kenteken eigenbouw

Op mijn kenteken van 48 staat echt geen wielbasis. Aleen aantal cc's zou een hele kleine belemmering kunnen opleveren.

Maar ik snap wat je bedoelt met zo'n high neck.
 
Op mijn kenteken van 48 staat echt geen wielbasis. Aleen aantal cc's zou een hele kleine belemmering kunnen opleveren.

Maar ik snap wat je bedoelt met zo'n high neck.

haha precies. Als je aan komt rijden met een wild gestretchte highneck chopper met een Jappen blok, en je laat meneer de ambtenaar een kenteken zien van een vooroorlogse Duitser, dan riekt dat te erg naar kreatief zijn met slagnummers ;)

Maar oude kentekens geven inderdaad vrijheid wat betreft ombouwmogelijkheden.
 
Weet iemand van jullie wat er gebeurt als je je eigenbouw-kenteken in moet leveren voor een herkeuring, bijvoorbeeld na geluidscontrole. Herkeuren ze dan alleen het geluid of meteen de hele motor? en dan naar de huidige eisen, of de eisen uit de tijd van afgifte?
 
Weet iemand van jullie wat er gebeurt als je je eigenbouw-kenteken in moet leveren voor een herkeuring, bijvoorbeeld na geluidscontrole. Herkeuren ze dan alleen het geluid of meteen de hele motor? en dan naar de huidige eisen, of de eisen uit de tijd van afgifte?

Volgens mij de hele motor tegen de de eisen van 'afgifte tijd'.
 
Weet iemand van jullie wat er gebeurt als je je eigenbouw-kenteken in moet leveren voor een herkeuring, bijvoorbeeld na geluidscontrole. Herkeuren ze dan alleen het geluid of meteen de hele motor? en dan naar de huidige eisen, of de eisen uit de tijd van afgifte?

da wordt dan 'n kompleet nieuwe keuring volgens de nu geldende normen, daar hoef je dus heel niet blij mee te zijn. is bijna niet te doen met 'n wat oudere machine.
zie ook de site van de "rijksdienst wegverkeer"
 
heb bij rdw alles nagevraagd. moet eerstframe en tekeningen laten keuren.
slaan hier dan nummer in(ook bij afkeur eigenbouw).
en daarna kun je hem opbouwen en ter keuring aanbieden.
Mits hij dan aan de wegenverkeerswet voldoet entechnisch goedgekeurt word, krijg
(koop) je er een kentekenop.
valt niet mee maar moet te doen zijn.
 
da wordt dan 'n kompleet nieuwe keuring volgens de nu geldende normen, daar hoef je dus heel niet blij mee te zijn. is bijna niet te doen met 'n wat oudere machine.
zie ook de site van de "rijksdienst wegverkeer"

Volgens mij klopt dit niet hoor. Ik heb een kentekenkeuring met een motor uit '42 gehad en die werd echt niet tegen de huidige normen gekeurd. Sterker nog, ze wisten eigenlijk niet eens goed waar ze naar moesten kijken bij de RDW omdat Nederland nog geen 'regelement' had in de jaren '40.

Vandaar dat oude kentekens zo handig zijn, dan mag je nog veel meer geluid maken enzo.
 
Wat is een oud kenteken?
Ik heb nu een cb750 van 71, ik hoor van allerlei verhalen als je een kenteken hebt van voor 74 je er van alles mee kan doen.
Wat is hier van waar en waar ligt de grens?
 
Volgens mij klopt dit niet hoor. Ik heb een kentekenkeuring met een motor uit '42 gehad en die werd echt niet tegen de huidige normen gekeurd. Sterker nog, ze wisten eigenlijk niet eens goed waar ze naar moesten kijken bij de RDW omdat Nederland nog geen 'regelement' had in de jaren '40.

Vandaar dat oude kentekens zo handig zijn, dan mag je nog veel meer geluid maken enzo.


in jou geval klopt dat helemaal, maar daar hebben we het over een oldtimer.
daarvoor gelden zowiezo andere normen.
maar bij een "eigenbouw" [met ingenomen kenteken] wordt er gewoon opnieuw
gekeurd, met alle ellende die erbij hoord.
dus voor de liefhebber zou ik zeggen succes ermee,......voorkomen is gemakelijker dan genezen.loud pipes saves...... maar niet je kenteken.
 
Wat is een oud kenteken?
Ik heb nu een cb750 van 71, ik hoor van allerlei verhalen als je een kenteken hebt van voor 74 je er van alles mee kan doen.
Wat is hier van waar en waar ligt de grens?

op een kenteken van voor 1975 is geen typegoedkeuring afgegeven. Bij de RDW zijn overigens wel enkele gegevens van dat type bekend. Dus gewoon naar de RDW bellen (je plaatselijke RDW, want in Lelystad zitten er allemaal wazige types achter de telefoon) en vragen wat de kenmerken zijn van jouw type motor. In de meeste gevallen is dat cilinderinhoud en wielbasis (jammer he?). Als je die gegevens in acht neemt kan je je motor verbouwen.
Maar om er een wild gestretchte en gerakete fiets van te bouwen, dat gaat helaas niet, wielbasis staat misschien niet op je kentekenbewijsje, maar waarschijnlijk wel bij het RDW in de kaartenbak bij de gegevens van jouw nummerbord. Hardtailtje er aan lassen enzo zal geen problemen geven.
 
op een kenteken van voor 1975 is geen typegoedkeuring afgegeven. Bij de RDW zijn overigens wel enkele gegevens van dat type bekend. Dus gewoon naar de RDW bellen (je plaatselijke RDW, want in Lelystad zitten er allemaal wazige types achter de telefoon) en vragen wat de kenmerken zijn van jouw type motor. In de meeste gevallen is dat cilinderinhoud en wielbasis (jammer he?). Als je die gegevens in acht neemt kan je je motor verbouwen.
Maar om er een wild gestretchte en gerakete fiets van te bouwen, dat gaat helaas niet, wielbasis staat misschien niet op je kentekenbewijsje, maar waarschijnlijk wel bij het RDW in de kaartenbak bij de gegevens van jouw nummerbord. Hardtailtje er aan lassen enzo zal geen problemen geven.

Euhm, wat is het probleem als je de wielbasis veranderd :?
a) geen hond die het op zal vallen
b) kans op gezeur met de verzekering is nihil, zelfbouw op kenteken... zullen ze niet heel ver in gaan verwacht ik. (qua onderzoek bij een ongeval, heb nog nooit gehoord dat een frame is nagemeten)

c) Als je een hardtailtje eraan wil lassen kun je net zo goed de rest ook veranderen... (je mag overigens toch een bepaald afwijking in de wielbasis hebben?)
 
in jou geval klopt dat helemaal, maar daar hebben we het over een oldtimer.
daarvoor gelden zowiezo andere normen.
maar bij een "eigenbouw" [met ingenomen kenteken] wordt er gewoon opnieuw
gekeurd, met alle ellende die erbij hoord.
dus voor de liefhebber zou ik zeggen succes ermee,......voorkomen is gemakelijker dan genezen.loud pipes saves...... maar niet je kenteken.

Ik heb inderdaad geen eigenbouw kenteken, maar volgens mij maakt dat weinig uit.
Stel dat ik een eigenbouw kenteken uit 1990 heb en wordt gepakt ivm geluid. Dan hoef ik toch niet opeens ook knipperlichten en spiegels te monteren omdat dat vanaf 1997(?) verplicht werd? Lijkt me sterk...
 
Ik heb inderdaad geen eigenbouw kenteken, maar volgens mij maakt dat weinig uit.
Stel dat ik een eigenbouw kenteken uit 1990 heb en wordt gepakt ivm geluid. Dan hoef ik toch niet opeens ook knipperlichten en spiegels te monteren omdat dat vanaf 1997(?) verplicht werd? Lijkt me sterk...

:^

hoeft idd niet, je moet voldoen aan de eisen van het moment dat het kenteken is afgegeven...
 
Klopt. Ik heb begrepen als het fiets van voor 77 is. De fiets wordt gezien als een historische motorfiets en dan gelden de eisen die voor 77 zijn opgesteld en hoef je bv geen knipperlichten. De eisen zijn dan minder streng.
 
In mijn geval gaat het om een eigenbouw uit '93, en aangezien ze in de jaren daarna pas moeilijk zijn gaan doen met knippers e.d. vroeg ik me af wat de risico's waren.

Ik zal volgende week eens bellen met de RDW. Ik laat het natuurlijk hier effe weten.
 
op een kenteken van voor 1975 is geen typegoedkeuring afgegeven. Bij de RDW zijn overigens wel enkele gegevens van dat type bekend. Dus gewoon naar de RDW bellen (je plaatselijke RDW, want in Lelystad zitten er allemaal wazige types achter de telefoon) en vragen wat de kenmerken zijn van jouw type motor. In de meeste gevallen is dat cilinderinhoud en wielbasis (jammer he?). Als je die gegevens in acht neemt kan je je motor verbouwen.
Maar om er een wild gestretchte en gerakete fiets van te bouwen, dat gaat helaas niet, wielbasis staat misschien niet op je kentekenbewijsje, maar waarschijnlijk wel bij het RDW in de kaartenbak bij de gegevens van jouw nummerbord. Hardtailtje er aan lassen enzo zal geen problemen geven.


Bedankt Floris, ik heb naar de rdw gebeld en het enige wat bekent is dat het om een honda gaat uit'71 met 4 cylinders en en dat het 736cc is.
Zelfs van de wielbasis is niet bekent, mevrouw zei het is allemaal blanco en heb haar hartelijk bedankt voor de info *D
 
Bedankt Floris, ik heb naar de rdw gebeld en het enige wat bekent is dat het om een honda gaat uit'71 met 4 cylinders en en dat het 736cc is.
Zelfs van de wielbasis is niet bekent, mevrouw zei het is allemaal blanco en heb haar hartelijk bedankt voor de info *D

:}
Kijk, dat zijn de betere berichten..
en nu de slijptol erin...

oja, komt die CB toevallig uit Raalte of Goor :?
zag dat je de voorvork te koop had staan... motor heb ik ook al eens bekeken...
 
dus ik moet een eigenbouwkenteken zoeken van voor 71 om het simpel te houden.
Heeft er nog iemand iets liggen?

Ben persoonlijk niet zo bang om hem bij rdw te laten keuren. Lijkt me tevens wel een uitdaging.

We bouwen gewoon door en zien wel waar het schip strand.
Het blijft een hobbyproject , moet niet klaar
 
:}
Kijk, dat zijn de betere berichten..
en nu de slijptol erin...

oja, komt die CB toevallig uit Raalte of Goor :?
zag dat je de voorvork te koop had staan... motor heb ik ook al eens bekeken...

klopt ja, uit goor.
Wat een slooper of niet, zit niet veel bruikbaars aan.
Het blok heb ik weer lopende gekregen na heel veel schoonmaken(carbs) en de bedrading ff vernieuwd.
Het blok en het kenteken, daar was het mij om te doen, het frame ligt al uitelkaar geslepen en word opnieuw gemaakt en verlengd.
 
klopt ja, uit goor.
Wat een slooper of niet, zit niet veel bruikbaars aan.
Het blok heb ik weer lopende gekregen na heel veel schoonmaken(carbs) en de bedrading ff vernieuwd.
Het blok en het kenteken, daar was het mij om te doen, het frame ligt al uitelkaar geslepen en word opnieuw gemaakt en verlengd.

maatje van mij (die erbij was toen ik de CB bij Martin kocht) wilde dat ding kopen, we zijn wezen kijken maar ben met de tranen in de ogen weggelopen...

dat ding is/was rijp voor de sloop...

Hij wilde em weer opbouwen, dat ging teveel kosten..

Als je em rigoreus sloopt/veranderd zoals jij dan is het wel de moeite waard. Ben benieuwd wat je ervan maakt..
 
Ik weet het zelf ook nog niet, ik denk bobberstyle.
Ik weet nooit goed wat ik ga maken, ik bedenk de dingen vaak onder het bouwen.
Één ding is wel zeker je zal hem niet weer herkennen als hij klaar is, maar dat duurt nog wel een paar maandjes.
 
Ben nu weer enkele stappen verder met de hardtail. Zit alleen nog met de uitlaat in m'n maag en met de voet steunen iemand een idee . Wil eigenlijk jumppegs maken met bediening . Iemand een idee voor de uitlaat?
Moet wel zo gemaakt worden dat ik er na de keuring de bochten van kan gebruiken ,
met andere dempers (trumpets) [imgatt}

Bijlage: eigenbouw29.JPG
 
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan