Hoe ben jij verzekerd?

Verzekeren????

  • Ik ben gewoon (= dagwaarde) verzekerd.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik ben WA-casco verzekerd met taxatie.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik ben WA-casco met vaste taxatiewaarde verzekerd.

    Stemmen: 3 50,0%
  • Pfff, ik heb geen idee hoe ik precies ben verzekerd.

    Stemmen: 3 50,0%

  • Totaal aantal stemmers
    6

Bugeater

MF veteraan
9 okt 2003
3.146
4
Meppel
Deze week kwam ik erachter dat mijn huidige verzekeringsmaatschappij (CB) helemaal nix met mijn taxatierapport doet, bij diefstal.

Toen ik m'n HD kocht heb ik'm laten taxeren en WA-casco laten verzekeren. Kost me iets van 15 euries per kwartaal, 7 schadevrije jaren, en personeelskorting.

Echter, aangezien dat alweer een paar jaar geleden was, en de motor behoorlijk is verbouwd (en volgens mij (...) dus ook meer waard is), dacht ik dat het weer eens tijd werd voor een hertaxatie.

Bij navraag bleek dat men bij diefstal (en daar gaat het me in feite nu om) gewoon de dagwaarde uitkeerd. Aangezien de mijne van '87 is, wil ik er niet achterkomen wat die nu is..... zeker niet als ze geen reet doen met een taxatierapport. Dan is het meer zoiets van "OK, motor is 19 jaar....ehmmm, nieuwwaarde op papier €12000,- .....ehmmmm, wat dacht je van €2000?" |( |( |(

Inmiddels heb ik zo links en rechts eens rondgebeld en het www afgestruind en ik kom eigenlijk tot de conclusie dat er 3 soorten WA-casco's zijn:
- zoals boven beschreven, dus gewoon op dagwaarde
- WA-casco via een taxatierapport, waarbij een (al dan niet door de maatschappij toegewezen) taxatierapport aanwezig is dat enkele jaren geldig is (vaak 3), maar waarbij binnen die 3 jaar er steeds een stukkie afgaat. Dus bijvoorbeeld het eerste jaar 100% taxatiewaarde uitkering, het tweede jaar 90%, etc
- WA-casco met vaste taxatiewaarde. Hierbij wordt voor een bepaalde tijd (door gebruikmaking van een taxatierapport, vaak door Idex opgesteld), 100% uitgekeerd.

Onnodig te vermelden dat de kosten evenredig oplopen, waarbij in mijn geval het laatste soort op ongeveer €260,- p/jr uitkwam.

Dan zit er onderling nog verschil in waar en hoe je de motor hebt staan (soorten sloten, muurankers, op bepaalde tijden, door de politie 'gekeurde' stalling "Veilig Wonen" certificaat) en of je een winterstop wil enzo.

Mijn vraag: Hoe hebben jullie het geregeld? Ben je überhaupt op de hoogte van een eventuele uitkering bij diefstal (of ben ik de enige Verzekerings-dummy), heb je'n taxatierapport, en wat zijn je ervaringen (prijzen?) met je verzekeraar.

Ik hoor hele goede verhalen over Kees de Zeeuw, en ik moet zeggen; ze klonken aardig realexed aan de telfoon; "Ja, hij moet wel afgesloten staan, maar dat mag ook in een tuinschuurtje, hoor, zolang er maar een slot op zit. Een ART-slot? Ja, goed idee!". Ik mag dat wel.

Ik ga iig weg bij CB, ondanks de fijne korting. Ik ben behoorlijk geschrokken van mijn naïviteit, en ik zou wel heel sneu opkijken als er morgenochtend alleen nog wat olievlekjes in mijn (overigens zwaar beveiligde) garage liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet verzekerd en rij met een gejatte kentekenplaat rond.... is dat een probleem :?


Nu ff serieus, vind het een interessant topic..
zit te twijfelen om m'n fighter ook te laten taxeren straks...
ga het volgen hier..
 
mijn motor wordt morgen getaxeerd, daarna zal ik eens navragen bij Unive (waar ik verzekerd ben) hoe het daar zit...
 
Volgens mij heeft de HOG een regeling getroffen met een verzekeraar. Moet je wel eerst ff lid worden...
 
Ik zat ook bij Univé (want goedkoop) totdat een maat van me overkwam wat jij beschreef: Dik taxatierapport, maar kreeg dagwaarde na een diefstal. Hij heeft het aangevochten, maar trok uiteindelijk toch aan het kortste eind. Had hij de kleine letters maar moeten lezen... over diefstal gesproken.

Ik zit nu bij (*spam*) Kees de Zeeuw en over hem hoor ik alleen maar goede verhalen in de zin dat daar wèl gewoon de taxatiewaarde wordt uitgekeerd.
 
Via KdZ, WA+volledig casco.
Taxatie via Idex. (3 jaar geldig)
Artikel 254 (oid) op het polisblad laten vermelden.
Geen ervaring met diefstal, wel met schade(s). Prima geregeld.
Je kan ook je auto in een 6-ventielen polis(hoe kom je erop) meenemen.
 
Ik mis de optie "Ik ben niet tegen dieftal verzekerd" in de poll...

Dat klopt, maar dat komt omdat ik het ook hier heb geplaatst, en niet op "Algemene Motorpraat".

Hier ("Choppers sectie") zitten de meer diefstalgevoelige fietsen (hoewel er ongetwijfeld ook wel eens een Diversion zal worden gejat...... soms.. ;) ), en zullen er meer taxatierapporten in omloop zijn dan bij de plastic-setie. Dit, omdat er bij 'ons soort fietsen' meer door de eigenaar aan is veranderd/verbeterd dan bij de gemiddelde motor, en er dus een verandering heeft plaatsgevonden in de waarde.

En hoe je het ook wendt of keert, de gemiddelde HD schrijft minder af dan welke andere fiets dan ook, en zal dus langer een hogere waarde vertegenwoordiger dan andere fietsen.
... hoop ik igg, totdat ik een nadere verzekeringsvorm heb gevonden...
Vandaar ook dat deze vaak wat uitgebreider zijn verzekerd (lees: taxatie).
 
ik denk niet dat een Harley diefstalgevoeliger is dan een ZX6R of een R1 :X

ik ben ook alleen WA verzekerd, all-risk was een beetje te duur voor deze student B| :X
 
Zit ook bij Kees de Zeeuw. WA + volledig casco. Inderdaad met taxatierapport, waarbij ze bij diefstal de taxatiewaarde uitkeren.
Een collega zit ook bij Kees en heeft ook niets dan lof.
Erg schappelijk vent :}
Je kunt ook de optie "winterstalling" opstarten, zodra je de bike in de schuur zet. Scheelt je dan weer iets per maand in premie.
Goedkoop zal het nooit worden.

Zat eerst bij Unive met een shadow 1100. Toen de harley kwam wilde ik die gewoon daar verzekeren. Premie kwam alleen 2,5 keer hoger dan die van Kees de Zeeuw uit :o |( :N
 
ook een goed adres; Johan Voogt, vertegenwoordiger van Voogd&Voogd verzekeringen. Kiest altijd goede verzekeringen tegen nette prijzen.
 
Mn shadow is all-risk met taxatie via een collectieve verzekering van de shadowclub. Kost me evenveel als een WA+ via een normale verzekering (rond 250 euro's).

Mn eigenbouw is WA+ bij FBTO. Als ie helemaal klaar is (over een paar jaar) wil ik em pas laten taxeren denk ik. (kost ook zo'n 250 euro)

Die mutsen bij zo'n maatschappij snappen er echt helemaal niks van als je zo'n fiets aan wilt melden. Wat is het merk meneer? wat is de nieuwwaarde meneer? dit kan niet in ons systeem meneer...
 
ik denk niet dat een Harley diefstalgevoeliger is dan een ZX6R of een R1 :X
Wel na 10 of 20 jaar. Dan is een HD in verhouding meer waard dan een Jap, die dan bijna volledig is afgeschreven. Maar bij berekenen van de dagwaarde wordt daar geen rekening mee gehouden dus is een taxatierapport wel handig, mits je een verzekering hebt die dat accepteert.
 
Wel na 10 of 20 jaar. Dan is een HD in verhouding meer waard dan een Jap, die dan bijna volledig is afgeschreven. Maar bij berekenen van de dagwaarde wordt daar geen rekening mee gehouden dus is een taxatierapport wel handig, mits je een verzekering hebt die dat accepteert.

ja, maar ik denk dat de gemiddelde R1 makkelijker te verpatsen is voor een dief dan een HD...
 
wat kost een taxatie via IDEX ?

bij unive betaal ik maar daar maar 75 euri's voor...

Bij Idex heb ik 1,5 jaar geleden € 115,-- betaald dacht ik (keuring op locatie)

Volgens de site zijn de kosten nu:
"De taxatie tarieven zijn:
€ 135,-- op een door u aan te wijzen adres
€ 110,-- op ons kantoor in Zwanenburg
€ 110,-- als er meerdere objecten op één adres getaxeerd worden

Voor inspecties en arbitrage wordt een uurtarief gehanteerd."
 
Nog we tog aan het roddelen zijn.
De taxateur van de Univé destijds 'had er geen verstand van'.

Ik had de shovel goedkoop gekocht en heel veel zelf gedaan met het opknappen. Van de dingen die ik had uitbesteed had ik het bonnetje bewaard. De taxateur heeft toen de bonnetjes en aanschafwaarde bij elkaar opgeteld en dat was de taxatie waarde...!

Nou vindt bijna iedereen die zelf een motor heeft opgeknap dat het eindproduct te laag wordt getaxeerd (ben benieuwd naar Brallie's uiteindelijke waarde), maar dit leek nergens op.

Kees de Z is niet helemaal onafhankelijk omdat hij alleen Idex taxaties accepteerd, maar de mannen en vrouwen van Idex hebben wèl duizenden HD's gezien en daardoor een fatsoenlijk referentie kader.
Ben nog steeds blij met de switch.
 
De kerel die mijn motor kwam taxeren was 25 jaar chef werkplaats bij een grote HD shop geweest. Hoeft niet alles te zeggen, maar geeft toch vertrouwen.

Wat mij het meeste bij bleef is dat hij zei dat ik het starten van de motor (wat ze dus wel willen volgens taxatie-omschrijving) kon laten zitten, omdat hij dit niet goed vond voor de motor (even starten, laten pingelen en weer uit).
Ik had er in ieder geval een goed gevoel bij (daarnaast uiteindelijk een prettig taxatiebedrag t.o.v. aanschafprijs vastgesteld, dus ik was wel happy *O* )
 
Knuk,
Tsja, dat is schering en inslag.
Ik kreeg een taxatie raport voor mijn Lowtail dat ik gelijk in het ronde archief heb geflikkerd. Waarde was zelfs lager als de aanschaf waarde.
Na OIT te hebben ingeschakeld en zelf de zaak te hebben toegelicht was het
ineens Dfl.7.000,- over de aanschaf waarde.
"Amplitude verschil" was DFL.12.000,-!! Kan me voorstellen dat het bij oude pro/ob-jecten nog erger is.
 
Dat klopt, maar dat komt omdat ik het ook hier heb geplaatst, en niet op "Algemene Motorpraat".

Hier ("Choppers sectie") zitten de meer diefstalgevoelige fietsen (hoewel er ongetwijfeld ook wel eens een Diversion zal worden gejat...... soms.. ;) ), en zullen er meer taxatierapporten in omloop zijn dan bij de plastic-setie. Dit, omdat er bij 'ons soort fietsen' meer door de eigenaar aan is veranderd/verbeterd dan bij de gemiddelde motor, en er dus een verandering heeft plaatsgevonden in de waarde.

En hoe je het ook wendt of keert, de gemiddelde HD schrijft minder af dan welke andere fiets dan ook, en zal dus langer een hogere waarde vertegenwoordiger dan andere fietsen.
... hoop ik igg, totdat ik een nadere verzekeringsvorm heb gevonden...
Vandaar ook dat deze vaak wat uitgebreider zijn verzekerd (lees: taxatie).

De mine is all risk, tegen nieuwwaarde totdat ie drie jaar oud is , accesoires zijn ook meeverzekerd.. (en ja sportmotoren worden ook met grote regelmaat geklauwd......)
Hoewel ze voor sommige harleys wel heel veel moeite doen.. |( |(
 
De mine is all risk, tegen nieuwwaarde totdat ie drie jaar oud is , accesoires zijn ook meeverzekerd.. (en ja sportmotoren worden ook met grote regelmaat geklauwd......)
Hoewel ze voor sommige harleys wel heel veel moeite doen.. |( |(

Waar je dan op moet letten is dat er in de "small print" een max bedrag/waarde vermeld staat. Daar ging ik bijna mee voor de bijl. Toendertijd was het 60 of 65duizend gulden.
 
Waar je dan op moet letten is dat er in de "small print" een max bedrag/waarde vermeld staat. Daar ging ik bijna mee voor de bijl. Toendertijd was het 60 of 65duizend gulden.
Klopt, maar dat heb ik allemaal uit laten zoeken.. hij is nu voor 18.000 verzekerd. dus mocht ie gestolen worden dan wordt dat bedrag ook vergoed...
Dus dat valt gelukkig wel mee, zit dan ook bij KNMV verzekeringen, en die zijn niet zo naaierig...
Verzekeringen en banken, ze lenen je maar wat graag een paraplu, maar als het gaat regenen willen ze hem direct terug...
 
Klopt, maar dat heb ik allemaal uit laten zoeken.. hij is nu voor 18.000 verzekerd. dus mocht ie gestolen worden dan wordt dat bedrag ook vergoed...
Dus dat valt gelukkig wel mee, zit dan ook bij KNMV verzekeringen, en die zijn niet zo naaierig...
Verzekeringen en banken, ze lenen je maar wat graag een paraplu, maar als het gaat regenen willen ze hem direct terug...
Ruim 12 jaar terug een keer mijn hagelnieuwe Ducati gestolen. De motor stond slechts op een enkel slot en niet op een dubbel slot, wat toen bij de KNMV een verplichting was. Mooi dat ze niet wilde uitbetalen. Is een hele rechtzaak geworden en na anderhalf jaar procederen heb ik een uiteindelijk maar een schikking getroffen voor ik meen 60%. Dus zo geweldig zijn ze niet bij de KNMV. Ik was er ziek van. Sindsdien verzeker ik nooit meer iets en al helemaal niet all risk. Gewoon de goedkoopste WA en als ze dan iets van me stelen heb ik pech gehad.
 
Zo denk ik er ook over. Goedkoopste WA-verzekering en voor de rest inderdaad "pech gehad".

Verzekeringen hebben te veel kleine lettertjes, sub-artikelen en altijd ontsnappingsroutes waarvan ze je nooit het bestaan van verteld hebben.

Blij dat ik rij :] :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan