Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

Geinig ding maar wat een prijs joh :X
5% onder de nieuwprijs voor een 4 jaar oud aanhangertje in een niche markt van een niche markt, ik geef je weinig kans om hem zo kwijt te raken.
 
Geinig ding maar wat een prijs joh :X
5% onder de nieuwprijs voor een 4 jaar oud aanhangertje in een niche markt van een niche markt, ik geef je weinig kans om hem zo kwijt te raken.
Jij hebt de prijs van de wagen gezien ;)
Hier moet je nog even de voortent van €1100,- en de aflevering kosten van €295,- bij optellen.

Voorts, het is een vraagprijs.
 
Laatst bewerkt:
full

En dit is de mijne :)
 
Ha oma...

Hey mannen, nou is mij vandaag iets ter ore gekomen. Het schijnt dat volgens een maatje van me, zijn oom onlangs van de weg gehaald is met motorfiets en aanhanger. Hij zou zijn aanhenger hebben moeten achterlaten, omdat zijn trekhaak niet gekeurd zou zijn, of voorzien zou zijn van een goedkeuringsplaatje.

Heeft iemand daar eerder iets van meegekregen? Want in dat geval heb ik toch wel een probleem denk ik. Ik weet zeer zeker dat de trekhaak deugdelijk is, en voldoende gewicht mag trekken. Hij is gebouwd door een uitermate goede vakman, die werktuigbouwkundig zeer goed onderlegd is. Maar hij is niet door een erkend bedrijf gebouwd dus...
 
Ha oma...

Hey mannen, nou is mij vandaag iets ter ore gekomen. Het schijnt dat volgens een maatje van me, zijn oom onlangs van de weg gehaald is met motorfiets en aanhanger. Hij zou zijn aanhenger hebben moeten achterlaten, omdat zijn trekhaak niet gekeurd zou zijn, of voorzien zou zijn van een goedkeuringsplaatje.

Heeft iemand daar eerder iets van meegekregen? Want in dat geval heb ik toch wel een probleem denk ik. Ik weet zeer zeker dat de trekhaak deugdelijk is, en voldoende gewicht mag trekken. Hij is gebouwd door een uitermate goede vakman, die werktuigbouwkundig zeer goed onderlegd is. Maar hij is niet door een erkend bedrijf gebouwd dus...
Dat is wel een heel goede, en belangrijke vraag ...
... alleen weet ik er het antwoord niet op, maar zou het zeker ook wel willen weten!
 
Een oom van je maatje.. Hmm, vaag verhaal.
Mocht het zo zijn, (ik ben nu te lui om te zoeken) gewoon een blanco typeplaatje kopen op Ebay en met slaglettertjes een serienummertje verzinnen.
Klaar.
 
http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/trekhaak

De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan de trekkende auto op dat moment weegt.

Ik heb net ook ergens gelezen dat indien het plaatje ontbreekt er maximaal 75kg kogeldruk mag zijn maar dat kan ik ff niet meer terugvinden.
 
Laatst bewerkt:
keuring van de trekhaak bij motoren is niet geregeld, agent kent de wet niet. De wet gaat niet verder dan de omschrijving dat trekhaak deugdelijk moet worden uitgevoerd.
 
Vorig jaar had ik ook mijn trekhaak op deze manier aan mijn subframe bevestigt, dat ging toen behoorlijk slingeren vanaf een 95km/h. Ik zie dat jouw constructie veel hoger zit dan de mijne destijds (mijn trekhaakknop zat ter hoogte van mijn achteras). Waarschijnlijk heb je daardoor minder last van vervorming. Ik ben benieuwd. Hou je ons op de hoogte?
 
Doe ik. De trekhaak bij de FZR zat zelfs nog wat hoger. Daar viel de kogel zelfs voor het kenteken. Daar had ik eigenlijk nooit geen moeite mee
 
Ff crossposten vanuit het GS500 topic:

Kapiteinkoek ging er met gestrekt been in en na een week hard werk: BAM

WP_20150813_10_28_18_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_42_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_14_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_06_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_23_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_31_Pro.jpg


Zoals een goed Kapiteinkoek product betaamd is de trekhaak (standaard 50mm kogel) volledig plug&play. Elektra wordt aangesloten met standaard Suzuki stekkers en het frame komt op de achterbrug met een langere as (afkomstig van een Muz Skorpion) die ik heb overgenomen van een mede MF'er.

Een GS kan het verder prima hebben zolang je een beetje mee blijft rijden en het niet 30 graden tropisch warm is. De motor is er op gemaakt in totaal 2x zijn eigen gewicht mee te sleuren dus wat dat betreft hoef ik het niet te laten.

Het idee was er morgen mee op vakantie te gaan maar dat gaat hem niet worden. In beginsel is deze combinatie stabiel maar als je het stuur een zetje geeft komt hij makkelijk in een slinger terecht (al vanaf 50km/h) waarna hij zichzelf wel weer recht trekt. Desalniettemin heb ik er geen vertrouwen in dat ik hem recht houdt als ik onverwacht een dergelijke slinger krijg bij 80km/h. Waarschijnlijk een combinatie van korte en brede aanhanger met de karakteristieken van de GS500 die uiteindelijk zorgt voor het semi-stabiele gedrag. Ik denk dat het prima kan werken met een smaller aanhangertje maar daar heb ik nu ff geen tijd meer voor :P

Wat technische info:
Max kogeldruk: 20kg. Bij voorkeur 5-10kg
Max trailer gewicht: Net als in de wet geregeld maximaal 50% van het rijklare gewicht van de GS500. Zeg 95kg. Desondanks kan het frame 250kg trekken zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heel netjes uit, verder geheel eigenbouw bak enz.?
Ga je de bak nu smaller maken?
Wat zijn de maten nu van de bak?
Erg benieuwd naar, bedankt alvast voor het antwoord.
 
Idd eigenbouw. Alleen de as is origineel die komt van een klein aanhangertje die ik recent heb gekocht op Markplaats voor €35 en die ik hier eerder heb gepost

2r2lj80.jpg


De bak bestaat uit een 18mm multiplex frampje die weer bekleed is met 5,5mm multiplex. Totaalgewicht van de trailer is 50kg met een inhoud van 390 liter (1,22x0,92x0,4m)

Ik ga eerst op vakantie en wat ik daarna met de trailer en trekhaak frame ga doen weet ik nog niet. Misschien smaller maken idd of anders het trailertje in de verkoop en opnieuw beginnen. Misschien is het afdoende om de dissel te verlengen (zit nog ruim onder de maximum toegestane lengte). Weet ik allemaal nog niet straks eerst op vakantie :+
 
Laatst bewerkt:
Ff crossposten vanuit het GS500 topic:

Kapiteinkoek ging er met gestrekt been in en na een week hard werk: BAM

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zoals een goed Kapiteinkoek product betaamd is de trekhaak (standaard 50mm kogel) volledig plug&play. Elektra wordt aangesloten met standaard Suzuki stekkers en het frame komt op de achterbrug met een langere as (afkomstig van een Muz Skorpion) die ik heb overgenomen van een mede MF'er.

Een GS kan het verder prima hebben zolang je een beetje mee blijft rijden en het niet 30 graden tropisch warm is. De motor is er op gemaakt in totaal 2x zijn eigen gewicht mee te sleuren dus wat dat betreft hoef ik het niet te laten.

Het idee was er morgen mee op vakantie te gaan maar dat gaat hem niet worden. In beginsel is deze combinatie stabiel maar als je het stuur een zetje geeft komt hij makkelijk in een slinger terecht (al vanaf 50km/h) waarna hij zichzelf wel weer recht trekt. Desalniettemin heb ik er geen vertrouwen in dat ik hem recht houdt als ik onverwacht een dergelijke slinger krijg bij 80km/h. Waarschijnlijk een combinatie van korte en brede aanhanger met de karakteristieken van de GS500 die uiteindelijk zorgt voor het semi-stabiele gedrag. Ik denk dat het prima kan werken met een smaller aanhangertje maar daar heb ik nu ff geen tijd meer voor :P

Wat technische info:
Max kogeldruk: 20kg. Bij voorkeur 5-10kg
Max trailer gewicht: Net als in de wet geregeld maximaal 50% van het rijklare gewicht van de GS500. Zeg 95kg. Desondanks kan het frame 250kg trekken zonder problemen.


heb je mooi gemaakt jong!
 
Inderdaad leuk gemaakt. Jammer dat het niet voldoende stabiel is.
Ik denk dat de dissel verlengen het meeste effect gaat hebben.
Een smal karretje op 2 wieltjes gaat nl heel snel zelf slingeren.
 
Als de volle zon erop staat zijn de lichten eigenlijk alleen goed te zien als je er recht achter zit. In het donker doen ze het daarentegen weer zeer goed. Ze waren ook erg goedkoop. Ze zijn wel goedgekeurd met logo in het plastic verwerkt en het allerbelangrijkst natuurlijk het stroomverbruik. Lekker laag zodat het direct aan de elektra van de motor kon zonder overbelasten.
 
Als de volle zon erop staat zijn de lichten eigenlijk alleen goed te zien als je er recht achter zit. In het donker doen ze het daarentegen weer zeer goed. Ze waren ook erg goedkoop. Ze zijn wel goedgekeurd met logo in het plastic verwerkt en het allerbelangrijkst natuurlijk het stroomverbruik. Lekker laag zodat het direct aan de elektra van de motor kon zonder overbelasten.
Met de volle zon erop, ja, maar dat is al extreem he ;)
Vind ze overdag best duidelijk genoeg.
Denk dat ik ze net geen 9/stuk betaald heb, via aanhagerstore.nl of zoiets.

Edit: heb je geen duidelijke close up van hoe je die trekhaakconstructie aan je achterbrug hebt zitten? Daar ben ik erg in geïntreseerd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vermoed dat je het slingeren het beste teniet doet door de trekhaak niet aan je achterbrug te monteren, maar aan je subframe. Mij VF750 met trekhaak aan de brug reed ook een stuk minder stabiel als m'n VF1100 met trekhaak aan het subframe. En beide motoren schelen maar zo'n 20Kg en hebben wel zo ongeveer dezelfde geometrie. De 1100 kom ik probleemloos 160 rijden (ff uitgeprobeerd) terwijl bij de andere ik toch niet graag boven de 90-100 kwam.
 
Ik heb juist een tegengestelde ervaring. Bij mij is een achterbrug montage veel stabieler.
Ik heb natuurlijk wel een 1 wielertje, wellicht dat daar het verschil inzit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan