Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Helaas niet, dan zou ik de veren weer uit de poten moeten halen maar hij heeft gewoon een metalen buis met dezelfde diameter en dikte als de veren eraan toegevoegd.
Dus de veren in de poten, daar bovenop die buisstukken, en verder is het zoals normaal.
denk dat ze zo'n 5 a 10 cm zijn

Bij de handleiding 5-11 zit dan tussen 3 en 4 of tussen 2 en 3 een stuk buis met dezelfde diameter als de vering waardoor de voorspanning groter wordt.

Zal deze week nog even kijken of ik het uit kan tekenen
 
Ik heb ooit ergens gezien dat men PVC pijp heeft gebruikt i.p.v. gedraaide metalen buisjes.
Zie ook Adventure Oz (hier heb ik de meeste performance mods vandaan gehaald)

Let wel op: ik raad dit ten zeerste af omdat PVC na een tijdje verslijt en kan breken :')
Beter metalen busjes gebruiken, of direct alles goed doen en professionele vering gebruiken :P
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn hitteschild bij de uitlaatbocht verloren op een 80km/h weg. -O-
Gelukkig nog teruggevonden alleen nu wel lichtjes gekrast en de schroefjes zijn kwijt.

:W
 
Helaas niet, dan zou ik de veren weer uit de poten moeten halen maar hij heeft gewoon een metalen buis met dezelfde diameter en dikte als de veren eraan toegevoegd.
Dus de veren in de poten, daar bovenop die buisstukken, en verder is het zoals normaal.
denk dat ze zo'n 5 a 10 cm zijn

Bij de handleiding 5-11 zit dan tussen 3 en 4 of tussen 2 en 3 een stuk buis met dezelfde diameter als de vering waardoor de voorspanning groter wordt.

Zal deze week nog even kijken of ik het uit kan tekenen


Duidelijk!
Denk dat ik dat maar uit besteed. Nieuwe seals, olie meuk, etc.
En dan meekijken hoe en wat er gedaan wordt. ;)
 
De seals, olie en alles is goed te doen.
Bij die van mij hebben ze volgens mij geen speciaal gereedschap gebruikt, op een spoelbak met ontvetter na.
Het opruwen van de binnenpoten met fijn schuurpapier was verder het enige dat niet in het WPH stond maar ze wel sterk aanraadden, dat ruwt de poten op waardoor de olie beter blijft hangen en daardoor beter smeert.
Daarbij zijn sokjes of voorvork balgen echt een aanrader, die zorgen ervoor dat er geen stof meer bij kan komen en dus je seals niet meer zo snel gaan lekken.
Ik heb zelf neopreen sokjes van acerbis die zijn vastgezet met ijzerdraad. :9
 
Ik ben weer flink de LUL!
Geprobeerd de "nieuwe" uitlaat te monteren, breekt een deel van de uitlaatklem bij de bocht af... En deze zit dus bij mij vast gelast aan de bocht zelf. Ook blijken de schroeven/bouten die de uitlaatbocht aan het blok vastmaken dolgedraaid te zijn. FIJN! :(
Verder ook geen geld om dit nu te fixen. :')
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer flink de LUL!
Geprobeerd de "nieuwe" uitlaat te monteren, breekt een deel van de uitlaatklem bij de bocht af... En deze zit dus bij mij vast gelast aan de bocht zelf. Ook blijken de schroeven/bouten die de uitlaatbocht aan het blok vastmaken dolgedraaid te zijn. FIJN! :(
Verder ook geen geld om dit nu te fixen. :')

Oei dat klinkt helemaal niet goed -O- Toch niet mijn schuld van de uitlaat toch?
Je zei ook eerder dat de schroefjes van je hitteschild eraf zijn gevallen, misschien ligt dat ook daar bij? (uitlaatbocht al lang kapot geweest?)
Misschien vind je op een motorsloop iets, of je kan deze laten lassen door iemand.
Dit heb ik bij mijn eigen XF alleszins niet meegemaakt.
Heb je anders een foto?

FF gezocht op ebay en hier heb je wat aanbod: xf 650 krummer | eBay
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, geen schuld van jou bij.
Heel die uitlaatklem was kapot geroest, dat stuk waar de schroef doorheen gaat scheurde gewoon af. :(
Uitlaatklem gekocht bij mPartz, hopen dat dat werkt en dat die uitlaat dan wel lukt!
En dat hitteschild zal ik wel niet goed hebben vastgedraaid. :$
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, geen schuld van jou bij.
Heel die uitlaatklem was kapot geroest, dat stuk waar de schroef doorheen gaat scheurde gewoon af. :(
Uitlaatklem gekocht bij mPartz, hopen dat dat werkt en dat die uitlaat dan wel lukt!
En dat hitteschild zal ik wel niet goed hebben vastgedraaid. :$

De uitlaatklem bij mij was ook geroest, maar niet gelast, misschien is ie bij jou eraan geroest.
Hoe heb je de uitlaatklem er dan afgehaald (dus naar de linkpipe van de nieuwe uitlaat)?
 
Kreeg de klem wel los genoeg dat ik de oude uitlaat eruit kon trekken en de nieuwe linkpipe erin, maar hij wilde niet meer vast draaien, het kopje bewoog gewoon. Zodra ik ook maar een beetje aan die uitlaat zat glipte die er bij de klem weer uit.
Ik heb daarnet nog gevoeld, bij het klemmetje zit een bobbel, voelt als een lasnaad.
 
Laatst bewerkt:
Hoe voorkomen jullie dat je laars de grond raakt bij scherper bochten inleunen?
Of heeft niemand anders daar last van? -O-


Wauw netjes CDA, snel gedaan!

@solis is het monteren nog gelukt?
 
Hoe voorkomen jullie dat je laars de grond raakt bij scherper bochten inleunen?
Of heeft niemand anders daar last van? -O-


Wauw netjes CDA, snel gedaan!

@solis is het monteren nog gelukt?

Niet zo hard de bocht doorgaan. :+
Als je de bal van je voet op de voetsteunen zet zal je meer bodemvrijheid hebben.
Tijdens het lessen had ik mijn hakken gehaakt achter de voetsteunen en schraapte ik steeds met mijn laars over de grond bij de uitwijkoefening.

Nee nog niet gemonteerd, Freewind staat nu nog zonder demper buiten. Ik ga morgen of zondag nog maar een keer proberen de demper te monteren. :')
 
Laatst bewerkt:
Hoe voorkomen jullie dat je laars de grond raakt bij scherper bochten inleunen?
Of heeft niemand anders daar last van? -O-


Wauw netjes CDA, snel gedaan!

@solis is het monteren nog gelukt?

Thanks Lerris, nu heb ik niets meer van de fiets over behalve de originele knipperlichtjes en andere prul :P

Bij de laars die de grond raakt: niet zo veel inleunen in de bocht :')
Ik heb altijd mijn voet uitgestoken à la supermoto, en dat hielp wel met de scherpere bochtjes.
Toch wel nooit superbike hoeken geraakt, want daar ben ik wel bang van :')

@solis, hopelijk zien we een mooie foto van je fiets *D
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de ZXR400 van mijn broer weer voorzien schone carburateurs & nieuwe benzinefilter, rijdt heerlijk nu volgens hem. :]

Verder heb ik ook de main & pilot jets vervangen van mijn freewind carbs, best wel lang mee bezig geweest uiteindelijk. Maar toch gelukt! *O*

@CDA, ik en mijn pa kregen de carbs wel open met een normale kruiskop schroevendraaier, veel druk op de schroeven zetten en dan komen ze vanzelf wel los. Een goede J.I.S. bitset is misschien wel een stukje veiliger.
Uitlaatklem heb ik overigens nog steeds niet binnen dus ik kan de uitlaat pas komende week monteren, such a bummer, vooral met het mooie weer morgen.
 
Dat is inderdaad wel vervelend :') Ik had een goedkoop bitsetje met alles erop en eraan (inclusief JIS en gewone kruiskop). Erg vervelend dat die schroefjes van zo'n week materiaal zijn gemaakt. Zolang je carbs maar in orde zijn en niet lekken zal je ze voor een lange tijd er niet meer uit moeten halen :P
 
Ik had een goedkoop bitsetje met alles erop en eraan (inclusief JIS en gewone kruiskop). ... Zolang je carbs maar in orde zijn en niet lekken zal je ze voor een lange tijd er niet meer uit moeten halen :P

Goedkoop bitsetje inclusief JIS! :o Ik heb het nog nergens gezien behalve op autogereedschap punt nl. Misschien zit het ook wel in mijn Lidl setje. :Y

Laten we hopen dat ze niet lekken, ik heb absoluut geen zin om het wéér uit elkaar te halen!
 
Goedkoop bitsetje inclusief JIS! :o Ik heb het nog nergens gezien behalve op autogereedschap punt nl. Misschien zit het ook wel in mijn Lidl setje. :Y

Laten we hopen dat ze niet lekken, ik heb absoluut geen zin om het wéér uit elkaar te halen!

Had de mijne uit de bouwmarkt voor 20€ gekocht van mannesmann dacht ik. Ofwel had ik een philips te groot genomen :')
Troost je, ik heb de carbs er al 4 keer uit gehad :')
1 keer om schoon te maken, 1 keer om te kijken welke sproeiers erin zitten, 1 keer om de nieuwe sproeiers te installeren en 1 keer om de pakkingen te vervangen :+
 
Hmm haha, ga dat beiden dan maar eens proberen!
Die zolen slijten best hard als ze tegen asfalt aankomen -O-

Lidl heeft idd een aantal setjes met behoorlijk wat bitjes, zit die vast tussen
Het setje dat ik heb komt daar ook vandaan

Gaf het aanpassen van de jets eigenlijk veel verschil?
 
Gaf het aanpassen van de jets eigenlijk veel verschil?
Ik zou het nog niet weten, maar op MCN staat het volgende van een Freewind eigenaar:
Update. Three months in now, I've removed the baffles from the standard silencer (a LOT of grinding and welding) and gone up from 115 to 120 on the main jets. It starts easier, pulls better and returns better fuel economy. The lack of low down smoothness has gone, it will run down to 2K in any gear and pull smoothly and cleanly from there - in standard trim you need to keep it above 4K or it gets very grumpy. Fitted with Mitas ME09 dakar tyres it's brilliant off road, but becomes slightly flighty above 85MPH on the tarmac.
Waar een kleine ijzerzaag wel niet goed voor is!
De uitlaatklem vandaag eindelijk van de bocht gekregen, de lasnaad is duidelijk zichtbaar op foto hieronder.
full

*O* Fijne zondag!
 
Klemmetje is verzonden! *O*

Hebben jullie trouwens ooit de binnenkant van de standaard uitlaat gezien? Wat een doolhof!
DR650 Muffler Dissection
Is wel van de DR650, maar die is volgens mij identiek aan die van de Freewind.

Mooi! Nu nog lekker wachten op het klemmetje dus :)
Is inderdaad dezelfde lay out als die van de XF, heb bij de verkoop de originele uitlaat weer erop gezet, en dat is echt stil in vergelijking met de MSR :')
Mijn papieren zijn nog steeds in omloop bij de post. Komen hopelijk deze week nog retour zodat ik ze zelf kan brengen naar de dienst inschrijving voertuigen, dan is er geen week vertraging tussen.
 
Oh vet! Had niet verwacht dat het zo ingewikkeld zou zijn.

Volgende week ga ik m'n remschijven vervangen, ben benieuwd hoe dat gaat :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan