Honda XR600R How-to Topic

Olie Pomp ontluchten

Ha XR mannen. Ik heb nog een tip om je olie pomp sneller en makkelijker te ontluchten.
Eerst je frame vullen met olie en de olie pijl stok monteren. Haal je olie filter kapje er af en verwijder je olie filter. Haal het frameoliereservoirontluchtingsslangetje ( prima scrabble woord) van de kop los en zet hier een beetje luchtdruk op mbv een compressor. Hierdoor pers je de lucht uit je oliepomp. Nu even kicken en je zult zien dat de olie uit het filter huis wordt gekotst. Meestal al na een keer resultaat anders weer even persen en kicken. Monteer het filter en los de olie leiding van de kop iets op. Lekker kicken tot de olie er uit komt of je neemt een leffie en start je xr. er moet dan wel binnen een paar seconden olie uitkomen.

Geluk er mee.

Even reageren op een quote uit 2006 haha.
Ik kreeg m'n olie (na blokrevisie) niet door de leiding omhoog en heb bovenstaande techniek toegepast. Super eenvoudig en werkte perfect en direct, dank dus!
Klein detail, ik heb geen compressor maar met een fietspomp lukt het ook ;)
 
Ik moest na alles te lezen toch eens de manier voor de olie pomp te onluchten die mijn honda dealer! mij geleerd heeft posten, deze is 100x makkelijker dan al die hier op het forum vermeld staan.

We gaan er dus van uit dat er geen olie meer in het blok en kader zit en er lucht of wss lucht in de pomp zit:

1. als er 2,3l olie in de motor gaat, giet je 1.3l in het kader, en 1l door de dop waardoor je de kleppen kan afstellen in het kleppen deksel. Dit om zeker te zijn dat de kop niet droog gaat draaien.

2. draai de bovenste bout op de cillinderkop van de olie leiding een beetje los.

3. Plaats een tang (visegrip) op de retour leiding die boven uit de cillinderkop komt en op het kader aangesloten zit (leiding ligt langs en onder de tank). Daardoor zal er druk ontstaan in de motor.

4. Start de motor, van zodra je ziet dat er olie uit de leiding aan de kop komt draai je die toe en verwijder je de tang op de retour leiding.

En de pomp is ontlucht!!!! ;)

Later nog eens olie peil checken en bijvullen en alles is weer perfect.


Ik kan niet geloven dat jullie je koppelingsdeksel afnemen en die monniken methode om te ontluchten gebruiken.
Het zou de honda dealer nogal wat werk bezorgen als hij zo af en toe eens een xr moet ontluchten.
En het zou de eigenaar ook duur uitkomen 2u werk vs min werk.
 
Ik kick gewoon met de leiding naar de kop toe los.. laten draaien zonder olietoevoer naar de kop zou ik niet willen :N
 
Ik moest na alles te lezen toch eens de manier voor de olie pomp te onluchten die mijn honda dealer! mij geleerd heeft posten, deze is 100x makkelijker dan al die hier op het forum vermeld staan.

We gaan er dus van uit dat er geen olie meer in het blok en kader zit en er lucht of wss lucht in de pomp zit:

1. als er 2,3l olie in de motor gaat, giet je 1.3l in het kader, en 1l door de dop waardoor je de kleppen kan afstellen in het kleppen deksel. Dit om zeker te zijn dat de kop niet droog gaat draaien.

2. draai de bovenste bout op de cillinderkop van de olie leiding een beetje los.

3. Plaats een tang (visegrip) op de retour leiding die boven uit de cillinderkop komt en op het kader aangesloten zit (leiding ligt langs en onder de tank). Daardoor zal er druk ontstaan in de motor.

4. Start de motor, van zodra je ziet dat er olie uit de leiding aan de kop komt draai je die toe en verwijder je de tang op de retour leiding.

En de pomp is ontlucht!!!! ;)

Later nog eens olie peil checken en bijvullen en alles is weer perfect.


Ik kan niet geloven dat jullie je koppelingsdeksel afnemen en die monniken methode om te ontluchten gebruiken.
Het zou de honda dealer nogal wat werk bezorgen als hij zo af en toe eens een xr moet ontluchten.
En het zou de eigenaar ook duur uitkomen 2u werk vs min werk.


Ik denk niet dat dat is wat er gebeurt, er ontstaat geen druk in je motorblok, want er zit een 3 keer zo dikke ontluchtingsslang onder je carburateur ;)

Wat er volgens mij gebeurt is het volgende: de pomp die de olie retour pompt naar je frame is heeft een grotere capaciteit dan de aanvoerpomp (die die ontlucht moet worden)
Met die tang sluit je je olietank af, en als je hem start zal de olie sneller de tank ingepompt worden (daarom stop je 1 liter in het blok) dan dat het eruit gepompt wordt, en ontstaat er druk in de tank.
deze druk zorgt ervoor dat de "aanvoer oliepomp" ontlucht wordt.


je kan beter dat retourleidinkje los halen van de kop, daar de compressor op zetten (2 a 3 bar) en dan een paar keer kicken, als je het dopje van oliefilter los hebt kan je dan zo alle lucht eruit zien komen.
Want als je hem te lang laat draaien zal er een hele hoge druk in de tank ontstaan, en kan er vanalles kapot gaan.
(natuurlijk wel altijd even van te voren wat olie in de kop doen zodat die niet volledig droog staat)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een nieuwe ontsteking gekocht en kom nu een probleem tegen bij het aansluiten.

Ik hou twee witte kabels over aan de ontstekingskant en een roze en een gele aan de andere kant.
Uit het elektrisch schema blijkt dat de rozen en gele draad naar de gelijkrichter gaan.
Maakt het iets uit hoe ik deze aansluit?
 
Een vraagje...

Door te weinig oliedruk werd mijn kop niet goed gesmeerd. Hierdoor zijn mijn laatste twee tuimelaartjes naar zn grootje. Nu hoop ik dat mijn glijlager nog goed is. Hoe kan ik dat zien/meten? Hij ziet er verder nog wel redelijk maar ik heb er dan ook nog nooit een gezien.

Groet

Julius
 
hier een fototje:
full


zoals je ziet is een tuimelaar lekker ingevreten.
Wordt dus een set nieuwe tuimelaars en een nokkenstok. Misschien maar gelijk een hotcam? wat zijn jullie ervaringen daarmee?
 
bovenste lager is dacht ik niet zo interessant, onderste is waar die echt op steunt natuurlijk..

Ik heb zelf een hotcam stage1, heb niet echt goed vergelijkings materiaal omdat ik eerst een XL600 nokkenstok had, maar merk wel dat ie een wat sterker middengebied heeft.. Helemaal onderin onderin mis ik wel wat koppel. Ik kon toen met die XL as en dubbele carbs de XR bijna dood laten vallen in wat voor versnelling dan ook en dan trok ie m er zonder problemen door. Nu met enkele carb en Hotcam valt dat weg, opzich geen last van eigenlijk.. klein beetje koppeling er bij pakken en je bent er door heen..

Wel opletten met de hotcam dat je klepspeling groter moet..
 
Bedankt voor de tip!ik heb toch maar hotcammetje aangeschaft :)
De sproeier zal nu wel niet meer kloppen. IK heb een laser uitlaat erop zitten en een origineel filter, aan wat voor een sproeier moet ik dan ongeveer denken? En dan zowel de slow jet als wel de main jet vervangen odf alleen de hoofdsproeier?
Of moet ik gewoon maar wat proberen?
 
Laatst bewerkt:
slow jet is alleen voor je stationair traject.. daar verandert weinig aan met een andere nokkenas.. wbt hoofdsproeier zou ik eigenlijk niet weten.. Ik heb ook een hele andere carb er op nu..
 
even een klein vraagje...
wat voor een sleutel gebruiken jullie voor de bougie? zelfs mijn pijpsleutel is te dik en past dus niet..
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik een bougiedop van kraftwerk, 3/8inch, met een kort verlengstukkie, ook van kraftwerk, is er eentje met een vergrendeling zodat je niet alleen t verlengstuk lostrekt als je klaar bent met draaien.
 
Heren geleerden der xr's,

Ik heb nog een paar restjes motul 10w40 100% synthese staan...

Ik weet het, bij voorkeur halfsyntheet, maarrrr

Ook jammer om het weg te gooien/niks mee te doen

Is het meteen mis met koppelingsslip of rijden er ook mensen met volsyntheet rond, of half om half?

Domme vraag?
Ik hoor het graag ;)
 
Laatst bewerkt:
'ze' zeggen vaak dat ie met volsytheet gaat slippen, ik heb daar weinig behoefte aan dus heb er gewoon 5100 ingegooid van motul :+ denk dat als je er een beetje bij doet dat het geen verschil maakt, half om half zou ik persoonlijk niet proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan