Handschakelen.

mik77

MF'er
15 aug 2005
157
0
Gouda
Ik ben bezig met de verbouwing van mijn Intruder (700cc 1986). Nou heb ik een aantal Build off series gezien en zie al die jongen met handgeschakelde motoren rijden. Lijkt mij echt het ultieme! Weet iemand of dat te realiseren is voor een motor die af fabriek conventioneel geschakeld is? Zelf heb ik het idee dat dit wel te doen is maar ben dan ook geen technisch genie...
Groeten Mischa
 
Hier mijn versie van handschakelen op een sportster. Pook is eigenbouw, en de voetkoppeling komt van een liberator.

photo17.jpg
 
ombouwen nar handschakeling moet als je een beetje handig bent met metaal goed te doen zijn hoor. Wij hebben er ook even naar gekeken, maar toen toch maar ervoor gekozen om zelf forwardcontroles te maken.
 
ik wil zelf ook zoiets bouwen op mijn virago maar ik twijfel nog tussen voetkoppeling of koppeling op de pook.

wat is handiger en wat is redelijk easy te realiseren, voet of hand :9
 
Ik wil niet de slimme uithangen maar kopel met de voet en schakel met de hand! Behalve als je natuurlijk 2 linker handen hebt
 
heb op mijn Savage een voetkoppeling/handschakeling gehad. koppelingskabel verbinden aan het originele schakelpookje, plaatje tussen de bevestigingen van de voetsteun om de (buiten)kabel op zijn plaats te houden. schakelpook direct vanaf de versnellings-"as"die uit het blok komt en klaar.
 
heb op mijn Savage een voetkoppeling/handschakeling gehad. koppelingskabel verbinden aan het originele schakelpookje, plaatje tussen de bevestigingen van de voetsteun om de (buiten)kabel op zijn plaats te houden. schakelpook direct vanaf de versnellings-"as"die uit het blok komt en klaar.
en hoe beviel dat? vertel.

op m'n WS ben ik het al een tijdje van plan.
de ingreep is niet groot.
full

maar ik twijfel nog.
houdt het bijv. in dat je bij een stoplicht altijd met je voorrem moet remmen,
omdat je de rechtervoet nodig hebt om op de grond te zetten?
of bij een stoplicht altijd in z'n vrij zetten?
en een noodstop? met beide voeten op de forward control.
hoe stabiel ben je dan nog?

dus, hoe beviel het?
 
Laatst bewerkt:
en hoe beviel dat? vertel.

op m'n WS ben ik het al een tijdje van plan.
de ingreep is niet groot.
(Afbeelding)
maar ik twijfel nog.
houdt het bijv. in dat je bij een stoplicht altijd met je voorrem moet remmen,
omdat je de rechtervoet nodig hebt om op de grond te zetten?
of bij een stoplicht altijd in z'n vrij zetten?
en een noodstop? met beide voeten op de forward control.
hoe stabiel ben je dan nog?

dus, hoe beviel het?
Men noemt zo'n koppeling dan ook een "cuicide clutch" :]
 
ik heb vaak op een hardtail met een 1680cc shovelhead gereden met jockey shift en suicide clutch en ik had er geen enkel probleem mee, het wennen duurt een dag en dan gaat het als vanzelf...zelfs op zo'n bok van een ding als dit apparaat..
 
fo in zijn vrij zetten inderdaad, of linkervoet op de koppeling houden. het went snel, en het rijden valt erg mee. noodstop wordt iets lastiger, maar ook dat is geen echt probleem. als je de koppeling maar intrapt voor je stil staat, terugschakelen kan eventueel nog wel als je al stilstaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan