Zijn er nog meer SR500 rijders/sters?

Even een schetsje gemaakt:

[afbeelding]
Rood=lasnaad

Klinkt lekker trouwens! :Y

Bedankt voor de tips! En nogmaals bedankt voor de tip dat deze demper gewoon bij motozoom te bestellen is. Als ie straks vast, en afgesteld is, heb ik m'n droombike. Een vriend van me is prof. tig lasser. Ik heb hem nog niet kunnen bereiken maar hij kan me denk ik wel helpen. Dat kleine buisje om hem vast te zetten is een interessante optie. De uitwendige diameter van de bocht is trouwens 41mm (ipv. 42). Ik denk dat ik later ook de achterste pijp iets inkort.

Welke tuner ?

Dat weet ik niet, misschien dat Jeffrey van motorgadgets het weet. Ik merk er iig niks van. Als ik een sprintje tegen m'n huisgenoot met sr500 van '78 doe, is hij sneller. Mijne is van '93. Ook op de snelweg met een stevige tegen wind gaat het maar 100 / 110 km/h. Anders 130 km/h.
 
Laatst bewerkt:
Is het trouwens lastig om aan rvs buis te komen met een bepaalde inwendige diameter (42mm)? Of moet dat gedraaid worden oid, of misschien gebogen uit een stuk plaat materiaal?
 
Is het trouwens lastig om aan rvs buis te komen met een bepaalde inwendige diameter (42mm)? Of moet dat gedraaid worden oid, of misschien gebogen uit een stuk plaat materiaal?

Het lijkt mij een redelijk gangbare maat. En uitlaatmateriaal is redelijk dun. Wellicht dat een pro bedrijf is die custom uitlaten maak. Die kan je er vast aan helpen. (Motogadgets kan bijvoorbeeld al bochten leveren...)
 
Het lijkt mij een redelijk gangbare maat. En uitlaatmateriaal is redelijk dun. Wellicht dat een pro bedrijf is die custom uitlaten maak. Die kan je er vast aan helpen. (Motogadgets kan bijvoorbeeld al bochten leveren...)

Motorgadgets kan me misschien wel helpen, dit model demper hebben ze ooit geleverd samen met wat dingetjes om hem passend te maken. Ik ben net langs de lassende vriend gegaan, hij heeft het alleen druk met meerdere projecten voor bekenden. Hij gaat iig kijken naar het stukje buis. Hij had 45mm buis op de zaak liggen die zou kunnen passen, anders zou het op de draaibank op maat te maken zijn.
 
Hij ziet er iig mooi uit. Zonder iemand de loef te willen afsteken, ik bied alvast het dubbele! Nee, geintje. M'n huisgenoot wil een cafe racer van zijn sr maken. Dit lijkt mij toch een cafe racer achtige tank. Ik hoopte op een buitenkansje, maar als die expert er naar gaat kijken zal dat hem wel niet meer worden. Als je meer weet lees ik het graag.


Sorry Seadog, gaat'm inderdaad niet worden.

Ik heb een deal gemaakt met een techneefje van me; in ruil voor de tank gaat hij m'n blokje reviseren. We zijn er niet achtergekomen wát voor tank het was, de meest waarschijnlijke versie was van een veteranenracer die aangaf dat het waarschijnlijk een tank was geweest van een raceteam. Dus een beperkte oplage van een serie, gemaakt door een onbekende (maar wel zeer kundige) lasser.
 
Dat weet ik niet, misschien dat Jeffrey van motorgadgets het weet. Ik merk er iig niks van. Als ik een sprintje tegen m'n huisgenoot met sr500 van '78 doe, is hij sneller. Mijne is van '93. Ook op de snelweg met een stevige tegen wind gaat het maar 100 / 110 km/h. Anders 130 km/h.

Beetje vaag verhaal dat alleen met een andere carb je iets merkt van een bewerkt inlaatkanaal, heb je er een foto van. (dan kan ik m vergelijken)
Bouwjaar 93 heeft toch een cv carb, als ik t goed heb hebben ze ook een lagere compressie (andere zuiger) en een tammere nokkenastiming

Bewerkt kanaal

full
 
Laatst bewerkt:
Beetje vaag verhaal dat alleen met een andere carb je iets merkt van een bewerkt inlaatkanaal, heb je er een foto van. (dan kan ik m vergelijken)
Bouwjaar 93 heeft toch een cv carb, als ik t goed heb hebben ze ook een lagere compressie (andere zuiger) en een tammere nokkenastiming

Bewerkt kanaal

[afbeelding]

Ik heb hem nog niet open gehad, dus geen foto. De mijne heeft 17kw op kenteken. De oudere hebben volgens mij 24kw. Ik heb wel vaker gezocht op google naar de verschillen tussen de oudere en nieuwere SR's, maar nooit echt iets gevonden. Weet jij misschien ook de reden waarom ze hem slapper hebben gemaakt?

Ik heb niet zo heel veel sleutel ervaring, alleen met de brommer. Het is misschien wel een leuk project om er een keer een andere nokkenas en zuiger in te stoppen. En dan gelijk die andere carb als ik toch bezig ben.

Die maat van me had trouwens alleen 40mm of 50mm RVS buis. Ik ga het via motorgadgets proberen.
 
Laatst bewerkt:
Yes, het nieuwe zadel is binnen! Olé, olé. Nu de rest nog van Kedo... Ik zal een dezer dagen een foto maken van de toestand van de SR500.

Seadog, ik mail je nog voor de onderdelen...
 
Yes, het nieuwe zadel is binnen! Olé, olé. Nu de rest nog van Kedo... Ik zal een dezer dagen een foto maken van de toestand van de SR500.

Seadog, ik mail je nog voor de onderdelen...

Cool. Maak je nog een keer wat foto's van je project? Ik heb je gemailed.

Motogadgets heeft een pijpje voor me gedraaid. Is vandaag samen met 2 klemmen binnen gekomen.

pijpje1.JPG

pijpje2.JPG

pijpje3.JPG
 
Busjes zijn netter, maar voor de krachtverdeling zou ik de klemmen monteren. Vooral bij sterke temperatuurwisselingen en een slip-on montage. En er gaat niets boven een technisch goede oplossing. Dat is vaak netter dan een esthetische oplossing.

@ Seadog; Jeps, mail ontvangen!
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet het hele blok voor open, foto genomen vanaf de carb. kant is al een hoop aan te zien, alleen even carb demonteren. :)

Ok! Jouw foto lijkt me niet vanaf de carb. genomen, toch?

Iemand trouwens ervaring met zo'n "torque valve"?
tork1.jpg


Hier vind je hem terug: http://www.vd-classic.com/EN/access.php?acc=xt

Lijkt me wel handig, om toch nog iets van tegen druk te hebben met een open demper.

Ik ga de demper er morgen op zetten en een stukje (test) rijden.
 
I'm back. Lang geleden dat ik dit topic opstarte, maar ik ben weer begonnen aan het SR500 project. De motor is gereviseerd en ben nu bezig een zadel te maken. Hier nog even een foto hoe de motor eruit zag toen ik er mee naar Zuid-Frankrijk reed
full
 
Wie kan me eens uitleggen wat nu het verschil is tussen een 2J4 en een 48T? Kun je ongestraft bepaalde onderdelen uitwisselen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan bruglagers, voetstepjes, uitlaten, balhoofdlagers etc etc.
Ik ben er net achter dat ik geen schakel en rempookje heb, maar kan ik een 48T-uitvoering zomaar op mijn 2J4 schroeven?
En een ketting/tandwielenset, mogen die ook uitgewisseld worden, of is dat type gebonden?

Ik kom nl regelmatig op iebeejpuntdeëe onderdelen voor (specifiek?) een 48T (of van ná '90) tegen die ik voor die prijs wellicht ook wel kan gebruiken.
 
Das Bucheli-Projekt: SR500 Modelle
De geschiedenis van de Yamaha SR 400 en 500

En google nog maar eens wat rond ;) . Grote verschillen in frame ed zijn er volgens mij niet, wat detailverschillen: andere luchtfilterkast, andere duovoetsteunen, en nog wat kleine dingetjes. Veel dingen die wel verschillen zoals uitlaat ed zijn wel gewoon toepasbaar op beide modellen.

Schakelpookje en rempedaal heb ik wel voor je evt? Roept u maar.

Groet!

Gerwald
 
Hmmm, zijn de bevestigingsgaten voor de voetsteunen in het frame dichtgemaakt?!

full
 
Laatst bewerkt:
Ok! Jouw foto lijkt me niet vanaf de carb. genomen, toch?

Iemand trouwens ervaring met zo'n "torque valve"?
[afbeelding]

Hier vind je hem terug: http://www.vd-classic.com/EN/access.php?acc=xt

Lijkt me wel handig, om toch nog iets van tegen druk te hebben met een open demper.


Foto is idd vanaf klepkant genomen,die valve is als ik t goed begrijp bedoeld om te voorkomen dat er uitlaatgas terugstroomt de cilinder in, zou eerst eens zonder zo'n klep kijken hoe ie loopt.
Op m'n eigen XT 500 zit een dikkere bocht en een matig gedempte supertrapp en daar loopt ie prima mee zonder zo'n klep.
 
Wie kan me eens uitleggen wat nu het verschil is tussen een 2J4 en een 48T? Kun je ongestraft bepaalde onderdelen uitwisselen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan bruglagers, voetstepjes, uitlaten, balhoofdlagers etc etc.
Ik ben er net achter dat ik geen schakel en rempookje heb, maar kan ik een 48T-uitvoering zomaar op mijn 2J4 schroeven?
En een ketting/tandwielenset, mogen die ook uitgewisseld worden, of is dat type gebonden?

Ik kom nl regelmatig op iebeejpuntdeëe onderdelen voor (specifiek?) een 48T (of van ná '90) tegen die ik voor die prijs wellicht ook wel kan gebruiken.

De maat van de ketting en de tandwielen is na een bepaald bj wel verandert, verder zijn er wat kleinere veranderingen ook in het blok/ontsteking.
Als je precies wilt weten wat er uit te wisselen is zou ik het hier vragen : www.sr500.de
 
@ Gerwald: bedankt, zeer informatief en leuk (dat café!!! :} ). Blijkbaar is er toch wel het een en ander uitwisselbaar.

@ Kobus-Jan: schijnbaar wel, ja. :o Misschien dat ik 't zo laat, ander moet ik maar eens de slijptol erover heen halen...
 
Laatst bewerkt:
Foto is idd vanaf klepkant genomen,die valve is als ik t goed begrijp bedoeld om te voorkomen dat er uitlaatgas terugstroomt de cilinder in, zou eerst eens zonder zo'n klep kijken hoe ie loopt.
Op m'n eigen XT 500 zit een dikkere bocht en een matig gedempte supertrapp en daar loopt ie prima mee zonder zo'n klep.

Ik heb er van het weekend op gereden. Er komt echt een waanzinnig geluid uit. Van stationair tot pak weg 2500 toeren is het hard maar nog wel te overzien. Daarna wordt het echt te hard. Het K&N filter zorgt natuurlijk ook voor wat herrie als het gas open staat. Er is minder koppel bij lage toeren. Hierdoor ben je in de stad geneigd om verder door te trekken dan normaal.

Beetje flauw, maar met deze combi ga ik denk ik niet veel rijden.
- de afstelling klopt waarschijnlijk van geen kant. Ik wil daar eerst zekerheid over hebben (keertje bougie checken of op testbank). Ik heb geen zin om het blok te slopen en met een gat in m'n zuiger langs de snelweg te staan.
- hij maakt veel herrie, terwijl het koppel bij lage toeren weg is. De nummerplaat is ook niet goed (blauw, is eigenlijk niet weggelegd voor deze motor), icm. met de te harde demper zijn 2 bekeuringen waar ik niet op zit te wachten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Zoals al eerder gezegd ben ik weer begonnen aan mijn SR500 caferace project....... Het blok is inmiddels gereviseerd en ben nu bezig met het maken van een zadel. (uitsnijden uit tempex en polyesteren maar.

Aangezien ik nu een gereviseerd blok heb en het een zo kaal mogelijke motor moet worden wil ik er een open luchtfilter opzetten. Ik heb hier echter helemaal geen ervaring in en zou dus niet weten wat ik hiervoor allemaal moet aanpassen..... Het is een K&N luchtfilter. Ik denk dat er een grotere hoofdsproeier in moet omdat er nu meer lucht doorheen komt waardoor de benzine lucht verhouding te arm wordt.....Klopt dit en hoe kan ik dit uitproberen etc,

Bij voorbaat dank,

Ludo
 
Terug
Bovenaan Onderaan