Zijn er nog meer SR500 rijders/sters?

Hallo iedereen,

Zoals al eerder gezegd ben ik weer begonnen aan mijn SR500 caferace project....... Het blok is inmiddels gereviseerd en ben nu bezig met het maken van een zadel. (uitsnijden uit tempex en polyesteren maar.

Aangezien ik nu een gereviseerd blok heb en het een zo kaal mogelijke motor moet worden wil ik er een open luchtfilter opzetten. Ik heb hier echter helemaal geen ervaring in en zou dus niet weten wat ik hiervoor allemaal moet aanpassen..... Het is een K&N luchtfilter. Ik denk dat er een grotere hoofdsproeier in moet omdat er nu meer lucht doorheen komt waardoor de benzine lucht verhouding te arm wordt.....Klopt dit en hoe kan ik dit uitproberen etc,

Bij voorbaat dank,

Ludo

Dit is ook mijn plan. Ik heb een powerfilter en een carterfilter op de plank liggen. Ik heb er ooit tests mee gedaan, maar nooit de goede afstelling gevonden. En toen heb ik het project opzij gezet. Iets wat opviel is dat de motor met een kleinere hoofdsproeier beter liep metde originele of een grotere. Dus redelijk onlogisch naar mijn idee. Maar als de moto weer in elkaar zit zal ik hier de optimale afstelling voor willen ontdekken. Wellicht dat we hier info over kunnen uitwisselen. Maten van de sproeier e.d.

Trouwens, als je foto's hebt. Show them! Ik strip de motorfiets ook zoveel mogelijk. Zo zijn de steunen voor de accuhouder al verwijderd. De steunen van de bokstandaard zijn ook al weggeslepen. De accu komt er ook niet meer in terug. Het plan is om een plaat te maken onder het zadel met de regelelektronica erop en een condensator eronder als vervanging van de accu. Alleen is het zadel nog maar binnen. En de rest van de onderdelen verwacht ik deze week von Kedo, jawohl.

Van het weekend zal ik een fotootje maken van de voortgang.
 
Schakelpookje en rempedaal heb ik wel voor je evt? Roept u maar.

Groet!

Gerwald

Roep!! Ik heb inmiddels het schakelpookje toch weer gevonden, maar die zag er nogal schevig en zéééér slecht gelast uit (....tja, roze frame, gelaste schakelpookjes.... _O- ), dus ik ga voor beide.

Make me an offer I can't refuse.




ps
hebben jullie met de familie de hele straat opgekocht ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Dit is ook mijn plan. Ik heb een powerfilter en een carterfilter op de plank liggen. Ik heb er ooit tests mee gedaan, maar nooit de goede afstelling gevonden. En toen heb ik het project opzij gezet. Iets wat opviel is dat de motor met een kleinere hoofdsproeier beter liep metde originele of een grotere. Dus redelijk onlogisch naar mijn idee. Maar als de moto weer in elkaar zit zal ik hier de optimale afstelling voor willen ontdekken. Wellicht dat we hier info over kunnen uitwisselen. Maten van de sproeier e.d.

Trouwens, als je foto's hebt. Show them! Ik strip de motorfiets ook zoveel mogelijk. Zo zijn de steunen voor de accuhouder al verwijderd. De steunen van de bokstandaard zijn ook al weggeslepen. De accu komt er ook niet meer in terug. Het plan is om een plaat te maken onder het zadel met de regelelektronica erop en een condensator eronder als vervanging van de accu. Alleen is het zadel nog maar binnen. En de rest van de onderdelen verwacht ik deze week von Kedo, jawohl.

Van het weekend zal ik een fotootje maken van de voortgang.

Wat een toeval........En zoals gezegd ga ik ook zoveel mogelijk wegslijpen en had dus ook al bedacht om een plaatje onder mijn zadel te monteren waar alle electra komt te zitten. De km teller en toeren teller gaan eraf De koplamp blijft wel natuurlijk. Het achterspatbord verdwijnt, want ik ga snel beginnen met het maken van een mono/race zadel die dan doorloopt als spatbord, waar ik dan weer de nummerplaat en het achterlicht op monteer. De plek waar nu het luchtfilterhuis en de accu zit blijft open. In de toekomst is het ook nog de bedoeling een eigen race tank te maken, maar alles op z'n tijd. Het enige wat ik denk ik wel bij kedo ga bestellen zijn de clip-ons. Ik twijfel ook nog over het iets naar achteren plaatsen van de voetsteuntjes en dan de achterrem en het versnellingspookje verlengen.

Even nog over de condensator......die heb je toch niet nodig? Volgens mij kan je gewoon de accu ertussenuit laten, maar misschien heb ik het mis. Laat het me even weten als ik het mis heb. Over de sproeier zal ik tegen die tijd meer laten weten.

De foto's laten nog even op zich wachten, maar zodra ik ze heb zet ik ze hier wel op het dit forum :} :]
 
Wat een toeval........En zoals gezegd ga ik ook zoveel mogelijk wegslijpen en had dus ook al bedacht om een plaatje onder mijn zadel te monteren waar alle electra komt te zitten. De km teller en toeren teller gaan eraf De koplamp blijft wel natuurlijk. Het achterspatbord verdwijnt, want ik ga snel beginnen met het maken van een mono/race zadel die dan doorloopt als spatbord, waar ik dan weer de nummerplaat en het achterlicht op monteer. De plek waar nu het luchtfilterhuis en de accu zit blijft open. In de toekomst is het ook nog de bedoeling een eigen race tank te maken, maar alles op z'n tijd. Het enige wat ik denk ik wel bij kedo ga bestellen zijn de clip-ons. Ik twijfel ook nog over het iets naar achteren plaatsen van de voetsteuntjes en dan de achterrem en het versnellingspookje verlengen.

Even nog over de condensator......die heb je toch niet nodig? Volgens mij kan je gewoon de accu ertussenuit laten, maar misschien heb ik het mis. Laat het me even weten als ik het mis heb. Over de sproeier zal ik tegen die tijd meer laten weten.

De foto's laten nog even op zich wachten, maar zodra ik ze heb zet ik ze hier wel op het dit forum :} :]

Volgens mij hebben we veel dezelfde ideeen. Dus van het weekend zal ik wat foto's van de voortgang posten.

Je kan beslist niet zónder buffer voor de spanning. Opslag hoeft niet. Dus je kan zonder accu, mits de spanning wordt gestabiliseerd. Dus als je de accu weglaat moet er een condensator op worden aangesloten. Wanneer je de condensator of accu weglaat krijgt de regelelektronica grote spanningspieken te verwerken. Hierdoor is de kans op kapotte onderdelen zeer groot. Dus er móet een buffer tussen. Maar als je hetzelfde plan hebt zal ik mijn tekeningen hier posten. Ik moet alleen het geheel nog even van papier in ACad zetten. Dan plemp ik het hier neer.

De condensator kost € 19,90 bij Kedo. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.
 
Laatst bewerkt:
full


Zeitung 279 278 ins catalogus von Kedo, jawohl. (Toch?)


http://www.kedo.de/com/ssl/blablabla-nog-wat
 
Laatst bewerkt:
@CJ en R&R: je zou eventueel ook nog kunne kiezen voor een héél klein, plat accuutje.

Ook ik wil'm zo kaal mogelijk houden, en zit ook te twijfelen tussen een condensator, een ook ik maak een plekkie onder het zadel, en gezien de afmetingen van die (gel)accu, hoeft dat niet eens zo groot te worden (mag plat liggen).

Voorbeeldje van MattBlack's xs-400 project:

full
 
Dag mensen!

Mijn SR is eindelijk klaar! Of in ieder geval zover dat hij berijdbaar is nu :Y

Eerst netjes van de zolder afgeholpen (jaja wij sleutelen op de zolder hier ;) )
1.jpg


2.jpg

En dat is em dan! In 1 trap liep tie :} , moet wel even wennen aan die megaton zeg }) . Wat een ******herrie :( :P :P ! Heb er nu tegen het schotje wat rvs pannensponsjes :+ ingeduwd, soort grove staalwol zegmaar, maar helpen doet het niet echt. Ach...

Moet nu alleen nog even een net beugeltje maken voor de uitlaat. Verder moet ik wat gaan doen met de voorvering, is erg slap. Maakte eerst niet bijzonder veel uit, maar met de voorvorkstabilistator + dat ik de vorkpoten door de kroonplaat heb laten steken duikt hij wel erg ver richting het spatbord. Progressieve voorvorkvering is natuurlijk een optie, maar is weer redelijk prijzig... Zou ik niet gewoon bussen onder de veren kunnen plaatsen?
Als laatste komt er binnenkort een oliekoelertje op, heb al goedkoop een thermostaat kunnen vinden *O* , nu nog een mooi koelertje!

6.jpg

Overigens was m´n met zoveel geduld gepolijste RVS bocht in een seconde of 20/30 rood/blauw/paars gekleurd :o :P

Goed, wat vind men ervan :) ?

Groet!
Gerwald
 
Dag mensen!

Mijn SR is eindelijk klaar! Of in ieder geval zover dat hij berijdbaar is nu :Y

Eerst netjes van de zolder afgeholpen (jaja wij sleutelen op de zolder hier ;) )
[afbeelding]

[afbeelding]
En dat is em dan! In 1 trap liep tie :} , moet wel even wennen aan die megaton zeg }) . Wat een ******herrie :( :P :P ! Heb er nu tegen het schotje wat rvs pannensponsjes :+ ingeduwd, soort grove staalwol zegmaar, maar helpen doet het niet echt. Ach...

Moet nu alleen nog even een net beugeltje maken voor de uitlaat. Verder moet ik wat gaan doen met de voorvering, is erg slap. Maakte eerst niet bijzonder veel uit, maar met de voorvorkstabilistator + dat ik de vorkpoten door de kroonplaat heb laten steken duikt hij wel erg ver richting het spatbord. Progressieve voorvorkvering is natuurlijk een optie, maar is weer redelijk prijzig... Zou ik niet gewoon bussen onder de veren kunnen plaatsen?
Als laatste komt er binnenkort een oliekoelertje op, heb al goedkoop een thermostaat kunnen vinden *O* , nu nog een mooi koelertje!

[afbeelding]
Overigens was m´n met zoveel geduld gepolijste RVS bocht in een seconde of 20/30 rood/blauw/paars gekleurd :o :P

Goed, wat vind men ervan :) ?

Groet!
Gerwald

[opbouwende kritiek modus]

Waarom heb je je achterremtrommel ondersteboven gemonteerd?! Waarschijnlijk een foutje. Maar verander het wel! Als je nu hard remt roteert je trommel met de klok mee (van rechts gezien) en wordt de koppelstang dubbel gevouwen met als gevolg dat de rem steeds harder gaat remmen waardoor het wiel blokkeerd. Dit zal je niet gauw merken bij normaal gebruik, maar bij een noodstop of kritische situatie gaat het zeker fout. Dus; verandren!

Zorg dat je de trommel ongeveer 160 graden CW draait zodat de verbindingsstang alleen trekkracht ondervindt bij het remmen. (Geen knikmoment meer.) Alleen moet je dan nog even de remstang verdraaien. (Quote van docent mechanica: "Duwtoutjes bestaan immers ook niet...".)

[/opbouwende kritiek modus]
 
Laatst bewerkt:
Tada, de onderdelen van Kedo zijn binnen. Olé olé. Alleen wordt het achterspatbord nageleverd. Knippers, koplamporen, zadel (via eBay), condensator ter vervanging van de accu en nog wat lagers ne borgringen.


full
 
Laatst bewerkt:
Danku, danku allemaal! *O* Ben zelf ook wel blij met het resultaat :+ *D :P

Over de remtrommel: deze is niet ondersteboven gemonteerd, en het is dus ook zeker geen foutje ;). De remstang past alleen bovenlangs in mijn achterbrug! De SR is zowel met de remstang bovenlangs als onderlangs geleverd, weet niet precies om welke jaren het hierbij gaat. Maar onderlangs monteren gaat dus sowieso niet.

Verders: je onderdelen zien er veelbelovend uit, CJ. Maar waarom knippers? Dat past toch niet bij je 'zo kaal mogelijke' look ;) ? Maar goed, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet!

Gerwald
 
Even een vraag, zijn de kroonplaat en balhoofd hetzelfde van een xt en sr?
Kan ik een xt balhoofd met kroonplaten gebruiken voor een sr frame met voorvorkpoten.
 
Danku, danku allemaal! *O* Ben zelf ook wel blij met het resultaat :+ *D :P

Over de remtrommel: deze is niet ondersteboven gemonteerd, en het is dus ook zeker geen foutje ;). De remstang past alleen bovenlangs in mijn achterbrug! De SR is zowel met de remstang bovenlangs als onderlangs geleverd, weet niet precies om welke jaren het hierbij gaat. Maar onderlangs monteren gaat dus sowieso niet.

Verders: je onderdelen zien er veelbelovend uit, CJ. Maar waarom knippers? Dat past toch niet bij je 'zo kaal mogelijke' look ;) ? Maar goed, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet!

Gerwald

Hmmm, opmerkelijk. Mechanisch gezien is het een zwakke constructie. Om eerlijk te zijn kan ik mij niet voorstellen dat deze ooit zo geleverd is. Ik denk dat het eerder kopieergedrag is van iemand die het in het verleden per abuis verkeerd heeft gedaan. Maar dat kan ik natuurlijk niet bevestigen. Maar als je gaat rekenen hoeveel de machine weegt bij een aardige snelheid, via het wieldiameter omrekent naar het moment en dat vermeningvuldigt met de arm van het ankerpunt heb je de drukkracht op de stang. En ik denk dat je er bang van wordt als je weet hoeveel het is. Vooral omdat de stang geperforeerd is treed er zeker knik op. Ik kan je op een briefje geven dat als je bij 120Km/h vol op de achterrem gaat staan, dat het helemaal fout gaat.

Weet je heel zeker dat het niet onderlangs gemonteerd kan worden? Wat zit er in de weg waardoor het niet kan?

Oh ja, knippers... Tja, zo kaal mogelijk is niet helemaal de insteek. Vooral technisch zo goed mogelijk. En daar hoort ook bij dat de overbodige onderdelen eraf gaan. Maar deze motorfiets moet wel wegwaardig blijven. En de knippers zijn toch wel erg handig om erop te hebben.

Ik hoop dat ik vandaag nog even aan de klus kan met de moto, maar eerst nog even de onderdelen van Seadog klaarmaken voor verzending.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

De bevestiging van het remanker aan de achterbrug maakt het onmogelijk het anker schuin naar beneden te laten lopen. Het anker valt in een soort beugeltje, zie mijn prachtige paint-tekening ;) . Maakt het wel duidelijk denk ik?
full

Dit is dus de achterbrug van achteren gezien, en dan alleen het rechterdeel van de brug. Zegmaar.

Verder zou ik dan ook de bevestiging van het remstangetje aan mijn 'rem as' aan het frame moeten aanpassen, deze is volgens mij ook zo gemaakt dat hij de stang schuin naar boven trekt wanneer je de rem intrapt.

Ik kan helaas geen foto's maken :z , zit dit weekend niet thuis.

Ik heb een beetje zitten googlen, volgens mij is alleen de 2J4 van ' 78 met een remstang bovenlangs geleverd. Daarna hebben ze het waarschijnlijk aangepast!

Goed, de groeten maar weer.

Gerwald
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een plaatje opgezocht op de Yamaha SR400/500 page van een 1978 model:
ctlg3.jpg


Hier loopt de stang ook bovenlangs.
 
Hmmm, opmerkelijk. Bijzonder dat het zo ontworpen is. Ik ben ook nog in de fotoserie gedoken. En 2 van de 65 foto's hadden het ook. Hoewel dit sleutelbakken waren. Het lijkt er dus inderdaad op dat ze zo op de markt zijn gebracht en dat Yamaha zich late rook bedacht heeft. Maar ik blijf erbij dat het onhandig ontworpen is...
 
Je moet en je zal gelijk hebben hè ...... :X

Tja, het is niet om gelijk hebben. Maar ik wordt al vijf jaar getraind om mechanische oplossingen zo optimaal mogelijk te realiseren. En in dit geval is het een eenvoudige kwestie. Trekkracht is altijd handiger dan druk. De materiaaleigenschappen zijn hetzelfde, alleen is het verschil dat er bij druk knik op kan treden. Dus door een drukstang te gebruiken is het een domme oplossing. En ik verbaas mij er dan ook over dat Yamaha het toegepast heeft. Dus het is niet zozeer gelijk hebben. Een trekstang is mechanisch het best. En daarom is het zo verwonderlijk dat dit niet toegepast is...
 
Vandaag maar even de eerst hand gelegd aan de plaat waar de regelelektronica op komt. Helaas kon ik de spanningsregelaar niet vinden, dus deze moet nog worden ingetekend. Evenals de relais' voor onder andere de knipperlichten. Dus de rest zal nog worden ingetekend. Maar toch maar even een plaatje van de voortgang.

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan