Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

~ maar een setje ferme noppen is natuurlijk veel leuker. Bij Heidenau zag ik leuke bandjes, de K60 'snow'. Met een zachtere compound voor in de winter. En aangezien ik door wil rijden in het winterseizoen lijkt me dat wel wat. Ik heb nog een paar maanden de tijd om die BT's af te rijden :]


Die heb ik ook overwogen! Naast dat het voor offroad rijden vast goed geschikt is, vind ik zo'n grove band ook heel mooi staan onder deze motor.
Echter ben ik bang dat dat je teveel consessies moet doen voor straatgebruik. Meer 'wiebel' in de bochten en vanwege het geringe contactoppervlak ben ik bang voor slechte grip.
 
"Ze" zeggen dat het wel meevalt. Maar jaaaaaah. Wie gelooft er nu ze op internet zeggen :-) Eigenlijk moet ik gewoon een vakantie op de motor gaan plannen, met veel offroad paadjes erin. En dan voor de gelegenheid die banden eens proberen :]
 
Ik reed met Bridgestone TW102 (of was het 101?)/152. Prima grip op de weg, ook bij hoge snelheden. Inmiddels vervangen door de Battlewing 501/502? Die is wel minder offroad volgens mij. BT45 onder een allroad vind ik echt geen gezicht. Koop dan een sporttoer/toermotor ofzo.
 
Ach, dr zijn een hoop mensen die hun all-road fiets alleen op de verharde weg rijden en dan kan ik het me voorstellen dat je goede straatbanden eronder zet.

Gisteren ben ik met de Freewind langs mn motorboer gefietst. Er zit een geluidje in de 3de versnelling bij een bepaald toerental, en in mindere mate is het geluidje er in de 5de ook. Volgens mn monteur niet iets om direct zorgen over te maken, waarschijnlijk een rauw wieltje. Verder volgens hem een nette motor voor een nette prijs.

Ik ben er nog steeds helemaal happy mee maar ik vind het verbruik nog steeds wat hoog. Bij een rustige rijstijl en lange ritten is 1:22 te halen. Maar als ik pittig maar niet overdreven jachtig rij en voornamelijk in de stad rij, loopt ie 1:16
 
Ach, dr zijn een hoop mensen die hun all-road fiets alleen op de verharde weg rijden en dan kan ik het me voorstellen dat je goede straatbanden eronder zet.
Een setje Anakee's of D607's is dan toch prima? Die dingen zijn primair voor straatgebruik, al kunnen ze eventueel ook wel een grindpaadje aan. Net zoals de Freewind zelf dus :)

Ik ben er nog steeds helemaal happy mee maar ik vind het verbruik nog steeds wat hoog. Bij een rustige rijstijl en lange ritten is 1:22 te halen. Maar als ik pittig maar niet overdreven jachtig rij en voornamelijk in de stad rij, loopt ie 1:16
Dat vind ik best hoog. 1:22 bij rustig rijden herken ik wel, maar ik kom eigenlijk nooit onder de 1:20 uit, zeker niet in de zomer. En ik rij toch veel korte ritten en in de stad. Carburateurs schoon? Zeker weten dat je choke helemaal vrijkomt? Kleur bougies goed?
 
Carburateurs schoon? Zeker weten dat je choke helemaal vrijkomt? Kleur bougies goed?

De laatste twee: is goed. Hij loopt stationair ook mooi 1500 rpm. De eerste vraag: Dat zou goed mogelijk kunnen zijn. Toen ik hem net kocht, was aan de dikke stoflaag op de velgen te zien dat er een tijd niet mee gereden was. De eerste tankbeurten had hij een rendament van gemiddeld 1:16. Daarna is het rendament een stuk beter geworden. Mijn gevoel zegt dat de benzine in de tank slecht was, waardoor hij er eerst ook minder zuinig op liep. Daarna is het rendament beter geworden.

Die 1:16 zitten een hoop onzuinige km's bij. Wheelies wat geoefend, veel mee naar mn werk gereden (3 km heen, 3 km terug, twee keer per dag) en na het werk even stoom afblazen op bochtige weggetjes
Ik moet het wat aanzien. Gezien de flinke actieradius heb ik nog teweinig getankt om betrouwbaar te kunnen zeggen wat het rendament is bij gemiddeld gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor het eerst een goed stuk offroad gereden met de Freewind! Samen met Bikerg van dit forum hebben we een rit van 2 uur gemaakt over zand- gravel- en graspaden in Drenthe.
Ik had eerder wat kleine stukjes offroad gedaan, maar niet eerder zo'n stuk.
En zweten! Is zwaar hoor. Maar het was goed te doen en ik krijg de indruk dat de Freewind het ideale veelzeidige motortje voor me is. Ze kunnen een hoop!

Ik ben 1 keer onderuit gegaan. Ik had graag gemeld dat dat met 70km/u door een bocht heenging met mul zand en verradelijke stenen, waardoor ik met gevaar voor eigen leven de Freewind wist te sturen, maar waarbij we samen na een strijd op leven en dood ter aarde stortten.

Maar nee.... het was bij het keren |(

Fotos volgen morgen !
 
Laatst bewerkt:
Hahaha..
Ja, ik vind de Freewind ook wel aardig offroad gaan voor een allroad machinetje.

Ben zelf net terug uit de Eifel, dat was echt geweldig sturen! :}
 
OK cool! Eifel ben ik nooit geweest. Zijn alle geruchten waar en is het het ware motor walhalla? :)


Hier twee picca's van de Freewind in het stof.
:]
PICT0048kl.jpg


|(
PICT0050kl.jpg
 
Leuke foto's, dan ben ik toch niet de enige die lekker offroad gaat met de Freewind _O-
Het was er echt mooi rijden ja, ik heb de 666 bochten tour gereden (http://www.motorvision.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=14&t=811) en dat was erg mooi. Morgen post ik de foto's hiervan.
Deze heb ik op zaterdag gereden (in Eindhoven gestart), en daarna zijn we gestopt in Valkenburg, daar een nachtje op de camping gestaan, en vandaag de grotten en kasteel ruïne in geweest. Daarna weer terug naar huis gegaan en nu aan het plannen voor volgend jaar. Dan gaan we een rit naar het noorden maken, we willen erg graag naar Denemarken. *O*
 
Wow wat een leuke avonturen. Ik heb afgelopen weekeinde ook lekker getourd, 400 km ofzo. En waar mogelijk offroad, maar met wegbandjes is het glibberen en glijden. Gelukkig zoekt de motor zelf z'n weg wel / blijft lang overeind. De eiffel klinkt als een must-do. Motorvrienden optrommelen en die route rijden :]

@paisly jij hebt al die rekjes op de motor, helpt dat goed bij het vallen?
 
Ik zoek een manier om een wat beter geluid uit de freewind te krijgen. Mijn moeder heeft hem laatst zelfs uitgemaakt voor scooter.

Ik heb goed gezocht, zowel binnen als buiten dit forum, maar het is me nog steeds niet goed duidelijk welke dempers voor de freewind geschikt zijn en waar ik zoiets vandaan haal. Daarbij wil ik ook mijn koffers kunnen blijven gebruiken zonder dat ze worden omgesmolten :)

@yz-martin ik las dat je een verkoop-advertentie op het forum hebt gehad waarin je aangeeft een open uitlaat bij je freewind te hebben? Wat is dit voor een uitlaat?
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik heb een open demper gescoort op marktplaats toen ik de motor net had.
Helaas staat er nergens iets van een merk in, dus ik denk dat het een eigenbouw uitlaat is.

Maar op Ebay komen ook regelmatig uitlaatjes voorbij voor de Freewind. Gewoon de zoektermen Freewind en XF650 in de gaten houden.

Ik weet dat deze modellen er sowieso zijn:
- Leovinci X3
- GPR meerdere types
 
Ja, ik heb een open demper gescoort op marktplaats toen ik de motor net had.
Helaas staat er nergens iets van een merk in, dus ik denk dat het een eigenbouw uitlaat is.

Maar op Ebay komen ook regelmatig uitlaatjes voorbij voor de Freewind. Gewoon de zoektermen Freewind en XF650 in de gaten houden.

Ik weet dat deze modellen er sowieso zijn:
- Leovinci X3
- GPR meerdere types

Hallo allemaal,

Toch leuk te zien dat er nog mensen met een Freewind rijden, hier in België erg weinig te zien. Ik rijdt ook al enkele jaren met een XF en dat bevalt prima, laatste tijd wel kleine prullen aan de hand gehad. Nu is er weer een voorpoot lek, dus ligt hij weer eens uit elkaar.

Ik heb ook lang gezocht naar een uitlaat en ik heb een leuke GPR gevonden op www.trenditaly.com en dat is meestal stukken goedkoper dan EBAY.

Ik zal eens kijken of ik hier binnenkort een foto kan posten van mijn "beest".
 
Welkom! *O*
Ik zit nu zelf ook weer met een lekke voorpoot, het is al de 2de keer in zeer korte tijd dus ga de poot vervangen.
Hoe bevalt die GPR uitlaat? Ze kosten op die site inderdaad een stuk minder dan op Ebay.

Ben benieuwd naar je foto's.
 
Hallo allemaal,

Toch leuk te zien dat er nog mensen met een Freewind rijden, hier in België erg weinig te zien. Ik rijdt ook al enkele jaren met een XF en dat bevalt prima, laatste tijd wel kleine prullen aan de hand gehad. Nu is er weer een voorpoot lek, dus ligt hij weer eens uit elkaar.

Ik heb ook lang gezocht naar een uitlaat en ik heb een leuke GPR gevonden op www.trenditaly.com en dat is meestal stukken goedkoper dan EBAY.

Ik zal eens kijken of ik hier binnenkort een foto kan posten van mijn "beest".


Leuk nog een freewind-rijder erbij te hebben hier! In Nederland zie je ze ook niet veel hoor! 'In het wild' ben ik er nog niet 1 tegen gekomen.

Bedankt voor de tip van de site! Hoe klinkt ie met deze demper? Is hij er ook anders door gaan lopen?
Ik heb koffers aan de zijkanten. Wat zou je inschatten - zouden ze teheet kunnen worden of valt het wel mee?

En mocht je foto's gaan maken; zou je dan 1 voor mij willen maken recht op de achterkant? Dan kan ik inschatten of hij niet tebreed wordt voor mijn bagagesysteem.
Als het niet teveel moeite is... ik zou je dankbaar zijn tot in den eeuwigheid :}
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer terug van een motorloze vakantie.
Maar ook met de fiets kan je veel lol hebben. :X ( www.bikepark-winterberg.de )

Heb mijn koplamp weer vast gezet.
Ik miste een boutje aan de linker kant.

Nu ik toch alle tupperware er af had liggen, heb ik alle scheurtjes gerepareerd.
De vorige eigenaar had sommige boutjes iets te vast gedraaid (krak = vast) |(
 
Bij deze maak ik gelijk even van de gelegenheid gebruik om mij als Freewind rijder te introduceren. Ik heb de 'fiets' in mei van dit jaar gekocht met 14.000km op de teller en heb er inmiddels 8.000 bij gereden.
Ik ben er zeer over te spreken, en gebruik 'm naast de vele tourritten dagelijks voor het woon-werkverkeer. Dat laatste zowel over de langere afstand als het pure stadrijden.
Leuk dat er weer nieuw leven in dit topic is geblazen!:D
 
Dit is hij dan :-)

Hij is van 1998 en ondertussen 42000 km. Er zitten valbaren op, een hoger scherm (dat geeft toch meer comfort op de snelweg) en een andere uitlaat GPR. Die vind ik trouwens fantastisch klinken. Heel rauw vooral zonder demper })

Ik zal zeker eens een foto maken van mijn uitlaat langs achteren bekeken. Normaal gezien wordt hij dit weekend terug in elkaar gezet en dan kan ik dat wel even doen. De demper zelf wordt wel flink heet, dus misschien wel moeilijk met bagagerek opzij.

Daarstraks voorpoten binnen gedaan bij de dealer, er gaat dikkere olie in en een extra bus om de slappe voorpoten iets strakker te maken. Dat heb ik altijd wel een nadeel gevonden. Heeft iemand daar ervaring mee?
full
 
Andere olie is heel fijn. Ik heb dat erin en het helpt echt. Voor het geld hoef je het niet te laten, maar je moet wel de voorvorken eraf schroeven natuurlijk.
 
Leuke fotos hoor! Ik krijg subiet zin om zelf ook nog een paar dagen te gaan camperen, voor mn colleges weer beginnen.
 
STOERRRR! Ik heb ook gekampeerd laatst, maar zonder zijtassen. Waar heb je die vandaan, ze zien er heel handig uit. Worden ze niet te heet zo tegen de uitlaat aan (...) ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan