vlakken of weggooien

murph

MF veteraan
3 sep 2004
7.982
29
vlaieland
Heb dus een foutje gemaakt.Kop hele winter op een bout onder spanning laten staan.Vraag is of die kop waarschijnlijk nu zo scheef als een hoepel is of nog gevlakt kan worden.Heb hem dus nog steeds niet los maar dat gaat spoedig gebeuren.

Murph= alf
 
Heb dus een foutje gemaakt.Kop hele winter op een bout onder spanning laten staan.Vraag is of die kop waarschijnlijk nu zo scheef als een hoepel is of nog gevlakt kan worden.Heb hem dus nog steeds niet los maar dat gaat spoedig gebeuren.

Murph= alf

Als je nou alles is in één topic zet dan is het wat overzichtelijker...

enne, ik denk dat je de kop ff na moet (laten) meten.. dan weet je snel genoeg of vlakken nog zit heeft..
 
Er moet heel wat gebeuren wil je een cilinderkop krom trekken en dat heeft dat ene boutje vast niet voor elkaar gekregen.

Ik zet er een kratje lauwe pilz op in dat hij nog gewoon recht is!

en meten = weten
 
Ik krijg bij lauwe pils altijd een blij vakantie gevoel.
Frankrijk, dagje naar het strand, terug naar de camping en dan een flesje Kronenbourg bier pakken die de hele dag in de zon heeft gestaan, mjammie!

Kijk, deze kop heeft wel een probleem en wel meer dan 1
Is van een Pan, maar lijkt qua bevestiging erg op een shovel.

Tis een vrij stevig en compact geheel en als maar 1 van de 5 bouten vastzit trek je hem echt niet krom (=buikgevoel)

full
 
bij een twinblok is het toch ook noodzakelijk om de andere kop ook te doen ivm compressieverschil.

ja, was het maar vakantie
heb nu de griep, dus van rijden komt ook niets ;( :z |( :N
 
Knukkel die schade bij jouw kop valt best mee , lassen afdraaien en vlakken, wordt veel gedaan vooral bij de oudere harley's.
 
Knukkel die schade bij jouw kop valt best mee , lassen afdraaien en vlakken, wordt veel gedaan vooral bij de oudere harley's.

Alleen mis ik ook een stuk van de klepzitting en zit er ook een hele dikke scheur tussen bougie gat en klep (klassiek panhead kwaaltje).
Ik heb inmiddels andere koppen, deze is 'voor de show' :9
en komt misschien ooit nog van pas
 
Scheur tussen bougie en zitting , dat komt bijna bij alle pan koppen voor,is heel goed te lassen en dan een paar nieuwe zittingen er in, gelijk een mooie en betere verbrandings kamer maken en de pan kan wedijveren met de meeste evo's.
Als je wat foto's wil van de operatie, zal ik eens kijken of ik ze er op krijg.
 
Scheur tussen bougie en zitting , dat komt bijna bij alle pan koppen voor,is heel goed te lassen en dan een paar nieuwe zittingen er in, gelijk een mooie en betere verbrandings kamer maken en de pan kan wedijveren met de meeste evo's.
Als je wat foto's wil van de operatie, zal ik eens kijken of ik ze er op krijg.

Foto's altijd welkom!

Ik had er ook een ander stel koppen bij (ook met scheur) en die zijn indedaad zo gerepareed. Die zitten er nu op... als het goed is gaat hij midden dit jaar lopen.

Ik moet deze eigenlijk even laten stralen om te zien hoe groot de schade is, maar het ziet er vrij slecht uit. Ik wil eigenlijk ergen een rot carter op de kop tikken, want dan kan ik inmiddels een lege pan motor bouwen met alles wat over is - leuk voor in de huiskamer! (vind ik dan)

Enne... ben jij toevallig die Max M die een bedrijf in Raalte heeft??
 
Laatst bewerkt:
Hier de foto van de kop die is ingelast en voorzien van staliet zittingen,worden hier met behulp van een frees op maat gedraaid onder de juiste hoek voor de kleppen.
Nee ik zit niet in raalte.

Bijlage: DSC01688_1.jpg
 
Door het verkleinen van de verbrandingskamer verkrijgen we verschillende voordelen.
1: verkorting van de vlamweg
2: verhoging van de compressie verhouding.
3 : door klepdiameter aanpassing betere ademhalingslogistiek (wat er in komt moet er ook weer uit).
4 : door combinatie van punt 1 en 2 wordt de koptemperatuur verlaagt zodat pingelen niet voorkomt.
 
klinkt aanemelijk ,alleen punt 4 snap ik niet.

hoe kan de motor koeler gaan lopen met meer compressie ?
 
Door het verkleinen van de verbrandingskamer verkrijgen we verschillende voordelen.
1: verkorting van de vlamweg
2: verhoging van de compressie verhouding.
3 : door klepdiameter aanpassing betere ademhalingslogistiek (wat er in komt moet er ook weer uit).
4 : door combinatie van punt 1 en 2 wordt de koptemperatuur verlaagt zodat pingelen niet voorkomt.

Wat ik vernomen heb van verschillende goed aangeschreven mensen krijg je door een
bathtub verbrandingskamer in een shovel minder flow omdat als de klep openstaat
de zijkanten "geblocked"worden door de cilinderkop wanden.(verbrandingskamer is te diep)
Dat bij een shovel de kleppen zowiezo al te groot zijn waardoor de luchtsnelheid
te laag is en daardoor minder cilindervulling
Het verhogen van de compressie verhoogt de verbrandings temperatuur.

Het effect van hogere compressie met een snellere verbranding kan simpeler bereikt worden door een HC zuiger te gebruiken ism dubbele bougies

komt u uit zeeland ?
 
Door een snellere verbranding wordt er minder warmte afgegeven aan de omgeving Verbrandingskamer, hierdoor wordt ie minder warm, want de rest van de tijd geeft ie warmte af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan