Voorvork keerring vervangen

Johnv

MF veteraan
3 jun 2001
4.412
1
Leerdam
Zorg eerst voor een goede ondersteuning van de motor, zodat het voorwiel vrij komt.



full
 
Laatst bewerkt:
Mooie, verhelderende plaatjes voor vervangen van voorvorkkeerringen!
Mijn fiets moet ook nodig nieuwe keerringen hebben, de vering is beroerd en de remmerij voor is erg matig vanwege enige olielekkage op de remschijf :X
Heb de keerringen al in huis, ben nog moed en tijd aan het verzamelen, maandag 2e paasdag staat in de planning. Nu heb ik 2 vragen voordat ik ermee beging:

- Heb ik speciaal gereedschap nodig? Het betreft een Suuz VX800 en volgens het WPHB ( http://www.vx800.net/man_eng/index.html ) heb ik een speciaal, lang stuk gereedschap nodig ( http://www.vx800.net/man_eng/08_Chassis.pdf ). Welk stuk gereedschap is dit en wat doet het? Kan het zonder of is dit te improviseren? Het is iig niet een duidelijke foto (blz. 12)

- De vering is erg slap, ook met de keerringen in goede staat is de demping te zacht. Een dikkere olie schijnt te helpen, ideaal is het vervangen van de veren. Mijn budget is na de aanschaf van deze fiets erg beperkt waardoor ik de ingreep het liefst wil beperken tot keerringen en olie. Is het zo dat de veren verrot gaan met te weinig olie in de poten? Doordat de vork constant verder ingeveerd is hebben de veren meer te leiden. Is dit merkbaar?
 
Heb vandaag mijn keerringen vervangen van mijn VF750F.
PFFFFFF..... wat een klus was dat, maar zeker te doen en het resultaat is zeer duidelijk merkbaar tijdens het rijden. *D

To Wicos:
Het speciaal gereedschap wat jij bedoelt is om je oliekeerringen terug te duwen.
Je kan het zonder dit speciaal gereedschap doen al vergt dit enige imrovisatie en kan het aardig wat kopzorgen opleveren (Ik kan het weten, heb er vandaag ongeveer een uur over gedaan om 1 keerring op zijn plaats te krijgen).
Mijn oplossing was om de oude keerring te pakken en daar de buitenste laag of te snijden met een scherp mesje zodat je het staal ziet (dit zodat je deze keering er ook weer uit krijgt).
Deze keering plaats je op de nieuwe keerring en zo kan je door op de oude keerring te tikken met een stukje buis/schroevendraaier o.i.d. de nieuwe keering op zijn plaats krijgen. (het is wat klooien maar het gaat)

Succes!!!!!

P.S. als je dinsdag weer op de motor weg moet zou ik maandag vroeg beginnen, ben vandaag om 12 uur s'middags begonnen en was om 23:00 klaar :Z
 
ik heb een lekkende voorvork. Nu heb ik de poot al grotendeels uit elkaar gehaald maar het lukt me niet de binnenpoot uit de buitenpoot te krijgen.

Ik heb de borgring bovenop de keerring verwijdert en ook het binnenwerk is er al uit. Blijft alleen de binnen en buitenpoot over met de oude lekkende keering. (lijkt me, ik zie niets meer dat het zaakje nog bij elkaar houdt)

Ik heb de poot al verwarmd en als een bezetene aan die poot zitten trekken maar eruit wil ie niet.

Zie ik iets over het hoofd? of is het toch een kwestie van brute kracht?
zijn er nog trucjes?

Dit is een plaatje van een gpz vork die als 2 druppels op de mijne lijkt

Bijlage: gpz vork.JPG
 
ik heb een lekkende voorvork. Nu heb ik de poot al grotendeels uit elkaar gehaald maar het lukt me niet de binnenpoot uit de buitenpoot te krijgen.

Ik heb de borgring bovenop de keerring verwijdert en ook het binnenwerk is er al uit. Blijft alleen de binnen en buitenpoot over met de oude lekkende keering. (lijkt me, ik zie niets meer dat het zaakje nog bij elkaar houdt)

Ik heb de poot al verwarmd en als een bezetene aan die poot zitten trekken maar eruit wil ie niet.

Zie ik iets over het hoofd? of is het toch een kwestie van brute kracht?
zijn er nog trucjes?

Dit is een plaatje van een gpz vork die als 2 druppels op de mijne lijkt

Heb je de bout die van onder de poot in geschroeft zit al verwijderd? Deze houdt binnen- en buitenpoot bij elkaar & staat in lijn met de binnenpoot
 
ja die heb ik verwijderd. daar heb je een speciaal gereedschap voor nodig (soort lange imbus) maar ik heb dat met een draadeind en een op maat geslepen bout gedaan die ik tegen een andere bout in had gedraaid. aan de bovenkant ook 2 bouten tegen mekaar in gedraaid zodat er een sleutel op paste maar dat was niet eens nodig. hij ging zo los. kwam het binnenwerk eruit. rammelt nu ook nog een busje onderin de buitenpoot.
 
Heb vandaag de keerringen van m'n oude wp vork (1989) vervangen, en het uit elkaar halen gaat iets anders dan zoals omschreven.
Bij mijn vork moet je eerst via de bovenkant een plastic borgbusgeval verwijderen, daarna kan je de poten zoals door JohnV omschreven uit elkaar trekken, het onderste geleidebusgeval blijft dan zitten.
 
goeden dag ik hebbe een vraagje..
ben mijn voor vork poten aan het reviseren (honda cb 750 seven fifty)
en ik krijg een aftab bout los deze moet ik dus effe uit boren en vervangen voor een nieuwe. maar nu komt mijn grootste vraag hoeveel cc/cl gaat er per poot in want ik kan er nergens iets over terug vinden..

mvg petertje20
 
Johnv bedankt. :}
Na je topic gelezen te hebben en met het juiste WPH zelf aan de slag gegaan. En: Geen betere manier om mijn "sleutelvrees" te overwinnen!
Het is gelukt, de nieuwe keerringen en olie zit erin. Geen ringetje of schroefje overgehouden en geen olielekkage meer. Veert ook gelijk weer een stuk beter.
Gelijk de voorremmen ook gereviseerd met met een andere How-to. Ging ook goed.

Geweldig, ik kijk uit naar de volgende klus. Zal wel de achterrem reviseren worden.
 
Pff, ik merkte vandaag dat mijn Bandit 400 aan een poot ook lekt, en ik vind persoonlijk dat het nog redelijk wat ook is. Nochtans is me dit totaal niet opgevallen toen ik hem kocht en de eerst paar weken dat hij hier stond.
Kan dit zo plots gebeuren? En hoeveel kost zo'n keerringen setje ongeveer (ik veronderstel dat het aangeraden is om beide poten tegelijk te doen)? :(
 
Even Oma wegjagen :+
Nu ben ik er eindelijk mee bezig, maar ik krijg die doppen helemaal vanboven bijna niet los, is dit normaal dat die zo hard vastzitten?

Edit: Verdomme, die aan m'n kroonplaten zijn al even erg B|
 
Laatst bewerkt:
Even Oma wegjagen :+
Nu ben ik er eindelijk mee bezig, maar ik krijg die doppen helemaal vanboven bijna niet los, is dit normaal dat die zo hard vastzitten?

Edit: Verdomme, die aan m'n kroonplaten zijn al even erg B|
Je moet wel eerst de bouten van de bovenste kroonplaat losdraaien voordat je de doppen van je vork gaat draaien... Als je dat niet doet mol je de boel...
 
Ok alles is los nu, behalve die bouten onderaan in m'n poot kreeg ik echt niet los. Morgen eens tot bij Suzuki ermee om hun 'special tool' van in het wphb te gebruiken om die bouten net eens los te krijgen.
M'n stofkappen waren trouwens ook al aangetast door roest, dus die moeten ook vervangen worden. (roest komt van de ring er net onder, wss ook reden waarom m'n keerring eraan is)
 
Tool om de keerring in de poot te slaan/persen: Stukje pvc buis van 20 cm.

Voor crossers die meestal een diameter hebben van 46 tot 48 mm gebruik ik een stukje 50 mm buis waar ik in de lengte 1/3 deel uit heb gezaagd. Zo krijg je hem om de vork en dankzij het materiaal beschadig je de keerring niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan