Topsnelheid Honda VT600 / Suzuki LS 650

Doek

Rookie
20 apr 2006
3
0
Horn
Hoi, ik ben rond aan het kijken om mijn eerste motor te kopen.
Nou vind ik voor de Honda VT600 een top van 143 en voor de Suzuki
een top van 127 op bikez.com
Wat is jullie real-life ervaring met de top?
De groeten.
ps. als je een Shadow of een Savage te koop hebt, laat maar wat weten.
 
Mijn savage haalde ruim 145 op de teller.
Volgends de boekjes haalt hij 140.
Maar trust me, da's hard zat op zo'n ding :)
Trouwens, maakt het iets uit dan?
Je moet met zo'n ding toch niet op de snelweg komen.
De motor kan het wel maar een chopper moet lekker op dijkjes rijden enzo.
Da's veel leuker.

Gr. Peter
 
Nee gaat me niet om het racen.
Maar vrienden van mij rijden Honda vt750.
Is erg kut als ze telkens op mij moeten wachten bij het toeren.
 
Mijn VLX doet zo'n 150 normaal op de snelweg. Ooit es de 170 aangetikt.

Ik wil em verkopen trouwens. Vraagprijs zo rond de 2300 euro denk ik (is 25kw op kenteken)
 
ik heb ook een vt 750 gehad en die liep ongeveer 195. Verder had hij 6 versnellingen en kon hij rond de 8000 toeren maken voordat hij in het rode gebied kwam. Mijn zwager reed een intruder 1400 met 4 versnellingen en ik kon hem dus gewoon bij houden. Een ander maatje daarentegen reed een vt 600 en die was dus echt veeeel trager. dus vergeet het maar dat je met een vt 600 of een savage die vt750 bij kan houden. Ik vind die vt600 overigens wel een stuk mooier als die savage
 
Nou vind ik voor de Honda VT600 een top van 143 en voor de Suzuki
een top van 127 op bikez.com
Wat is jullie real-life ervaring met de top?

Als ik (1,83 m en bijna 100 kg) op een originele Savage rij, heeft ie een top van ongeveer 125 tot 130 km/uur. Het is echter wel zo dat er een vrij hoog koppel in een Savage zit, waardoor de brommer wel lekker accelereert.

Daarom ben ik met een toertochtje met verschillende motoren vaak wel de langzaamste, maar toch hoeft men niet op mij te wachten.
Dwz: bij toertochtjes waarbij men niet rijdt alsof er hoognodig gepinkeld moet worden. Zolang men zichzelf enigzins aan de wettelijke maximum snelheden houdt, gaat het prima.
 
En daarbij is een savage ook nog veeeeeeel mooier dan een vt600.
Dat is het net niet.
Een savage heeft nog een soort van uitstraling. En zo'n 1pitter is echt leuk. Lekker pruttelen en knallen.
En ik geloof er niets van dat zo'n vt750 veel sneller is. Misschien hogere top maar who cares. Dat ding heeft ook maar 40 pk ofzo. En een savage 34. Maar die weegt daarentegen weer minder.

En zo'n vt600 heeft een ketting. ook een minpuntje tegenover de onderhoudsarme riem van de savage. Ook qua onderhoud is de savage makkelijker en goedkoper.
Zorg alleen wel dat er genoeg olie in zit want daar zijn ze gevoelig voor.

Ow ja, ik heb nu een vt1100 dus ik heb niets tegen de honda ofzo :)
Maar een savage was mijn eerste motor en die heeft een warm plekje haha.

Gr. Peter
 
Je komt er volgens mij niet snel uit... daarom maar de plus- en minpunten vergelijken;

ik vind de Savage een bijzonderder uitstraling hebben, het is een soort pitbull, klein maar met pit! Een bijzondere eenpitter met een mooi geluid. Vergeleken met de Shadow is de Savage een echte stuurmachine, plat de bochten door en sportief rijden geen probleem, terwijl de Shadow een baksteen is.

Verder is de Savage wel echt een kleine motor, terwijl de Shadow al wat meer body heeft (al is het ook nog niet alles). Qua remmerij doen ze niet voor elkaar onder, in een sprintje wint de Savage het met een motorlengte.

Het onderhoud aan de Savage is makkelijk, maar... 1 minpuntje bij de Savage; hij is erg betrouwbaar, maar als er iets misgaat gaat het goed mis! Twee punten om op te letten; de olie (elke paar ritten controleren) en de distributieketting (elke 30.000km vervangen). Laat je niet afschrikken hierdoor, want het is geen probleem, maar je moet het wel weten en er even op letten. De Shadow is motorisch beresterk en onderhoudsvrij, de ketting daarentegen zorgt toch nog voor het nodige onderhoud en olietroep op de achterbrug. De band van de Savage is onderhoudsvrij en fluisterstil.

Verder is het chroomwerk van de Savage beter dan dat van de Shadow, maar ben ik minder te spreken over het gecoate aluminium.

Last but not least; als je de Savage wilt verbouwen, zijn onderdelen minder makkelijk te krijgen, terwijl er voor de Shadow veel aftermarket spul te krijgen is.
Succes met de keuze en fijne kilometers!
 
regelmatig ja, die trek je niet ff makkelijk een bochtje om vergeleken met de Savage. Ik had ze allebei, maar de Shadow is vanavond opgehaald, twee Savage's blijven over :)
 
OK, ik heb nooit op een Savage gereden (omdat ik em te klein vind) maar met de Shadow rij ik af en toe nog wel de valbeugels aan de grond. Ben er ook mee door de Alpen en Ardennen gereden en ik vind het helemaal fantastisch sturen.

Of je mee kunt komen met toertochten zal erg afhankelijk zijn van je eigen rijstijl (en die van je toergenoten). Op mij heeft nog nooit iemand hoeven wachten (behalve dan toen ik zonder benzine kwam te staan :X )
 
Laatst bewerkt:
Oeps ik had verwacht dat die dingen 160/165 zouden lopen
Valt me ene beetje tegen
Maar mos ik kiezen dan ma ik de LS 650, machtig geluidje wanneer je er jackel and hide selfdmade ondermaakt, 50 euro aan matriaal incl. relais
 
Oeps ik had verwacht dat die dingen 160/165 zouden lopen
Valt me een beetje tegen
Weinig gewicht en veel koppel maakt ook wel wat goed. Je rijdt met een Savage vrijwel altijd met dat toerental waarbij het blokje veel koppel heeft. Je regelt dus werkelijk de snelheid met de gaskraan.

Ietsje meer open: vrijwel direct rij je sneller, ietsje dichter: de compressie zorgt voor forse vertraging.


Als je echt lekker wil sturen met een Savage, wil ik je een forkbrace aanbevelen. Alleen zit je dan wel regelmatig met de uitlaat aan de grond en die heeft toch merkbaar minder grip dan de achterband.....
 
onze vlx 600 loopt minstens 170 op teller(km's)(en die teller klopt redelijk)

stuurt voor een niet sportmotor heel makkelijk en lekker.
voetsteunen aan de grond hoef je echt geen moeite voor te doen.

ziet er 10000 keer beter uit dan een ravage (mijn mening)
is heel wat meer motor.

en een riem is mischien wel onderhoudsarmer, maar wel eens een nieuwe gekocht??
en wat is er mis met af en toe spuitbusje kettingspray,
 
En daarbij is een savage ook nog veeeeeeel mooier dan een vt600.
Dat is het net niet.
Een savage heeft nog een soort van uitstraling. En zo'n 1pitter is echt leuk. Lekker pruttelen en knallen.
En ik geloof er niets van dat zo'n vt750 veel sneller is. Misschien hogere top maar who cares. Dat ding heeft ook maar 40 pk ofzo. En een savage 34. Maar die weegt daarentegen weer minder.

En zo'n vt600 heeft een ketting. ook een minpuntje tegenover de onderhoudsarme riem van de savage. Ook qua onderhoud is de savage makkelijker en goedkoper.
Zorg alleen wel dat er genoeg olie in zit want daar zijn ze gevoelig voor.

Ow ja, ik heb nu een vt1100 dus ik heb niets tegen de honda ofzo :)
Maar een savage was mijn eerste motor en die heeft een warm plekje haha.

Gr. Peter

ik wist het niet meer precies dus heb het even opgezocht op het internet:

een vt 750 gemaakt tussen 83 en 87 heeft 63 pk!
dit is dus bijna 2 keer zoveel als een savage en daardoor dus ook echt een heel beetje sneller. .
Niet dat ik graag gelijk wil hebben... nou of eigelijk toch wel
 
Ja, die oude shadow heeft wat meer pk's.
Maar ik ging er vanuit dat het om een nieuwe type ging.
Een ace dus.
Daar zit weinig vermogen in. Dus ik heb in ieder geval geen ongelijk ;)

En eeehhmmm, RAVAGE?? Beetje flauw. Ik heb 2,5 jaar op zo'n ding gereden en NOOIT problemen gehad. Elke motor loopt vast als er geen olie in zit. En 1x 650cc is leuker spelen dan 2x300cc. En qua formaat ontlopen de VT600 en de LS650 elkaar niet echt.

Maar ik dacht dat het over de toersnelheid ging. Daar is topsnelheid totaal onbelangrijk en dan zou mijn voorkeur absoluut naar de savage uit gaan.
En ik ben niet bevooroordeeld hoor ;)
Minpuntje van de savage is wel dat de duo passagier niet zo goed zit op het kleine zadel. Maar goed, mooi excuus om die thuis te laten haha.
 
duopassagier is zowiezo niks op de motor. Het best ging het nog op de vt 750. Met de motor die daarop volgde (honda cbr 600 f2) was het helemaal een ramp, want de duo passagier leunt heel erg op je rug bij het remmen, waardoor je snel last krijgt van je polsen. op mijn huidige motor past zowiezo geen duo.

full
 
Ik ben met mn vriendin achterop via duitsland naar parijs gereden op de shadow. Qua snelheid en comfort ging het echt prima hoor.
 
onze vlx 600 loopt minstens 170 op teller(km's)(en die teller klopt redelijk)

stuurt voor een niet sportmotor heel makkelijk en lekker.
voetsteunen aan de grond hoef je echt geen moeite voor te doen.

ziet er 10000 keer beter uit dan een ravage (mijn mening)
is heel wat meer motor.

en een riem is mischien wel onderhoudsarmer, maar wel eens een nieuwe gekocht??
en wat is er mis met af en toe spuitbusje kettingspray,


2 kleine puntjes;
1. een riem is 225 euro, dat betaal je ook voor een ketting-tandwielset. De riem gaat minstens 40.000km mee, de kettingset ongeveer 15.000.
2. Kettingspray geeft overal rotzooi (achterbrug, frame, achterwiel, etc.) wat je bij die twee druppels beltspray niet hebt.

Voor de rest kan ik me er wel redelijk bij aansluiten :)
 
Laatst bewerkt:
2 kleine puntjes;
1. een riem is 225 euro, dat betaal je ook voor een ketting-tandwielset. De riem gaat minstens 40.000km mee, de kettingset ongeveer 15.000.
2. Kettingspray geeft overal rotzooi (achterbrug, frame, achterwiel, etc.) wat je bij die twee druppels beltspray niet hebt.

Voor de rest kan ik me er wel redelijk bij aansluiten :)


225 dat valt me erg mee voor een riem!
een goede kettingset heb je toch echt ook al een stuk goedkoper hoor!

rotzooi op achterbrug, frame, achterwiel e.d.??? moet je toch eens op zoek naar goede spray, wnat er zijn spray's waar dat allemaal best meevalt.

En wat dacht je van een semi-automatisch smeersysteem? collega van me zweert erbij, rijdt trouwens dacht ik ook iets van 30000 a 35000 met een kettingsetje (op n tuono en zekers niet rustig kan ik je verzekeren)
 
moet jij toch eens vertellen welke spray er danwel niet in het rondte spetter want ik heb em nog niet gevonden.
ja euh deze plakt heel goed aan je ketting en tandwielen,hoef je dus mender vaak smren(verkoper)...jaha hij plakt inderdaad geweldig...aan m'n velg spaken achterbrug.......
 
een sjoppert koop je toch niet voor de topsnelheid!

Voor de verdere statistieken, ik heb een VT750ACE met origineel blok en uitlaat en heb de wijzer bijna van de klok gereden (puur om het te weten). De top ligtr ergens bij 160km/h dus.
Maar eigenlijk vind IK 120km/h al te hard. 90-100km/h is lekker, met 115km/h kom je er sneller, alles harder is voor de rest.

een 750ACe heeft 45pk tegenwoorig (1997-2003 modellen)

OJa en de ketting gaat bij mij nu al 22dkm mee zonder teveel troep maar wel regelmatig smeren met S100 kettingspray (oeps daar is de volgdende discussie al........)
Ik heb de motor gekocht met 8dkm met de ketting als nieuw, dus >30dkm is met een ketting ook mogelijk, kwestie van onderhoud.


grts
Wim
 
Terug
Bovenaan Onderaan