Olie wisselen (met plaatjes)

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Omdat het schijtweer zou gaan worden vandaag (viel achteraf best mee) ben ik begonnen met het geven van een grote beurt aan de Mille. Skoezie kwam ook nog langs en we hebben nogal wat lol gehad.

Anywayz, omdat er nu een mixje van verschillende olieën in de Mille zat heb ik maar besloten om die te vervangen tegelijk met het filter. Is dat maar weer klaar :) .

Allereerst maar de onderdelen eraf gesloopt waar ik last van zou kunnen hebben, een boel plastic dus. Ook kan ik ze dan in de winter mooi gaan poetsen en alle kleine hoekjes en gaatjes in de was zetten wat een stuk makkelijker werkt als je al het kuipwerk eraf haalt.

Wat je dan overhoudt is ongeveer dit:
Naked Mille.jpg


Daarna, voor het olie wisselen is het verstandig om de motor ff warm te laten lopen zodat de olie lekker dun wordt en alle olie er met een redelijke snelheid uitloopt zodat alle deeltjes ook \"meegesleurd\" worden in de stroom.

Moet je alleen wel de garagedeur ff openzetten anders krijg je van die rare plekken op de deur :P (deur waaide steeds dicht):
Plekken op deur.jpg

Het is sowieso niet onverstandig om de deur open te zetten ivm CO uitstoot en stikkende monteurtjes... |( |(

Nu kun je de olieplug eruitdraaien, met natuurlijk een opvangbak eronder. Het is wel belangrijk om te weten hoeveel er ong. uitkomt, in mijn geval ong. 3,5 liter.
Olieplug.jpg

Doe voorzichtig met die plug, voor je het weet ligt ie onderin de bak :z .

De Mille heeft 2 aftappluggen, ook nog eentje voor de ruimte van het oliefilter. Als je je filter ook wilt vervangen, niet vergeten om de o-ring uit het nieuwe filter er ff uit te pielen en in te smeren met motorolie. Het oliefilter zit dus naast de 2e aftapplug achter een dekseltje dat met 2 inbusboutjes vastzit. Het filter kun je er dan zo uittrekken, zit geen schroefdraad op.
Nieuw filter.jpg


Als je die 2e aftapplug eruithaalt, wees er dan goed op bedacht dat hoe warmer de olie is, hoe sneller de olie stroomt. Mijn olie was niet echt warm, maar toch kwam er een behoorlijke straal olie uit, waardoor ineens mijn standaard in de weg kwam te zitten |( |( |( .
Olieplas.jpg

Dus als je wilt olie wisselen moet de mille op een paddockstand staan.

Na deze troep weer opgeruimd te hebben (ff snel het plugje er weer ingedraaid) en de mille goed neergezet, heb ik de rest van de olie afgetapt en het filter vervangen.

Nu moeten er eig nog nieuwe ringetjes om de aftapplugjes, maar die had ik vergeten mee te nemen dus heb ik die maar op een speciale manier (gelezen op MF 8-) gerecycled (roodgloeiend stoken, daarna afkoelen in bakje water). De 2e olieplug (die bij het filter) is trouwens magnetisch en moet je daarom ook schoonmaken voor je em er weer indraait. Alles er weer ingedraaid en blokkie met nieuwe olie weer opgevuld.
Olie%20opgevuld.jpg


:) :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de beschrijving gelezen, maar een kleine correctie is hier op z'n plaats namelijk als je de koperen ring rond de aftapplug nog een keer wil gebruiken door uit te gloeien is geen enkel probleem. Alleen je moet hem niet versneld afkoelen in een bak water of zo, je gloeit hem namelijk uit om het koper weer zacht te krijgen. En als je het dan geforceerd gaat afkoelen ben je weer bij af want dan word het koper weer te hard zodat het moeilijker af dicht. Het is maar een tip doe ermee wat je wilt.
Akkoord, maar hoe vaak en hoe leg je hem neer? (Voor die paar centen?)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Mijn olie is 2 jaar geleden vervangen, nu is er iets meer als 2000 km gereden in die 2 jaar tijd.
Nu lees ik overal dat het slim is om het na 1 jaar gewoon te vervangen om na x aantal KM's.

Nu lijkt het mij dus slim om mijn olie te gaan vervangen, maar nu is mijn vraag, moet ik dan ook meteen het filter vervangen en welke olie is het beste?

Gaat om een Aprilia Shiver uit 2007.
 
Terug
Bovenaan Onderaan