Zijn er nog meer SR500 rijders/sters?

19 feb 2004
222
2
Nijmegen
Hallo iedereen,

Inmiddels is mijn motoren verzameling flink uitgebreid, maar ik rij nog vaak rond op mijn eerste motor. Deze SR500 uit 1978 stampt nog steeds goed door. Ben er een keer zelfs mee naar Madrid gereden en het was zwaar in de regen en winter, maar ik zou het zo weer doen.

Ik kom deze mooie motoren echter nauwlijks tegen en zie bijna alleen maar XT500 eenpitters scheuren. Dus zijn er meer SR rijders op het Forum? Zo ja schrijf hier je verhalen

ps; ik ben er ooit eentje tegen gekomen op de weg, maar daar bleef het bij.....

:] 8-) :] 8-) :] 8-) :] 8-) :] 8-) :] 8-) :] 8-) :] 8-) :] 8-) :] 8-) :] 8-)
 
geen rijder (meer) maar wel 2 gehad, telt dat ook? Iedere weg, heb er enorm veel lol mee gehad, maar mijn vrienden moesten zonodig een snellere motor en had geen zin om als "oponthoudveroorzaker" telkens te moeten fungeren. Het is zekers en geweldig ding voor de b wegen, Werd destijds een tijdje achtervolgd door een duc 750 sport en hij moest eerlijk bekennen dat hij ook niet echt zo gek veel harder kon. Ik had hem opgeleukt met alu tank en zitje clip ons etc etc. Tip, vervang de olieleiding achter naar de kop door een dubbele rechtstreeks op de tuimelaars, scheelt een hoop zorgen. De uitlaattuimelaar is als laatste aan de beurt in het smeergebeuren en extra gevoelig voor slijtage, nah ja, als je om de 200 km kleppen stellen moet weet je iig waar het aan ligt...OF klepsteel schuin afgesleten, OF tuimelaar versleten OF nokkenas versleten....klinkt allemaal dramatisch maar valt best mee, tis gewoon het enigste zwakke punt aan de xt/sr. Ben momenteel bezig met cb 750 spul,maar denk nog vaak aan dr '(



(komt ook vast ooit wel eentje weer, heb ik mezelf nu net beloofd)
 
Ik heb er wel 1 gehad maar was niet zo goed in het aankicken 8-) Daarom heb ik nu wat fietsjes die er op lijken maar die ik wel makkelijker aangekickt krijg..evt met het knoppie }) .In elk geval vind ik het mooie verbouwfiets.Mzzls,Rob.
 
ik ben wel berijder van een sr, een '78er.
na een hele reeks vier cilinders vanaf 1976, ben ik nu de trotse eigenaar van deze sr :z ie foto
P.S. hij is niet echt org.
full

groet jol
 
Kijk dan......Dus toch.....
En ja tuurlijk twee gehad telt ook...En inderdaad zowel bij mijn SR en XT heb ik een olieleiding aangelegd rechtstreeks naar de kop. En dat aantrappen leer je wel, gewoon vaker doen.

Sterker nog; ik heb maar een keer echte pech gehad onderweg en dit was omdat de rubber ring het begaf van de nokkenaskettingspanner (wat een woord). Vervolgens brak ook de plastic huls omdat ik hem te hard aanspande en dit midden in Spanje, Verder nooit problemen, behalve af en toe een losgetrilde lamp ofzo en natuurlijk geen gevoel meer in je kont.

Lof aan deze geweldige eenpitters en een ieder die erop rijdt

:} :} :} :} :} :}
 
Je zou KEDO eens moeten googelen...dit is een duitse leverancier die van oorsprong allemaal leuk en lekker xt/sr spul levert. Nette prijzen en opsturen geen probleem. Zal wel www.kedo.de of zo zijn. Heb er veel gekocht en altijd goedgegaan ook met gewoon geld opsturen (heb geen creditcard). Verder ken ik in Zwolle motorgadgets, ook zo`n xt freak, vakmannetje maar niet echt van de goedkope, maar ja, wel waar voor je geld
 
jammer dat er niet meer mensen reageren, met zo'n mooie èèn cilinder.
het had zo leuk kunnen zijn.
jol
 
Hallo iedereen. Ik ben druk bezig om mijn SR500 op te knappen, maar ben niet zo goed in electra, en kom er zelfs met boek niet uit. Wie kan mij hiermee helpen.

Ik zoek eigenlijk iemand die voor mij een schema kan tekenen en dan alleen voor het rijgedeelte, dus niet de verlichting.

Dus van

- stator ((spoelen)
- regulator/gelijkrichter
- CDI-unit (electrische ontsteking
- contact
- accu
- Bobine

Hoe zitten al deze dingen met elkaar verbonden?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
 
Hallo iedereen. Ik ben druk bezig om mijn SR500 op te knappen, maar ben niet zo goed in electra, en kom er zelfs met boek niet uit. Wie kan mij hiermee helpen.

Ik zoek eigenlijk iemand die voor mij een schema kan tekenen en dan alleen voor het rijgedeelte, dus niet de verlichting.

Dus van

- stator ((spoelen)
- regulator/gelijkrichter
- CDI-unit (electrische ontsteking
- contact
- accu
- Bobine

Hoe zitten al deze dingen met elkaar verbonden?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen


Als je nou het schema/ de draadboom eens 10x vergroot met de kopieermachine en de lijntjes met kleurtjes overtrekt ? ;) dan is het allemaal heel simpel hoor !!! :Y :Y
 
Ik heb er niet zelf eentje, maar een maat van me wel. Ziet er geweldig uit, origineel. nog nooit aan gesleuteld of gepoetst. Gisterenavond nog 130 gereden op de snelweg, de uitlaat werd zo heet dattie gloeide. Gelukkig maar, want de achterlamp was kapot getrild... :+

full


Leuk machientje hoor...
Is al twee keer meegeweest op een tourtje naar de Ardennen. Het trilt als een één of andere vreselijke ziekte, maar hij blijft gaan!
 
Oe! En SR500 topic! *O* (Schop)

De mede SR-thumpers helemaal gemist, schandalig. Nou ja, ik heb ook een zwarte Yamaha SR500. Het is mijn eerste moto en bevalt prima. Wegens omstandigheden moest het blok uit elkaar. En deze kans heb ik maar meteen aangegrepen om het hele blok onder handen te nemen. Dus nu is de motor niet veel motor meer dan een hoop onderdelen. Maar ik hoop aankomende maand het blok weer in elkaar te hebben. (Gestraald en met roestvaststalen bouten erin. 8-) )

En wat is een topic zonder foto's. Deze zijn van toen ik 'm net had.

[FOTO]

Trouwens, voor technische vragen van de SR staat mijn mail in het profiel (mocht het ooit nodig zijn).

/Edit: Zoals beloofd de foto's toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens aan. Het topic gaat in een keer een beetje lopen. Momenteel ben ik mijn SR500 aan het revisere. Ik heb inmiddels alle lagers van het frame gehad en het blok ligt helemaal uit elkaar

Toen ik het ding ooit kocht had ik de hele tijd problemen met de ontsteking....Hij wou niet vervroegen, met dus kans op hitte problemen. Nou bleek na veel speurwerk dat de grondplaat van de spoelen 1/3 deel verdraait zat. Welke idioot heeft dat ooit voor elkaar gekregen?

Nu staat alles weer goed en heb ik alles doorgemeten, maar nog steeds vervroegt de motor niet goed. Ik kan alleen nog maar verzinnen dat dit te maken heeft met de CDI-unit. Of weet iemand iets anders wat ik over het hoofd zie? :W
 
Vergis je niet met de ontsteking! Die fout heb ik bijna ook gemaakt. Er zijn namelijk drie verschillende ontstekingen gemaakt. De mijne staat hier afgebeeld:

Yamaha SR500 1983 met Gietwielen (Duitse import)

full
 
Laatst bewerkt:
De ontsteking zoals deze in het werkplaatshandboek staat is hieronder afgebeeld. Dus deze is 120 graden verdraaid. En toch werkt deze goed. Het is wel op te merken dat de verschillende grondplaten horen bij een bijpassend vliegwiel en dus niet uitwisselbaar!
full

(Yamaha SR500 F 1979)

Het kan dus best kloppen dat deze op een andere plek zit dan op de tekening. Niets bijzonders dus.

Als de ontsteking niet vervroegd vermoed ik dat de CDI unit er geweest is. Het is wel handig om de stand van de ontstekingsspoel te controleren deze kan er iets mee te maken hebben. Als deze goed staat kan het haast niet anders dat de CDI-unit gewoonweg kapot is. :N
 
Laatst bewerkt:
Een sr500... nog net wel.... een 2j4 uit 1978....

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/338448/e91bcdc538a170bcd5c5122d626f7964 (IMAG0232.JPG)​
 
Joho, hartstikke bedankt voor de info over de soelen en stator, etc. Nou zat bij mij de grondplaat wel goed, maar de hoofdspoelen zaten dus 1/3 verdraaid. Voor degene die dit voor elkaar heeft gekregen, moet het een hele kunst zijn geweest mbt de bedrading.

Goed dan, dit is opgelost, en ik denk dus inderdaad aan de CDI unit. Hoe kan ik eigenlijk mijn vervroegingsspoel checken? Die kan toch maar op een manier. :?
 
Inderdaad, hij kan maar op één manier. Maar de hoek is wel van belang. Hieronder staan de "afstelgegevens" uit een servicehandboek van de SR500.

full
 
Laatst bewerkt:
sorry....ging ff fout met de foto...
(Afbeelding)

Heyhey, nette fiets. Alleen vielen mij twee dingen op. Klopt het dat er een XT blok onder zit? En de andere is dat je remtrommel achter niet goed zit. Er zit namelijk een trekstang aan de grondplaat van de rem die trekkreacht op moet vangen bij het "verdraaien" van de plaat. Deze heb je echter aan de bovenkant gemonteerd waardoor de stang drukkracht op moet vangen. Het werkt ook maar het is niet elegant. Hierdoor treed er een extra kracht op in deze stang, knikkracht. De grootte zal meevallen, maar netjes is anders. Ten slotte komt de remstang een stuk mooier te liggen.

Rockert; Strakke fiets. Zwart met metaal; altijd goed! Ik zie trouwens op de foto dat je een grotere filter hebt gemonteerd. Ik heb ook het plan om een grotere filter te monteren om iets meer vermogen te behalen. Alleen is het bij eerdere pogingen mislukt omdat ik de motor niet goed aan het draaien kree. Met een grotere filter moest de sproeier kleiner (?!) om de motor goed te laten lopen. En dat lijit mij redelijk onwaarschijnlijk. Weet je nog wat je verandert hebt om deze goed te laten lopen. (sproeiermaat?)
 
Laatst bewerkt:
had hetzelfde euvel met de sr die ik voor deze had, Ik had destijds een bsm demper gemonteerd met een conus, op die uitlaat wilde ze ook niet echt lekker lopen en moest ik ondanks het K&N filter ook een aantal stappen terug. Zo´n grote 1 cylinder is idd erg gevoelig voor de juiste afstelling. Je kunt het beste afgaan op het bougiebeeld, is die lichtbruin dan zit je goed ("koffie met melk kleur"). Maar inderdaad, volgens alle theorie zou je juist zeggen een paar stappen groter te moeten, terwijl het in de praktijk juist het tegendeel bewezen wordt. Op bovenstaande motorfiets moest ik wel groter, maar dat zou dus ook best kunnen komen door de "vrijere doorstroming" van de megaton uitlaat (nee echt agent, hij is niet asociaal luid, gewoon nogal vrij in zijn doorstroming.... ;)
Even kort door de bocht, door mijn persoonlijke ervaring zou ik zeggen dat de uitlaat meer vatbaarder is voor de carburateurbezetting dan wat er aan de andere kant bij de luchtinlaat gebeurd, maar check wel je bougiebeeld, die is doorslaggevend :]
 
had hetzelfde euvel met de sr die ik voor deze had, Ik had destijds een bsm demper gemonteerd met een conus, op die uitlaat wilde ze ook niet echt lekker lopen en moest ik ondanks het K&N filter ook een aantal stappen terug. Zo´n grote 1 cylinder is idd erg gevoelig voor de juiste afstelling. Je kunt het beste afgaan op het bougiebeeld, is die lichtbruin dan zit je goed ("koffie met melk kleur"). Maar inderdaad, volgens alle theorie zou je juist zeggen een paar stappen groter te moeten, terwijl het in de praktijk juist het tegendeel bewezen wordt. Op bovenstaande motorfiets moest ik wel groter, maar dat zou dus ook best kunnen komen door de "vrijere doorstroming" van de megaton uitlaat (nee echt agent, hij is niet asociaal luid, gewoon nogal vrij in zijn doorstroming.... ;)
Even kort door de bocht, door mijn persoonlijke ervaring zou ik zeggen dat de uitlaat meer vatbaarder is voor de carburateurbezetting dan wat er aan de andere kant bij de luchtinlaat gebeurd, maar check wel je bougiebeeld, die is doorslaggevend :]

Oke, bedankt voor de reactie. Toen ik de fiets kocht viel de uitlaat er onder uit, due heb ik meteen een andere nieuwe er onder gezet (ook meteen een megafoon). Maar dat loopt prima. Dus wellicht moet ik toch aan het schroeven gaan met de sproeiers. Als het blok weer in elkaar zit (...) heb ik in ieder geval weer wat te doen.
:P
 
Oke, bedankt voor de reactie. Toen ik de fiets kocht viel de uitlaat er onder uit, due heb ik meteen een andere nieuwe er onder gezet (ook meteen een megafoon). Maar dat loopt prima. Dus wellicht moet ik toch aan het schroeven gaan met de sproeiers. Als het blok weer in elkaar zit (...) heb ik in ieder geval weer wat te doen.
:P

Even toch nog een kleine aanvulling, want naar mijn mening is de inlaat/hoofdsroeier wel degelijk van belang. Er zijn hier inderdaad een boel verschillende meningen over, maar als je oververhitting tegen wil gaan zal je toch echt een grotere sproeier moeten monteren bij een meer open luchtfilter. Ga even naar een Yamaha-zaak en geef door hoeveel CC de motor is en wat voor een luchtfilter je hebt. Zij kunnen als het goed is een goede INDICATIE geven van de maat sproeier.

Ik zelf heb heel lang aangekloot voordat ik de goede sproeier had en heb zelfs uiteindelijk de gewone luchtfilter er maar weer op gezet. De truc is inderdaad je bougie. Na alles te hebben gemonteerd, starten en na 5 minuten draaien even de kleur bekijken. Zwart is te rijk, Wit is (wegens verhitting) te arm. Te rijk rijd vervelend en sneller verzuipen, maar te arm is erg link en kan zelfs resulteren in een vastloper.

Als dit redelijk is ga je rijden. Vol gas........en dan het linke gedeelte; De killerswitch en koppeling in en uit laten rollen. Vervolgens weer de kleur van je bougie checken en dan weet je ook wat die op volle toeren doet met de vervroeging in werking.....Succes en mij wacht hetzelfde proces al mijn blok gereviseerd is :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan