XRV 650 Africa Twin

En, gereden en gekocht? Jij hebt touwens een 750.

Op hoeveel toeren draait jullie motor stationair? Die van mij tussen de 1500 en 2000.
Verder ruikt hij ook naar benzine alsof hij te rijk staat. Kan je het stationair naar beneden bijstellen zelf doen en hoe kom je erachter dat de afstelling niet goed is?
 
Dit topic maar even een schopje geven.

Ik ben gisteren begonnen met het compleet strippen van mijn RD03. Weinig fout gelopen, één bout afgebroken, maar die was dan ook door en door rot/roest.

Op dit moment is zowat de hele motor kaal, enkel kaal blok, voorvork en achterbrug zitten er nog in... Dit weekend toch maar een kleine hefbrug ophalen om het blok er makkelijk uit te kunnen halen en daarna gaat alles naar de poederlakker...

Voor de geïntresseerden, ik heb nog wat spullen te koop voor de AT:

- benzinetank in originele kleuren, met kranen en sensors voor het benzinepeil (onderaan de randen zit was roest, verder helemaal gaaf)
- baggegerekje (wordt even mee gepoederlakt) en blauwe bodemplaat
- achterkappen (in redelijke staat)
- compleet achterwiel (wat pekelplekjes op de velg, maar verre van rot)

Groeten,

Thomas
 
Ik heb de mijne te koop staan. Ga denk ik de stap maken naar een (motor)scooter ivm de kortere afstanden. Vandaag wel lekker rijden! :]
 
Toch weinig 650 adepten in de lage landen blijkbaar...

Ik heb mijn frame terug van de coater, ziet er weer als nieuw uit.

Blokje is ook helemaal schoongemaakt, kleppen gesteld en carbs ultrasoon gereinigd.

Nu wachten op een berg nieuwe onderdelen van bij de dealer.

Daarna kan de opbouw beginnen.

Groet,

Thomas
 
Toch weinig 650 adepten in de lage landen blijkbaar...

Ik heb mijn frame terug van de coater, ziet er weer als nieuw uit.

Blokje is ook helemaal schoongemaakt, kleppen gesteld en carbs ultrasoon gereinigd.

Nu wachten op een berg nieuwe onderdelen van bij de dealer.

Daarna kan de opbouw beginnen.

Groet,

Thomas

Ben erg benieuwd hoe het er zo meteen uit ziet. Plaats dan even foto's!!!:) Ik ga zondag een nieuwe carterkap halen met aan de zijkant bakken. Voor bijvoorbeeld gereedschap!!!!
 
Die carbon/kevlar van boano (verkocht door pharao-bike)?

Die zijn wel handig, maar ik vond ze altijd zo duur :O, onlangs is er een setje verkocht op ebay.de voor 160 euro... dus misschien kan je dat beter in de gaten houden...
 
Die carbon/kevlar van boano (verkocht door pharao-bike)?

Die zijn wel handig, maar ik vond ze altijd zo duur :O, onlangs is er een setje verkocht op ebay.de voor 160 euro... dus misschien kan je dat beter in de gaten houden...

Ik vond de carter op marktplaats. Deze is zelf gemaakt en heb ik voor 40 euro overgekocht. Volgende week pas maken en laat de carter overspuiten. Als het klaar is, dan volgen er foto's :)
 
Hoi,

Nope, nog geen foto's, ben nog niet begonnen.

Heb vandaag het blok verplaats van de eetkamer naar de garage en morgen gaat het frame van de slaapkamer naar de garage en gaat het project van start.

Groeten,

Thomas
 
---> redrider -->

ik dacht het al, had gehoopt op iets minder ergs,

aan welke prijs kan ik denken als het gaat op nieuwe platen te zetten en nieuwe veren?

iemand nog een goed adres voor nieuw kettingset voor de HAT?

:}
Tja dit bericht is al 5 jaar oud maar kan iemand zeggen wat je te wachten staat als je dit zelf wilt doen? Ik heb het hoofdstuk uit de WPH gelezen en is wel erg technisch lijkt me. Qua onderdelen ben je 67 euro kwijt voor de platen en veren of moet je nog meer doen?
Oh ja besloten om de motor toch maar te houden *D
 
Zo, gisteren de nieuwe ophangpunten voor het blok bij de dealer opgehaald, en nog tuig andere kleine zaken (kabels, klemmen, rubbers etc).

Nu kan eindelijk het frame in het blok en het project van start.

Cheers
 
Was dit topic vergeten, maar denk dan mijn projectje ook hier thuishoort :).

Hallo,

In 2009 begon het allemaal met een transalp (PD10), waar ik slechts een zestal maanden van heb kunnen genieten. Daarna heb ik die motor verkocht om een wagen te kunnen kopen (vond mijn vriendin prettiger en was eerlijk gezegd handiger dan enkel een motor hebben).
Maar goed, jullie kennen het allemaal, het motorvirus bleef sluimeren, en in december van datzelfde jaar kocht ik een RD03 voor weinig…

12 april 2011

Hiermee begon het allemaal:

ed2i69pk.jpg


Zoals jullie kunnen zien, niet moeders mooiste, maar hé, ik had een echte oertwin, en dat vond ik toen het belangrijkste. Dacht van even een klein onderhoud te doen en that’s it, rijden met dat ding, nou, mooi niet. Op het kuipwerk en de velgen (!!!) na, was alles immers in slechte staat. Frame was op veel plaatsen roest, motor liep niet mooi, koppeling was versleten etc.
Hoe meer ik er aan werkte, hoe erger het werd, en dus besloot ik om de hele motor te strippen en opnieuw op te bouwen. Dat was de bedoeling… Daarna een tijdje met een supertenere (de oude 750) gereden, en dan een cagiva elefant 900 en nu, meer dan een jaar later, toch eindelijk de tijd genomen voor de twin.
Dinsdag 12 april begonnen, en nu, twee dagen later staan we hier:
Blok in frame, subframe met dashboard gemonteerd en het meeste van de electro terug gelegd:

c20i69qd.jpg


3b8i69qf.jpg


3c8i69qg.jpg


d7ci69qh.jpg


131i69qj.jpg


Frame is gepoederlakt en alle plastic (luchtfilter, achterspatbord ed.) zijn grondig schoongemaakt, dat was zeker nodig en ik denk de eerste grote poetsbeurt sinds 1988…
Af en toe toch eens kijken hoe dat ding nu weer in elkaar moet.

738i69r8.jpg


De inlaatrubbers ook maar vervangen (let niet op de roeste leidingen, eenmaal de beschermlaag beschadigd, stopt het roesten niet meer, spijtig…)

Oud:

af3i69rz.jpg


Nieuw:

0c0i69s2.jpg


Uiteraard konden ook de carbs niet achterblijven. Zijn volledig ultrasoon gereinigd en van 2 setjes carbs heb ik 1 goede (hopelijk) kunnen maken. De mengsel-stelschroeven heb ik nieuw besteld en komen er morgen in, die waren in de ene set stukgedraaid en in de andere set, een zwitserse, geborgd.

1eai69sf.jpg


4bbi69sh.jpg


Ook de waterpomp moest semi-gereviseerd worden. En blijkbaar moet mijn blokje daar nog wat extra gepoetst worden. De klemmen van de kvs worden vervangen, want dit gaat natuurlijk niet.

586i69ss.jpg


De bobines eens goed bekeken en de oude bougiekabels verwijderd, vervangen en dan meteen ook de 4 doppen en 4 bougies vervangen nu ik er lekker bijkan… Hier zichtbaar, de bobines van de achterste cilinder.
115i69t1.jpg


Wordt vervolgd!

16 april 2011

Zo, maar weer een update.
Eerst een hoop nieuwe onderdelen opgehaald… 2 grote dozen, een kleintje en dan nog wat losse spullen (kabels onder andere). Sommige zaken (rubbers, klemmen, blokophangdriehoeken) waren uiteraard al besteld en gemonteerd.

58ai6g0v.jpg


e95i6g1g.jpg


Vandaag de choke-plunjers en veertjes van de donorcarbs schoongemaakt en ook de nieuwe chokekabel gemonteerd. Carbs teven op het blokje gezet… (wat zijn verse, soepele inlaatrubbers toch fijn!!!).

778i6g19.jpg


De mengselschroeven ook vervangen, want de oude zagen er niet uit (zaten muurvast, en dus moeten uitboren en met rechtse tap eruit halen).

Hier de beste van de twee oude ;):

bcfi6g1d.jpg

De nieuwe:

80bi6g1f.jpg
 
Zeer mooi topic.! wat zijn t toch een Cult fietsje aan t worden.!

Ik overweeg ook een xrv african twin 650 al dan niet de 750.

Nu heb ik een paar vragen omtrent het verbruik en vermogen, wat doen de 650 en de 750 qua verbruik.
En wat is het verschil qua vermogen, heb al een beetje lopen zoeken op t net kom genoeg tegen maar niets over de 650!??

MvG D ;)
 
Laatst bewerkt:
Zeer mooi topic.! wat zijn t toch een Cult fietsje aan t worden.!

Ik overweeg ook een xrv african twin 650 al dan niet de 750.

Nu heb ik een paar vragen omtrent het verbruik en vermogen, wat doen de 650 en de 750 qua verbruik.
En wat is het verschil qua vermogen, heb al een beetje lopen zoeken op t net kom genoeg tegen maar niets over de 650!??

MvG D ;)


Neem een XTZ750 met zwitserse naaldenzet. 1:18.
 
Zeker vet ik ben om.! er komt binne nu en 1.5 maand een 650 qc 750 AT.!

de 650 heeft wel Mn voorkeur.! lekker retero! *D

Greeetszz

Ik zou dan zelf voor de 750 kiezen. Ben zelf in bezit van een hele mooie 650, maar iets meer vermogen van de 750 is toch wel lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan