Olie wisselen (met plaatjes)

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Omdat het schijtweer zou gaan worden vandaag (viel achteraf best mee) ben ik begonnen met het geven van een grote beurt aan de Mille. Skoezie kwam ook nog langs en we hebben nogal wat lol gehad.

Anywayz, omdat er nu een mixje van verschillende olieën in de Mille zat heb ik maar besloten om die te vervangen tegelijk met het filter. Is dat maar weer klaar :) .

Allereerst maar de onderdelen eraf gesloopt waar ik last van zou kunnen hebben, een boel plastic dus. Ook kan ik ze dan in de winter mooi gaan poetsen en alle kleine hoekjes en gaatjes in de was zetten wat een stuk makkelijker werkt als je al het kuipwerk eraf haalt.

Wat je dan overhoudt is ongeveer dit:
Naked Mille.jpg


Daarna, voor het olie wisselen is het verstandig om de motor ff warm te laten lopen zodat de olie lekker dun wordt en alle olie er met een redelijke snelheid uitloopt zodat alle deeltjes ook \"meegesleurd\" worden in de stroom.

Moet je alleen wel de garagedeur ff openzetten anders krijg je van die rare plekken op de deur :P (deur waaide steeds dicht):
Plekken op deur.jpg

Het is sowieso niet onverstandig om de deur open te zetten ivm CO uitstoot en stikkende monteurtjes... |( |(

Nu kun je de olieplug eruitdraaien, met natuurlijk een opvangbak eronder. Het is wel belangrijk om te weten hoeveel er ong. uitkomt, in mijn geval ong. 3,5 liter.
Olieplug.jpg

Doe voorzichtig met die plug, voor je het weet ligt ie onderin de bak :z .

De Mille heeft 2 aftappluggen, ook nog eentje voor de ruimte van het oliefilter. Als je je filter ook wilt vervangen, niet vergeten om de o-ring uit het nieuwe filter er ff uit te pielen en in te smeren met motorolie. Het oliefilter zit dus naast de 2e aftapplug achter een dekseltje dat met 2 inbusboutjes vastzit. Het filter kun je er dan zo uittrekken, zit geen schroefdraad op.
Nieuw filter.jpg


Als je die 2e aftapplug eruithaalt, wees er dan goed op bedacht dat hoe warmer de olie is, hoe sneller de olie stroomt. Mijn olie was niet echt warm, maar toch kwam er een behoorlijke straal olie uit, waardoor ineens mijn standaard in de weg kwam te zitten |( |( |( .
Olieplas.jpg

Dus als je wilt olie wisselen moet de mille op een paddockstand staan.

Na deze troep weer opgeruimd te hebben (ff snel het plugje er weer ingedraaid) en de mille goed neergezet, heb ik de rest van de olie afgetapt en het filter vervangen.

Nu moeten er eig nog nieuwe ringetjes om de aftapplugjes, maar die had ik vergeten mee te nemen dus heb ik die maar op een speciale manier (gelezen op MF 8-) gerecycled (roodgloeiend stoken, daarna afkoelen in bakje water). De 2e olieplug (die bij het filter) is trouwens magnetisch en moet je daarom ook schoonmaken voor je em er weer indraait. Alles er weer ingedraaid en blokkie met nieuwe olie weer opgevuld.
Olie%20opgevuld.jpg


:) :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij moest de olie in de opvangbak en niet andersom toch :? O-) :X

Kan je die olie trouwens nog ergens dumpen ? Doe het daarom altijd bij een garage.
 
kun je in je titel beter ook het model noemen.

eehh.. is een mille niet dry-sump?
moet je die ook ontluchten?
Jep, Mille is dry-sump.
Over ontluchten weet ik niets. Staat niets over in de manual (wel over het vervangen van olie en filter) en op het internet is er ook niets te vinden over het ontluchten van het smeersysteem van de Mille.
Ik neem dus aan dat het een zelfontluchtend systeem is.

Op zaterdag 26 oktober 2002 19:35 schreef Skoezie het volgende:
Ik mis het verhaal over de in het olieopvangbakje verdwijnende bout :P

Och... had weinig zin om dat erbij te vertellen.. met het draadeindje met die magneet had ik me boutje in 1 poging weer te pakken.
 
En zo te zien gaat er bij zo,n miele nog al es wat stuk onder de
tank want als ik het goe zie is er zelfs een steuntje gemonteerd
om de tank onderweg eff omhoog te zette. :+

Hmmz... :( '(

Maar wat ik heb begrepen wordt er bij de VFR's standaard een sleutelsetje geleverd... Dat impliceert ook weinig goeds....


;)
 
Ik mis het verhaal over de in het olieopvangbakje verdwijnende bout :P

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem, mijn tuin werd olieslachtoffer.... Voor de volgende keer ga ik een stukje kippegaas over het opvangdeel leggen, dan valt daar de hete plug op en niet in de hete olie. Ik kon toe gaan staan kijken hoe mijn tuin langzaam vol liep met olie....

Kan je de olie overigens niet gewoon naar het milieupark van de gemeente brengen?
 
Op vrijdag 06 december 2002 11:33 schreef Santtu Pikkarainen het volgende:Kan je de olie overigens niet gewoon naar het milieupark van de gemeente brengen?

Yep, heb laatst ook mijn vaatje van 15 liter maar eens weggebracht. Ook ouwe accu's, remvloeistof, accuzuur en niet te vergeten oliefilters (is ook chemisch afval) zijn die kant op gegaan :) .
 
Hmm. Met warme motor de olie eruit gieten... Zit wat in.
Ik heb echter gehoord dat (omdat ie dan overal olie heensmeert) niet alle olie eruit komt, en als je je motor een poosje stil laat staan, lekt alle olie naar onder in het blok, en dan stroomt alles eruit. Als ie warm is zit overal olie (pokkeling neemt ook wat op etc.)

:?
 
Terug
Bovenaan Onderaan