Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

Ja oma wakker worden, dit is de mijne :W

full

full
 
Ik heb hier (Amsterdam) nog een ondestel voor een motoraanhanger.
De buitenkant wiel maat is 82cm en de totale lengte zal 180cm zijn.
Er zit een lichtbalk bij met stekker volgens ANWB + reserve wiel.
Dus voor de handige knutselaar onder ons om er een mooi bak op te bouwen.
Prijs 65 euro.

Henk

Ow ja Henk, dit is hem geworden. Simpel en eenvoudig, maar wel een bult ruimte voor de bagage tijdens de 500 Euro Challenge! Volgend jaar gaat de kar weer mee. Er worden een paar kleine dingen aangepast zoals een rekje op de dakkoffer en dergelijke.

IMG_4167_zps04d7dc0b.jpg
 
Even het hele topic doorgelezen. Dit jaar de hele 500 Euro challenge achter Borisz met zijn aanhanger gereden. Verdomd handig moet ik zeggen. Reden om zelf ook een karretje te willen. Tweede hands stonden de prijzen mij niet aan, dus zelf doen.
In de CX500 club al eens staan praten met iemand die zelf een karretje had gemaakt van een vouwwagen. Hij had de spoorbreedte naar 1 meter gebracht. Groot voordeel hierbij is dat de aanhanger maar een paar centimeter breder is dan het stuur, en je niet hoeft af te vragen of je ergens tussendoor past (filerijden bijvoorbeeld).
Achter mijn schuur vond ik een oud karretje die ik ooit eens op een parkeerplaats had zien staan met een briefje er op met de tekst: "gratis mee te nemen".
Fotos-0031_zps490b0926.jpg

Een paar weken terug begonnen met slopen:
Fotos-0032_zps52052563.jpg

Uiteindelijk hield ik dit over:
Fotos-0035_zps3069eec8.jpg


Daarna de as terugbrengen naar spoorbreedte 1 meter:
Fotos-0036_zps4a163bff.jpg

Fotos-0037_zpsc8085561.jpg

Verdere plaatjes moet ik nog uploaden. Het tussenstuk heb ik weer gebruikt om de twee asdelen aan elkaar vast te lassen. Ik ben er nog volop mee bezig. Ik zal de vorderingen (bij interesse) hier verder posten, al is het alleen maar om Oma dwars te zitten.

Edit: dit verhaal gaat verder in Brikken; 500 euro challenge 2015 een brik achter een brik
 
Laatst bewerkt:
volgens mij ga je er helemaal vanuit dat er in 2015 wederom een challenge plaats zal vinden.
als je alles gaat vinden in je achtertuin dan blijf je wel mooi binnen de kosten van € 500,= :)

volgens mij ga je het ijzer en houtwerk van je oude karretje ook nog wel hergebruiken ;)
 
Ik vind een karretje wel handig en geinig maar bestaat er ook een soort afneembare trekhaak want op mijn sportmotor staat een trekhaak niet.
 
volgens mij ga je er helemaal vanuit dat er in 2015 wederom een challenge plaats zal vinden.
als je alles gaat vinden in je achtertuin dan blijf je wel mooi binnen de kosten van € 500,= :)

volgens mij ga je het ijzer en houtwerk van je oude karretje ook nog wel hergebruiken ;)

Na uren in koffieprut gestaard en de sterren bekeken, de vlucht van de zwaluwen bestudeerd en gesproken met Boris, ben ik ervan overtuigd dat er een 2015 editie gaat komen.

Het karretje zou er sowieso al komen voor achter de rat. Daar kan ik niets aan bagage meenemen. Nu gaat het karretje wat mooier worden dan ik in eerste instantie in gedachten had. Als bagage drager op het karretje wilde ik in eerste instantie gewoon betongaas er op. Nu die meegaat met de challenge wil ik er wel iets knaps op hebben. De kosten voor het karretje vallen niet in het budget voor de challenge.

En, ja ik ben inderdaad van plan om wat er af is gekomen te gebruiken voor de opbouw, voor zover mogelijk.
Goed ingeschat!
 
@hawkgt: die is misschien eenvoudig te maken als je zelf kunt lassen. Ik heb op mijn FZR een trekhaak met 6 schroefpunten zitten (2 zitten nu gelast, wordt bij mij nooit verwijderd. Rij hele jaar door met de aanhanger) die schroefpunten zitten bijna allemaal op bestaande punten op het subframe. Oogt nu niet heel veel anders als de originele undertray waar normaliter ook je kenteken op bevestigd wordt... Is natuurlijk wel afhankelijk van je subframe, of je 'm daar op vast kunt schroeven...
 
Hawk-gt:
Het kan ook zonder subframe zoals mijn verbouwde Freebird op de vorige pagina. Hij hangt daar achter een xt die voor hogere snelheden overigens wat te licht is. Tot honderd gaat het prima. Je mag overigens maar 90 met aanhanger. In de 80-er jaren reed de anwb ermee achter een dikke BMW en hebben hem getest tot 160km. Heb je interesse of wil je meer weten dan pm je maar.
full
 
Dat kan idd ook, maar alléén met een enkelwiels of zwenkkoppeling. Persoonlijk ben ik er zelf geen voorstander van, op het geveerde deel (subframe) geeft je meer feedback, controle en comfort... Nadeel bij een sportfiets is dan wel dat dus ook de trekstang niet op de standaard hoogte van aanhangers kan zitten, die moet je dus omhoog werken...

Krijg je zoiets...
 
Laatst bewerkt:
Dat kan idd ook, maar alléén met een enkelwiels of zwenkkoppeling.
Persoonlijk ben ik er zelf geen voorstander van, op het geveerde deel (subframe) geeft je meer feedback, controle en comfort...

Vanwaar deze stelling?
Ik heb met mijn Pafje met een hoge ophanging aan het achterframe gereden en een met een ophanging aan de achterbrug en dat laatste is duidelijk comfortabeler en stabieler.
Veel minder invloed op de motor en veel rustiger achter de motor.
 
beide systemen zien er goed uit, ik hen nu een sv650s en een motorscooter maar misschien komt er wel een andere motor binnenkort.

ik vind een aanhanger wel leuk om tebouwen
 
Ow ja Henk, dit is hem geworden. Simpel en eenvoudig, maar wel een bult ruimte voor de bagage tijdens de 500 Euro Challenge! Volgend jaar gaat de kar weer mee. Er worden een paar kleine dingen aangepast zoals een rekje op de dakkoffer en dergelijke.

[afbeelding]

Hoi Borisz,
Leuk wat je met het onderstel hebt gedaan.

Henk
 
Dat kan idd ook, maar alléén met een enkelwiels of zwenkkoppeling. Persoonlijk ben ik er zelf geen voorstander van, op het geveerde deel (subframe) geeft je meer feedback, controle en comfort... Nadeel bij een sportfiets is dan wel dat dus ook de trekstang niet op de standaard hoogte van aanhangers kan zitten, die moet je dus omhoog werken...

Krijg je zoiets...
[~[url="http://i1129.photobucket.com/albums/m513/marauderforce/IMAG0455.jpg"]afbeelding~][/URL]


Mooi opgelost! Maar op deze manier mag het niet van de wetgever, wist je dat?

(moraalriddermodus OFF)
 
Hoe bedoel je, dat mag niet? Omdat ie voor het kenteken zit? Tja, tot nog toe geen problemen mee gehad... De hoogte van de trekhaak op een motorfiets heb ik nergens terug kunnen vinden in de regelgeving voor aanhangers in combinatie met motoren...
 
Hoe bedoel je, dat mag niet? Omdat ie voor het kenteken zit? Tja, tot nog toe geen problemen mee gehad... De hoogte van de trekhaak op een motorfiets heb ik nergens terug kunnen vinden in de regelgeving voor aanhangers in combinatie met motoren...

Nee, niet vanwege dat kenteken. Ik heb vorig jaar mijn aanhanger opgebouwd en de trekhaak moest toen op de hoogte van de achteras van de motor zitten. De maximale afstand van achteras van de motor naar de achterkant van de aanhanger mag niet meer dan 2,5 mtr bedragen. Dat lijkt bij jou langer, maar dat kan natuurlijk ook gewoon gezinsbegoocheling zijn.

Maar goed dat zijn de regels waar ik het vorig jaar mee moest doen. De regels zijn aan verandering onderhevig en in ons land zo vaag dat er volgens mij maar weinig mensen weten hoe het werkelijk zit.
De regels opzoeken in de sites van de overheid is eigenlijk niet te doen, tenzij je daar een paar vrije dagen voor uittrekt. Vorig jaar heb ik de regels voor de aanhanger van de site van schuring gehaald. En daar kan ik nu inderdaad niets meer terugvinden over de plaats van de trekhaak. Ook niet in de folder van de RDW

Wel mooi gedaan zo met die tonnen, ik hou wel van dergelijke creaties!! Al met al lijkt het dat de wetgever sneller is met het wijzigen van de wetten dan ik met mijn commentaar (wie had dat verwacht?)
 
Nee, niet vanwege dat kenteken. Ik heb vorig jaar mijn aanhanger opgebouwd en de trekhaak moest toen op de hoogte van de achteras van de motor zitten. De maximale afstand van achteras van de motor naar de achterkant van de aanhanger mag niet meer dan 2,5 mtr bedragen. Dat lijkt bij jou langer, maar dat kan natuurlijk ook gewoon gezinsbegoocheling zijn.

Maar goed dat zijn de regels waar ik het vorig jaar mee moest doen. De regels zijn aan verandering onderhevig en in ons land zo vaag dat er volgens mij maar weinig mensen weten hoe het werkelijk zit.
De regels opzoeken in de sites van de overheid is eigenlijk niet te doen, tenzij je daar een paar vrije dagen voor uittrekt. Vorig jaar heb ik de regels voor de aanhanger van de site van schuring gehaald. En daar kan ik nu inderdaad niets meer terugvinden over de plaats van de trekhaak. Ook niet in de folder van de RDW

Wel mooi gedaan zo met die tonnen, ik hou wel van dergelijke creaties!! Al met al lijkt het dat de wetgever sneller is met het wijzigen van de wetten dan ik met mijn commentaar (wie had dat verwacht?)

Nee, lengte heb je wel gelijk in. Als ik me niet vergis ( ff uit blote hoofd) inderdaad 2,5 mtr vanaf de achteras gemeten, of 2 mtr vanaf de kogel, dat zijn de 2 max toegestane afmetingen. De mijne is 2,64 mtr vanaf achteras, dus inderdaad wel wat te lang... komt omdat ik de parkeerrem wilde behouden. Echter niet vervelend oid met het rijden hoor. De tonnen was simpel en goedkoop. Makkelijk te bewerken omdat het dun staal is, en kon ze voor niks aankomen. Daarbij kijkt het ook wel leuk ja *D en ik had er een wens bij, die met die tonnen makkelijk te maken was: er moest en zou een BBQ op komen :P de 60ltr ton die er dwars voor op zit, is een BBQ op kolen van gemaakt, ideaal op treffens of weekendjes...

En ik denk dat menig agent het inderdaad niet weet, of het moet zijn interesse een beetje hebben... Heb 'm nu zo'n 2 jaar, en rij er toch (2) wekelijks mee. Ben er nog nooit mee aan de kant gezet... ( knock on wood) dus ik weet ook niet hoe ze erop zullen reageren als het zover is, maar dat zien we dan wel denk ik :+
 
Laatst bewerkt:
Als je iets gebouwd hebt dat valt in een relatief onbekend gedeelte van de wetgeving en je gedraagt je met je bouwsel netjes en onopvallend in het verkeer dan hebben de meeste dienders geen directe aanleiding om je aan te houden en zullen ze geen zin hebben in de papierwinkel om uit te zoeken of het wel of niet volgens de wet is.

Als je echter bij een aanrijding of ongeluk betrokken raakt zullen verzekeraars er alles aan doen om onder een schade uitkering uit te komen. Een voertuig dat niet voldoet aan de wetgeving is meestal niet verzekerd volgens de polisvoorwaarden.

Ik ben zelf ook niet heilig maar het is een bewust risico dat je neemt nu je dit weet.
 
Laatst bewerkt:
Tadaa

maximaal wettelijk toegestane afmetingen, weegt 29 kilo.

komt nog een zeiltje over, dikke 12v accu met omvormer en opbergvakken.

1969351_961105173906345_4346615343841755291_n.jpg
 
mijn kar is ook te lang. volgens mij heeft de politie geen idee wat de af metingen zijn.

laast reed er rijks politie naast me. (keek even en reed daarna door)

volgens mij heben ze ook geen rolmaat bij hun :P
 
wat is het voordeel of nadeel van een kar met 1 wiel ipv 2 wielen?

volgend jaar willen we op vakantie door italie met z,n 2e op 1 motorscooter dus zou een klein aanhangertje wel handig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan