Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

De mijne heb ik nog niet eens schoongemaakt :')
Zit al zeker 12000km op zonder onderhoud.
Maar toen ik hem wel schoon maakte had ik deze eerst afgespoeld onder de kraan, afgedroogd en opnieuw ingevet met nieuwe motorolie, beetje uitknijpen en terug monteren :)
Pro tip: stop de luchtfilter in een plastic zak en giet er een scheutje olie bij, dan heb je achteraf niet zo'n vettige handen :)
 
Wauw mooi ding hé! lijkt net nieuw :9~

Nog een vraagje trouwens:

Hoe doen jullie het onderhoud van het luchtfilter?
netjes zoals vermeld elke 3000 km? en zo ja hoe?

Heb die van mij laatst proberen schoon te maken met dasty, toen heeft de lijm losgelaten en is deze uit elkaar gevallen.. -O-
En om nou elke 3000km een nieuwe te kopen wordt ook nog een duur grapje

Dus, iemand nog tips? O-)


Nou echt duur kan ik het niet noemen.
5 Euro.
Ik bekijk dat ding 1x per jaar en besluit dan off'ie schoon gemaakt moet worden of nog effe mee kan.
Goed te zien aan je brandstof verbruik.


Maar 3 paginas terug is dit al eens besproken.
:+
 
Hehe ik had een paar dagen geleden de ketting en tandwielen vervangen, en keek eens of de ketting zich niet in de achterbrug had geschuurd.
Het ziet er dus naar uit dat de kettinggeleider nog perfect in orde is, en dat de ketting versleten is door het montageplaatje van het voortandwiel.

Wel jammer dat er geen boutgaatjes zijn voor een oiler of kettingbeschermer te plaatsen.
 
Wauw mooi ding hé! lijkt net nieuw :9~

Nog een vraagje trouwens:

Hoe doen jullie het onderhoud van het luchtfilter?
netjes zoals vermeld elke 3000 km? en zo ja hoe?

Heb die van mij laatst proberen schoon te maken met dasty, toen heeft de lijm losgelaten en is deze uit elkaar gevallen.. -O-
En om nou elke 3000km een nieuwe te kopen wordt ook nog een duur grapje

Dus, iemand nog tips? O-)


Hoi Lerris,

Ja dat vond ik dus ook vandaar de aankoop :]
Betreft de luchtfilter, deze kun je uitspoelen en dan invetten met luchtfilterolie en dan ff laten drogen tot het het plakkerig wordt en dan terug monteren.

Hieronder een link naar een geinig youtube filmpje waar je kan zien hoe dat te werk gaat.

 
bedankt voor de tip!
daar ga ik da na het stellen van de kleppen maar eens naar kijken :)

Dat moet bij mij ook gebeuren denk ik, er lijkt een licht ratelend geluid te komen van de blok is dit een teken dat je kleppen gesteld moeten worden?

Doe jij dit zelf of laat je het doen en wat zijn de kosten hiervoor?
 
Hehe ik had een paar dagen geleden de ketting en tandwielen vervangen, en keek eens of de ketting zich niet in de achterbrug had geschuurd.
Het ziet er dus naar uit dat de kettinggeleider nog perfect in orde is, en dat de ketting versleten is door het montageplaatje van het voortandwiel.

Wel jammer dat er geen boutgaatjes zijn voor een oiler of kettingbeschermer te plaatsen.


Hoi CDA441,

Bedoel je een ketting beschermer boven de tandwiel? Bij mij lijkt het alsof er een (custom made) kettingkast/beschermer op is gemonteerd op de plek waar normaal de spatbord voor de achterwiel op is gemonteerd.

Ik weet het niet zeker hoor want heb mijn freewind nog niet naast een ander freewind gezet om dit te kunnen vergelijken, wat zijn er weinig freewinds trouwens heb er nog geen 1 zien rijden!
 
Hoi CDA441,

Bedoel je een ketting beschermer boven de tandwiel? Bij mij lijkt het alsof er een (custom made) kettingkast/beschermer op is gemonteerd op de plek waar normaal de spatbord voor de achterwiel op is gemonteerd.

Ik weet het niet zeker hoor want heb mijn freewind nog niet naast een ander freewind gezet om dit te kunnen vergelijken, wat zijn er weinig freewinds trouwens heb er nog geen 1 zien rijden!

Hey, nee ik bedoel onderaan het tandwiel :)
ook wel te gebruiken voor bobbins voor een paddockstand, maar dat heeft de freewind jammer genoeg niet.
Heb zelf ook geen freewinders tegengekomen, maarja is ook een redelijk zeldzaam fietsje :)
 
Holla mede Freewind eigenaren!

Ik heb nu zelf een XF650 en deze is helemaal standaard op handvat verwarming en een topbox na.
Momenteel heb ik het geld om één mod te doen, namelijk een verhoogd windscherm of een middenbok.
- Windscherm: Handig want standaard ruitje schiet de wind tegen mijn helm.
Heb wel oordopjes tegen de windruis. :+
Ik zat te denken aan een ruitje van of MRA of Ermax. Ermax ruit is hoger (15cm tegen 7.5cm van de MRA volgens mij) maar op de foto van Ermax vind ik het er echt niet uitzien, misschien dat dat ligt aan de kleur windscherm die zij gebruiken..
- Middenbok: Handig voor onderhoud plus stabiliteit aangezien de standaard jiffy van de Freewind extreem lang is, op een klein hellinkje staat die bijna rechtop.
Middenbok heb ik gevonden op motorcyclespareparts, iemand daar ervaringen mee?
Overigens heb ik al wel een paddockstand die ik nu gebruik om de ketting te vetten.

Groeten!
 
Ik zag trouwens dat Marruc een Ermax ruitje had aangeschaft, kon alleen geen foto vinden waarop deze was geïnstalleerd.
 
~
Holla mede Freewind eigenaren!

Ik zat te denken aan een ruitje van of MRA of Ermax. Ermax ruit is hoger (15cm tegen 7.5cm van de MRA volgens mij) maar op de foto van Ermax vind ik het er echt niet uitzien, misschien dat dat ligt aan de kleur windscherm die zij gebruiken..

is dat een extra hoog windscherm?? Heb zelf ook een hoog windscherm.maar die is wel korter dan die van ermax, ziet er wel apart uit iets te hoog lijkt me maar als ik dan lekker uit de wind zit vind ik dat niet so erg, want zit nu wel nog syeeds vol in de wind met mijn "hoge" ruitje..

Op welke site kan ik deze van ruitje van ermax vinden?
 
@Solis560: Ik heb een middenbok van SW-Motech gekocht omdat ik die originele nogal lelijk vond :')
Wel stevige kwaliteit, maar steekt wel veel uit aan de zijkant.
Bij een val aan de linkerkant zal deze sowieso wat afschuren, maar helpt ook bij het beschermen van de motor :P

Ermax scherm geen ervaring mee, maar denk wel dat die beter zal zijn dan een Givi scherm, want die van mij geeft wel enorm veel turbulentie, zelfs met een opzetstukje.
Die van Ermax is wel wat hoger dan de mijne en wat aerodynamischer gevormd.

Als ik moest kiezen tussen de 2 zal het de middenbok zijn, want dat vermakkelijkt natuurlijk het onderhoud aan de ketting.
 
Op welke site kan ik deze van ruitje van ermax vinden?
Bikersbuyit voor 82 euries, weet alleen niet of hier nog verzendkosten bij komen.
Verder heb ik em ook voorbij zien komen op mlmparts.com voor €92 maar daar komt dan €9 verzendkosten bij want pas boven de €99 is het gratis verzending.

@Solis560: Ik heb een middenbok van SW-Motech gekocht omdat ik die originele nogal lelijk vond :')
Wel stevige kwaliteit, maar steekt wel veel uit aan de zijkant.
Bij een val aan de linkerkant zal deze sowieso wat afschuren, maar helpt ook bij het beschermen van de motor :P
Lelijk?
Ik vind SW-motech trouwens behoorlijk aan de prijs, €200 voor een stukje metaal.
Verder zie ik net dat ik het verkeerde product had gelinkt op motorcyclespareparts, het moest natuurlijk de middenbok zijn. :X
 
Had er zelf 150€ voor betaald, inclusief verzendingskosten :P (waren geen).
En als ik zo kijk kost de originele 165€ inclusief worldwide shipping :)
Die van SW Motech had ik denk ik op mpartz of mlmparts gekocht, en toen was de prijs nog 145,49€ *D
 
@ vetpriester

Klopt het is de hoofdprijs niet, en dat stuk had ik inderdaad per ongeluk overheen gelezen.
Denk dat de vorige gewoon zo oud was dat deze spontaan uit elkaar viel

@ Appie

te ruim staande kleppen kun je (als je weet waar je naar zoekt en het geluid herkend) horen, te krap staande kleppen niet.
De eerste keer zou ik het laten doen, dan weet je meteen dat alles gewoon goed zit.
Bij de garage bij mij in de buurt kost dit ~ 80 euro.
Verder staat er een stuk terug een link naar een how-to van vetprieseter :} :}
Kleppen stellen doe je zo

@Solis

Voor een windscherm is het handig te kunnen testrijden, bij mij was deze niet hoog genoeg en zorgde het vooral voor extra turbulentie. Daarom zou ik bij het bestellen daarvan even kijken of je kan testrijden (zoals bij mdi) of dat je hem ook in geopende verpakking terug kunt sturen.
Zelf ben ik gegaan voor een middenbok, veel makkelijker voor onderhoud en stallen :Y
ik heb hem zelf bij mPartz besteld
 
@Solis

Voor een windscherm is het handig te kunnen testrijden, bij mij was deze niet hoog genoeg en zorgde het vooral voor extra turbulentie. Daarom zou ik bij het bestellen daarvan even kijken of je kan testrijden (zoals bij mdi) of dat je hem ook in geopende verpakking terug kunt sturen.
Zelf ben ik gegaan voor een middenbok, veel makkelijker voor onderhoud en stallen :Y
ik heb hem zelf bij mPartz besteld

Thanks! Testen zou inderdaad wel handig zijn. Gisteren even een stukje gereden en met mijn hand de luchtflow van het standaard ruitje proberen te volgen en dat kwam dus precies tegen mijn helm aan. -O-

Verder denk ik ook dat de middenbok een betere investering is.
Heeft iemand trouwens een idee hoe je kan zien of de Freewind verlaagd is?
 
Aan de onderkant van de achterveer zitten 2 schoefgaten, als de bout in de bovenste zit is de motor verlaagd.

Voor een ruitje, een opzetstuk op de (eventueel verlengde) ruit kan ook enorm helpen om de luchtstroom net wat anders te laten lopen waardoor je geen last meer hebt van turbulentie.
 
Aan de onderkant van de achterveer zitten 2 schoefgaten, als de bout in de bovenste zit is de motor verlaagd.

Voor een ruitje, een opzetstuk op de (eventueel verlengde) ruit kan ook enorm helpen om de luchtstroom net wat anders te laten lopen waardoor je geen last meer hebt van turbulentie.
Thanks, even gecheckt en staat gewoon op de normale stand. Had in mijn hoofd dat Freewinds iets hoger waren.
Verder vanmiddag een SW-motech middenbok geïnstalleerd, wat een gekloot om die busjes erin te krijgen zeg. :( Uiteindelijk met flink hameren toch gelukt. *O*
 
Laatst bewerkt:
Beste freewind rijders.
'Hier een nieuw familielid! ik ben nu zo'n jaar in het bezit van mijn motorrijbewijs en ongeveer 10 maanden in het bezit van mijn freewind:)

Ik ben er zeer blij mee en geniet volop!

Het gene wat mij op dit forum brengt is dat ik naast de gezelligheid, ernstig opzoek ben naar kofferrekken (met of zonder koffers) voor op de freewind. Tuurlijk heb ik ze op internet zien staan voor 230 (zijrekken) + 180 (toprek) Maar dit ligt iets boven mijn budget. Uiteraard ben ik bereid om er geld voor uit te geven maar dit is me iets te gek....

Iemand enige idee hoe ik aan deze rekken kom? of misschien iemand ervaring met andere rekken (van Hepco & Becker) die na kleine aanpassingen op de freewind passen?

Groetjesss
 
Hey, als je op zoek bent naar kofferrekken en valbeugels, look no further :')
Ik heb van Moto-adventure-tech een zijkofferrek gekocht voor +-90€.
Komt wel van polen, maar is wel een betrouwbare leverancier.
Zijn ook handgemaakt :D

Een toprek heeft MAT niet, maar je kan dat makkelijk oplossen door een monokey of monolock koffer te kopen :)

Ooit wou ik mijn eigen kofferrek maken, maar dan zou het duurder uitkomen dan als ik die gewoon daar in polen gekocht had.

ps: op mijn blogje kan je een review lezen over de crashbars en het kofferrek ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan