeld omdat ik een virago 1000 van '82 heb aangeschaft en er wat mee wil gaan doen.Nu ben ik erg 'gecharmeerd' van de projecten die Peter S. en xv-shopper hebben gedaan en wilde weten(aan ieder natuurlijk)wat ik moet doen om met een voorvork een 'zweedse chopper look' te krijgen. Ben op een amerikaanse site geweest maar die doen alleen in complete sets.Wie weet wat en deeld het?
groeten C. 8-)
 
Sorry Hellbike....

Weet wel dat er voorvorkverlengers te koop zijn. Maar daar wordt het geen Zweed mee...
 
Sorry Hellbike....

Weet wel dat er voorvorkverlengers te koop zijn. Maar daar wordt het geen Zweed mee...
:^
soms duurt het ff voor iemand reageert (mooi weer /drukte)

Een virago ombouwen tot zweed, komt wel iets meer bij kijken als een langere voorvork, zoals balhoofd hoek, hoelang moet de vork worden, hoever kantelt daardoor je blok achterover, blijven je carb's wel recht? enz.

Ik zelf ben bezig een XV700 om tebouwen, en heb besloten om pas in een later stadium te kijken hoe lang de voorpoten moeten worden zodat het geheel er nog leuk blijft uit zien.
 
TNX voor jullie reply.Wil even zeggen dat het geen zweed moet worden(dat gebruikte ik als voorbeeld).Zou alleen de voorvork wat willen verlengen en schuiner willen zetten maar zo dat de motor in dezelfde 'stand' blijft.Dacht zelf dat 14gr meer dan genoeg is.Maar dan de lengte uitrekenen en waar zoek ik zoiets natuuurlijk.En tot slot een vraagje wat is precies 'overstock'?
groeten C. Ps lekker weer gaat voor alles dat weet ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan