Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

Denk dat dat smaakgebonden is. Eenwieler heeft een vaste koppeling omdat deze de motors bewegingen moet blijven volgen, En daar hoef je meestal je rijstijl niet al te veel op aan te passen. 2 wielen dan heb je een aanhanger die recht blijft terwijl jij kantelt, baak breder, moet je meer rekening mee houden in bochten en rotondes. Kun je meestal wel meer in vervoeren.

Ik ben afgelopen jaar weggeweest met de 200 ltr ton volgeladen, en voor Nog een kleine partytent en 2 klapstoelen erop. Dat wordt met een eenwieler wel lastiger ;) maar dan ben ik ook wel een stukje zwaarder en breder dan anders... Dus wat kalmer rijden dan.
 
Ik heb beide gebouwd en met beide gereden en kan toch wel zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar een 2-wieler. De 1-wieler vind ik wat meer nadelen hebben:
Hij is veel gevoeliger voor balans en verkeerde en/of overbelading. Is deze verkerd of te zwaar beladen dan merk je dat zeker in langzamere bochten (rotondes) enorm: de aanhanger wil de motor "omver trekken"
Bij een eenwieler zit het wiel vrijwel altijd achteraan ipv in het midden van de aanhanger, hierdoor hangt er veel meer gewicht de achterkant van je motor omlaag te trekken in tegenstelling tot een tweewieler waarbij je door het verdelen van het gewicht je kogeldruk kunt variëren.
Een tweewieler is makkelijker/sneller los te koppelen en ook zonder steuntje oid gewoon te parkeren. Indien ooit nodig kun je 'm zelfs gewoon achter je auto hangen.
 
hoi Hawk,
ik heb gekozen voor een eenwieler en tot zo'n 35 kilo is dat heel goed te doen. Als je lichtgewicht kamperen gewend bent dan is dat meer dan genoeg voor z'n tweeen, wel zaak om de dame te beteugelen in wat ze allemaal meeneemt............Absoluut voordeel is de wendbaarheid op smalle trails, stoepranden raak je niet en je bent niet breder dan je spiegels/stuur. Om hem neer te zetten zit er een kleine standaard onder. In mijn optiek hoort achter een lichte motor een eenwieler.
BTW ik heb binnenkort weer een zadeltje nodig, pm je dan wel.
 
We gaan 2,5 week roadtrippen door Italië op de Vespa gt200 motorscooter van mijn vriendin
Dus de aanhanger is bedoeld voor de kampeer spullen, kleding past in de topkoffer en onder het zadel.
Ik zag op plaatjes dat de koppeling onder het bagagerek vast zat,dat is wel een mooie plek.

Nu nog kijken of ik iets ga kopen of zelf ga bouwen.
Lassen is geen punt en polyesteren red ik ook nog wel maar kopen is sneller en makkelijker 8-)
 
Achter een Vespa zou ik geen 2 wieler hangen, je hebt iedere pk nodig om vooruit te komen, dan is de rolweerstand van meer dan een extra wiel al snel te veel.
Een Pavje staat leuk achter een scoot.

mod_vespa__419.jpg
 
Laatst bewerkt:
Paf is erg leuk maar ook prijzig voor iets wat we misschien 1x gaan gebruiken.

We gaan vanavond kijken bij een 2wielig aanhangertje van 85cm breed.
Nu moet ik ook nog kijken hoe ik een trekhaak aan de Vespa moet maken.

Freebird vind ook wel leuk maar iets tehoekig.
 
De aanhanger was tegroot en zwaar voor de vespa ,dus die word het niet.

Ik heb gister een mailtje gestuurd voor een freebird aanhanger op marktplaats.

ik zie verschillende plaatsen voor de koppeling tussen vespa en aanhanger ,ik wil hem eigelijk onder het bagagerek hebben.
Hij kan ook aan de ophangpunten van de schokbrekers en uitlaat maar dat is gietaluminium.
 
Omdat koffers soms gewoon niet voldoen...
[afbeelding]
Hehe ... nice picture 8-)

Maar als je nu even die topkoffer eraf neemt, hem er iets verder onder zet, en dan achteraf met fotoshop zo een "trekkersplateau"* van een trekker in de plaats van uw topkoffer plaatst :9

* geen idee hoe dat precies noemt :+
 
Mag je daar volgens de regels wel mee rijden? Qua afmetingen enzo?
Volgens de regels:
Gemeten vanaf de achteras van de motor = max 2,5m lang
Breedte = max 2m (vroeger 1m of gelijk aan de motor indien die breder was dan 1m)
Hoogte = max 1m, Incl lading
Max gewicht = de helft van het rijklare gewicht van de motor in originele toestand, incl lading

Meeste agenten weten er helaas niets over, en zolang het aanhangertje in goede staat is, de verlichting duidelijk is en correct werkt, en je rijstijl behoorlijk is, zullen ze er geen problem van maken.
Maar idd, krijg je iets voor, is de kans wel groot dat de verzekering van de tegenpartij het gaat uitpluizen ...

Edit: ben zelf van mening dat heel die wet aangepast zou moeten worden. Zo zou je in de huidige regel moeten mogen rijden met je gewone A rbw, maar zo zou het mogelijk moeten zijn een geremde aanhanger te mogen maken, hoger te laden dan 1m, en zwaarder te mogen laden, maar dat je dan voor je E toevoeging voor achter het motor rbw zou kunnen gaan. 'T zou heel wat meer mogelijkheden geven. Want zeg nu zelf, bij een motor van 250kg mag je dus max 125kg aanhagen, en daar zit je denk ik best snel aan.
Maar denk dat daar te weinig animo voor is ...
Ik denk dat de groep "aanhanger-achter-de-motor-hangen-is-praktisch-en-leuk" echt nog een kleine minderheid is ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hawk-gt:
Het kan ook zonder subframe zoals mijn verbouwde Freebird op de vorige pagina. Hij hangt daar achter een xt die voor hogere snelheden overigens wat te licht is. Tot honderd gaat het prima. Je mag overigens maar 90 met aanhanger. In de 80-er jaren reed de anwb ermee achter een dikke BMW en hebben hem getest tot 160km. Heb je interesse of wil je meer weten dan pm je maar.
[afbeelding]
Dat kan idd ook, maar alléén met een enkelwiels of zwenkkoppeling. Persoonlijk ben ik er zelf geen voorstander van, op het geveerde deel (subframe) geeft je meer feedback, controle en comfort... ~[/URL]

Heb eens een beetje terug gelezen, en wilde hier nog even op terugkomen ...
Kan ook met een klassieke trekbol hoor, als je een soort opzetframe maakt, of laat maken dat vast gefixeerd is aan je achterbrug, al dan niet afneembaar, en achter het achterwiel voorzien is van een trekbol. *

Vanwaar deze stelling?
Ik heb met mijn Pafje met een hoge ophanging aan het achterframe gereden en een met een ophanging aan de achterbrug en dat laatste is duidelijk comfortabeler en stabieler.
Veel minder invloed op de motor en veel rustiger achter de motor.
:^
Al heb ik er zelf nog geen ervaring mee.
Maar idd, ook al omdat de achterophanging van een motorfiets niet berekend is op de extra ballast van een aanhanger. Tenzij je wiel(en) van de aanhanger mooi centraal staan, en je het ladingsgewicht goed verdeeld, maar dat laatste is niet altijd even praktisch.

De achterbrug is ook een stevige constructie, en die kan best nog heel wat extra (trek)gewicht verdragen. Voor het achtersubframe van een motor is dat niet altijd welkom, dat extra (trek)gewicht.

Nadeel is wel dat de aanhager minder gedempt rijdt, en breekbare spullen vervoeren zal dan met de nodige voorzichtigheid moeten gebeuren **


* Het brengt mij wel op het idee, om dat zo op te lossen, een soort van "achetrbrugverlenging" te creëren, maar dan niet zoals op de Amerikaanse Hayabusa's :+
En dan vanachter een soort dikke plaat met een bevestigingspunt waar je zowel een bol- als kruiskoppeling kan plaatsen, afneembaar dus, zo kan je met beide systemen rijden ...
... nu nog het "ministerie van financieën" aanspreken om aan dat project te kunnen beginnen ...

** Belgische wegen vermijden dus :+
 
Volgens de regels:
Gemeten vanaf de achteras van de motor = max 2,5m lang
Breedte = max 2m (vroeger 1m of gelijk aan de motor indien die breder was dan 1m)
Hoogte = max 1m, Incl lading
Max gewicht = de helft van het rijklare gewicht van de motor in originele toestand, incl lading

Meeste agenten weten er helaas niets over, en zolang het aanhangertje in goede staat is, de verlichting duidelijk is en correct werkt, en je rijstijl behoorlijk is, zullen ze er geen problem van maken.
Maar idd, krijg je iets voor, is de kans wel groot dat de verzekering van de tegenpartij het gaat uitpluizen ...

Edit: ben zelf van mening dat heel die wet aangepast zou moeten worden. Zo zou je in de huidige regel moeten mogen rijden met je gewone A rbw, maar zo zou het mogelijk moeten zijn een geremde aanhanger te mogen maken, hoger te laden dan 1m, en zwaarder te mogen laden, maar dat je dan voor je E toevoeging voor achter het motor rbw zou kunnen gaan. 'T zou heel wat meer mogelijkheden geven. Want zeg nu zelf, bij een motor van 250kg mag je dus max 125kg aanhagen, en daar zit je denk ik best snel aan.
Maar denk dat daar te weinig animo voor is ...
Ik denk dat de groep "aanhanger-achter-de-motor-hangen-is-praktisch-en-leuk" echt nog een kleine minderheid is ...

Over het algemeen probeer ik mij wel te houden aan de regels.
Overigens heb ik me er niet van laten weerhouden om mijn topkoffer uit te lenen aan mijn zus.
Op het bagage rek van mijn aanhanger was deze prima te vervoeren. :)

large
 
Laatst bewerkt:
De achterbrug is ook een stevige constructie, en die kan best nog heel wat extra (trek)gewicht verdragen. Voor het achtersubframe van een motor is dat niet altijd welkom, dat extra (trek)gewicht.

Nadeel is wel dat de aanhager minder gedempt rijdt, en breekbare spullen vervoeren zal dan met de nodige voorzichtigheid moeten gebeuren **


* Het brengt mij wel op het idee, om dat zo op te lossen, een soort van "achetrbrugverlenging" te creëren, maar dan niet zoals op de Amerikaanse Hayabusa's :+

Dat is waar ik mee bezig ben :P

28l5mdu.jpg


Ik heb een eenvoudige rechthoekige achterbrug van 60x30mm. Ik kan daar kokerprofieltjes tegenaan zetten zonder verder iets te hoeven veranderen, de as is er lang genoeg voor. Wat staalplaatjes om de verlengde boom te fixeren en aan de andere kant een koker dwars erop met daarop een eenvoudige trekhaak.

Stekkerdoos kan er ook zo op worden geschroefd met daaraan stekkers van een oude kabelboom en dan heb ik een trekhaak die 100% plug&play werkt, er hoeft helemaal niets aan de motor te worden versleuteld. Daarbij komt dat installatie ongeveer 5 minuten duurt.

Ik heb op een bierviltje uitgerekend dat bovenstaande constructie een kogeldruk van max 20kg leuk vind maar je wil daar ver onder blijven (zeg <5kg). Max aanhangergewicht 100kg. Het voordeel van deze constructie is dat het de stuureigenschappen waarschijnlijk zeer weinig beïnvloed. Het grote nadeel is dat de onafgeveerde massa van de achterbrug enorm toeneemt. Bij elke beweging van de achterbrug moet de dissel van de aanhanger (met daaraan verbonden 100kg!) meebewegen en dat is een hoop massa. Daarom moet je langzamer rijden als de weg hobbeliger wordt anders wordt het een oncomfortabel ritje.

Het enige waar ik nu tegenaanloop is wat voor aanhangertje erachter moet en waar ik het nou eigenlijk voor zou gaan gebruiken :')
 
Ik gebruik mijn aanhangertje voor simpele dagelijkse dingen... boodschappen, rommel wegbrengen, en motor treffen en weekenden natuurlijk. Heb er een partytent en alles op meegenomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan