Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

gs500 zwabbert bij 80kmph, balhoofdlagers?

Pagina's:
  1. 1

DL650 k5

Reg. datum:
05 apr. 2005
Hallo,

Na een aantal keer op de Suzuki GS500 Challenge van mn vriendin gereden te hebben viel mij op dat de motor precies bij 80 km/h erg gaat trillen/zwabberen.
Zonet nog een ritje gemaakt en het lijkt steeds erger te worden.
Dus mijn vraag aan jullie: Zijn de balhoofdlagers aan vervanging toe?
En is dit zelf makkelijk te doen, of is het een karweitje voor de garage?
Misschien is er iemand die een WPH voor de gs500 (1998) heeft?
Suzuki DL650 V-strom

Reg. datum:
30 aug. 2005
Heeft i boven de 80 ook nog last van het zwabberen??

Balhoofdlagers kan je redelijk makkelijk zelf testen door bijv. met je voorwiel tegen een muurtje gaan staan en dan het frame proberen naar voor te duwen. Als er speling is moet je het nu kunnen voelen.

mijn gs begon ook een beetje te "zwabberen" ( vanaf een bepaalde snelheid tot......) maar bij mij waren het de wiel lagers die begonnen te slijten

succes met zoeken.

Mrburner
Eindelijk is mijn droom uitgekomen:
Een Duc 900ss

Reg. datum:
18 jul. 2003
Dit zou het kunnen zijn:
Balhoofdlager versleten of te los
Voorband verkeerd afgesleten
Balanceerloodje verloren :?
When life throws you a curve.....ride it and ride it hard!

de XT5½&LAV7½ dozer

Reg. datum:
12 feb. 2004
Contoleren; voorpartij omhoog (op standaard zetten), onderaan de poten grijpen met stuur rechtuit en dan naar voor en achter proberen tedrukken. Zo voel je het (of niet).
Vervangen kan een karwei zijn, de voorbouw moet eraf en de lagers eruit getikt/gemonteerd evt. verhitten (en om de balhoofdpen laten krimpen).

Mijn ervaring met vernieuwen van balhoofdlager is dattie juist meer ging zwabberen. Een versleten lager gaan de rollen nl. in kuiltjes zitten, soort 'lock' wat rechtuitstabiliteit gaf. Is het mss zo dat de achterkant op eoa manier omhoog is gekomen? wordt ie ook nerveus van. Hoewel dat 'precies bij 80' wel weer raar is. Idd balans in voorwiel??
XT's are made for thumpin', so that's just what they'll do. And one of these days XT is gonna thump all over you jouw mijnbuis | verwacht: per cogo, non per mico

DL650 k5

Reg. datum:
05 apr. 2005
Het begint idd echt precies bij 80, en boven de 85/90 voel ik het niet meer. Ik zal morgen eens kijken hoever ik kom met jullie tips. Niemand die toevallig een digitaal WPH van de gs500 heeft?
Suzuki DL650 V-strom

900 SS

Reg. datum:
17 mrt. 2004
wphb-topic staat ie vast wel in
MotoGP en SBK modellen te koop!

Reg. datum:
31 mei. 2002
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 21:07 schreef 25Kw*er het volgende:
Het begint idd echt precies bij 80, en boven de 85/90 voel ik het niet meer. Ik zal morgen eens kijken hoever ik kom met jullie tips. Niemand die toevallig een digitaal WPH van de gs500 heeft?

Is heel normaal, een bekend probleem bij bijna alle motoren zonder stuurdemper.
Je zit bij 80 km/u precies op de resontantie frequentie van het voorwiel t.o.v. de motor, een fractie onbalans of een onrondheid in je band en het zwabberen begint. Als je het voorwiel opnieuw balanceerd of een nieuwe band monteerd kan het weg zijn maar een tijdje later kan het net zo makkelijk weer terug komen.
Het kan geen kwaad zolang je je stuur maar vast blijft houden.
[large]Circuitdagen en goedkope banden www.motorxtra.nl[/large]

Reg. datum:
09 mei. 2004
Mijn duc heeft geen stuurdemper en zwabbert echt niet.Volgens mij voorband,misschien in combinatie met balhoofdlagers.
Heet dit geen shimmyen?
Als je 80 rydt en je houdt het stuur losjes tussen je handen en je laat het gas los gaat ie dan zwabberen?Kijk dan je balhoofd lagers maar eens na of er geen "put "in zit!

TD3/CBR250RR/XJR1200

Reg. datum:
21 jan. 2004
Bandenspanning gecontroleerd ?

Reg. datum:
31 mei. 2002
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 22:04 schreef ducable het volgende:
Mijn duc heeft geen stuurdemper en zwabbert echt niet.Volgens mij voorband,misschien in combinatie met balhoofdlagers.
Heet dit geen shimmyen?
Als je 80 rydt en je houdt het stuur losjes tussen je handen en je laat het gas los gaat ie dan zwabberen?Kijk dan je balhoofd lagers maar eens na of er geen "put "in zit!

Is ook niet gezegd dat hij moet zwabberen, alleen is iedere motor met een balhoofdhoek van rond de 24 graden en een 17" voorwiel bij 80 km/u hier erg gevoelig voor.
En als je een put in je balhoofdlager hebt is hij er juist minder gevoelig voor...
[large]Circuitdagen en goedkope banden www.motorxtra.nl[/large]

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 22:04 schreef ducable het volgende:
Heet dit geen shimmyen?

voor is het ook volkomen nieuw.
zullen we het er dus maar op houden dat het japans is met 17"voorwiel?

Waarom zijn we toen ook al weer gestopt met 16" voorwielen? O-)
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin
Sidecars are part science and part voodoo magic. Maybe that's why I like them.
http://www.halflive.hostei.com

Barbie's aardbeitje

Reg. datum:
24 jan. 2003
Wat TS ff niet vermeldt, is of het zwabberen optreedt terwijl hij het stuur vasthoudt of met de handen los. Dat maakt nogal verschil......

Zoals gezegd, zwabberen met de handen van het stuur komt veel voor bij motoren met een sportievere geometrie, maar is meestal geen reden om je zorgen te maken. Gebeurt het met de handen aan het stuur, dan wél uiteraard.....
Controleer in dat geval het balhoofd en de wiellagers, uitlijning en afstelling voorvork, banden (slijtage, cuppen etc.) en balancering banden (gewichtje weg?)
De laatste optie is dan nog de remschijven (krom?).

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 13:05 schreef JanB het volgende:
Wat TS ff niet vermeldt, is of het zwabberen optreedt terwijl hij het stuur vasthoudt of met de handen los. Dat maakt nogal verschil......

Zoals gezegd, zwabberen met de handen van het stuur komt veel voor bij motoren met een sportievere geometrie, maar is meestal geen reden om je zorgen te maken. Gebeurt het met de handen aan het stuur, dan wél uiteraard.....
Controleer in dat geval het balhoofd en de wiellagers, uitlijning en afstelling voorvork, banden (slijtage, cuppen etc.) en balancering banden (gewichtje weg?)

handen los/vast is inderdaad een belangrijk criterium.
je vergeet dat het ook van de achterkant kan komen.
bruglagers, bussen :?
wiellagers, schokbreker en mechanisme.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin
Sidecars are part science and part voodoo magic. Maybe that's why I like them.
http://www.halflive.hostei.com

DL650 k5

Reg. datum:
05 apr. 2005
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 13:05 schreef JanB het volgende:

Het treed op als ik mn handen losjes aan het stuur heb (en kmoet er nie aan denken wat er gebeurd als ik hem op dat moment loslaat :N )

Iedereen in elk geval bedankt voor de reacties. Op 12 mei ga ik met de GS rijden op zandvoort, dus wil ik ff zeker weten dat het geen kwaad kan. Komende week maar ff langs de garage.
Suzuki DL650 V-strom

Move it or lose it

Reg. datum:
04 nov. 2004
Off-topic: 25Kw*er, er wordt naar je gevraagd in het grote yamaha diversion topic(deel 1) :P
XJ 600 S VFR 750 F VFR 800 Fi | VFR Owners Club Nederland | Steun de Motorrijders Actie Groep

Select Forum

© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3

Hosting by True