Andere carburateur?

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Hi,

Ik heb een Suzuki Savage en ik ben best tevreden met deze motor. Maar, die paar eenzame paardjes in het blokje mogen voor mij wel wat meer zijn.

Nu heb ik op het USA-forum gelezen dat mensen daar de originele Mikuni CV-carburateur vervangen hebben door een andere carburateur met gasschuif. Men heeft het dan ineens over een topsnelheid van 160 km/uur, wat in mijn ogen een enorme vermogensvermeerdering zou zijn.

Daarom wil ik het eens vragen aan de heren die regelmatig met andere carburateurs en dergelijke aan het knutselen zijn:

Origineel zit er op de Savage een Mikuni BS40SS CV-carb. Nu denk ik dat een ouderwetse gasschuif-carb (bijvoorbeeld een Mikuni VM40-4) of een flat-slide carb (zoiets als een Mikuni TM40-6) misschien wel goede kandidaten voor een vervanging kunnen zijn. Maar, ik heb toch wel wat twijfels.....

Eerst de typisch Hollandse vraag: Kostda? Ik bedoel: Wat kost het kopen en laten afstellen van zo'n compleet nieuwe carburateur mij? Is er misschien iets met tweedehands te regelen? Wat zijn normale prijzen voor het rejeten van een carburateur?

En dan natuurlijk (niet minder Hollands) de volgende vraag: Wat levert het op? Ik bedoel maar: als je aan een willekeurig persoon vraagt hoeveel paardjes zijn geliefde motortje heeft, zijn er altijd wel wat paardjes in ruste. Die 160 km/uur van de amerikaanse site zou ook weleens gruwelijk overdreven kunnen zijn. Misschien is een goede tune-up van de huidige standaard CV-carb wel voldoende om er wat extra paarden uit te sleuren. En misschien is een flatslide wel erg leuk op het circuit, maar ik rij altijd op de openbare weg. Daar waar doseerbaarheid en rendement ook meetellen.....


Nog wat plaatjes:

VM40-4links100.jpg


TM40-6_100rechts.jpg
 
Hi,

Ik heb een Suzuki Savage en ik ben best tevreden met deze motor. Maar, die paar eenzame paardjes in het blokje mogen voor mij wel wat meer zijn.

Nu heb ik op het USA-forum gelezen dat mensen daar de originele Mikuni CV-carburateur vervangen hebben door een andere carburateur met gasschuif. Men heeft het dan ineens over een topsnelheid van 160 km/uur, wat in mijn ogen een enorme vermogensvermeerdering zou zijn.

Daarom wil ik het eens vragen aan de heren die regelmatig met andere carburateurs en dergelijke aan het knutselen zijn:

Origineel zit er op de Savage een Mikuni BS40SS CV-carb. Nu denk ik dat een ouderwetse gasschuif-carb (bijvoorbeeld een Mikuni VM40-4) of een flat-slide carb (zoiets als een Mikuni TM40-6) misschien wel goede kandidaten voor een vervanging kunnen zijn. Maar, ik heb toch wel wat twijfels.....

Eerst de typisch Hollandse vraag: Kostda? Ik bedoel: Wat kost het kopen en laten afstellen van zo'n compleet nieuwe carburateur mij? Is er misschien iets met tweedehands te regelen? Wat zijn normale prijzen voor het rejeten van een carburateur?

En dan natuurlijk (niet minder Hollands) de volgende vraag: Wat levert het op? Ik bedoel maar: als je aan een willekeurig persoon vraagt hoeveel paardjes zijn geliefde motortje heeft, zijn er altijd wel wat paardjes in ruste. Die 160 km/uur van de amerikaanse site zou ook weleens gruwelijk overdreven kunnen zijn. Misschien is een goede tune-up van de huidige standaard CV-carb wel voldoende om er wat extra paarden uit te sleuren. En misschien is een flatslide wel erg leuk op het circuit, maar ik rij altijd op de openbare weg. Daar waar doseerbaarheid en rendement ook meetellen.....


Nog wat plaatjes:

(Afbeelding)

(Afbeelding)

lijkt mij ook overdreven, die 160, met alleen een andere carburateur, _O-

in wezen ken je alles opfokken, maar je benzine verbruik is ook meer dan, dus een zwaardere motor is dan ook een optie, je bent voor alles best wel wat geld kwijt oom het om te bouwen en af te stellen, en bovendien lijkt 160 met een savage me best hard, :]
 
kost geen hol en is door een doofstomme blinde nog af te stellen...
Dat klinkt in ieder geval wel goed.

bovendien lijkt 160 met een savage me best hard
Dan draait ie ook wat teveel toertjes. Maar het gaat erom dat ik met zo'n 110 km/uur even snel de teller op 130 kan zetten zonder dat ik het gevoel heb dat ik in een auto zit........

Voor het ouderwetse "oerend hard" is deze bromfiets in de verste verte toch niet geschikt en de openbare weg laat het niet meer toe. Bovendien ben ik mijn puberale wilde haren al wat jaartjes kwijt.
 
eerlijk gezegd lijkt het mij allemaal flauwekul, het kan niet dat je met alleen andere carb zoveel meer snelheid krijgt.

een grotere carb zorgt er alleen maar voor dat het vermogen hoger in de toeren komt te liggen, maar zo'n ding maakt al geen toeren dus dat wordt niks.

ik zou een goede uitlaatdemper kopen, een supertrapp misschien, die kan je nog aanpassen, en een goed luchtfilter van K&N..
dan maar es op de testbank met zo'n ding (ze zien je komen) en kijken wat er uit te persen valt, dat werkt beter dan domweg eendikke gasfabriek er achter knopen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan